El Alamien
Det har ju varit några inlägg om tyska artilleripjäser här på sajten nyligen.
Det väcker ett minne hos mig.
Var på Malta och tittade på den stora kanonen i fort Rinala på 1970-talet.
Där gick en äldre engelsk herre (turist) och tittade. Jag kom i samspråk med honom, det visade sig att han hade varit (19 år gammal) fänrik i det engelska fältartilleriet vid slaget om El Alamien.
Han hade blivit framsänd från pjäsplatsen till en stab cirka två km fram för pjäserna just under den slutliga stormelden.
Han sa att trots att det var mitt i natten så kunde han läsa kartan i skenet från mynningsflamorna från kanonerna två km bort.
Det var 600 kanoner som skött samtidigt, dom stod uppstälda på en front av bara några km.s bred.
I Normandi var var fjärde soldat tillhörande artilleriet eller dess stödförband i den Engelska armen.
Nu är ju artilleriet ett mycket litet vapenslag i alla armer.
Måste ha varit ett öronbedövade ljud när dom sköt.
Fortet på Malta låter intressant. Står kanonen kvar där?
Vilken upplevelse att så så många pjäser skjuta, jag skulle inte vilja va målet för dessa granater.

Kanonen i fort Rinala är ju"världens" största "SVARTKRUTS" Kanon.
Den är en upplevelse, tyvärr är det som skulle vara det mest intresanta den mekaniska laddstationen och maskinrumet för att rikta kanonen inte kvar, då jag var där, då var det bara tomma rum. Vet att man byggt upp eller ska, en av laddstationerna (det fanns två).
Men jag kommer nog inte till malta igen.
Skrev en artikel om kanonen i tidningen "Krutkornet" .