Vilka klarar en omvärldskris bäst?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Forskare som ägnar sig åt att utreda vår förmåga att tackla kriser och katastrofer i omvärlden har dessvärre fått mycket material att bearbeta de senaste åren.
"Det finns ett samband mellan personlighetsdrag och upplevelsen av stress, som exempelvis huruvida man kommer att tolka en situation som en utmaning eller som ett hot", säger Sofia Nilsson, universitetslektor i ledarskap och ledning vid Försvarshögskolan, till Nyheter24.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-05-10 10:45 av Cojimar
Forskaren och psykologen Kristina Bondjers ger på forskning.se råd om vad man kan göra för att hantera eventuell krigsoro, och hennes psykologkollega påpekar på Amelia (Expressen) att det är viktigt att skilja på vad man kan respektive inte kan påverka.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-05-10 11:20 av Cojimar
Michael Södermalm är en coach i mental utveckling som jag fick en positiv bild av vid en utbildning i ett tidigare jobb. På sin hemsida har han en självtest som kan ge vägledning om din egen bild av din mentala styrka, vilket väl åtminstone till en del berör trådens ämne. Du behöver inte fylla i din e-postadress och skicka in svaret.
Jag fick 28 av 50 poäng, "förbättringspotential" enligt Södermalm - och då har jag ändå gått på kurs hos honom.😉
- Redigerat 2022-05-10 12:13 av Cojimar
Det är roligt med såna här tester 👍🏻. 50 fick jag men fråga nummer 8 där önskar jag att det funnits enbart två alternativ antingen bra eller dåligt för orden mycket bättre känns präktigt på något vis för när allt kommer omkring kan jag inte svara på om min är mycket bättre än andras för det vet jag ju inte och det är inte en tävlan antingen är man eller så är man inte så där kunde jag ha svarat alternativ 4 och fått 48 p men man ska vara sanningsenlig så låt gå 🤣
#3 Ja, din mentala styrka är det då inget fel på- 50 poäng, fantastiskt ! 😮😊
Svenska soldater är förvisso inte inblandade i strider i Ukraina, däremot har Sverige som land ansvaret för tiotusentals krigsflyktingar som upplevt fasansfulla händelser, och det är bara att hoppas att vårt land nu kan erbjuda bästa möjliga hjälp med de resurser som står till buds.
- Redigerat 2022-05-11 09:15 av Cojimar