Hjälp med SO
Vi håller på med Första världskriget i skolan, och innan fredag (den 7 december) ska 3 uppsatser vara inlämmnade.
Jag behöver hjälp med detta, och tänkte att jag kanske kan få hjälp här?
Det jag behöver mest hjälp med är att förklara 2 orsaker till att första världskriget startade. (Har skrivit ner 5 orsaker och sen skrivit lite kortfattat om de, och nu ska jag skriva lite mer ingåede, på 2 av de 5 orsakerna, det är det jag behöver hjälp med.)
Och sen ska jag skriva varför 1900-talet började så posetivt, och sen förklara va det var som hände, vilken/vilka processer som ledde fram till kriget.
Om det finns nån som kan hjälpa mig så får den gärna skicka ett PM.
Jättetacksam för hjälp.
_Kram Evelina
_
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsta_v%C3%A4rldskriget
http://www.popularhistoria.se/artiklar/forsta-varldskriget-en-oundviklig-katastrof/
Använd dig av google finns väldigt många sidor du kan läsa om hur det startades. I filmen nedan hittar du även endel svar.
#1: Tack!
vet att det finns mycket på google, men jag förstår ändå inte..
vilka kan man säga var det 2 största anledningarna till första världskriget??
_Kram Evelina
_
Mordet på Franz Ferdinand av Österrike i Sarajevo 28 juni 1914 var en av dom större anledningarna att det blev krig skulle jag nog säga. Skottet kom troligen bli en ursäkt för att dra igång kriget.
Den andra var det stora militära alliansbygge som hade pågått en längre tid.
Beroende vem du frågar får du säkert olika svar på dom två frågorna.
#3: okej,
Aa, jag skriver om händelsen i Sarajevo som 1 av de största orsakerna.
Sen tänkte jag typ att kanske Tysklands snabba modernisering är en stor orsak, och nationalismen kanske..
#1: Kollar på filmen nu, samtidigt som jag skriver, den hjälper jätte mycket! 
_Kram Evelina
_
#4 Det är möjlig, Tyskarna inledde sin mobilisering 2 dagar efter Österike-Ungern förklarade krig mot Serbien, Ryssland började sin mobilisering innan kriget. Det tog litet tid att mobilisera.