Nazisoldater använde droger
Nazityskland experimenterade med partydroger. Soldaters brev hem avslöjar hemligheten bakom tyska krigsmaktens blixtkrig: 200 miljoner tabletter metamfetamin.
Läst en bok om andra världskriget där vissa soldater pratar om tabletter som delades ut, kommer inte ihåg vad den hette.
Läste en artikel om Pervitin som det tyska amfetaminpreparatet hette. Det var en Luftwaffepilot som beskrev hur han under hemflygningen från ett uppdrag (Malta tror jag det var) kände hur han höll på att somna. Han hade ett par timmars flygning kvar till hemmabasen och visste att han skulle störta om han somnade. Han kom på att han hade blivit tilldelad ett rör med Pervitin och slängde raskt i sig några tabletter. Han beskrev effekten som att allt ljus och alla syn och hörselintryck förstärktes hundra gånger om. Han kände sig totalt oövervinnelig och berättade att han skulle kunnat flyga hur länge som helst. När han landade på sin bas och förklarade detta för läkaren på fältsjukhuset fick han en rejäl utskällning och flygförbud i ett par dygn. Han hade tagit långt mer än tillåten dos och läkaren kunde bara konstatera att det var ett under att han överlevde.
#2 intressant händelse, kan tänka mig att många soldater faktiskt gjorde samma sak.

Rätta mig om jag har fel.. men liknande preparat ingick väl i alla sjukvårdares utrustning.. och gör det väl fortfarande.. i skarpa lägen?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#4 Idag tror jag det inte används av någon, möjligt vissa länder.

Nu pratar jag inte om fredstid.. utan i skarpt läge.. då har de väl allt möjligt?
Används inte av Svenska försvaret iaf. Inte heller det amerikanska då borde man ha hört talas om det.
Borde det inte ha kommit fram om försvaret hade sådana här piller?
Vet att jänkarna experimenterade med LSD under Vietnamkriget men i vilken omfattning har jag ingen aning om.

Har för mig de amerikanska soldaterna hade centralstimulerande medel i stridspackningen.. att ta till i nödfall.. och att det missbrukades?
Men det kan ju vara ett sk rykte oxå.
10 Det är troligen ett rykte, det skulle snabbt missbrukas. Den amerikanska soldaten är ju inte känd för att ha allt för stor disciplin.