Etikettmarinen
Läst 4789 ggr
[julatopp7018]
2012-11-17, 15:06

Hanöklass

Hanöklass även Minsvepare typ Hanö var en serie på sex svenska minsvepare byggda 1951-52 i stål vilket gjorde dem mindre väl lämpade för att kunna svepa magnetminor.

Foto commons.wikimedia.

De kom därför snart att i stället användas för kadettutbildning och som stödfartyg för det svenska Islands-fisket. När denna serie först projekterades 1948 var tanken att bygga dem i trä, men beroende på kapaciteten på varven vid den tidpunkten samt vikten beslöts att bygga dem i stål.

I början av 1951 försökte man forcera leveranserna beroende på pågående Koreakrig. Man beslöt att tre av skroven skulle byggas vid Kalmar varv för att avlasta Karlskronavarvet. Skroven till Sturkö, Ornö och Utö byggdes i Kalmar. De försågs med två stycken Nohabdieslar på 455hk/st och KaMeWa, det vill säga propellrar med ställbara blad. Tjurkö, Tärnö, Ornö, Sturkö fick motorerna utbytta mot Scaniadieslar i slutet av 1960-talet. Utö kom senare att användes som stabsfartyg för 6. minröjningsavdelningen.

Källa sv.wikipedia

[Jimmy.L]
2012-11-17, 17:21
#1

Ja magnetminor hade dom fått problem med.

[Björn.B]
2012-11-17, 21:30
#2

Magnet runt fartygen tas väl bort nu mer?

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

[julatopp7018]
2012-11-18, 13:18
#3

Ja, det finns en station i Stockholms skärgård, man kan se den om man åker mellan Årsta brygga och Utö med waxholmsbolaget.

Upp till toppen