Etikettmarinen
Läst 5368 ggr
julatopp7018
2012-11-13, 17:56

Norrköpingsklass

Foto commons.wikimedia

Spica- och Norrköpingsklasserna framdrevs av tre stycken gasturbiner, men på grund av driftproblem var sällan alla tre turbinerna i operativ drift. Detta begränsade kraftigt den nominella maxhastigheten om 40 knop.

Fartygen utrustades i början av 1980-talet med Robot 15 som huvudbeväpning. Fartygstypen benämndes efter ombyggnaden robotbåt. Efter ombeväpningen ändrades också taktiken kraftfullt för ytattackförbanden.

Mellan 1996 och 2000 byggdes sex av fartygen om och fick helt nytt stridsledningssystem ombord. Övriga sex fartyg avrustades och lades i malpåse. De sex modifierade fartygen fick efter ombyggnaden en ny klassbeteckning efter det först ombyggda fartyget i serien, HMS Ystad, och benämndes därefter för Ystadklass.

Avsikten med ombyggnationen var att livstidsförlänga robotbåtssystemet för att finnas kvar fram till 2010 då Visbyklassen skulle vara färdig att tas i operativt bruk. Av olika anledningar beslutades att påbörja utfasningen av robotbåtssystemet tidigare än först planerat. Den 1 september 2005 halades befälstecknet för sista gången på de sista två robotbåtarna i svenska marinen. HMS Norrköping och HMS Ystad avvecklades då efter 35 år i tjänst.

Källa v.wikipedia


Jimmy.L
2012-11-13, 19:53
#1

Härlig bild på den. Dom går väldigt fint i vatten.

ElLobo
2012-11-13, 20:56
#2

.

ElLobo
2012-11-13, 20:56
#3

.

julatopp7018
2012-11-14, 14:06
#4

Norrköpingklassen är verkligen härliga båtar.


Björn.B
2012-11-14, 16:07
#5

Håller med er dom är något extra.

Skärgårdskocken.

Upp till toppen