Etikettflygvapnet
Läst 3670 ggr
Jimmy.L
2012-11-08, 15:18

Kamov Ka-25

Foto: commons.wikimedia

Sovjetiska flottans starka tillväxt under 1950-talet skapade ett behov av en marinhelikopter för ubåtsjakt. Nikolaj Kamovs kompakta konstruktioner med koaxiala rotorer hade fångat flottans intresse och när han 1961 presenterade sin första gasturbindrivna helikopter Ka-20 beställde flottan en militär modell som fick beteckningen Ka-25. När prototypen visades för allmänheten första gången bar den två robotattrapper vilket ledde till att man i väst länge trodde att Ka-25 kunde bära attackroboten Ch-23 Grom.

Flygkroppen är byggd i duraluminium. Kabindörren på babords sida och dörrarna till cockpit är skjutdörrar som öppnas bakåt. På styrbords sida av kabinen finns en mindre nödutgång med gångjärn i främre kanten. Vindrutan avisas med alkohol. Bakom kabinen sitter en kort stjärtbom med tre fenor varav de två yttre har roder som används för att styra helikoptern vid autorotation. Ovanför kabinen sitter de två motorerna. Ursprungligen användes Glusjenkov GTD-3F på 900 hästkrafter, men sedan 1972 används kraftigare Glusjenkov GTD-3M på 1000 hk. Dessa driver en reduktionsväxel med fyra seriekopplade planetväxlar som i sin tur driver två koaxiala rotorer där den övre snurrar medurs och den undre moturs. Rotorerna har tre blad vardera och har elektrisk avisning. Växellådan driver även en generator på 40 kW. Landningsstället är fast monterat på alla modeller utom Ka-25Ts där de främre hjulen kan fällas upp för att inte skapa döda vinklar för radarn.

Källa: sv.wikipedia

julatopp7018
2012-11-08, 16:23
#1

Den är nu mer tagen ur tjänst och ersatt.


Björn.B
2012-11-08, 17:34
#2

Den ser maffig ut.

Skärgårdskocken.

ElLobo
2012-11-08, 23:28
#3

Liten och kompakt.

Upp till toppen