Etikettmarinen
Läst 4232 ggr
Jimmy.L
2012-11-19, 09:19

HMS Illern (1918)

Foto: commons.wikimedia

Ubåten var den första i svensk tjänst som skulle döpas till Illern. Den var av Bävern I-typ där Bävern och Uttern även ingick. Illern kolliderade med M/S Birkaland av Göteborg i Kalmarsund och sjönk, varvid en man omkom. Illern bärgades några veckor senare, men skrotades därefter.

Vid passerandet av djuprännan i Kalmarsund den 12 augusti 1943 kolliderade Illern klockan 06:47 med motorfartyget Birkaland av Göteborg i närheten av ett i rännan förankrat mudderverk. Ubåten började genast vattenfyllas. Hängande på motorfartygets förstäv fördes Illern av Birkaland några hundra meter utanför rännan. När Birkaland därefter backade loss från ubåten, sjönk denna. Vid kollisionen slungades flera man av Illerns besättning i sjön och en man över på mudderverket. Samtliga ombordvarande på Illern räddades utom flaggubåtsmaskinist K.G. Hamnér som var bland dem som fallit i sjön vid kollisionen. Hans döda kropp flöt iland två veckor senare vid Färjestaden på Öland.

Hon hade en besättning på 30 man och var beväpnad med 1 x 75 mm/23,7cal. kanon M/16 samt 4 x 45,7 cm torpedtuber M/15.

Källa: wikipedia

julatopp7018
2012-11-19, 11:34
#1

Det var tyvärr inte den första olyckan med Svensk ubåt!


ElLobo
2012-11-19, 11:35
#2

Nej, det måste vara hemskt att vara instängd i ett sjunkande fartyg.

julatopp7018
2012-11-19, 11:38
#3

Ja en hemsk död till mötes.


Björn.B
2012-11-19, 16:02
#4

Men om det var tidig morgon borde man inte ha upptäck mudderverket?

Skärgårdskocken.

julatopp7018
2012-11-19, 17:09
#5

Vi vet inte hur vädret var eller om den håll ytläge eller inte.


Upp till toppen