Markan (OT)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ditt och datt om (nästan) vad som helst.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-04-10 11:32 av Cojimar

Stackars människa, först skjuten och sedan jagad med hund! En i grunden allvarlig händelse kan bli åtminstone lite tragikomisk tack vare en syftningsvilsen rubriksättare.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Pysselsättning á 4,5 miljoner: ett i forskningsprojekt vid Linnéuniversitetet fick just den summan av Vetenskapsrådet(!) för ett år sedan. Nu kommer ett livstecken från projektet i form av gruppen ”Trollsyn i hjärtemarkerna”:
"– Vi forskar genom att använda konst. Genom att själva agera som bortbytingar och röra oss i trollpack tillsammans med lantbrukare, skogsarbetare och andra konstnärer, säger konstnären, arkitekten och forskaren Katarina Bonnevier, som är projektets ledare.
Det handlar alltså om konstnärlig forskning, där frågeställningen undersöks genom att göra konst. Centralt i projektet är att skapa en relation till material genom att se på dem som troll skulle göra – ”Trollsyn”.
– Trollen går inte med på att det finns skräp. För allt som finns på jorden är användbart."---
(Trollet Rulle visste det- han omvandlade kottar till något användbart.)
- Redigerat 2022-04-12 10:33 av Cojimar
Hur var det nu- är Blå Jungfrun "the place to be" för Kvast-Hilda och hennes kompisar vid den här tiden på året, eller finns det konkurrenter?
En annan fråga, lika rykande färsk som evig: vad var det som kom först - hönan eller ägget?
Vi har ju läst om hur drönare skräddarsys för att kunna utföra matleveranser över hustaken, men nu har de fått konkurrens på marken.
"Med hjälp av självkörande, små robotar levererar butikskedjan Alepa nu dagligvaror i Esbo.
Det estniska företaget Starship Technologies har utvecklat robotarna och till en början är det en handfull närbutiker i Esbo som erbjuder tjänsten. Tanken är att efter hand utöka området som robotarna kan leverera till.
Roboten väger 35 kilogram och kan leverera 2–3 matkassar per gång. I det första skedet har Alepa skaffat 60 robotar. Under 2022 planerar bolaget att fördubbla antalet."---
Men vad händer om matroboten blir rånad av någon hungrig sabotör? Och vem är skadeskyldig om någon snubblar över den och slår sig fördärvad?
Oro på markan - närmar vi oss någon form av smärtgräns när en "Pizza Regulare" kan kosta 150:-?
Leninbysten i Åbo hamnade i skamvrån på första maj.
#5: Hur man än försöker reda ut den där kommer man fel.
Rent logiskt en höna behövs för ett ägg och ett ägg behövs för en höna så hur man än vänder och vrider och tycker sig tänka logiskt och klokt så blir det fel och vi har inte en chans mot hönan och ägget 😂
#9 Ja, man går in i (v)äggen om man försöker lösa det…🤔😊
Läser att det blir dyrare att dö i Finland nästa år på grund av Putin. Ett råd kan väl då vara att man avstår från den saken- det bör vara gynnsamt för hushållskassan.
(Orsaken är fördyrade gasleveranser till bl.a. krematorierna.)

- Redigerat 2022-05-22 09:21 av Cojimar
Samtidigt- på två olika kulturredaktioner idag:

Lite färsk musik: gissar att Lady Gagas "Hold My Hand" från “Top Gun: Maverick” blir en storsäljare.
- Redigerat 2022-05-23 22:33 av Cojimar
#14 Uppföljaren till Top Gun verkar för övrigt att ha fått mestadels bra betyg av kritkerkåren.
Besättningen på Natofartyg bjöd skärgårdsbor på "Highway to Hell" med AC/DC på sin väg mot manövern Baltops 2022. Hoppas att inte titeln skall tas bokstavligt bara... 😮
Fallskärmshopparen John har gjort ett världsrekordförsök i att hoppa fallskärm från lägsta höjden någonsin, 26 meter, där kravet är att skärmen skall hinna veckla ut sig. Hoppet gjordes för att samla in hjälp till Ukraina. Om deet blev godkänt får John vänta några månader på besked om.
- Redigerat 2022-06-24 10:00 av Cojimar
Måndag den 3 oktober börjar "Kompani Svan" på Kanal 5 kl. 21.00.
Tolv kända svenskar utsätts för hårda prövningar under en övningsledning bestående av major Gunde Svan och kapten Mikael Tornving.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Om ett par veckor ska VM i terränglöpning för militärer avgöras i Portugal. Deltagarna ska på snabbast möjliga tid springa 10 kilometer i terräng.
https://sverigesradio.se/artikel/axel-springer-milen-pa-34-minuter-spurtar-mot-vm-for-militarer
"Bomber och granater", som kapten Haddock nog skulle ha utbrustit... 😮
- Redigerat 2022-12-22 10:07 av Fornöga
Ett antal av världens skidstjärnor har varit samlade för VM-tävlingar i Boden i helgen utan större bevakning från media. Det rör sig om de årliga militärmästerskapen i skidor och skidskytte och många av världsstjärnorna har inte varit i denna del av Sverige tidigare.

Verkar som de lyckades uppnå syftet med övningen…😏
- Redigerat 2025-10-03 08:07 av Fornöga