Hoppande handgranat
En FMV-anställd ingenjör ligger bakom den största nyheten inom handgranatsområdet sedan första världskriget. Genom att hoppa upp precis innan brisaden och rikta splittret i en kon ner mot marken minimeras risken för oskyldiga offer, samtidigt som granaten blir många gånger mer effektiv mot sitt militära mål.
http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/Hoppande-handgranat/

Bra på flera sätt.
Ja kan man få hangranater mer effektivare är det bra.
Lustig rubik innan man läser artikeln. Är det någon här som fick kasta handgranat?

Javisst har jag gjort det.
Hur var det? Fick ni kasta skarpa?
Jag fick kasta skarp, vi övade med övningsgranat först, innan vi åkte ut och fick kasta skarp, Vi ställde upp pappsoldater som inte blev mycket kvar av.

Javisst, annars räknas det inte!
Men jag tyckte inte att det var något exalterande. Lite pirrigt kanske, för om man skulle göra rätt. Sedan drog man sprinten, kastade, gick ned i skydd och så small det. That's it.
Jo, vi fick skruva i hop handgranaten kolla att den var hel sedan kasta och snabbt ner,dom andra satt i ett värn, vi hade en kille som blev så rädd att han försökte sticka från värnet.

Jag som var värnpliktigt befäl på 60-talet har kastat åtskiliga handgranater och ståt i gropen ihop med värnpliktiga när dom kastade.
Hörde på ett föredrag en gång på en samlarförening om handgranater. Det finns en otrolig massa olika och olika uppfiningar, styrfenor och hakar och detonations uppfinningar.

Armemuseumet har en handgranat man kan kasta i backen den innehåller blomfrön.

Har kastat flera övningsgranater, i flygpojkarna fick vi bara kasta övningsgranater sen fick vi sitta i en bunker och höra hur en riktig granat detonerade utanför. Sen i lumpen fick vi kasta några övningsgranater och sen en skarp. Tyckte inte att det var ett dugg exalterande, bara dra ut sprinten, kasta och sen ducka
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#12 Jag håller med dig, har sått i gropen med för många värnpliktiga för att tycka det är spännande.
Där emot är det intressant att se alla uppfiningar, det finns tex. en Italiens som dom hade i strid i bergsterräng, där du måste kasta uppåt, den får inte rammla ner på dig, hade hakar och krokar och klibbig yta, preciss som den som man slängde på stridsvagnar som var engelsk.

#13: Jo "sticky bomb" var ju en lustig sak, fast så lagom roligt om den tappade skyddshöljet och fastnade i byxorna! hände visst vid ett par tillfällen
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus