Etikettflygvapnet
Läst 9287 ggr
ElLobo
2012-11-16, 11:05

Saab 35 Draken

J 35A

Saab J 35A på F 16 1975. Foto: Towpilot. Bild från Wikipedia.

Saab 35 Draken

Omkring år 1950 insåg Sverige att man behövde ett jaktplan som kunde genskjuta de nya kärnvapenbestyckade bombplanen. Flygplanet skulle vara utrustat med radar och det skulle vara kapabelt att flyga snabbare än ljudet. Dessutom skulle det ha en mycket bra stigförmåga, lång räckvidd, uthållighet samt förmåga att bära de vapen som krävdes för uppdraget. Därtill skulle flygplanet ha möjlighet att starta och landa på vägbaser, vilket var standard för det svenska flygvapnet. Chefskonstruktör för projektet blev Erik Bratt.

Valet föll på en konstruktion med en smal flygkropp med en dubbel deltavinge. Denna vingtyp gav goda flygegenskaper vid höga hastigheter på grund av den inre, mera pilformade vingen. Den yttre deltavingen kunde då kombinera detta med goda flygegenskaper vid lägre hastigheter. Den tjocka inre vingen medgav stora bränsleutrymmen och även bra utrymmen för landningsställ och fasta vapenfästen. Den gjorde även konstruktionen mycket stabil. Dock kom med deltavingen en mindre trevlig egenskap i form av risken för superstall. Detta kunde inträffa vid hög anfallsvinkel då man vid oaktsamhet snabbt kunde förlora all fart. Flygplanets nos pendlade då våldsamt upp och ned och förlorade snabbt höjd. Senare integrerades flygträning i utgång ur superstall i typinflygningsskedet, (TIS 35), med en specialutrustad Sk 35C försedd med en för ändamålet modifierad bromsfallskärm.

Designen utvärderades i ett provflygplan benämnt Saab 210. Detta flygplan var byggd i en mindre skala (1/√2 eller ca 71 %), och blev därför inofficiellt benämnd Lilldraken efter att första prototypen till Saab 35 flugit. Saab 210 användes enbart vid underljudsflygningar. Detta flygplan är idag utställt vid Flygvapenmuseum i Linköping. Namnet Draken kom från dess likhet rakt uppifrån i formen med en 'flygande drake', och hade enligt uppgift ingenting med det eldsprutande sagodjuret att göra.

Den första prototypen flög i oktober 1955 och leveranserna av den första versionen, J 35A, började 1959. Denna version hade en Rolls-Royce Avon 200-motor (i Sverige kallad RM6B) som gav 64,1 kN dragkraft tillsammans med en svensktillverkad efterbrännkammare.

Draken konstruerades som ett höghöjdsjaktplan, men visade sig även vara mycket kapabelt vid lägre höjder. En spaningsversion, S 35E, tillkom senare, liksom en tvåsitsigt skolversion, Sk 35C. Draken exporterades även till Danmark, Finland och Österrike.

Totalt byggdes 644 Drakenflygplan. De tjänstgjorde i fyra olika länders flygvapen i sammanlagt 46 år (1959–2005). Än i dag flyger ett antal civilregistrerade i USA. Svenska försvaret håller en J 35J flygande som en del i sin veteranverksamhet. I tillägg finns ett exemplar i Danmark som bevarats i flygdugligt skick, det har emellertid inte flugit sedan 1996.

Den 15 januari 1960 flög för första gången ett svenskt jaktflygplan i dubbla ljudhastigheten. Det var provflygaren kapten Erik Dahlström som i en J 35B Draken satte rekordet i planflykt.

Länk: Wikipedia

Jimmy.L
2012-11-16, 14:29
#1

En riktig klassiker.

ElLobo
2012-11-16, 14:30
#2

Och ett riktigt vackert flygplan. Skrattande

Jimmy.L
2012-11-16, 14:34
#3

Oja, det var mäktigt dom gånger man såg dom flygande.

julatopp7018
2012-11-17, 08:50
#4

Väldigt vackert flygplan.


Björn.B
2012-11-17, 11:39
#5

Min favorit bland dom Svenska jaktplanen.

Skärgårdskocken.

Jimmy.L
2013-02-03, 12:20
#6

Jaktrobot 28 Falcon för J35F Draken.

IR-målsökare, krutraketmotor. Roboten licenstillverkads i Sverige av SAAB.

Foto Jimmy.L

Jimmy.L
2013-02-03, 12:23
#7

Och jaktrobot 27 Falcon radarmålsökare, krutraketmotor, licenstillverkad av SAAB i Sverige.

Foto Jimmy.L

Jimmy.L
2013-02-03, 12:27
#8

Den gröna roboten i mitten är en jaktrobot 24J Sidewinder IR-målsökare, raketmotor Den satt på Draken och Viggen.

Foto Jimmy.L

Jimmy.L
2013-02-03, 12:34
#9

Den grå roboten är en jaktrobot 24B Sidewinder IR-målsökare, krutraketmotor. USA tillverkad. Har suttit på fpl J29, J32B, J34, J35, AJS37, SH37, SF37. Operativ från mitten av 60-talet.

Foto Jimmy.l

Björn.B
2013-02-03, 15:43
#10

Inga små grejor.

Skärgårdskocken.

julatopp7018
2013-02-03, 17:17
#11

Jag tycker tekniken i dessa robotar är mer spännande än själva längden.


Jimmy.L
2013-02-04, 18:55
#12

Jaktrobot 321B/C Var ett försöksprojekt till Draken mellan 1944-1956 med aktiv radarmålsökare. Krutraketmotor.

45 robotar sköts mellan 1949 till 1962.

Björn.B
2013-02-04, 20:43
#13

Den var rätt "fet".

Skärgårdskocken.

[ludden]
2014-01-28, 15:44
#14

Flygolyckan med J35 Draken i Malmbäck 1972.

http://hem.bredband.net/hansfredriksson/malmback/

Göteborgaren
2014-01-28, 16:38
#15

Aldrig hört talas om den olyckan finns det mer o läsa om?

ElLobo
2014-01-28, 21:22
#16

Svensk Flyghistorisk Förening har inga uppgifter i sin kronologi om det här haveriet. Jag har för mig att jag har poängterat detta till dem tidigare.

Jimmy.L
2014-01-29, 08:30
#17

Spännande en olycka som knappt nämns.

Björn.B
2014-01-29, 17:55
#18

Hur kommer det sig det finns så lite fakta om olyckan?

Skärgårdskocken.

ElLobo
2014-01-29, 17:59
#19

Det finns antagligen bara man letar i de rätta källorna. Och det är inte säkert att det betyder att leta på nätet …

Björn.B
2014-01-29, 18:03
#20

Okej.

Skärgårdskocken.

Göstage
2020-10-25, 09:56
#21

65 år sedan idag som Draken lyfte för första gången (i prototypform) .

https://detgodasamhallet.com/2020/10/25/hittat-pa-natet-saab-35-draken-flyger-for-forsta-gangen/#more-34494

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

  • Redigerat av Göstage 2020-10-25, 09:56
Jimmy.L
2020-10-25, 10:47
#22

🙂

Upp till toppen