Svensk krisberedskap, samlingstråd
Krismedvetenheten har ökat kraftigt i landet med anledning av händelserna i omvärlden.
"Nu märks ett enormt ökat intresse för den broschyr som MSB skickade ut till alla svenskar 2018, "Om krisen eller kriget kommer" pdf. Den beskriver vad alla svenskar bör göra för att förbereda sig inför en kris.
– Från den 1 januari till den 29 februari i år har den laddats ned 88 205 gånger. Förra året var det bara 790 nedladdningar under samma tid, säger Anna Wennerström."---
https://www.nyteknik.se/samhalle/radet-fran-msb-ha-beredskap-for-att-klara-dig-en-vecka-7029814
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-03-17 08:35 av Cojimar
"Förutom att vi alla har ett gemensamt ansvar för krisberedskapen, har vi också ett eget personligt ansvar för vår egen och våra näras säkerhet. Samhället har omfattande ansvar för att bland annat el- och telekommunikationer, vattenförsörjning, transporter och sjukvård fungerar. Men ett säkert samhälle förutsätter också att du själv tar ett ansvar."
Krisinformation.se
Några viktiga länkadresser:
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-03-17 08:32 av Cojimar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har din kommun en trygghetspunkt? Krisberedskapen varierar i kommunerna, visar en rundringning SR:s ekoredaktion gjort till omkring 20 av landets kommuner.
- Redigerat 2022-03-17 08:25 av Cojimar
Klockan 15.00 första helgfria måndagen varje kvartal testas varningssystemet Viktigt Meddelande till Allmänheten, VMA. Men det finns fler tyfonlarm. Känner du till dem?
Hur skulle livet se ut i våra skyddsrum om det otänkbara inträffade? Ebba Kleeberg von Sydow frågar Tomas Warberg, generalsekreterare för Civilförsvarsförbundet.
"Ett skyddsrum ska kunna ställas i ordning för sitt ändamål inom två dygn. När det är fara för krig tillämpas ett beredskapslarm. Larmet består av ljudsignaler i 30 sekunder med 15 sekunders uppehåll. När larmet tjuter ska man lyssna på radion, snabbt ordna så att man kan lämna sin bostad, undvika att använda sin telefon timmarna efter larmet och ta reda på var närmaste skyddsrum finns och hjälpa till att ställa i ordning det."---
Källa Skyddsrum.se
- Redigerat 2022-03-17 10:06 av Cojimar
Prepping har på senare år närmast tagit formen av en splittrad folkrörelse, och en vanlig bild av prepparen är att det är en egoist som rensar butikshyllor utan en tanke att dela med sig vid en kris. Rättvisande eller ej- nu håller en annan inriktning på att ta form: solidarisk grupprepping.
Pär Plüschke i Skarpnäck engagerar sig i den formen av prepping, och så här säger han om hur man preppar tillsammans:
"– I vår förening gör vi olika saker. Vi lär oss om friluftsliv, som att odla, göra upp en eld och vilka växter som är ätliga i naturen. Vi har kurser också. Till exempel i vanlig första hjälpen och psykologisk första hjälpen. Alltså hur hanterar vi oron som uppstår i ett krisläge. Vi har bjudit in folk som har erfarenhet av att vara på flykt som berättat om sina erfarenheter.
Samtidigt menar Pär att det är solidariskt att ha en viss beredskap i hemmet i form av matförråd.
– Tanken från myndighetshåll är att alla som har möjlighet ska klara sig på egen hand i en vecka vid kris. Så att myndigheterna kan hjälpa de allra svagaste och utsatta."---
- Redigerat 2022-03-17 11:21 av Cojimar
2019 gav Lena och Lars "Cornucopia" Wilderäng ut boken "Är du förberedd", som för tillfället verkar slutsåld i lager, så det får bli en video med författarna istället.
I förhandsinformationen om deras bok säger de bland annat att "prepping i sig är inte fokus egentligen. Det är din förmåga att klara dig - och din vilja att göra det - som är det viktiga. Alla tips och förslag vi ger dig är blott verktyg för att du ska bygga upp en bred förståelse för vad som är möjligt, och vad som bör prioriteras. Sedan är det du som har rodret."
- Redigerat 2022-05-10 08:36 av Cojimar
#0 MSB ser ett ökat behov av krisinformation till allmänheten, och att det finns ett sug efter kunskap framgår bland annat av att broschyren "Om krisen eller kriget kommer" haft 240 000 nedladdningar sedan årsskiftet. Eftersom antalet nedladdningar låg på knappt 90 000 till februari månads slut innebär det 150 000 nedläggningar enbart de senaste 14 dagarna.
Man överväger nu att ge ut en uppdaterad version av broschyren.
- Redigerat 2022-03-18 07:58 av Cojimar
#3 Många kommuner som saknar larmet "Hesa Fredrik" för viktigt meddelande till allmänheten har nu lämnat in ansökan om att få sådant till MSB.
https://sverigesradio.se/artikel/fler-kommuner-ansoker-om-ljudsandare-for-vma-hos-msb
Relaterad tråd: "Hörde du Hesa Fredrik?"
- Redigerat 2022-03-20 07:29 av Cojimar
#0 #7 MSB har fått extraanställa för att klara anstormningen efter broschyren "Om krisen eller kriget kommer". 110 000 beställningar har strömmat in.
- Redigerat 2022-03-21 09:51 av Cojimar
Oljebranschen i Europa varnar för risk för ransonering av diesel om det kommer sanktioner eller om Ryssland slutar exportera. Hur mycket branschen talar i egen sak eller påpekar en faktisk konsekvens av åtgärder är kanske en öppen fråga, men varningen har i alla fall framförts.
- Redigerat 2022-03-23 11:41 av Cojimar
Många ledarsidor oroar sig för vår egenförsörjning som nation i krisläge, och det är ju hög tid… Hallands Nyheter skriver:
"Det civila försvaret och befolkningsskyddet är minst lika viktigt för att skapa motståndskraft i kriget. Livsmedel, mediciner, sjukvård och praktiskt stöd i vardagen är nödvändigt för att såväl civila som militärer ska överleva. Vatten och mat är något som de flesta i normalfallet tar för givet, men kriget har återigen belyst behovet av en långsiktig och strategisk livsmedelsberedskap i Sverige och hela EU."
"För svensk del bör krigets konsekvenser leda till ett rejält uppvaknande gällande vår egen livsmedelsförsörjning. De skyhöga energipriserna har redan satt hård press på Sveriges lantbrukare. Det är sannolikt att en betydande del kommer få det mycket svårt att hitta lönsamhet i sin verksamhet, vilket redan tidigare var en utmaning. Incitamenten för att hålla i gång lantbruket och få fler yngre att bli lantbrukare borde prioriteras högre, inte bara för näringen i sig utan för att stärka svensk försvarsförmåga."---
Alternativ tråd: "Sverige saknar livsmedelslager för en kris"
- Redigerat 2022-03-25 12:54 av Cojimar
Planeringen inför ett möjligt skymningsläge där evakuering och utrymning av våra storstäder måste genomföras är eftersatt, visar en granskning som TT gjort.
"Det är i dag länsstyrelse och kommuners ansvar att genomföra och planera eventuella evakueringar, eller storskaliga utrymningar som det också kallas, vid höjd beredskap. Men för Sveriges tre största städer - Stockholm, Göteborg och Malmö - finns inga sådana planer", skriver TT.
Fast: "avsaknaden av planer för utrymning av Sveriges största städer vid händelse av krig är inte en överraskning eller något som oroar Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).
– Det är precis i det skede vi är i återuppbyggnaden av det civila försvaret. Vi har inte kommit längre i alla delar, säger Henrik Larsson på MSB."…
https://www.gp.se/nyheter/sverige/msb-vi-har-inte-kommit-l%C3%A4ngre-1.68692642
- Redigerat 2022-03-26 08:09 av Cojimar
Landets räddningstjänster är enligt utsago inte förberedda för ett möjligt krigsläge.
"VA-sektorn blir mer och mer digitaliserad, vilket kan öka riskerna för bland annat cyberangrepp", enligt Karin Wertsberg, som är beredskapshandläggare på Livsmedelsverket. Detta framkom när VA-mässan på Elmia i Jönköping invigdes idag.
Tillsatsen AdBlue, som bidrar till att rena avgaserna från dieselbilar, riskerar att ta slut inom några veckor till följd av kriget i Ukraina.Det kan leda till att 50.000 lastbilar samt dieseldrivna personbilar med Euro 6-diesel blir obrukbara i brist på tillsatsen.
"– Sverige har ju bestämt att vi inte ska ha några beredskapslager, det finns nu inga drivmedelslager på förnybara bränslen utan det som finns är det som finns i försörjningskedjan", säger Jan-Olof Olsson vid enheten för Försörjningberedskap på MSB till SVT.
EU ger klartecken för odling på jordbruksmark i träda med förhoppning att mildra vetebortfallet som uppstått på grund av Ukrainakriget.
Rasmus undervisar i krismedvetenhet på danska Beredskabsförbundet och han visar utan att dramatisera hur man enkelt förbereder sig för att i händelse av kris klara av 72 timmars isolering på egen hand.
Ordföranden i Svenskt Friluftsliv Susanne Maarup skriver i en debattartikel i GP att Sveriges friluftsorganisationer borde tas bättre i anspråk för att, citat, "dela med sig av den stora kunskap som finns om hur man klarar sig i naturen när samhällsfunktioner har slagits ut och ingen el eller tillgång på drivmedel finns."
Maarup påminner om realityserien ”Nedsläckt land” i Sveriges Television 2019, som visade vilka kunskapsluckor det finns i fråga om att klara sig på egen hand om krisen kom. Hon skriver:
"Nu när krisen är på riktigt behöver vi höja medvetenheten om hur vi ska rusta oss om något oförutsett skulle hända oss. Vi menar att ett samhälle där medborgarna har kunskap och utrustning - blir ett mer robust och säkert samhälle.
"Det är alltid bättre att veta hur man ska agera innan en allvarlig händelse inträffar. Sveriges friluftsorganisationer har kunskapen och våra organisationer kan - om uppdrag ges - utbilda centrala personer som i sin tur kan förmedla kunskap om överlevnad i kristid – vidare till större grupper. Tanken är att arbeta aktivt ute på fältet med andra samhällsbärande organisationer som skolan och MSB, men även med Sveriges försvarsorganisationer."---
Sverige har under ganska kort tid drabbats av flera stora kriser: Estoniahaveriet, tsunamikatastrofen, omfattande skogsbränder, flyktingkrisen 2015 och coronapandemin. Ändå har nödvändiga krisinsatser i flera fall försenats på grund av att myndigheterna inte kommit överens om vem som skall stå för kostnaderna. Även om det skedde en viss förbättring i rutinerna under pandemin anser Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, att det fortsätter att vara ett problem.
Myndigheten föreslog 2016 att det skulle inrättas ett "operativt anslag" varifrån medel för nödvändiga åtgärder skulle kunna tas, men regeringen valde att inte gå på den linjen.
Vart har alla gengasaggregaten tagit vägen?
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#20 Här är ett.
I en lägesbedömning till regeringen skriver Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) att "myndigheter, företag och andra aktörer som ansvarar för samhällsviktig verksamhet bör ta fram planer för hur man ska agera om det uppstår brist på vissa varor som är avgörande för verksamheten." Man understryker att det i detta fall inte rör sig om mat i butikshyllorna, utan så kallade insatsvaror, förbrukningsvaror som används för att tillverka andra varor.
Låter som något som borde ha gjorts i ett långt tidigare skede.
Så såg det ut 1945
Jag kommer ihåg första gången jag åkte i en bensindriven bil, men jag vet inte vilken dag det var. Denna bild från oktober visar att det antagligen var senare.
#24 Man kan inte säga annat än att du har en lång erfarenhet att falla tillbaka på! 😊
MSB har givit Lottakåren i uppdrag att på flera platser i landet samt även digitalt genomföra hemberedskapsutbildningar under rubriken "Sköt dig själv". Utbildningen har som mål att man vid en kris i samhället skall kunna ta hand om sig själv och sina närmaste, och den har rönt rekordstort intresse.
Länk "Sköt dig själv"
- Redigerat 2022-04-19 06:39 av Cojimar
Ny TV-serie, "Samhällskollaps" i sex delar börjar på SVT1 ikväll. Första avsnittet kan ses på SVT Play redan nu och fram till den 19 april 2024. Här handlar det om en attack mot betalsystemet.
"SVT testar Sveriges krisberedskap genom olika simuleringar som centrala befattningshavare ställs inför att hantera. Detta avsnitt simulerar en hackerattack mot betalsystemet. Medverkar gör bland andra f.d. statsminister Carl Bildt, Camilla Asp, MSB, Hans Lindberg, Bankföreningen och Per Geijer, Svensk handel. Programledare: Felix Herngren och Camilla Kvartoft."
- Redigerat 2022-04-20 09:06 av Cojimar
#27 Nu har jag sett hälften av det första programmet och sitter här och njuter, för kolla hur ofta jag har påtalat detta här på iFokus. Jag vägrar kort och det bestämde jag mig för när jag fick en låda med reklam från en stor kortfirma på 70-talet eller 80-talet.
Nu ska jag se andra hälften av detta spännande program.
Se min vackra trottoarpratare, som nu står på min parkeringsplats.
Ja, jag har också sett programmet, och det var bra i all sin kompakthet.
(Har du fått några klagomål på att du inte tar kort?) 😊
- Redigerat 2022-04-20 15:41 av Cojimar
#29 Oh, ja, men jag förklarar anledningen till att jag har så låga priser på märkesleksaker för att jag bland annat inte betalar för att få mer besvär och slå ut det på alla kunder. Det tycker jag inte är rättvist.
Villkoret för att kunna ta emot kort var ju att de inte skulle behöva betala mer för grejorna än kunder, som betalar kontant. Alltså skulle kunder som orsakar mig kostnader och besvär få handla lika billigt som kunder, som handlar kontant. Jag vägrar också att ha kort att betala med. Vill en affär inte ta emot mina kontanter, så går jag till en annan.
#27 ff Vad som var ett diskussionsunderlag i programmet blev verklighet i Costa Rica.
#27 Del 2 i SVT:s serie "Samhällskollaps" ikväll. Kan ses på SVT Play till den 26 april 2024. " Detta avsnitt simulerar en omfattande terrorattack mot Sverige. Medverkar gör bland andra f.d. justitieminister Thomas Bodström, Fredrik Hallström, SÄPO, Jan Thörnqvist, fd insatschef Försvarsmakten, och Björn Zoega, Karolinska Sjukhuset. Programledare: Felix Herngren och Camilla Kvartoft."
Den var också bra. Hoppas många, som behöver informationen. tar den till sig.
Alltid något nytt att lära sig.
#27 ff I det läget vore det en fördel om man hade ägnat sig åt ekonomisk prepping.
- Redigerat 2022-05-02 14:11 av Cojimar
V id ett svenskt Natomedlemskap måste vårt civilförsvar förstärkas, och MSB förbereder sig på ett snabba upp den processen.
- Redigerat 2022-05-10 08:38 av Cojimar
Allt var inte fel förr!
#35 Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, vill ha sex miljarder för stärkande av civilförsvaret till nästa år, rapporterar SR. MSB-förslaget omfattar sjuhundra punkter att förbättra.
Kvällens avsnitt av Samhällskollaps om en invasion av Gotland borde inte ha sänts under rådande förhållanden, det tycker jag att Löfven har helt rätt i .
- Redigerat 2022-05-11 23:44 av Cojimar
Regeringen meddelar att hälso- och sjukvårdens beredskap i kris och krig ska stärkas. Man kommer att medverka i Aurora 2023, den planerade storövning som tidigare hette Aurora 2020, men som flyttats fram på grund av pandemiutbrottet.
"Den första övningen som planeras där Socialstyrelsen och hälso- och sjukvården deltar är Aurora 2023. Det är en stor internationell militärövning planerad till april-maj 2023. Fokus ligger på södra Sverige och Gotland men hela landet kommer att beröras i olika omfattning."---
Riksrevisionen riktar kritik mot hur regering och myndigheter hanterat brister i beredskapslagerhållningen, något som tydliggjordes i samband med coronapandemin. "Myndigheterna fokuserade på sina andra kärnuppgifter snarare än på att samordna sina åtgärder för en effektiv krishantering", anför man bland annat.
- Redigerat 2022-05-17 09:14 av Cojimar
Avsnitt 5 i SVT:s serie "Samhällskollaps" behandlar desinformation. Kan ses på SVT1 kl. 21.00, men även i flera repriser. Kan också ses på SVT Play till den 17 maj 2024.
"SVT testar Sveriges krisberedskap genom olika simuleringar som centrala befattningshavare ställs inför att hantera. Detta avsnitt simulerar en desinformationskampanj mot staten som leder till oroligheter i landet. Felix undersöker deepfake-videor och Camilla besöker FRA - Sveriges hemligaste myndighet. Medverkande: Carl Bildt, f.d. statsminister, Daniel Stenling, SÄPO, Per Engström, polisen, Lisa Gustafsson, MUST, Mikael Tofvesson, Myndigheten för psykologiskt försvar, och Peter Wolodarski, Dagens Nyheter."
Har krisen fått oss att "återupptäcka" kontanterna, åtminstone som trygghetsförsäkring? DN skriver:
"Företaget Bankomat, som är ledande inom kontanthantering i Sverige, kunde i sin statistik se att det under början av mars togs ut mer kontanter än vanligt, och att beloppen var dubbelt så stora som de brukar."
– Trolig anledning är kriget i Ukraina och den ökade krismedvetenheten som kom med det. Sedan dessa dagar gick det ner och efter lite mindre än två veckor var vi tillbaka till nivåer som var mer jämförbara med samma period förra året, säger Jenny Danielsson, kommunikationsansvarig på Bankomat.
Även MSB noterade de ökade kontantuttagen och drar samma slutsats."---
"Myndigheten rekommenderar i sin broschyr att man ska ha kontanter hemma för att vara redo för kris eller krig, men den anger inte någon summa eftersom alla har olika förutsättningar och behov.---
"– Vi rekommenderar också att man även har mindre valörer hemma så att man inte bara går och tar ut femhundringar, tillägger han.
Stora volymer av små valörer kan vara svårt att få tag på, särskilt om många bunkrar på samma gång. Därför tycker Jonas Milton att man i stället med jämna mellanrum bör handla med kontanter, även i ett normalläge.
– Då underhåller man butikernas förmåga att ta emot kontanter och den logistik som behövs för kontanthantering och du kan även få tillgång till växel i mindre valörer som du kan spara, säger han."---
SR har en podd med Erik Blix om hur man förbereder sig vid samhällskriser av olika slag. Samlingstråd här.
#42 "I dag genomförs 80 procent av alla transaktioner i butik med kort. Om infrastrukturen kring de digitala kortköpen slås ut så behövs kontanter. Men i regeringens beredskapsreform sägs ingenting om hur staten ska vägleda privata företag i deras beredskapsarbete",skriver Nina Wenning, vd Bankomat på GP debatt.
- Redigerat 2022-06-06 10:56 av Cojimar
Om hur man skall handla vid längre strömavbrott finns det många råd, men den dagen det sker kommer vi nog ändå känna en viss handlingsförlamning, så här är ännu en vända (ännu så länge ej läslåst).
- Redigerat 2022-06-20 16:22 av Cojimar
Det råder just nu ett totalt vattenstopp i hela Botkyrka kommun efter ett blixtnedslag.
”Arbete pågår för att reparera vattenverket”, skriver kommunen i ett pressmeddelande.
https://www.expressen.se/nyheter/blixtnedslag-orsakade-vattenstopp-i-botkyrka/
Länsstyrelsen har delat ut krislådor till åtta länsinvånare. I tre dagar ska de bara äta av det som finns i lådan och tillagningen ska ske på stormkök.
– Det är mer än vad jag trodde i lådan, säger Maja Öst från Hoverberg, Bergs kommun.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/mja-ost-har-fatt-sin-krislada
Vid en samhällskris är risken stor att våra betalsystem slås ut, visar en övning som Länsstyrelserna i de fyra Norrlandslänen gjort.
https://sverigesradio.se/artikel/ovning-visar-kontanter-viktiga-om-betalsystemen-slas-ut
Forcerade avstängningar av elektriciteten i upp till fyra timmar kan bli verklighet i vinter.
Nu flaggar myndigheterna för att mobiltelefonin kommer att slås ut helt under strömavbrotten.
– I tätort kan man inte räkna med att någon form av mobilkommunikation fungerar efter en timmes strömavbrott, säger Mikael Ejner på Post- och telestyrelsen.
Kommunerna bör göra en grundlig riskanalys innan de börjar släcka ner belysningarna på offentliga områden för att minska elkostnaderna, skriver Boverket. Ökad risk för olyckor och brottslighet kan bli en följd av nedsläckningen, påpekar man.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
Sverige befinner sig i ett allvarligt säkerhetspolitiskt läge och svenska myndigheter måste nu höja takten i hur man förbereder sig för ett försvar av landet. Det var budskapet från överbefälhavare Micael Bydén då han i veckan kallade till sig ledare från ett fyrtiotal myndigheter som ingår i totalförsvaret. Vid mötet delade Försvarsmakten med sig av sin skarpa krigsplanering för hur Sverige ska försvaras.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/overbefalhavaren-allvarligt-sakerhetspolitiskt-lage
#51 Tungt vägande uppmaning. 🤔
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
Landets försörjningsförmåga vid kristider är hotad, kunskapen om sjöfart minskar och miljardbelopp går förlorade. Det är några av konsekvenserna av utflaggningen enligt en ny förstudie från Lighthouse.
https://www.sjofartstidningen.se/ny-rapport-inflaggningen-behover-oka/
#2 MSB vill storsatsa på kommunala trygghetspunkter.
"Bara hälften av alla svenskar känner sig som en del av Sveriges beredskap. Nu inleder Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) en ny satsning för att stärka den svenska försvarsviljan", rapporterar TT.
"MSB vill nu genom en informationssatsning lyfta tre punkter för att öka försvarsviljan hos svenskar. Den första de vill lyfta är människors inneboende vilja att hjälpa varandra. Den andra är att vi alla är en del av det civila försvaret och den tredje är att Sverige har totalförsvarsplikt."---
Inte konstigt att det blivit så.
Varför försummas den allmänna värnplikten?
Hur många av dagens unga vet att även kvinnor kallades in för att lära sig ta hand om sårade vid en konflikt? Vi vet ju hur det gick för våra grannländer når vi var barn. Då var det inte så konstigt att alla skulle dra sitt strå till den GEMENSAMMA stacken.
Redan nästa år kan ungdomar födda 2005 som kallas till mönstring underställas en ny civilförsvarsplikt och tas ut för olika tvingande samhällsuppdrag. Detta föreslås i en föreslås i en färsk utredning som DN refererar till.
"När kriget eller krisen kommer kan du inte räkna med att samhället tar hand om allt.
Carl-Oskar Bohlin, minister för civilt försvar, betonar det personliga ansvaret.
– Robustheten i det civila försvaret börjar på individnivå", säger han till TT.
"– Jag skulle ge som ett generellt råd till alla i Sverige att reflektera över hur man hanterar en situation där vi får bortfall av elförsörjning och bortfall av mobil kommunikation.
– Det kan handla om en sån basal sak som hur man tar sig hem från arbetet, hur man ser till att komma till sina barn på förskolan, var man möts upp om man är på resande fot och inte har samband med varandra. Det skulle jag säga är en minst lika viktig frågeställning som att ha alla de rätta sakerna i sin krislåda."---
Vid en pressträff idag meddelade statsministern med flera att MSB på torsdag kommer att få regeringens uppdrag att fram till 1 mars ha förberett ett förslag om att återinföra civilplikten.
Orsaken är kriget i Ukraina, och initialt kommer civilplikten omfatta placering inom räddningstjänstens ram, men att det kan bli aktuellt att återinföra civilplikten inom fler områden.
"Enligt en utredning från i höstas om skydd för civilbefolkningen bör cirka 3 000 civilpliktiga utbildas under en femårsperiod för att förstärka räddningstjänsten. Kostnaden beräknades till 3,5 miljarder kronor.
De civilpliktiga ska enligt regeringen både kunna hjälpa den kommunala räddningstjänsten i det vanliga arbetet med exempelvis skogsbränder och trafikolyckor – och rycka in under höjd beredskap. Då kan det handla om sådant som att röja farliga områden och insatser mot kemiska stridsmedel."---
- Redigerat 2023-01-09 08:57 av Fornöga
Ryssland rekar på bred form i Sverige, enligt Daniel Stenling, chef för kontraspionage på Säkerhetspolisen, och uppbyggnaden av det svenska totalförsvaret hör nu till de prioriterade investeringar som Sverige gör för att skydda våra intressen.
- Redigerat 2023-02-26 06:31 av Fornöga
Olustigt ämne, men dessvärre något som måste ingå i krisberedskapen.
Bombskydd i tunnelbanan återställs till 60-talsfunktion på grund av världsläget.
- Redigerat 2023-03-14 11:14 av Fornöga
Under ett krisläge kommer militär personal å ena sidan och anställda inom olika näringar å den andra att ställas inför situationer där militären måste införskaffa nödvändiga produkter och tjänster genom rekvisition när vanliga betalmedel inte fungerar.
Detta kommer att ingå som ett moment under den stora försvarsmaktsövningen Aurora 23 under våren, meddelar försvarsmakten.