Pansarmuséet i Munster
Förra året var jag och några modellbyggarvänner på en tysklandsresa, då vi bland annat besökte det tyska pansarmuséet i Munster. Jag har tidigare visat dessa bilder inne på modellbygge, men jag misstänker att det kan finnas folk som är intresserade av att se dem härinne också
Muséet i Munster är för övrigt väl värt ett besök om man är intresserad av militärhistoria och stridsfordon. Deras WWII-samling innehåller många av de klassiska tyska stridsvagnarna som är mäktiga att se IRL.
Väldigt kul att du postade bilder där ifrån det uppskattas mycket, inponerande vagnar.
Hur kommer man lättast dit? Finns det någon flygplats i närheten? Nu blev man ju sugen på att åka dit efter ha sätt dina fina bilder.
#16 Bra fråga… Jag ska se om jag kan få hit en av snubbarna som var med på resan. Han jobbar mycket nere i Tyskland och har med stor sannolikhet koll på flygplatserna i området.
Vi åkte annars bil från Malmö. Det gick hyfsat fort tycker jag. Det är ju rätt bra vägar i Tyskland, så det flöt på fint.
Har inte tillgång till bil tyvärr annars hade man bilat ner till Tyskland.
#17-18 …och här är en av snubbarna. Fast "gubbarna" var nog mer det som Joppo tänkte på 
Man kan t ex flyga till Hamburg och därifrån ta tåg till Munster. Tåget tar c:a 2 timmar och funkar alldeles utmärkt. DB är bra mkt vassare än SJ. Ett annat alternativ är att flyga till Hannover och därifrån ta tåget. Tågresan tar i princip lika lång tid därifrån som från Hamburg. I Munster finns det hotell/pensioner till en hyfsat billig peng.
Museet är ett "måste" för alla som gillar pansar.
/Stefan
#19 Tack då ska jag planera en resa dit om något år.
#20 Ingen orsak. Som Joppo nämnde, så är bil det smidigaste, men flyg/tåg fungerar säkert bra. Har åkt en del tåg i Tyskland och det funkar väldigt bra.
Som kuriosa kan jag nämna att det tar 5-6 timmar med bil från Malmö till Munster, vilket innebär att vi i Skåne har närmare till Munster än till museet i Strängnäs.
Det är en upplevelse att se WWII-vagnarna i verkligheten, man får en helt annan känsla för storlek. Königstigern står (nästan) mitt emot en Sherman och man slås av skillnaden i storlek. Även om jag gillar Shermans, så är det inget tvivel om vilken vagn jag helst skulle befunnit mig i vid ett ev möte dem emellan 
/Stefan