Militärhistoria iFokus

Militärhistoria

Etikettövrigt
Läst 13410 ggr
[Björn.B]
0

Guldburk

Stog med en arbetskamrat igår och pratade om guldburkarna och annan mat inom försvaret man åt. Ärtsoppa kom vi ihåg men vad mer fanns det?

Mofsan
0

chokladkakorna från 1700 frös ihjäl så klart! och frystorkade maten som smakade blöööö

och humm vad fick vi mer överlevnads kexen =)

/Mofsan

[Björn.B]
0

Visst ja "pansar kexen" och chokladen, vad det inte någon form av pulver mat med i överlevnads kittet man fick oxå?

[Jimmy.L]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite burkar.

[Jimmy.L]
2

Och chokladen.

[Björn.B]
0

Haha där har vi ju burkarna, kexen och chokladen ser även nödlivspåsen. Var ifrån är bilden tagen? Väldigt kul att se burkarna igen.

[Jimmy.L]
0

Norrtälje luftvärns museum hade dom i ett rum.

"snuskburkarna"

fotoninja
0

chili con carne. och spaghetti köttfärssås har jag för mig. choklad, saftkräm i påse. pulverkaffe i portioner, leverpastej på burk.

chilin var farlig, uj vad kass i magen man blev Skrattande

[Jimmy.L]
0

Leverpastej gick ju inte att äta minns jag smakade väldigt illa. Saftkrämen minns ja vissa på luckan som käkade upp torrvaran Rynkar på näsan

[Jimmy.L]
0

Armé museum ska ju ja en utställning om just maten kan vara värt att besöka, ska dit när jag får tid över.

[Björn.B]
0

Tack för tipset ska ta mig dit när jag får en ledig dag.

Mofsan
1

jooo druvsocker pulvret

/Mofsan

[Jimmy.L]
1

#11 Var det inte nån form av godis tabletter?

StefanW
0

Leverpastejen från bla 1957 smakade efter nästan 30 år utmärkt i fält. Minns också någon folieform med Vita bönor i tomatsås med korvbitar i, mycket gott men livsfarligt att sitta eldvakt under natten! Fruktsoppan var också en höjdare. Annars minns jag att maten överlag var väldigt bra och av hög kvalité.

Stefan - Modellbyggare

fotoninja
2

vitabönor och korv, kallades väl död mans fingrar?

[Jimmy.L]
0

#14 Kan nog stämma.

[Jimmy.L]
0

Ska komma ut en bok som heter "snuskburken" kan man läsa i senaste nummret tidningen Fort&Bunker dom efterlyser bilder och om man har burkar och annat kvar.

[Björn.B]
0

#13 fruktsoppan och leverpastejen var helt okej.

Mofsan
1

fotoninja det var juh korv med vitabönor i tomatsås därför dom kallades dödmans fingrar =) och det var halls godis  tabletter =)

/Mofsan

[Björn.B]
0

Dom där godis tabletterna kom dom med i stora lådor till förådet minns jag, vi fick dom nästan varje dag så man tröttnade ganska snabbt på dom.

[julatopp7018]
0

Tillverkas chokladen än idag?