Militärhistoria iFokus

Militärhistoria

Etikettflygvapnet
Läst 112 ggr
Fornöga
2024-11-27 09:26
1

Julgransflygningarna 2024

I år får julgransflygningarna nordisk prägel. Här är "tidtabellerna".

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Formationsflygning i form av en julgran genomförs normalt i december varje år. Det är Försvarsmaktens flygflottiljer som genomför flygningarna för att öva formationsflygning men också för att visa närvaro på platser där Försvarsmakten inte syns så ofta.
Fornöga
2024-11-27 09:28
0

Inslag på SR inför evenemanget.

I år blir de traditionella julgransflygningarna från flygvapnet extra speciella.Flygningen kommer ske tillsammans med våra nordiska grannar.Detta för att ...
Fornöga
2024-12-08 11:18
1

Den 10 december 13.45 riktar många Göteborgare blicken mot skyn.
"Tidtabell" för Skaraborgs flygflottiljs julgransflygning här, för övriga områden se lokalpress eller sociala medier.

Försvarets julhälsning från luften sker tisdag 10 december. För första gången ansluter stridsflygplanen F-35 – från norska försvaret.
Fornöga
2024-12-09 18:49
0

Norrbottens flygflottilj granflög idag, men det blir en tur för dem även i morgon, då det samflyger med kollegor i F-18 från finska flygvapnet.

Klockan 09.25 på måndagen lyfte F21 från Kallax i Luleå. Innan klockan slagit 14 hade de visat upp julgransflygningen längs Norrlandskusten till Uppsala och tillbaka via inlandet. I år fick en ny stad ett efterlängtat besök.
Fornöga
2024-12-10 09:48
0

Blekinge flygflottiljs årliga julgransflygning flög över Blekinge, Skåne och Danmark under måndagen – denna gången med både svenska Jas 39 Gripen och danska F16-plan.
Fornöga
2024-12-10 10:41
1

#4 Tyvärr inga norska plan i Västsveriges granflyg idag på grund av molnförhållandena i Norge.

Julgransflygningen 2024 skulle bli historisk, då de svenska Jas Gripen-planen skulle få sällskap av norska F-35 över Västsverige.
Fornöga
2024-12-10 13:56
1

#5 Inga svenska plan i luftrummet heller i Västsverige, men kanske i morgon? 🤔

Julgransflygningen 2024 skulle bli historisk, då de svenska Jas Gripen-planen skulle få sällskap av norska F-35 över Västsverige.
Fornöga
2024-12-10 23:18
0

#6 Stockholmarna hade bättre tur med flygvädret.

Flygvapnets årliga julgransflygning över Sverige
Fornöga
2024-12-11 11:13
0

#6 Inte för att jag ser någon skillnad från gårdagsvädret, men idag skall tydligen julgransflygningen bli av över Västsverige, och dessutom med norskt deltagande (fram till Göteborg).

Gårdagens inställda julgransflygning blir av i dag. Klockan 13.45 passerar både svenska Gripenplan och norska F-35:or över Göteborg.
Carmarino
2024-12-11 12:33
1

Här var det 12 svenska plan och ett danskt som flög i julgransformation igår.

https://static.bonniernews.se/ba/3194381d-19b3-4d06-a406-8e2dfaef42cc.jpeg?width=1400&format=pjpg&auto=webp

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2024-12-11 13:55
1

#8 Nog kom granplanen alltid, och de gjorde det punktligt. Men tyvärr fick jag inte se dem, för när de möjligen lösgjorde sig ur molnen låg de i kurs "rätt över hustaket" så jag fick bara höra mullret.Tydligen var det lika illa för fotograferna inne i Göteborg. Blir till att hoppas att åtminstone få se Herculesplanen klockan 15.15… 🤔

Gårdagens inställda julgransflygning blev av i dag. Man kunde skymta formationen bakom molnen, men bullret från Gripenplanen och de norska F-35:orna hördes desto högre.
  • Redigerat 2024-12-11 14:37 av Fornöga
Fornöga
2024-12-11 15:55
1

#10 Tyvärr dolde sig även Herculesplanen i molnen. Hoppas i alla fall att de norska och svenska piloterna haft utbyte av samträningen.

Det är som att fickparkera två timmar i sträck, där bilarna flyttade på sig hela tiden”, säger stridspiloten Robin, som flugit i granen till SR.

Under tisdagen flyger försvarsmakten i julgransformation över centrala Stockholm, bland annat.Omkring 13:50 kommer julgranen att passera Stockholms slott, ...
Carmarino
2024-12-11 15:59
1

#11: Vet inte om det blev någon julkula här idag. Det har varit knäpptyst på lokaltidningens hemsida. Hörde visserligen ett muller precis när det var sagt att de fyra (tror jag det var) planen skulle flyga här över, men jag såg inget så jag vet inte om det var dem.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lona
2024-12-11 16:06
1

Missade att "granen" skulle komma idag istället (Göteborg) och hade precis kommit in. Men nog hördes den! 🌲✈️

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Carmarino
2024-12-11 17:25
1

#12: Nu äntligen kom det information på tidningens webbsida. Tydligen ställde vädret till det lite.

Under onsdagen bjöds det på ytterligare en julhälsning i form av fyra Herculesflygplan som tillsammans bildade en ”julgranskula”. Enligt den ursprungliga rutten skulle planen passera över Ljungbyhed, Landskrona, Helsingborg och Ängelholm.

Dåliga väderförhållanden gjorde dock att planen fick ändra rutt och flyga en bit inåt land. Därför blev både Landskrona och stora delar av Helsingborg utan julhälsning.

I Ängelholm gick det däremot utmärkt att se de fyra Hercules-planen.

Eftersom rutten gick en bit inåt land kanske det verkligen var planen jag hörde, även om de inte syntes bakom molnen.