Annons:
Etikettmarinen
Läst 4788 ggr
[julatopp7018]
3/10/13, 4:52 PM

HMS Hvalen

Hajen var en lyckad ubåt men var lite för liten för att användas på öppet hav. Då Sverige saknade erfarenhet av att bygga större ubåtar så fick man beställa ubåten Hvalen från Italien 1907.

Italien hade vid denna tid sjösatt sin första ubåt redan 1895 och var en stor tillverkare med export till andra länder. Hvalen är en Laurentityp och byggd vid Giorgios varv i La Spezia.

                                                        Hvalen med Skäggald 1915.

När hon provtestades i Medelhavet fanns två svenskar med och efter hon blivit godkänd togs Hvalen av en Svensk besättning henne till Sverige Det blev en lång resa hem och det fanns inga fasta kojor eller kökombord. Hvalen hade ett brandfarligt maskin med tre bensinmotorer.

Under det första världskriget kom hon att bli beskuten av en tysk vendetta båt söder om Ystad och en ur besättningen dödades. Den brandfarliga motorerna ställde till endel olyckor men inte lika illa som den italienska syster ubåten Foca som fick sänkas efter en explosion ombord orsakad av bensinångor och batterigaser.

Hon kom att tjänstgöra mellan 1909 till 1919 och hade en besättning på 17 man. Hon hade två torped tuber med 4 torpeder.

Foto commons.wikimedia

Annons:
[Jimmy.L]
3/10/13, 6:55 PM
#1

Intressant ubåt. Undrar hur dom lagade mat ombord.

[Björn.B]
3/10/13, 7:54 PM
#2

Den fick inte många år på nacken, är problemet med motorn orsaken till det?

ElLobo
3/10/13, 7:56 PM
#3

Jag skulle tänka mig att det bidrog.

[julatopp7018]
3/10/13, 8:22 PM
#4

Ja motorn var en stark orsak till man skrotade henne.

Upp till toppen
Annons: