Netanyahu beordrade Irananfall 2010
Israels premiärminister Benjamin Netanyahu och försvarsminister Ehud Barak beordrade 2010 cheferna för försvarsgrenarna att förbereda en attack mot Irans kärntekniska installationer, men ordern hävdes.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/netanyahu-beordrade-irananfall-2010_7641870.svd
Återstår att se vad som händer nu efter USAs val om det blir ett anfall.
Ja det skall bli intresant.
Varför ger man order till ett anfall om nu armén inte är redo?
Bra fråga, brist på kommunikation skulle jag tro.
Okej..

Jomen.. Israel gör ju upp planer och förbereder sig för alla senarion som tänkas kan.. vilket inte behöver betyda att man faktist tänkt genomföra det hela!
Dessutom så är Iran inte vilken bananrepublik som helst, angriper man dom så får man räkna med.. förstofrämst, ännu sämre relationer med omgivningen, även med sina egna allierade samt en kraftig vedergällning!
Och då talar jag inte om självmordsbombare utan riktg militär vedergällning, vilket Iran har kapacitet för.
http://en.wikipedia.org/wiki/Armed_Forces_of_the_Islamic_Republic_of_Iran
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tänkte på det med, Iran måste väl ändå vara tungt beväpnade.
Iran är en svårare motståndare än dåligt tränade och beväpnade palestinier.

Israel har ju oxå kärnanläggningar som går att angripa!
Förvisso tror jag att IDF är mer potent än Irans motsvarighet, men skillnaden är nog marginell.
Vet inte riktigt men jag funderar på om de inte rent utav har balistiska misiler som når Israel?
#9 Det kan nog stämma, isåfall troligen ryska eller egna med teknik från Ryssland.

Mnje.. verkar vara hemmaproducerat det mesta!
"The Sejil is a two-stage, solid-propellant, surface-to-surface missile (SSM) produced by Iran with a reported 2,400 km (1,500 mi) range. A successful test launch took place on November 13, 2008.[3] Its range, if confirmed, would allow it to strike targets as far away as Israel and southeastern Europe, though Iran asserts that it is intended for purely defensive purposes."
Den brittiska tidningen Sunday Times publicerade ett scenario av en eventuell militär konflikt mellan Iran och Israel.
Om Iran försöker att uppskjuta raketer mot Israel hinner det sistnämnde att göra ett förebyggande anfall mot Irans avfyringsramper. En källa i Israels försvar sa till Sunday Times: ”Vi försöker att eliminera raketer under den stund då dess motorer sätts i gång”.
Raketerna blir eliminerade med hjälp av drönare Heron som är utplacerade i Azerbajdzjan. Dessa drönare är utrustade med amerikanska robotar Hellfire. Herons räckvidd utgör 7400 km och det kan befinna sig i luften upp till 70 timmar. Det betyder att Israel med hjälp av sina drönare är i stånd att eliminera det iranska luftvärnet samt dess radarstationer tack vare det elektroniska kriget.
http://swedish.ruvr.ru/2012_12_02/Israel-forintar-iranska-raketer-pa-jorden/