Finns något bevarat idag?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Inga dåliga kanoner dom hade under andra världskriget. Men finns det några kanoner kvar, eller förstördes alla under kriget?
Inte en aning, den tror jag inte finns kvar idag, möjligt lite mindre typer av kanoner finns kvar.
okej, får hoppas om någon annan vet.

En av järnvägskanonerna står på Bovington, har jag för mig. Undrar om inte någon av de stora mörsarna finns på Kubinka också.
Det eldröret var inte litet
4# Joppo,kan du berätta mer om Mösaren.ser väldigt rysk ut.
#7 Jag vet inte så mycket om den. Förutom den är tysk och inte rysk
Den är ett krigsbyte som hamnade i ryssarnas ägo under andra världskriget. Det står ganska mycket tyska grejer i Kubinka, vilket kanske kan tyckas märkligt, men jag gissar att det beror på att ryssarna kom över mycket tyskt krigsmaterial när de ryckte fram mot Berlin.
Här går det att läsa mer om mörsaren ovan förresten: länk
Helt otroligt vilket museum dom har i Kubinka.hur nu ryssarna har kommit över brittiska vagnar kan man undra.
Tack för länkarna Joppo

Britterna deltog ju på samma sida som Sovjetunionen i andra världskriget, och sålde och gav en hel del material till sina bundsförvanter på den allierade sidan. Därför finns ju en mängd brittiska vagnar och plan även med sovjetisk märkning, liksom kinesisk och vad det än är.
Dessutom så finns det ju en hel på Kubinka som inte härrör sig till andra världskriget, och där Storbritannien har bidragit med hjälp.
#9 Jo, Kubinka skulle man gärna kika runt lite i. De har en unika grejer där också som jag inte tror finns någon annanstans. Mörsarn Karl tror jag är den enda i sitt slag som finns kvar, tillsammans med Maus:en och den galna tyska minröjaren.
Kan det vara så att ryssarna fick en brittiska grejer genom lendleash-avtalet? Att de fick mycket amerikanska grejer vet jag, men hur det var med brittisk material har jag ingen större koll på.
Varsågod!
Visst var man var allierade bundsförvanter.men hade ingen direkt aning att Britterna levererade krigsmatrial till sovjetunionen.

#11.2: Lend-lease-programmet var ett amerikanskt med material till de allierade länderna, men brittiskt material gick nog utanför det ordinarie lend-lease-programmet. Som kuriosa kan nämnas att den sista slutbetalningen från Storbritannien till USA betalades 29 december 2006.
#11 Tack för länkarna väldigt kul att se sådanna unika vagnar och kanoner.