Annons:
Etikettflygvapnet
Läst 11542 ggr
[Jimmy.L]
1/16/13, 9:15 AM

Lockheed SR-71 Blackbird

SR-71 Blackbird kallas även inofficiellt för Blackbird eller Habu efter japansk huggorm. Det var ett amerikanskt spaningsflygplan med väldigt lång räckvidd och en mycket hög hastighet. Flygplanet kom att utvecklas från flygplanen Lockheed YF-12A och A-12 av Lockheed Skunk Works. SR-71 är även världens snabbaste jetplan med en maxhastighet på Mach 3,5.

Foto wikipedia

SR-71 Blackbird är en tvåmotorigt strategiskt spaningsflygplan och kan flyga med en  maxhastighet på Mach 3,5. Den kom att flyga första gången 1964 och togs i operativ tjänst 1966. Vid den sista flygningen som gick till flygmuseet i Washington satte man nytt hastighets rekord från USA:s västkust till till östkusten 1990. NASA använde dock två plan ett skolplan under namnet SR-71B med upphöjd bakre cockpit, den användes till högfartsprover.

SR-71 kom att bli världens snabbaste och högt flygande plan med en höjd på över 26000m. Själva flygplanet är byggd i titan för att motstå dom höga skaltempraturerna mellan 260 till 420 grader, när den landar är den så varm att den inte går att röra utan att bränna sig. Den är konstruerad så att passformen på komponenterna är bäst under hög temperatur vilket gör att den läcker när den är kall. Den använder sig av jP-7 bränsle som har en högre flampunkt än JP-4, bränslet används även som kylmedel. Den kan även använda bränslet JP-4 men ger en betygligt lägre räckvidd och fart.

Som sensorer använder den spaningskameror och singnalspaning och störsändare.

Källor Senska wikipedia Engelska wikipedia 2013-01-16

Annons:
starhawk
1/16/13, 10:45 AM
#1

SR-71 följde en cykel på tre flygningar, vid den första flygningen var bränsletankarna genomgådda och läckte inte, vid den andra flygningen hade dom börjat läcka och vid den tredje läckte den som ett såll. Man ordnade situationen genom att köra ett kort pass i toppfart så att flygkroppen värmdes upp varvid plåtarna expanderade och tankarna tätades sen mötte man upp med ett tankflygplan toppade upp tankarna varefter uppdraget utfördes. Efter tredje flygningen gick man igenom flygplanet och såg till att tankarna höll tätt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Jimmy.L]
1/16/13, 11:28 AM
#2

#1 Tack för förklaringen, vet du om den än idag används fick ingen grepp om det?

ElLobo
1/16/13, 11:52 AM
#3

Två SR-71 används fortfarande av NASA.

ElLobo
1/16/13, 11:56 AM
#4

Ett intressant fakta är att piloter i JA ​​37 Viggen lyckades låsa radarn på SR-71 vid ett flertal tillfällen. Trots den kraftiga störningen från SR-71 blev dessa låsta i radarstrålen, oftast på internationellt luftrum mellan Öland och Gotland.

starhawk
1/16/13, 12:08 PM
#5

Det var en SR-71 som gick upp i Östersjön längs mittlinjen ungefär, och tillbaka den gick enligt en fast tidtabell så Viggen-piloten visst när den skulle komma och lade sig på hög höjd och väntade, när den sen kom gjorde han en dykning och lyckades en kort stund få låsning Flygvapnet fick senare ett gratulationsmeddelande från USA för bedriften. Det är den storyn jag fått veta i alla fall

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
1/16/13, 12:11 PM
#6

#2: Officiellt sett är den tagen ur tjänst, bl.a. beroende på brist på reservdelar till motorerna som inte tillverkats på ett bra tag

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
ElLobo
1/16/13, 1:03 PM
#7

#4, #5: Ja, SR-71 gick ju efter fastställda turer med stor precision, både vad gäller kurs och klockslag. Dessa spaningsturer gick ofta under namnet Spårvagnen.

[julatopp7018]
1/16/13, 2:07 PM
#8

Störsändare blir väl lite som en falsk säkerhet?

[Björn.B]
1/16/13, 8:37 PM
#9

Finns det något flygplan som efterliknar denna?

Zepp
1/16/13, 9:18 PM
#10

Det var innan satelitspaningen!

Och man räknade kallt med att planen skulle räcka i 5 år max innan motparten fann motmedel.. dom gjorde det innan!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

starhawk
1/17/13, 7:52 AM
#11

Mot SR-71 hade man väl inget direkt motmedel, det var U-2 som hade en kort karriär beroende på att ryssarna snabbt utvecklade högtflygande luftvärnsmissiler, fast när dom sköt ner Gary Powers fyllde dom luften med missiler och sköt ner ett antal egna i samma veva. Det är väl snarare så att SR-71 har försvunnit beroende på att dom har nåt bättre, det mystiska triangelformade flygetyget som setts på olika platser, SR-71 fanns ju inte heller i början så det tar väl ett tag innan dom erkänner det.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Zepp
1/17/13, 8:11 PM
#12

Man hade inte det.. men tro mig på mitt ord.. hade de inte kommit med sateliter i stället så hade ryssarna garanterat kommit på något.

Det var U2 som du så riktigt skriver som de utvecklade motmedel mot.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

starhawk
1/18/13, 7:55 AM
#13

Intressant det här att båda dom amerikanska riktigt snabba jetplanen båda utnyttjade ljudvallen, SR-71 utnyttjade trycket i ljudvallen genom att leda in den i sina kombinerade turbojet ramjet motorer, det är det spiken är till för, XB-70 Valkyrie fångade in den mellan sin båtformade kropp och dom nedfällbara vingspetsarna vilket gav extra lyftkraft

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: