Etikettflygvapnet
Läst 2903 ggr
julatopp7018
2013-04-17, 12:34

General Dynamics F-111 Aardvark

En dålig planering gjorde att man aldrig anpassade planet för hangarfartyg. Flygplanet var för stort och tungt för att kunna landa på ett hangarfartyg. Planet har en unik detalj nämligen den så kallade kasett som dom båda piloterna sitter i. Vid nödläge kan den skjutas ut från resten av planet. Stridsplanet kom att användas när man bombade khadaffis palats i Libyen 14 april 1986. Totalt kom man att bygga 563 stycken F111 och ett antal kom att säljas till Australien 

Det fanns ett stort antar varianter av planet

  • F-111A var den ursprungliga produktionsvarianten av F-111.

  • F-111B var ett jaktplan som utvecklades för användning ombord på amerikanska flottans hangarfartyg.

  • .F-111C är en exportvariant som såldes till Australien som kombinerade F-111A med de längre vingarna från F-111B och de förstärkta landningsställen från FB-111A.

  • F-111D var en uppgraderad variant av F-111A som beställdes 1967 och levererades mellan 1970 till 1973. 

  • F-111E var en förenklad interimsvariant som beställdes 1968 efter att förseningarna med F-111D hade börjat visa sig.

  • F-111F var den slutgiltiga versionen som utvecklades för Tactical Air Command,

  • F-111K beställdes av Storbritannien som en ersättare till BAC TSR-2 som hade avbeställts 1965 på grund av ökande kostnader.

  • B-111A var ett strategiskt bombplan för Strategic Air Command.

Källa och läs mer om planet på wikipedia Foto: commons.wikimedia


Jimmy.L
2013-04-17, 17:36
#1

Väldigt många versioner av detta flygplan, den har en spännande historia.

ElLobo
2013-04-17, 22:47
#2

Ett plan med lång tjänst bakom sig; RAAF:s F-111C var i tjänst ända fram till december 2010.

Upp till toppen