övrigt

Kinesiskt intresse för Lysekil

2017-12-23 11:52 #0 av: [Carpinus]1

En kinesisk patriot (enligt egen definition) är på väg att göra mångmiljardinvesteringar i Lysekil. Magnus Sederholm, som nyss avslutat en gästprofessur i Peking, varnar å det bestämdaste.

"I slutet av november fick Lysekils kommun ett erbjudande från ett kinesiskt konsortium lett av företaget Sunbase International Holdings. Man ville bygga Nordens största hamn i Bohuslän, komplett med infrastruktur i form av vägar och järnväg samt en bro över Gullmarn. Investeringar lovades även i skola, sjukhus och äldrevård.
Förslaget beskrevs redan 23 november av Sveriges Radio P4 som en »hemlig kinesisk miljardinvestering«. Samtidigt framkom att Sunbase krävde svar från Lysekils kommunledning inom tio dagar. Först tidigare denna vecka framkom att Lysekil valt att gå vidare med projektet."---

"Fokus kan nu avslöja att Sunbase, som är baserat i Hongkong, ägs och styrs av affärsmannen Gunter Gao Jingde som har en nära relation till såväl Kinas kommunistparti som militär. Han har sedan 1993 varit delegat i Kinesiska folkets politiska rådgivande konferens (CPPCC), Kinas överhus vars medlemmar utses av kommunistpartiet och varje år sammanträder tillsammans med landets lagstiftande organ."---

"Lysekil är alltså på väg att i hemlighet låta en högt uppsatt kommunistisk profil bygga en strategiskt viktig hamn på vår västkust. När Fokus under torsdagen talar med Sederholm så påpekar han att kommunalrådet Johansson »blåljög« i Sveriges Radio."---

"Sederholm berättade även att de kinesiska intressenterna i dag torsdag är i Lysekil för att med kommunledningens hjälp förhandla med Preemraff om ett pris för delar av Brofjorden. Han understryker att militär och myndigheter nu måste väckas och förstå riskerna innan det är för sent."

https://www.fokus.se/2017/12/sanningen-bakom-kinas-miljardinvestering-lysekil/

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)


Anmäl
2017-12-23 12:09 #1 av: Jimmy.L

Jag hoppas att byggplanerna stoppas om det är så, men tyvärr lär väl det genomföras. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2017-12-23 14:28 #2 av: KimE

Får hoppas att det stoppas. 

Anmäl
2017-12-23 19:24 #3 av: [Carpinus]1

Finns en ledare i Expressen idag av Anna Dahlberg om Lysekilsaffären och andra Kinesiska investeringar i väst.

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/sverige-snoozar-medan-kina-tar-over-varlden/

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)


Anmäl
2018-01-09 11:52 #4 av: [Carpinus]1

Motståndare till projektet organiserar sig. Kritiken består inte av bara ifrågasättande av de politiska riskerna utan även av de miljömässiga konsekvenserna av en utbyggnad.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/kritiker-till-hamnsplanerna-i-lysekil-formerar-sig

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)


Anmäl
2018-01-18 08:01 #5 av: [Carpinus]1

Försvarsministern vill se större statligt inflytande i sådana här frågor:

"Försvarsminister Peter Hultqvist tycker inte att staten har tillräckligt inflytande över beslut om utländska företag ska kunna köpa hamnar eller andra fastigheter i Sverige.
Den säkerhetspolitiska debatten, som började med den ryska gasledningen utanför Slite och Karlshamn, har tagit fart igen sedan ett statligt kinesiskt företag visat intresse för att bygga en hamnanläggning i Lysekil. Staten borde ha mer att säga till om, tycker försvarsministern.
- Vi har tillsatt utredningar i regeringskansliet som nu tittar på det här hur vi ska kunna införa skyddsområden och hur vi ska kunna garantera ett statligt inflytande i samband med den här typen av affärer, säger försvarsminister Peter Hultqvist."---

SR

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)


Anmäl
2018-01-18 08:09 #6 av: Jimmy.L

Utredningen är nog inte klar innan denna affär är klar. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-01-18 08:18 #7 av: [Carpinus]1

Nej, antagligen inte. Fast att frågan uppmärksammas på högsta försvarsnivå kanske kan ha ett visst inflytande på det kommunala beslutet om det står och väger?

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)


Anmäl
2018-01-18 08:23 #8 av: Jimmy.L

Tveksamt efter Karlshamn hamn sa ja till Nord Stream 2, fast det är klart Gotland sa nej då är det inte helt omöjligt.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-01-18 09:28 #9 av: [Carpinus]1

Frågan är om Volvo och deras kinesiska ägare Geely tröttnat på konflikten i Göteborgs hamn och är med och söker nya lösningar .

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)


Anmäl
2018-01-18 10:49 #10 av: Jimmy.L

Jo konflikten i Göteborg har gjort att flera rederier söker sig till nya hamnar. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-01-30 17:41 #11 av: [Carpinus]1

De kinesiska intressenterna har dragit sig ur projektet på grund av den negativa uppmärksamheten, skriver SR.

(Återstår att se hur det går med höghastighetsspåret mellan Stockholm och Oslo, där Kina vill vara med och räkna.)

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)


Anmäl
2018-01-30 17:50 #12 av: Jimmy.L

Skönt att dom backade ur, järnvägen har jag ingen koll på om det är bra eller dåligt. Arlandabanan byggdes privat. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-01-30 19:46 #13 av: Zepp

Nya Karolinska Sjukhuset byggdes oxå privat.. och det är väl sådant som lockat Kineserna.. då det varit en guldgruva för alla utan för de som betalar landstingskatt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2018-02-03 10:21 #14 av: [Carpinus]1

Kina, ekonomiska kolonialister?

"När Tillerson, representant för Trumps "America first", jämför Kinas uppträdande med de gamla europeiska kolonialmakternas så talar han givetvis i egen sak. USA har uppträtt på liknande sätt, inte minst i Latinamerika.
Varningen förtjänar ändå att tas på allvar."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QlymW4/hotet-fran-kina-inte-bara-militart

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)


Anmäl
2018-02-03 15:53 #15 av: Jimmy.L

Intressant synvinkel på det hela.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-02-07 00:33 #16 av: [Carpinus]1

"Hamnplaner i Lysekil har satt de kinesiska investeringarna i Sverige i blickpunkten, liksom Geelys köp Volvo och Nevs av Saab. Men kinesiska företagsförvärv är inte bara ekonomiskt motiverade. De är en del av Kinas strategi för att öka landets internationella inflytande och innebär växande påverkansmöjligheter i svensk politik", skriver Kristina Sandklef, oberoende Kinaanalytiker på Kvartals hemsida.

https://kvartal.se/essaer/kinas-utlandsinvesteringar-redskap-fr-ekonomisk-dominans

Förlängningen av det kan vara intressant en dag som denna, då Kina "uppmanar Sverige att inte göra något som skadar förhållandet och förtroendet mellan länderna". Detta med anledning av den svenska reaktionen på det kinesiska fängslandet av den svenske medborgaren Gui Minhai.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kinas-utrikesdepartement-varnar-sverige-efter-uttalande-om-gui-minhai

I sammanhanget drar man sig ju till minnes den "Kinesiska istiden" mot Norge efter att en kinesisk dissident fick fredspriset 2010. Den utfrysningen varade i sex år.

https://www.svd.se/efter-sex-ars-iskyla-kina-talar-med-norge-igen

Vad händer om Kina börjar finansiera och administrera svensk infrastruktur? Och vad händer om de börjar antyda att man kanske skulle plocka hem Geely?

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)


Anmäl
2018-02-07 07:34 #17 av: Jimmy.L

Ja här ser man ju hur Kina försöker lägga sig i besluten. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-02-07 11:49 #18 av: [Carpinus]1

Kina nämns som storinvesterare i ett tågtunnelprojekt under finska viken mellan Finland och Estland. Kostnad 15 miljarder, varav Kina skulle stå för 70%.

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/01/10/vesterbackas-vision-senast-julen-2024-ska-du-kunna-aka-tag-till-tallinn-tunneln

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)


Anmäl
2018-02-07 12:07 #19 av: Jimmy.L

Förvånar mig inte, hörde man inte hade råd att bygga tunneln och sökte andra som ville vara med och betala då passar kineserna på. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-02-07 19:26 #20 av: Zepp

Eh.. Kina är en nation som redan är en stormakt.. med ambition att bli supermakt!

Sådåså, de agerar lite samma som USA och Ryssland.. dvs  (inkluderar även Kina numera) så är du antingen med oss eller mot oss.

Det är så supermakter agerar,  tex USA som har synpunkter och kommer med hot mot oss, när vi vill ha en relativt självständig politik.. som vore gynnsamt för oss.. tex ett förbud mot kärnvapen.

Iallafall så har kineserna räknat på och är villiga att erbjuda både finansiering, byggande, arbetskraft för vår nya snabbtågsjärnväg!

Enda haken är att vi får hålla tand för tunga och sluta kritisera dem.. för brott mot mänskligheten.

Dvs i princip samma vad gäller USA/NATO.. vi får i princip bara välja vem vi skall handla med!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2018-02-07 20:32 #21 av: KimE

Kineserna vill ha europeiska bilar så Volvo kommer att ha kvar åtminståne delar av produktionen i Sverige.

Anmäl
2018-02-07 21:49 #22 av: [Carpinus]1

#21 Jag tror inte det är någon omedelbar fara att kineserna flyttar biltillverkningen över en natt, däremot att man kan utnyttja Volvo och andra objekt som påtryckning.

När Norge återupptog de kylslagna relationerna med Kina efter sex år så fick kineserna i det nya handelsavtalet in skrivningen att Norge ger avkall på att kritisera vad Kina definierar som "kärnintressen" och "landets nationella integritet".

Vad det innebär vet man inte säkert, men i en artikel i dagbladet.no utgår två befattningshavare från Institutt for forsvarsstudier från att man från norsk sida knappast har lust att testa gränserna genom att ifrågasätta förföljelse av människorättsförkämpar eller minoritetstalespersoner. Hade Sverige skrivit på något liknande är det tveksamt om Wallström kunnat kritisera Kina för hanteringen av fallet Gui Minhai, oaktat att han är svensk medborgare.

#20 USA och Sverige har haft sina fnurror på tråden, framförallt under Vietnamkriget. Men även om ambassadören kallades hem så kan inte jag minnas att man slutade att göra affärer med varandra. Bland annat för att de amerikanska företagen står fria från statlig överhöghet till skillnad från de kinesiska.

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)


Anmäl
2018-02-07 22:04 #23 av: Zepp

#21

Kineserna vill komma över tekniskt kunnande till vrakpriser.. som de sen kan hoppa 100 år för att slippa utveckla själva!

De lär hur som helst vilja ha Europeiska fabriker för en europeisk marknad.. så vi får nog behålla en bilfabrik på hisingen samt en i Belgien?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2018-02-07 22:17 #24 av: Zepp

#22

Fnurran var mest på diplomatisk nivå innan politikerna i Washington inte tordes säga till sin egen befolkning att kriget redan var förlorat.. att de gjort en blunder!

Iallafall så fortsatte alla ekonomiska och militära samarbeten mellan USA och Sverige.. tills politikerna i USA till slut vågade erkänna sitt nederlag.. och drog sig ur det kriget!

Och du har bannemig en poäng.. fast bara en liten, dvs Kinesiska myndigheter verkar hur som helst inte ha några bekymmer med att använda sitt politiska inflytande på affärer med olika länder.. litta samma som USA har gjort förr i tiden.. ett gammalt fult knep!

Oså.. tro lixom inte ens en sekund att USA som hotar oss för närvarande för vår självständiga och neutrala politik.. utan vi har bara vant oss vida att leva under USAs paraply.. och anpassat oss till de reglerna.

Såå.. så fort hunden slutar lyda husse.. så kommer olika reprimander.. iallafall hot om sådana!

Så är livet för alla bandhundar.. frågan är väl snarare om vi får lov att välja husse?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2018-02-07 22:27 #25 av: [Carpinus]1

Om situationen vore så att jag tvingades välja skulle jag föredra  ett Sverige beroende av USA hellre än av Kina.

När jag var ung var Wallenberg det största hotet, enligt vänstern. Den tiden är i alla fall förbi...

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)


Anmäl
2018-02-07 22:44 #26 av: Zepp

Prexis.. är man bandhund så skall man så klart veta vem som är mest gynnsam för ens eget välbefinnande!

Samtidigt så skall alla ha klart för sig att deras pensioner är till stora delar beroende utav handel med Kina.

Dvs våra pensionspengar är rätt mycket investerade i företag som är beroende utav att köpa billiga varor från Kina.

Såå.. du får välja.. pension eller försvar?

Och det finns ett tredje alternativ.. försvarsmateriel för halva priset, billig olja/gas.. men det har oxå ett pris.. hamn på Gotland!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2018-02-07 23:27 #27 av: [Carpinus]1

De få åren jag har kvar av min pensionstillvaro lär pengarna räcka. De som är ett halvsekel yngre må oroa sig, men det är en annan historia...

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)


Anmäl
2018-02-08 19:26 #28 av: Zepp

Prexis.. varje generation har sina bekymmer.. framförallt om hur framtiden ser ut.

Jag jobbar till stora delar för Kineserna.. dvs för Volvo och det dröjer några få år innan jag får njuta mitt välförtjänta Otium.

Såå.. än så länge ser det bra ut, men det finns hot.. tex att Svenska utrikesministrar uttalar sig om mänskliga rättigheter i Kina.. och att det byggs en massa nya bostäder!

Vem vet vad Kineserna får för sig.. flyttar utveckling och produktion av bilar från västsverige till Kina och att alla nya bostäder leder till att man inte längre får en värdeökning på 10-15% av sin fastighet?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2018-02-14 09:22 #29 av: [Carpinus]1

"Det kinesiska hamnprojektet i Lysekil visar att lokalpolitiker inte ska bedöma säkerhetspolitiska risker med utländska investeringar. Staten måste få rätt att inskränka det kommunala självstyret för att skydda Sverige från främmande makt", tycker Jenny Sonesson på GP:s ledarsida.

http://www.gp.se/ledare/sonesson-blunda-inte-för-kinas-globala-ambitioner-1.5175678

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)


Anmäl
2018-02-14 09:24 #30 av: Jimmy.L

Helt rätt. 

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2018-02-26 17:08 #31 av: [Carpinus]1

Kinaberoendet har vi ju f.ö. redan i Volvo, och efter Daimleraffären har det uppstått en liknande diskussion i Tyskland som redan hörts här.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/stormen-kring-volvo-tilltar-1

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)


Anmäl
2018-02-26 21:12 #32 av: Zepp

Och då var redan affären med snabbtåg mellan Stockholm och Oslo avfärdad!

Iomed att kinesiska myndigheter inte vill kännas vid affären.

https://www.expressen.se/nyheter/kina-kan-finansiera-jarnvag-mellan-sverige-och-norge/

Iallafall så fortsätter  det, iomed att de  vill finansiera bygga och äga hamnar och företag här!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2019-03-08 09:13 #33 av: Göstage

Kina har inga problem att hitta andra intressanta nordiska investeringsobjekt:

"Den kinesiska placeringsfonden Touchstone Capital Partners går in med en jätteinvestering i ett av de två planerade tunnelbyggena mellan Helsingfors och Tallinn, uppger Helsingin Sanomat.

Enligt HS satsar fonden 15 miljarder euro på det tunnelprojekt som affärsmannen Peter Vesterbacka driver. En tredjedel av summan är en kapitalplacering medan resten är lån.
Enligt tidningsuppgifterna undertecknade Vesterbackas bolag Finest Bay Area och den kinesiska placeringsfonden ett intentionsavtal i torsdags."---


https://svenska.yle.fi/artikel/2019/03/08/hs-peter-vesterbackas-tallinntunnelprojekt-far-kinesisk-draghjalp-placeringsfond

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-03-08 09:18 #34 av: Jimmy.L

Kineserna är duktiga på att hitta projekt som saknar starka finansiärer där dom kan få en bit av kakan.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-03-08 09:23 #35 av: Göstage

Funderar lite på säkerhetsaspekter på den där tunneln i händelse av en storkonflikt. Den biten fanns ju med i bedömningen av Lysekilsprojektet, men finnarna/esterna verkar mer orädda - kanske på gott och ont...

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-03-08 10:03 #36 av: Jimmy.L

#35 Nu vet jag inte hur säkerhetsaspekten är med tunnel mellan England Frankrike är men dom får väl göra någon typ av liknande bedömning.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-03-08 10:30 #37 av: Göstage

Lånar lite av resonemanget från en krönika av Carolin Dahlman i Kristianstadsbladet häromveckan (väl värd att läsa i sin helhet):

"Ingen kan egentligen med säkerhet veta vad som händer om Kina börjar äga mer infrastruktur, flygplatser, hamnar och företag, och få experter specificerar sina farhågor – men att vi bör se upp är uppenbart.
Jerker Hellström, forskningsledare vid FOI, har varnat för att Kina har som syfte att splittra västvärlden och EU.

Det talas om att Kina vill se en ny ekonomisk världsordning. ”Vi hoppas skapa en stor familj av harmonisk samexistens”, har Xi Jinping uttryckt det som. Det sägs att Kina vill återta sin rättmätiga plats i världen.
”Strävandena ingår i en mer långsiktig strategi, som går ut på att återupprätta det kinesiska imperiet”, kommenterade Björn Jerdén, chef för Asienprogrammet på Utrikespolitiska institutet."---

http://www.kristianstadsbladet.se/article/varning-for-kina/

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-03-08 10:35 #38 av: Göstage

#37 Även YLE har nyligen öppnat en diskussion om Kinas intresse för Finland.

"- I och med att Kina själv betraktar alla kinesiska investeringar utomlands som en fråga om nationell säkerhet, så väcker det naturligtvis frågor om vad det här betyder, säger Wong.
Då Ola Wong jämför hur Kina förhåller sig till de nordiska länderna, så säger han att Finland verkar vara speciellt intressant för Kina.
- Kina verkar betrakta Finland som en välvillig stat som man vill stryka medhårs med pandor och annat, och få dem att känna sig utvalda. Man är väldigt intresserade av att utveckla bra relationer till enskilda länder."---

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/01/15/norden-ar-blaogd-da-det-galler-kinas-investeringar-kina-verkar-betrakta-finland

Edit

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-03-26 15:24 #39 av: Göstage

Divergerande inställningar till kinesiska investeringar bland europeiska länder.

"Samtidigt som misstänksamheten mot kinesiska investeringar växer i EU besöker den kinesiske ledaren Xi Jinping Frankrike, och träffar EU-representanter i Paris under tisdagen."---

"Italien hoppas också på kinesiska investeringar i bland annat hamnen i Palermo, som Xi Jinping besökte förra veckan.

I andra EU-länder har misstron mot Kinas investeringar ökat, både av rädsla för stora skulder och för att den kinesiska regeringen ska sprida sitt politiska inflytande. Även i Italien kantades Xi Jinpings besök av kontrovers. En italiensk journalist sade sig ha uppmanats på ett hotfullt sätt av en tjänsteman från den kinesiska ambassaden under besöket i presidentpalatset i Rom att sluta skriva negativt om Kina. Tidningen Il Foglio svarade med en artikel med rubriken ”Vi är inte i Peking”.---

SR

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-03-26 16:30 #40 av: Jimmy.L

Ja det är en fara om man börjar bli beroende av Kina.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-06-04 16:37 #41 av: Göstage

5ff Nu är utredningen presenterad och klar.

"Staten ska kunna förbjuda försäljning och uthyrning av hamnar, flygplatser och fastigheter som är strategiskt viktiga för totalförsvaret. Det föreslår en ny utredning som lämnades över till regeringen på tisdagen."---

 "Bland annat föreslås ett nytt kontrollsystem som ger staten möjlighet att granska och ytterst förbjuda försäljning eller uthyrning av strategiskt viktiga hamnar, flygplatser och fastigheter."---

"Förutom det statliga kontrollsystemet föreslår kommittén även en skarpare lagstiftning som förtydligar kommunernas och landstingens ansvar för totalförsvaret.
Utredningen konstaterar att kommuner och landsting i dag kan fatta beslut som kan få konsekvenser för totalförsvaret på nationell nivå, men det utan att det finns några krav på att beakta den nationella säkerheten."---

TT

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-06-04 17:26 #42 av: Jimmy.L

Nog förtidigt att hurra över det förslaget.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-06-04 17:35 #43 av: Göstage

 Ja bevars, utredningen skall säkert ut på remiss, och om inte annat så sitter det väl några "lagkloka" i något hörn och bara väntar på att få sätta klackarna i parketten för att spjärna emot...

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-06-04 19:03 #44 av: KimE

Staten har ju redan sålt bort de flesta av sina hamnar och flygplatser.

Anmäl
2019-06-04 19:23 #45 av: Göstage

Fast det är nog inte enbart statligt ägda objekt man vill ha inflytande kring vid försäljningsplaner.

#5 Lysekils hamn var väl ett sådant objekt man ville förhindra utländskt inflytande över. 

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-06-04 19:32 #46 av: Jimmy.L

Nja är ofta kommunerna som äger hamnarna via olika bolag.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-06-06 07:05 #47 av: Göstage

Expressen tar upp uppköpsrisken i en ledare idag.

https://www.expressen.se/ledare/skydda-skargarden-fran-ryska-oligarker/

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-06-06 07:43 #48 av: KimE

Appropå Northstream2 så löper avtalet att transportera rysk gas genom Ukraina ut vid årsskiftet.

Anmäl
2019-07-16 19:17 #49 av: Göstage

Håkan Boström återkommer till Almedalen och ett seminarium där frågeställningarna var om  utländska direktinvesteringar behöver granskas, och om Sverige möjligen behöver bli mer protektionistiskt.

"Bakgrunden är framförallt att de kinesiska direktinvesteringarna ökar runt om i Europa. Även en del ryska uppköp av strategisk viktig infrastruktur har väckt uppmärksamhet. EU-parlamentet röstade i februari igenom en förordning om att utländska direktinvesteringar bör granskas ur ett strategiskt perspektiv och att informationsutbyte ska ske mellan EU:s medlemsländer. Granskning och beslut ska dock ske nationellt.
Sverige har idag inte något system för den här typen av granskningar, även om en utredning är tillsatt i frågan."--- 

"Att Kina stärker sin makt i Sverige är inte betydelselöst. På sikt undergräver det Sveriges politiska oberoende. Man kan även ifrågasätta om det går att tala om fri konkurrens när staten i länder som Kina är mycket aktiv i att gynna inhemska företag, samtidigt som europeiska länder håller på principen om statlig neutralitet.
Exemplet Kina visar tydligt hur ekonomi och politik vävs samman på högre nivåer."---

"USA har också länge använt sin politiska makt för att gynna sina företag och vice versa, framförallt när det kommer till strategiskt viktiga områden som energi, infrastruktur och militär teknik. Maktaspekten går helt enkelt inte att blunda för.
Sverige måste inse att den säkerhetspolitiska aspekten inte går att bortse ifrån på en global marknad med flera auktoritära politiska kraftcentra."---

 https://www.gp.se/ledare/vem-ska-äga-svenska-företag-1.16325759

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-09-02 10:23 #50 av: Göstage

#0 Istället för kineserna så blev det danskarna som lade beslag på Lysekils hamn. Skämtar

https://www.sjofartstidningen.se/kund-tar-hamndriften/

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.