Annons:
Etikettevenemang
Läst 4165 ggr
[julatopp7018]
5/10/13, 7:50 PM

130615: Soldatens dag

Lördagen den 15 juni 10:00-14:00 på Ringenäs skjutfält.

Soldatens dag är ett tillfälle att få en inblick i vad det innebär att vara soldat. Stridsskjutningar, fystester, överlevnadskunskap, uppvisning med JAS 39 Gripen och mycket mer står på programmet. Passa på att besöka Soldatens dag – titta, prova och ställ frågor om arbete och utbildning i Försvarsmakten.

Ringenäs skjutfält ligger väster om Halmstad, mellan Frösakull och Vilshärad. Busstransport kommer att ordnas mellan centrala Halmstad och Ringenäs skjutfält.

Annons:
ElLobo
5/10/13, 7:58 PM
#1

Ännu ett intressant arrangemang!

[julatopp7018]
5/10/13, 8:04 PM
#2

Ja synd bara att man inte bor i närheten.

Wony
5/10/13, 10:21 PM
#3

Hade jag bott närmare hade jag besökt det. Låter spännande och intressant tycker jag!

Här i norrland är det något tunnsått med liknande arrangemang tyvärr.

ElLobo
5/10/13, 11:07 PM
#4

#3: Du har inte skrivit i din profil var du bor någonstans, men det finns ju ett liknande arrangemang i Boden.

Länk: Garnisonens Dag

Wony
5/10/13, 11:10 PM
#5

Förvisso, men det är för långt, det med. Åt andra hållet. Bor i höjd med Östersund, Sollefteå, Sundsvall ungefär. 

Det vore dock väldigt spännande om man kunde ta sig dit.

ElLobo
5/10/13, 11:21 PM
#6

Jo, det är många orter där det skulle vara bra med lite mer försvarsarrangemang. Försvaret behöver synas mer än vad de gör numera.

Annons:
Wony
5/11/13, 8:10 AM
#7

Numera syns de ju inte så väldigt mycket. När jag var yngre (dvs i låg- och mellanstadieåldern ungefär) var det nog lite fler arrangemang än nu. Fast då hade jag inte insett att det var intressant… 😉

[julatopp7018]
5/11/13, 6:37 PM
#8

Intresset för sådanna här tillställningar är stort bland allmänheten, tråkigt att försvaret inte har fler uppvisningar över hela landet.

Wony
5/11/13, 7:00 PM
#9

Oftast märker jag av att det varit något evenemang först efteråt, när det är för sent. Man borde kanske satsa på att annonsera mer och marknadsföra sig och sina arrangemang bättre.

Jag skulle välkomna ett uppsving i antalet arrangemang.

[Jimmy.L]
6/13/13, 1:23 PM
#10

Lyfter upp denna.

ElLobo
6/15/13, 10:16 PM
#11

Regementet marknadsförde sig

Försvaret har svårt att rekrytera tillräckligt med soldater. Det gäller också garnisonen i Halmstad.

Ett sätt att försöka få tag på personal är att visa upp sig och det gör man och har gjort under lördagen på Soldatens dag på Ringenäs skjutfält norr om Halmstad.

Länk: Regementet marknadsförde sig

Många nyfikna på soldatyrket

Försvarsmakten i Halmstad bjöd på lördagen in till Soldatens dag på Ringenäs skjutfält. Närmare 1500 personer fick uppleva allt från flyguppvisning med Jas 39 Gripen, motorbyte på stridsfordon till ett anfall med en av Hemvärnets insatsplutoner.

Länk: Många nyfikna på soldatyrket

ElLobo
6/15/13, 10:18 PM
#12

En vanlig dag på Ringenäs skjutfält

Soldatens dag på övningsfältet i Ringenäs samlade omkring 1 500 besökare. Tiden får visa om försvarsmakten visade sin bästa sida och lockade till sig framtidens militärer.

Länk: En vanlig dag på Ringenäs skjutfält

[Jimmy.L]
6/16/13, 9:00 AM
#13

Lär ha varit intressant dag på skjutfältet.

Annons:
Wony
6/16/13, 10:49 AM
#14

Låter som att det var intressant, synd bara att man inte var där. Det får bli en annan gång.

Upp till toppen
Annons: