Annons:
Etikettmodernakonflikter
Läst 527 ggr
[Jimmy.L]
2019-10-22 10:07

Ryssland är redan i krig med Europa

Vi har knappt satt oss ner på de fashionabla men lite gammaldags caféet vid tunnelbanestationen Mayakoskaya när Vadim Lukasjevic lutar sig fram och meddelar att han nu ska säga något som förmodligen kommer att chocka mig. Jag blir åtminstone förvånad. – Vi är redan i krig mot Europa, säger han. Fast ni har inte begripit det.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Op0E9k/ryssland-ar-redan-i-krig-med-europa--ni-vet-bara-inte-om-det

Annons:
[Göstage]
2019-10-22 10:38
#1

Så sant! 👍

[QASIK]
2019-10-22 10:48
#2

Ryssen kommer!! 🤪 😉

[Göstage]
2019-10-22 10:48
#3

Ryssen är här sedan länge.

SVT Nyheter 2016: 

"Flyktingkrisen i Europa är inte bara en följd av den kritiska situationen runt om i världen utan även del i en medveten strategi att destabilisera Europa. Det sa den amerikanske generalen och Natos överbefälhavare Philip Breedlove inför den amerikanska senatens försvarsutskott. – Ryssland och Assads regim använder medvetet migration som ett vapen för att överbelasta de europeiska strukturerna och för att bryta europeisk beslutsamhet."--- 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/natogeneral-flyktingar-anvands-som-vapen-mot-europa

[QASIK]
2019-10-22 10:53
#4

Jag begriper inte att rysskräcken ännu är på tapeten hos oss. Nu säger den där människan att länder med stark anknytning till Nato inte behöver oroa sig, men jag personligen ogillar att Sverige närmar sig Nato. För enligt mig är det just Natos makt är mer skrämmande. Och de makter som kan komma att styra över Europa är mer ekonomiska stormakter. Kina är ett praktexempel. Via vår jakt efter vinst, har Kina nästlat in sig ordentligt in i vår stat som jag uppfattar det.

[Göstage]
2019-10-22 10:55
#5

#4 Andra känner "skräck" (inför ryssen), du upplever "ogillande" (inför NATO). Är det så vi skall se det?

Du kan ju fråga balterna om deras rysskräck också var obefogad.

[Jimmy.L]
2019-10-22 10:59
#6

#4 Utveckla på vilket sätt skulle Nato få mer makt, Danmark är med i Nato dom har inga problem även Norge är Nato medlem Finland  funderar att gå med.

Annons:
[QASIK]
2019-10-22 11:00
#7

#5 Balterna intogs av Sovjet under en tid då politiskt kaos rådde. Och de har egna historier. Jag säger inte att Ryssland är ett lekland, men vi bör snarare fokusera på vad och vilka som egentligen har skadat världens länder. Ta en rejäl titt på all skada som USA har åsamkat genom sin "hjälp" i Syd & Centralamerika, Afrika, Arabländerna, etc etc. Man bör jaga riktiga fakta och även bakgrunden till dem, innan man låter sig skrämmas av ett land.

[Göstage]
2019-10-22 11:03
#8

#4 Att Kina har intresse av att styra över Europa motsäger väl inte direkt att Ryssland kan ha liknande planer?

[QASIK]
2019-10-22 11:08
#9

#8 Vad är det som säger att någon stormakt inte har det intresset? Klart man passar på att få makt om den går att få, det är så stormakter fungerar. Skillnaden är att medan Ryssland ligger i konflikter pga enligt dem, gamla surdegar och försöker återfå förlorad makt i tex Ukraina, så ger sig både USA & Kina på resten av världen. Och lyckas. De är bara glada över att vi darrande stirrar på vad Putin har för sig. Han roas nog också av det och blåser gärna upp sig inför politisk "posering".

[Göstage]
2019-10-22 11:12
#10

Vet inte om vi "darrar" inför ryssen, även om "ryssen" säkert inte har något emot det. Det nordiska försvarssamarbetet talar sitt tydliga språk om varifrån man ser hotet komma, och man spenderar inte miljarder på det för nöjes skull, även om ryssorienterad vänster vill få oss att tro det.

Samme Wolfgang Hansson som gjort intervjun med den ryske militärstrategen som det länkas till i TS skrev förra året:
"Där har auktoritära stater som Ryssland en enorm fördel. I sin egenskap av president och ÖB har Vladimir Putin sedan början av 2000-talet öst pengar över försvaret. Försvarsutgifterna de senaste tio åren har fördubblats. Enligt FOI, Försvarets forkningsinstitut, satsar Ryssland över fem procent av sin BNP på militären. Det ska jämföras med Sveriges dryga en procent."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xw0lJB/obs-omojliga-uppdrag

Edit.

[Jimmy.L]
2019-10-22 11:12
#11

#7 Kriget i Syrien hade varit över för länge sen om inte Ryssland la sig i.

Ukraina då? Ryssland begår krigsbrott där. Visa upp krigsfångar i tv och misshandlar dom och tvingar dom äta tygmärke på deras uniform.

Norge kränkte Ryssland för ett tag sen med soldater på norsk  mark.

Ryssland kidnappar folk från baltländerna-

Hotar Danmark med kärnvapen.

Hotar Finland med krig om dom går med Nato.

[QASIK]
2019-10-22 11:22
#12

Vem är ond och vem är god? Det beror på perspektivet. Men det Jimmy räknar upp, hade jag kunnat matcha och överträffa med en förmodligen kilometerlång lista på vad USA har gjort. Givetvis med England i kjolarna. Önskar att jag hade kraft och tid, men ber er istället verkligen läsa på om hur otaliga terroristgrupper har finansierats, hur otaliga länder har förstörts, vilket land och vilken ansvarig person som lärde ut till Pinochets militär om hur man slänger ut folk från helikoptrar, tortyrmetoder… etc etc etc. All fakta finns, man ska bara vilja läsa båda sidors inblandning. Seriöst… läs på, rota.
Syrien ger jag dig rätt till Jimmy.

[Jimmy.L]
2019-10-22 11:30
#13

Ukraina då?

-Ryssland vi är inte där.

-Finns bilder på ryska soldater 

-Ryssland  dom är där på semester.

- Är artilleripjäser, stridsvagnar och automatvapen på semester med?

Anhöriga till ryska soldater som stupar hotas för att inte prata med fria medier.

Annons:
[Göstage]
2019-10-22 11:32
#14

#12 Ja, vem som är "ond" och "god" finns i betraktarens öga, som det brukar heta. Du har uppenbarligen bestämt dig att NATO är "den store satan". Men vad är Ryssland då- för dig?

Som jag ser det ägnar du dig åt "whataboutism".

[QASIK]
2019-10-22 11:39
#15

Förstår att du kan uppfatta det som whataboutism. Bortsett från den stämpeln du nu gav mig och att jag nog ser samtliga stormakter som "den store satan" i olika grader, så står jag fast vid mina exempel. Man behöver titta mer i detalj och gå rätt långt bak i politik och militärhistorian för att kunna sprida mer ljus över varför vissa makter har gjort som de har och gör som de gör. 

Jag ogillar bara när man ägnar sig åt att skrämma upp folk. Rädslan ser jag som den "störste satan" för genom att ingjuta rädsla i medborgarna, är man en given maktfaktor. Funkar överallt. Folk blir osjälvständiga får då.
Har jag fel?

[Jimmy.L]
2019-10-22 11:43
#16

Ryssland hotar länder med kärnvapen och det är alla andras fel.

Ja så kan man ju se det med på.

[Göstage]
2019-10-22 11:46
#17

#15 Ja, du har fel, för du har inte på något sätt försökt analysera  Lukasjevics tankegång i TS, utan istället ägna dig åt att utmåla andra, NATO och Kina, som värre potentiella hot än Ryssland. Som jag ser det är det ett försök att flytta fokus.

[QASIK]
2019-10-22 11:57
#18

#15 Man tror det man vill tro…. eller egentligen inte. De allra flesta av oss, är mer benägna att tro som vi blir matade och skrämda till att tro.
Har varken tid eller lust att analysera en persons tankegångar, men jag kanske gör det ikväll bara för att du nämnde det. På allvar. Får se om jag orkar.
Har läst och läser till och från om olika stormakters avsikter och effekter från flera vinklar och anser att man behöver dra intresse- och händelselinjer rent grafiskt för att ha någon som helst chans att utvinna rena fakta. Allt eftersom fylls det på med nyfunna dokument här & där, vilkas äkthet först behöver analyseras. Hade jag kommit åt, hade jag hellre analyserat sånt än enstaka personer med en tydlig men okänd agenda. Men nu är min nyfikenhet väckt :) 
---
Jag blir bara ledsen när jag ser och hör människor här och var skrämmas i en viss riktning, därav mina kommentarer här. Tror och hoppas att vi är många som ser de mönstren.

[Göstage]
2019-10-22 12:09
#19

#18 Du "har varken tid eller lust att analysera en persons tankegångar", skriver du, men det är trots allt hans tankegångar som givit upphov till den tråd där du istället  ägnat tid och lust att utmåla andra hot i. 

 Natos makt är skrämmande och Kina nästlar sig in, får vi veta. Men frågan som kvarstår (#18) "vad är Ryssland då- för dig?" besvaras inte, mer än med den ryska beskrivningen att när de ligger i konflikter så är det "gamla surdegar" (#9).

[QASIK]
2019-10-22 12:25
#20

Göstage, du gillar att förvränga ser jag. 😃 Jag nappar inte

Annons:
[Göstage]
2019-10-22 12:32
#21

#20 Du slipper! Jag förstår att du förirrat dig in i korridorerna på det ryska propagandaministeriet.👋

[Jimmy.L]
2019-10-22 12:36
#22

Ryssland är ju hjälten som aldrig gör fel.

[QASIK]
2019-10-22 12:47
#23

Men killar, nu får ni ändå ge er. (#22 den uppfattningen får stå för dig).
 Ska ni kritisera mig så gör om, gör rätt - antyd inte saker jag inte har skrivit. Det blir rätt tarvligt det här annars och inte värt att fortsätta diskutera. 😴

[Jimmy.L]
2019-10-22 12:51
#24

#23 Men ändå försvarar du ett land som övade bombanfall mot Sverige. 

Dom kränkte Norge med elitsoldater nyligen,inser du hur allvarligt det är?

[Göstage]
2019-10-22 13:13
#25

#23 Vilka saker har vi förvrängt - vad är det du inte har skrivit?

Jämför…

#3 "För enligt mig är det just Natos makt är mer skrämmande."

"Kina är ett praktexempel. Via vår jakt efter vinst, har Kina nästlat in sig ordentligt in i vår stat som jag uppfattar det."

#9  "Ryssland ligger i konflikter pga enligt dem, gamla surdegar"

…med konstaterandet (#19):

  "Natos makt är skrämmande och Kina nästlar sig in, får vi veta. Men frågan som kvarstår (#18) "vad är Ryssland då- för dig?" besvaras inte, mer än med den ryska beskrivningen att när de ligger i konflikter så är det "gamla surdegar". 

[QASIK]
2019-10-22 15:32
#26

Epilog:

Ovanstående så kallade diskussion kan ses som ett litet skolexempel i hur en part kan plocka ut ett fåtal meningar ur sitt ordinarie sammanhang hos annan part,  för att rikta uppmärksamheten bort från andra partens resterande diskussionsinlägg. På så vis kommer inte den verkliga avsikten med diskussionsinläggens avsikt att uppmärksammas.

Råd till den som drabbas av liknande "attacker": Spar din energi till att försöka resonera och försöka vrida tillbaka dina avsikter i dina texter till vad som avsågs. Luta dig istället tillbaka, njut av en kopp kaffe och låt dig underhållas eftersom möjligheterna är två och båda rätt underhållande.

1: Den parten som försöker sig på att vara slug, blir enormt frustrerad över att inte lyckas provocera med sin attackerande attityd. Ooops! 😉
2: Den parten kan verkligen inte ta till sig informationen på avsett vis och famlar i blindo utan att ens förstå det. Det iofs är mindre underhållande, men då jag har lite slapstick-humor blir bilden som jag målar upp, rätt kul.
I alla fall ända fram till attackerande part faktiskt läser igenom än en gång och faktiskt ser vad som avsågs. Då är det inte längre roande, utan mycket mycket bättre. För först då kommer möjligheten upp att faktiskt diskutera varandras åsikter. Att se och förstå vad den andra skriver och sen se var åsikter möts och inte möts. Helt utan banala och fullkomligt fruktlösa attackförsök.

THE END

[Jimmy.L]
2019-10-22 15:42
#27

#26 Så talar dom som inte vill diskutera Ryssland som en aggressiv part.

Annons:
[Göstage]
2019-10-22 16:13
#28

#26 Bättre om du ägnat dig åt en analys vad som den ryske försvarsdebattören sade i artikeln i TS än att von oben recensera andra debattörer. Och hur mycket textmassa du än producerar kommer frågan vad Ryssland är för dig att återkomma.

[Göstage]
2019-10-22 16:46
#29

Apropå misstänkliggörandet av NATO: ryska desinformationsattacker är ju en modern form av krigföring som numera känns allmänt bekant. Den 27 juli 2016 kunde man på SR läsa ett uttalande av Mikael Tofvesson, enhetschef på MSB:  

"Ofta är det felaktiga detaljer som göms i annan information. Men det är i så känsliga ämnen som invandring, terrorism eller varför inte Nato-medlemskap, att detaljen kan bidra till att ytterligare polarisera debatten, säger Mikael Tofvesson.

– Då kommer man in för att försöka under underblåsa det ytterligare, för att just skapa en större splittring. Jag får ju uppfattningen, när jag tittar på den påverkan som Ryssland gör, att någon där borta tycker att man tjänar på att Sverige ska uppfatta sig själv som instabilt och mindre enat, säger han."---

SR

Precis som  när man använder migrationsströmmarna som vapen för att skapa europeisk splittring och missmod.

[Jimmy.L]
2021-10-19 06:16
#30

300 ryska diplomater har tvingats lämna ambassader i väst och lika många västdiplomater har tvingats lämna ambassader i Moskva. Måndagens besked av Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov är nytt bottenrekord i relationen mellan Ryssland och militäralliansen Nato.

– Det innebär att de diplomatiska kontakterna mellan Nato och Ryssland går ner till ett minimum, säger FOI:s säkerhetspolitiska analytiker Fredrik Westerlund.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experten-600-diplomater-har-skickats-hem-pa-bada-sidor-i-diplomatkriget-mellan-ryssland-och-vast

300 ryska diplomater har tvingats lämna ambassader i väst och lika många västdiplomater har tvingats lämna ambassader i Moskva. Måndagens besked av Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov är nytt bottenrekord i relationen mellan Ryssland och militäralliansen Nato.   – Det innebär att de diplomatiska kontakterna mellan Nato och Ryssland går ner till ett minimum, säger FOI:s säkerhetspolitiska analytiker Fredrik Westerlund.
Fornöga
2022-09-24 07:37
#31

2022 "Redan när Vladimir Putin kom till makten stod det klart att Ryssland slagit in på en farlig väg. Men försök att påtala detta möttes regelmässigt av ramaskrin om russofobi och rysshat. Stora delar av den västerländska expertisen på Ryssland utformades av människor som älskade Ryssland, och som hade starka personliga intressen av att upprätthålla goda relationer med herrarna i Kreml", påminner Stefan Hedlund, professor i öststatsforskning på GP debatt.

#4 En del åsikter åldras inte med värdighet…🙄


Re:tired.

  • Redigerat 2022-09-24 07:41 av Fornöga
Fornöga
2022-09-28 07:15
#32

Efter vad som knappast kan vara annat än sabotage mot Nord Stream 1 och 2 har norska myndigheter noterat icke sanktionerad drönarnärvaro kring oljeplattformar, och man höjer därför övervakningen och beredskapen vid gasfälten.
"Norsk gasleverans är sannolikt det största och mest strategiskt viktiga sabotagemålet i hela Europa just nu", säger man från norska försvarskretsar.


Re:tired.

Forskar ved Forsvarets høgskule, Geir Hågen Karlsen, seier det vil vera ei svært alvorleg opptrapping av konflikten dersom det skulle koma eit angrep på norsk sokkel. – Regjeringa tar dette på største alvor, seier justisminister Mehl.
Upp till toppen
Annons: