Etikettstridsvagnar-pansarfordon
Läst 4543 ggr
julatopp7018
2013-01-10, 09:24

Mk.III, Valentine

Foto wikipedia

Företaget Vickers fick en förfrågan att bygga en ny infanteristridsvagn under 1938. Man valde att använda A10 designen som utgångspungt. Sommaren 1939 kom man att serietillverka den nya stridsvagnen den hade tyngre pansar än A10 och man hade löst dom problem som fanns med A10.

Efter det stora nederlaget i Frankrike där man förlorade många stridsvagnar kom man att starta massproduktion av Valentinestridsvagnar. Den kom att hamna under strid i Libyska öknen under den brittiska offensiven i den såkallade Operation Crusader för att undsätta Tobruk 1941. MK III Valentine var just då den viktigaste stridsvagnen britterna hade. När väl tillverkningen slutade hade över 8000 MK III Valentine lämnat fabriken. Även i kanada kom den att tillveras men dom sändes till Sovjet. MK III Valentine kom även att användas som kanonvagnar, broläggare mm. Dom hamnade även i Burma där dom besegrade dom Japanska stridsvagnarna lätt.

  • Beväpning 40 mm kanon samt 7,92 mm Ksp
  • Pansar 8-65 mm
  • Besättning 3 man
  • Vikt 17,2 ton
  • Längd 5,89 m
  • Bredd 2,63 m
  • Hastighet 24 km/h

Källa wikipedia 2013-01-10


JanGBG
2013-01-10, 10:51
#1

Den lyckades bra, men handikapades av att skytt och vagnschef var samma person.

julatopp7018
2013-01-10, 11:46
#2

Ja det måste ha varit en stor nackdel att vagnchefen skulle även vara skytt.


Björn.B
2013-01-10, 19:51
#3

Hur mycket påverkades det att vagnchefen var skytt med?

Skärgårdskocken.

Jimmy.L
2013-01-11, 15:20
#4

Klart det påverkas endel, det borde du väl veta som är en gammal PBV skytt att vagnchefen har endel att göra.

JanGBG
2013-01-11, 18:31
#5

Det var många vagnar där skytten och vagnschefen var samma person.

Till och med i de första T 34-orna med det lilla tornet!

Björn.B
2013-01-13, 17:56
#6

Okej, men man måste väl ha haft en viss aning om att det inte skulle funka?

Skärgårdskocken.

JanGBG
2013-01-13, 18:30
#7

Det är faktiskt rätt förvånande hur länge man trode på att det skulle fungera.

Krigshistorien är full av sådana här saker som högre millitärer som inte tror att soldater klara eller klarar.

Ett bra exempel är hur man ställde kulsprutorna på engelska jaktplan i början av kriget.

Piloterna kan inte träffa målet med riktning, så kulsprutorna var ställd ungefär som en "hagelskur" .

Det var först när man började ställa vapnen där alla 8 kulsprutorna träffade en punkt som framgångarna kom.

Björn.B
2013-01-13, 18:37
#8

Märkligt.

Skärgårdskocken.

Zepp
2013-01-13, 21:01
#9

Det fanns fler ergonomiska problem med tidiga T34, de saknade tornkorg, man stod på amunitionslådorna.. och det blev ett virrvarr under strid.

Man hade oxå brist på radioapparater, var bara gruppchefen som hade sådan.. och den satt ner i vagnen.

Så vid strid var man tvungen att hålla ihop i täta klungor och följa grupp/pluton-befäl!

Då var man oxå en lättare måltavla.

Många Tyska stridvagnschefer stred med upphissad stol och öppen lucka för bättre överblick.. T34ans lucka öppnades framåt!

Med det nya tornet med 85kanonen blev det ett tremanstorn, och vagnchefen fick en kupol med siktspringor runt om, samt att man fick fler radioapparater i vagnarna varvid det var lättare för gruppchefen att göra olika taktiska dispositioner/dela ut order under strid.

Om de fick tornkorg är jag osäker på?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JanGBG
2013-01-14, 10:05
#10

#9 Ett bra inlägg!

Den vagn som stod i pansarmuset i Skövde hade vad jag kommer ihåg ett torn för tre man, men ingen tornkorg, dom stod direkt på ammo lådorna.

De första vagnarna hade myckte dåligt glaslinser i sina kanonsikten.

starhawk
2013-01-14, 12:59
#11

Optiken i en T-34 liknade mest en stor grön glasklump, det gick inte att identifiera fientliga stridsvagnar med den, något tyskarna upptäckte vid Kursk, ryssarna sköt bara på mål som stod still, så tyskarna utnyttjade det genom att följa med grupperna av T-34 som anföll och kunde därmed plocka dom som gick sist i gruppen. Eftersom siktet på T-34an bara förmedlade en trång sektor framåt märkte dom övriga inget

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2013-01-14, 13:03
#12

Intressant att notera att när britterna tänkte upphöra med produktionen av Valentine så fick dom lov att återuppta den eftersom ryssarna ville ha mera Valentine

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Björn.B
2013-01-14, 14:39
#13

Hur fraktade man stridsvagnar till Sovjet när tyskarna stog ivägen?

Skärgårdskocken.

starhawk
2013-01-14, 15:00
#14

Dom gick via Ishavskonvojerna till Murmansk eller Archangelsk (osäker på stavningen)

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen