Krigströtthet?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kanske har krigströttheten drabbat svenska folket, för det nymornade intresset för försvarsfrågor som uppstod i samband med Rysslands invasion har avtagit, enligt den senaste väljarundersökningen från Novus.
Det må så vara att krismedvetenheten avtagit och krigströttheten slagit klorna i oss- att det kan finnas de som blir utmattade av blotta tanken först på pandemin och sedan kriget är väl mänskligt. Men om krigströttheten skulle inbegripa ökat ointresse för situationen för Ukrainas folk, då är vi nog inne på något annat och mer beklagligt.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Jag tror att det blev för mycket, så man måste göra något annat ibland, för det känns så hopplöst nu.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#1 Ja, många känner väl så.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-05-28 08:00 av Cojimar
I en gästkolumn i GP tar P J Anders Linder upp tecknen på krigströtthet bland människor i väst.
"Men nu är frågan i vad mån regeringar och folkopinion kan hålla engagemanget levande. Att EU var oväntat snabb upp ur startblocken är en sak, i vad mån det finns ork för långdistans är en annan. Det har snart gått fyra månader sedan invasionen och på många håll börjar viljan till uppoffringar svalna betänkligt.
Enligt en färsk mätning från tankesmedjan European Council on Foreign Relations tycker 42 procent av EU-medborgarna att deras regeringar ägnar för mycket tid åt kriget i Ukraina, medan bara tre procent tycker att de borde lägga ned större energi. Det råder stor enighet om att Ryssland bär ansvar för kriget, men i de allra flesta EU-länder är det fler som vill ha en snabb fred än som vill att kriget ska pågå tills Ryssland förlorat."---
Tyvärr vill vissa inte lära sig av andras misstag utan hellre göra nya likadana misstag.
Antingen har historieundervisningen misslyckats eller så vill för få höra på och lära sig hur det gick då.
Vi behöver inte ett tredje världskrig!
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Utrikesministern noterar en avmattning i det offentliga engagemanget för Ukraina.
- Redigerat 2022-07-01 09:34 av Cojimar
Ukrainas ambassadör i USA varnar omvärlden för krigströtthet och att slappna av inför det som pågår i Ukraina. Hotet är latent även mot andra länder, påpekar hon.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)