Etikettmarinen
Läst 4719 ggr
julatopp7018
2012-11-17, 15:06

Hanöklass

Foto commons.wikimedia.

De kom därför snart att i stället användas för kadettutbildning och som stödfartyg för det svenska Islands-fisket. När denna serie först projekterades 1948 var tanken att bygga dem i trä, men beroende på kapaciteten på varven vid den tidpunkten samt vikten beslöts att bygga dem i stål.

I början av 1951 försökte man forcera leveranserna beroende på pågående Koreakrig. Man beslöt att tre av skroven skulle byggas vid Kalmar varv för att avlasta Karlskronavarvet. Skroven till Sturkö, Ornö och Utö byggdes i Kalmar. De försågs med två stycken Nohabdieslar på 455hk/st och KaMeWa, det vill säga propellrar med ställbara blad. Tjurkö, Tärnö, Ornö, Sturkö fick motorerna utbytta mot Scaniadieslar i slutet av 1960-talet. Utö kom senare att användes som stabsfartyg för 6. minröjningsavdelningen.

Källa sv.wikipedia


Jimmy.L
2012-11-17, 17:21
#1

Ja magnetminor hade dom fått problem med.

Björn.B
2012-11-17, 21:30
#2

Magnet runt fartygen tas väl bort nu mer?

Skärgårdskocken.

julatopp7018
2012-11-18, 13:18
#3

Ja, det finns en station i Stockholms skärgård, man kan se den om man åker mellan Årsta brygga och Utö med waxholmsbolaget.


Upp till toppen