Annons:
Etikettmodernakonflikter
Läst 2222 ggr
Cojimar
2022-04-24 10:39

Kriget i Ukraina--20

Trådserien "Kriget i Ukraina" startade i april 2014 under rubriken "Utvecklingen i Ukraina", och den gången var det Kriminvasionen som var aktuell. Sedan dess har det blivit hela 18 ytterligare trådar, och under resans gång har rubriken ändrats till "Kriget i Ukraina".

Under den senaste, "Kriget i Ukraina-19", skedde den ryska invasionen i Ukraina, och bland de löpande inslagen finns länkar till sajten Cornucopias dagliga uppdatering av situationen i kriget. Där finns även länkar till föregående trådar i serien.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

  • Redigerat 2022-05-12 10:22 av Cojimar
Annons:
Cojimar
2022-04-24 10:42
#1

Sajten Cornucopias löpande uppdatering om kriget i Ukraina, idag söndag.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Efter att ha slagit ut en ledningscentral, tre generaler och eventuellt även stridsgruppsledningarna i hela Chersonområdet genomförde Ukraina igår motanfall utanför Cherson och återtog åtta mindre orter. Storbritannien påpekar att det är krigsbrott att ens rekrytera frivilliga från ockuperade område
Cojimar
2022-04-24 10:58
#2

SR:s mellanösternpodd: "Putins Syrientaktik används nu mot Ukraina."

Utfärdade av humanitära korridorer används som brickor i ett spel som utvecklades av den ryska militären under Syrienkriget.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Under Syrienkriget har städer systematiskt belägrats, bombats och svälts, sen har civila erbjudits fri lejd via ”humanitära korridorer”. Hör hur Putins ...
  • Redigerat 2022-04-24 11:10 av Cojimar
Cojimar
2022-04-24 11:48
#3

Idag är det två månader sedan invasionskriget började i Ukraina. Det är också den ortodoxa kyrkans påskhögtid, men många kyrkor ligger idag i ruiner.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ukraina välkomnar påsken i skuggan av kriget, som nu går in på sin tredje månad. Under den ortodoxa påsksöndagen ska USA:s utrikesminister Antony Blinken och försvarsminister Lloyd Austin besöka Kiev, enligt Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj.
Cojimar
2022-04-25 07:15
#4

Brand och kraftiga explosioner i natt i militäranläggning i den ryska staden Bryansk belägen 15 mil från gränsen till Ukraina. Inga uppgifter om orsak.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

En kraftig brand har brutit ut i staden Bryansk nära den ukrainska gränsen. Explosioner hördes i staden. Enligt Ryssla
Cojimar
2022-04-25 07:29
#5

Råkade president Zelensky vid en presskonferens i helgen avslöja svensk vapenexport till Ukraina utöver den officiella?


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

SvD skriver att Ukrainas president Zelensky uppger att landet får hemlig hjälp från Sverige som han inte vill specificera närmare. Sverige ska också ansvara för återuppbyggnaden runt Mykolajiv nordväst om Cherson efter segern uppgav presidenten på gårdagens presskonferens i Kyjivs tunnelbana.
Cojimar
2022-04-25 09:16
#6

Så kallade flechetter, små metallpilar, uppges ha påträffats i civila offer för kriget i Ukraina. Flechetterna packas i ett antal upp till 8000 i varje artillerigranat och anses vara extremt inhumana, men är inte förbjudna enligt rådande vapenkonventioner.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Rättsläkare som arbetat i Butja har hittat flera fall där flechetter – små, dödliga metallpilar som sprids av granater – suttit i offrens kroppar. Det rapporterar
Annons:
Cojimar
2022-04-25 09:31
#7

Måndagens uppdatering från Cornucopia om kriget i Ukraina.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

De ryska terrorbombningarna av Ukraina verkar intensifierats det senaste dygnet och det har även gått flyglarm i hela Ukraina under morgonen. Fem järnvägstationer i centrala och västra Ukraina ska bombats under morgonen, men det är oklart hur många som dödats. Foto på krigsfångar som ryska soldater
Cojimar
2022-04-25 19:21
#8

#4 Minst 17 personer omkom vid explosionen och branden på militäranläggningen. Ytterligare uppseendeväckande händelser har inträffat på kort tid på rysk botten som gör att det börjar spekuleras om de är utsatta för hybridkrigföring.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Samtidigt som kriget i Ukraina pågår så har det under de senaste dagarna inträffat en rad uppseendeväckande incidenter i Ryssland. Det är än så länge oklart vad, eller om något, har med kriget att göra – men nu misstänks Ryssland för att ha utsatts för en typ av hybridkrig.
Cojimar
2022-04-26 09:50
#9

Tisdagsuppdatering från Cornucopia.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Rysk trupp uppges ha gjort vissa framsteg i söder och uppges tagit staden Kreminna, samtidigt som det pågår hårda strider söder om Izium. Det förväntas också anfall norrut mot Zaporizijzja och Kryviij Rih öster respektive väster om Dnepr. Förstärkningar till området har setts rulla norrut från Krym.
Cojimar
2022-04-27 07:18
#10

Ryssland har stoppat gasleveranserna till Polen och Bulgarien efter att länderna vägrat att betala köpen i rubel, vilket ryssarna krävt. Stoppet har påverkat gaspriserna i Europa negativt, men från polsk sida säger man att deras reserver är tillräckliga, och i Bulgarien upplever man inget behov av gasransonering.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Gaspriserna i Europa steg kraftigt igår kväll efter beskedet att Ryssland stoppar gasleveranserna till Polen och Bulgarien. Enligt nyhetsbyrån Bloomberg ...
Cojimar
2022-04-27 07:29
#11

#8 Är explosionerna på rysk mark iscensatta av den ryska säkerhetstjänsten, eller är det hybridattacker från Ukraina? Mats Larsson i Expressen:

"Ukraina har inte medgett några operationer inne i Ryssland men tros ha resurserna att genomföra den här typen av attacker eller sabotage. Förutom kortdistansrobotar och helikoptrar, så har Ukraina sedan 2016 utbildat elitsoldater med amerikanska Navy Seals och brittiska SAS som förebild."---

"Den amerikanska underrättelsetjänsten varnade före krigsutbrottet för att Ryssland planerade genomföra attacker mot egna mål, för att sedan lägga skulden på Ukraina."---

"Troligare är nog att det verkligen i en del fall är ukrainare som ligger bakom. Det är nålsting mot Ryssland, som svider och irriterar."---

"Det blir ännu en påminnelse om att kriget inte går som Putin velat. Och det kan paradoxalt nog göra Ryssland än farligare."---


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Vladimir Putin vill inte tala om krig i Ukraina. Det hindrar inte att kriget där nu verkar börja besöka Ryssland också. I form av explosioner och bränder.
  • Redigerat 2022-04-27 07:29 av Cojimar
Cojimar
2022-04-27 08:24
#12

#8 #11 Explosionerna i Ryssland och Transnistrien hör till ämnena Cornucopia tar upp i dagens uppdatering.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ett ammunitionsförråd utanför ryska Belgorod ska exploderat och står i brand, och ryskt luftvärn ska avfyrat robotar mot okända mål i Belgorod och Kursk. De ryska terrorbombningarna av Ukraina fortsätter och bland annat Poltava som tidigare varit förskonat har bombats. Det mesta talar för en rysk fa
Cojimar
2022-04-28 09:37
#13

Senaste uppdateringen från Cornucopia om kriget i Ukraina.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Den ryska köttkvartnen fortsätter mala ner unga ryska män i utbyte mot små tillfälligt erövrade terrängpartier av södra och östra Ukraina, men har inte nått några väsentliga framgångar i den fortsatta så kallade offensiven. Samtidigt har återigen ryskt luftvärn varit aktivt över ryska Belgorod, så U
Annons:
Cojimar
2022-04-29 09:49
#14

Fredagens uppdatering från Wilderäng på Cornucopia.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Två för Ryssland helt kritiska järnvägsbroar i södra Ukraina har förstörts och effektivt stoppat alla fortsatta järnvägstransporter i södra delen av Ukraina fram till södra delen av slaget om Donbas. Från Mariupol rapporteras det att Ryssland upprättat fyra koncentrationsläger dit befolkningen sluss
Cojimar
2022-04-30 09:27
#15

"Polackerna köper vapen som aldrig förr och skjutbanorna är fulla. Från hela Polen rapporteras om fyra till femdubbla besökstal efter Rysslands invasion av Ukraina", rapporterar NRK.

Samtidigt har ammunitionstillverkningen ställts om till militär produktion, så det är kölistor för ammunition hos de privata vapenhandlarna.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Polakkane kjøper våpen som aldri før og skytebanene er fulle. Over heile Polen blir det meldt om fire til femdobla besøkstal etter Russlands invasjon av Ukraina.
Cojimar
2022-04-30 10:58
#16

Cornucopia uppdaterar om Ukrainakriget, lördag.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

De ryska krigsbrotten, etniska rensningen, folkmordet och brotten mot mänskligheten i Ukraina fortsätter. Det rapporteras nu om masskidnappningar av ukrainska män i ockuperade Melitopol, och de skickas antagligen ut i strid mot sina landsmän utan vapen och ammunition. Ryssland besköt evakueringsbuss
Cojimar
2022-05-01 08:35
#17

USA ska nu sälja 250 stridsvagnar av typen Abrams till Polen, efter att landet donerat åtminstone 240 stridsvagnar av typen T-72 till Ukraina. Det var halva beståndet av den stridsvagnstypen i den polska arsenalen.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

POLEN Polen har donerat åtminstone 240 stridsvagnar av typen T-72 till Ukraina. Det säger polska tjänstemän enligt Wall Street Journal. Polen har därmed gett bort ungefär hälften av sina T-72-vagna...
Cojimar
2022-05-01 10:58
#18

Uppdatering från Cornucopia den 1 maj om kriget i Ukraina.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ukraina ska fjärrbekämpat inte en utan två ryska ledningsplatser runt samlingsplatsen Izium söder om Charkiv, och två generaler uppges ha dödats, även om den andre inte har bekräftats än. Den ukrainska motoffensiven runt Charkiv ska också befriat ytterligare fyra byar. Fler massgravar har upptäckts
Cojimar
2022-05-01 17:29
#19

FN och Röda Korset bekräftar att omkring 100 civila har kunnat evakueras från stålverket Azovstal i Mariupol.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

FN bekräftar nu att det pågår en evakuering av stålverket Azovstal i Mariupol. Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj uppger på söndagen att runt 100 personer har kunnat lämna området.
[Fredrika00]
2022-05-01 18:53
#20

#19: Underbart att några äntligen har fått komma upp och ut i dagsljuset! Borde ha gjorts för flera veckor sedan. Stackars människor, instängda så länge utan tillräckligt med vatten, mat och medicin, och många av dem skadade.

Skäms, ryssjävlar!! 👿

Annons:
Cojimar
2022-05-02 09:21
#21

Veckans första uppdatering från Cornucopia.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Så fort evakueringen av en liten andel av de civila som sökt skydd i Azovstahls bunkrar var klar bombade Ryssland återigen området, trots nästan 1 000 civila kvar. Ryssland når få och små framgångar på marken i slaget on Donbas, medan Ukraina motanfaller norr om Charkiv och har befriat flera byar. V
Cojimar
2022-05-02 10:04
#22

Sanningshalten i uppgifterna om den ukrainske flygarhjälten ”Ghost of Kyiv” har ifrågasatts, och nu medger det ukrainska flygvapnet att det rör sig om en fiktiv skapelse.

”'Kievs vålnad' är en superhjältelegend vars rollfigur skapats av ukrainare”, skriver flygvapnet i ett Facebookinlägg, där man också uppmanar ukrainare att inte sprida falsk information.

Den ukrainske militärhistoriken Mychajlo Zjirohov säger att det helt enkelt rör sig om propaganda för att höja stridsmoralen."---


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ukrainas flygvapen  bekräftar nu att ”Kievs vålnad”, eller ”Ghost of Kyiv” som han också kom att kallas, är en myt. Den ukrainske piloten, som i början av kriget påstods ha skjutit ned tiotals fientliga flygplan, tillhörde landets propaganda.
  • Redigerat 2022-05-02 10:11 av Cojimar
Cojimar
2022-05-02 17:36
#23

Danmark har åter öppnat sin ambassad i Kiev, och Sverige följer efter på onsdag.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Sveriges ambassad i Kiev öppnar återigen på onsdag, meddelar utrikesminister Ann Linde (S) på Twitter. "Tack Tobias Thyberg (Sveriges ambassadör till Ukraina)
Cojimar
2022-05-03 09:52
#24

Tisdagens uppdatering från Cornucopia.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Den viktiga staden Staryi Saltiv nordost om Charkiv uppges ha återtagits av Ukraina. Den kontrollerar en bro över floden Donets. Ryssland uppger själva att man etniskt rensat 1.1 miljoner ukrainare inklusive 200 000 barn genom tvångsdeportationer från de ockuperade områdena. Den ryske generalstabsch
Cojimar
2022-05-04 07:49
#25

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

En analys visar att Ryssland saknar styrkorna för framgång i slaget om Donbas och på vissa frontavsnitt är Ukraina rent av numerärt överlägsna. Omfattande bombningar med kryssningsrobotar mot infrastruktur och järnväg har skett i natt, inklusive mot Lviv i syfte att hindra att Ukraina nu får ytterli
Cojimar
2022-05-04 10:14
#26

Det grekiskregistrerade fartyget Alpine Penelope som besudlade Göteborgs skärgård med ett oljeutsläpp uppgav Litauen som destination, när man i själva verket skulle till en rysk hamn. Stena Oil, som var beställare av transporten uppger att "redaren ändrat destinationen i sista stund."


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Cojimar
2022-05-05 09:23
#27

Cornucopias torsdagsuppdatering om Ukrainakriget.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ryssland når få framgångar i försöken till offensiv i södra och östra Ukraina, men verkar istället öka terrorbombningarna av ukrainska civila mål i ett försök att knäcka motståndsviljan. Terrorbombningar har dock aldrig minskat försvarsviljan. Samtidigt har Ukrainas motoffensiv runt Charkiv pressat
Annons:
Cojimar
2022-05-06 09:26
#28

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ryssland har än så länge förstört eller skadat 400 ukrainska sjukhus och vårdcentraler i sina bombningar och andra anfall. I vad som verkar vara ett försök att besegra Mariupols försvarare i Azovstahl har Ryssland inlett nya anfall med trupp mot det befästa stålverket. Samtidigt uppger Ukraina att 5
Cojimar
2022-05-06 15:59
#29

Enligt ukrainska medier som citeras på Sky News och av The Independent och vidarebefordras av Expressen och Aftonbladets nyhetsrullar från kriget står den ryska fregatten Admiral Makarov i brand utanför Ormön efter att ha träffats av ukrainsk missilbeskjutning. Admiral Makarov är en fregatt i Amiral Grigorovich-klassen.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Cojimar
2022-05-07 08:13
#30

Hufvudstadsbladet sammanfattar krigets första 100 dagar.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Kaos, förtvivlan och död går sida vid sida med styrka, mod och hopp i Ukraina. Det här är en sammanfattning av krigets första tio veckor.
  • Redigerat 2022-05-07 08:36 av Cojimar
Cojimar
2022-05-07 08:36
#31

Lördagens uppdatering från Cornucopia.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Det ser allt mer ut som att vi kan se en rysk kollaps utanför Charkiv och att det ukrainska motanfallet kan befria landet hela vägen fram till gränsen. Ryssland svarar genom att bomba ett museum för en ukrainsk 1700-talsfilosof. Ukraina har även nått stora framgångar i motanfallen mot Izium medan Ry
Cojimar
2022-05-07 10:57
#32

Lyxjakten Scheherazade med trolig koppling till Putin själv har beslagtagits av de italienska myndigheterna.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Italienska myndigheter har beslutat att beslagta en yacht som har kopplats till Rysslands president Vladimir Putin, rapporterar Reuters. Det italienska finansministeriet säger att orsaken till beslagtagandet är yachtens koppling till ”framstående medlemmar av den ryska regeringen”.
Cojimar
2022-05-08 08:53
#33

Cornucopias uppdatering söndag.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ukraina har efter att ha slagit ut luftförsvaret och sänkt eller skrämt bort ryska flottan från runt Ormön nu flygbombat ön med sitt stridsflyg. Ryssland kan inte längre försvara utposten från luftanfall. Ryssland drar sig nu ur Syrien, för att få loss mer trupp, men kan inte få hem tung materiel p
Cojimar
2022-05-09 09:15
#34

Cornucopia sammanfattar läget i kriget, måndag.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Försvararna av Mariupol - poliser, marinkåren, gränsvakter och nationalgardet - håller fortfarande ut i Azovstahl så hä
Annons:
Cojimar
2022-05-10 09:36
#35

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Den ryska terrorbombningen av ukrainska städer fortsätter, som exemplificerat med ytterligare bombning av Odesa igår kväll. Läget i slaget om Donbas står fortfarande och väger och efter tidigare ukrainska motanfall utanför Charkiv och mot Izium har Ryssland fortsatt nå mindre framgångar på andra fro
Cojimar
2022-05-11 09:35
#36

Cornucopia förmedlar senaste uppgifter om kriget.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Den ryska kollapsen norr om Charkiv fortsätter och ukrainska förband har tryckt tillbaka ryska förband så långt att man nått gränsen till Ryssland. De ryska förlusterna senaste dygnet motsvarar två bataljonsstridsgrupper på en dag och inga väsentliga ryska framgångar är noterade i slaget om Donbas.
Cojimar
2022-05-12 10:12
#37

Dagens uppdatering från Cornucopia.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

FN rapporterar att de ukrainska civila förlusterna i dödade och skadade är över 7 000 personer, varav hälften dödats. Detta är oräknat Mariupol och ockuperade områden där datat generellt saknas och FN menar att verkliga siffror är mycket högre. Ukraina har sprängt en rysk stridsvagn på en väg långt
Cojimar
2022-05-13 07:46
#38

Bland andra Expressen förmedlar uppgifter om att en, eventuellt två, ryska bataljoner slagits ut under försök att ta sig över floden Donets på pontonbroar. Uppåt 100 fordon har förstörts, och det talas i icke bekräftade siffror om kanske så många som 1000 dödade soldater.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ukraina: Minst en – eventuellt två – ryska bataljoner krossades när de försökte ta sig över floden Donets med hjälp av pontonbroar häromdagen.
  • Redigerat 2022-05-13 07:47 av Cojimar
Cojimar
2022-05-13 09:29
#39

Cornucopia om läget i kriget.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Den brittiska underrättelsetjänsten uppger att Ryssland inte nått några väsentliga framgångar i slaget om Donbas, trots att man flydde från Kyjiv och Chernihiv och omgrupperade alla styrkor för att koncentrera sig mot södra och östra Ukraina. Antagligen går nu luften ur den redan obefintliga kraften
Cojimar
2022-05-14 09:54
#40

Cornucopia sammanfattar läget i Ukraina lördag morgon.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ukrainas regering uppger att man ökar satsningen på försvaret och ska utbilda och mobilisera en miljon man mot Ryssland. De ryska förlusterna vid flodövergången över Donets i slaget om Donbas är ännu högre än tidigare rapporterat visar satellitbilder och rapporter och de överlevande ryska soldaterna
Cojimar
2022-05-15 10:17
#41

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Den brittiska underrättelsetjänsten uppger att Ryssland tagit cirka en tredjedel av sin ursprunliga styrka vid anfallet den 24:e februari som förluster, och misslyckas att göra framsteg i södra och östra Ukraina, samtidigt som möjligheten att fortsätta den så kallade offensiven minskar för varje dag
Annons:
Cojimar
2022-05-15 22:09
#42

Lars Wilderäng (Cornuclopia) analyserar utvecklingen i Ukraina och ser inget lyckligt slut på kriget. Det kommer att sluta i en seger för endera sidan, vilket i sin tur senare kommer att generera nya krig eller inbördeskrig i Europa, alternativt en utdragen eller frusen situation i Ukraina. Läs Wilderängs olika scenarion här.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Nedan tittar jag på olika utfall och möjliga slut på kriget i Ukraina, och slutsatsen är att det inte finns något lyckligt slut på denna konflikt. Det finns bara seger för endera sidan, och som följd av detta nya krig eller inbördeskrig i Europa längre fram, eller en mycket långvarig eller frusen ko
Cojimar
2022-05-16 10:16
#43

Måndagsuppdatering från Cornucopia.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Det finns nu ytterligare uppgifter om att Ryssland fortsätter kalla in värnpliktiga reservister, vilket bloggen rapporterat om sedan tidigt under kriget. Mobilseringen liksom förlusterna i Ukraina handlar främst om personer från provinserna i Ryssland, och inte moskoviter från Ryssland och Sankt Pet
Cojimar
2022-05-17 08:24
#44

Inget dygn utan en summering från Cornucopia!


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Efter att ha uppfyllt sitt uppdrag att dra bort resurser från Ryssland i totalt 82 dagar ska nu en evakuering av de sista ca 600 försvararna av Mariupol inletts. De byts mot ryska krigsfångar, medan de svårast skadade skickas till ryska sjukhus och en oviss framtid. Evakueringen har inte längre någo
Cojimar
2022-05-18 09:21
#45

Det senaste om kriget från Cornucopia.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ukrainska partisaner eller stay behind ska ha dödat två högt uppsatta ryska befäl i Melitopol. Ryssland fortsätter att terrorbomba Ukraina och ska bland annat träffat ett bostadshus. Ukraina ska förstört två ryska ammunitionslager i Chersonregionen. Nasas FIRMS-data visar på att striderna i Donbas a
Cojimar
2022-05-19 10:11
#46

Dagens uppdatering från Cornucopia.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ryssland uppges ha sparkat ett antal ledande befälhavare, inklusive chefen för första gardespansararmén för dennes misslyckande att inta Charkiv. Det sker ett möjligt skifte i de ryska försöken till offensiv till Popasna söderifrån i slaget om Donbas. En lång rad rapporter om ryska krigsbrott har ko
Cojimar
2022-05-20 08:47
#47

Vår sympati med Ukrainas folk är gränslös och det är tillräckligt just nu, men hur mycket vet vi egentligen om landet och dess moderna historia? Adam Cwejman på GP:s ledarsida sammanfattar utvecklingen i landet från ryska revolutionen till idag i en krönika som ger mer kött på benen för den vetgirige.

Hur är det till exempel med den "nazism" som Putin och hans hejdukar så gärna återkommer till som förklaring till sin invasion av landet?

"Det moderna Ukraina är trots sin såriga historia ett land på väg åt rätt håll. Trots påståenden om motsatsen saknas djupare motsättningar mellan de rysk- och ukrainskspråkiga delarna av landet. Den från Kreml så ofta omtalade nazismen för i dag en undanskymd tillvaro i Ukraina. Den polsk-ukrainska vänskapen som spirat de senaste åren har blivit känd för hela världen. Flera miljoner ukrainare har välkomnats av vanliga polacker under Rysslands krig mot Ukraina."---

"I Ukraina är den judiska befolkning som finns kvar inte längre konstant utsatt för majoritetsbefolkningens nycker. Pogromer är ett fjärran historiskt fenomen. Landets sjätte folkvalda president har judisk bakgrund. Ukraina har lagt 1900-talets elände till handlingarna. Dess regering drivs inte av revanschism eller avund riktad mot grannländerna."---


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ukrainas moderna historia är präglad av etniska rensningar och långvariga krig. Men i dag har landet lagt 1900-talet till handlingarna. När massakern i bosniska
  • Redigerat 2022-05-20 08:47 av Cojimar
Cojimar
2022-05-20 10:43
#48

Morgonens uppdatering från Cornucopia om kriget.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ryssland verkar nå framgångar runt Popasna vid södra fronten i slaget om Donbas, även om man inte kan tala om annat än ett lokalt genombrott. New York Times har publicerat omfattande och detaljerade bevis kring åtta av de ryska morden i Butja. I Ryssland cirkulerar det ny nya rykten om en föreståend
  • Redigerat 2022-05-20 10:43 av Cojimar
Annons:
Cojimar
2022-05-21 11:47
#49

Här inleds lördagens nyhetsrulle från Cornucopia om kriget i Ukraina.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ryssland verkar fortsätta försöka sig på en offensiv i maklig takt ifrån Popasna i södra delen av slaget om Donbas. Samtidigt vägrar man ta emot hundratals kroppar från dödade ryska soldater i slaget om Kyjiv, för att dölja förlusterna hemmai Ryssland. Nya dagliga terrorbombningar mot Ukraina fortsä
Cojimar
2022-05-22 13:31
#50

Cornucopia har lagt upp söndagens uppdateringstråd.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ryssland har återigen försökt korsa floden Donets och uppges förlorat ytterligare en bataljonsstridsgrupp på försöket. Nästan 2 000 ukrainska utbildningsinstitutioner som skolor etc har förstörts av de ryska terrorbombningarna och anfallen. Antalet identifierade mördade civila i Kyjivregionen är nu
Cojimar
2022-05-23 10:13
#51

Då är Cornucopias nyhetsrulle för måndagen publicerad.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Striderna i Ukraina fortsätter koncentreras till försök till flodövergång över Donets och ryska utbrott från Popasna, medan det på södra fronten och i Cherson i princip inte sker någonting. Staden Mykolajiv har dock bombats med klusterbomber. De ryska BMPT-infanterikanonvagnarna har fotograferats i
Cojimar
2022-05-23 11:25
#52

Den tidigare chefen för brittiska underrättelsetjänsten MI6, Sir Richard Dearlove, tror enligt Daily Mail (citerat av Expressen) att Putin kommer att vara borta från sin post innan årsskiftet på grund av vacklande hälsa. Detta lär väl tyvärr inte betyda att Rysslands aggression mot omvärlden upphör- hökarna ger nog inte upp…🙄


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Sir Richard Dearlove var tidigare chef för brittiska underrättelsetjänsten MI6 och spår att president Vladimir Putin kommer avlägsnas innan årsskiftet.
  • Redigerat 2022-05-23 11:41 av Cojimar
Cojimar
2022-05-24 09:38
#53

Cornucopia har påbörjat dagens uppdateringar från kriget.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Det finns uppgifter i ryska forum om att Ukraina kraftsamlar på tre platser för kommande motanfall mot Ryssland och dragit ihop motsvarande 32 ryska bataljonsstridsgrupper för detta. Samtidigt vägrar en rysk bataljon med personal rekryterade från de sedan tidigare ockuperade delarna av Ukraina, även
Cojimar
2022-05-24 15:23
#54

#47 Hoppsan: "Ryssland motiverade invasionen mot Ukraina med att man skulle "avnazifiera landet". Trots det framkommer nu uppgifter om att flera nynazister och högerextrema organisationer har anslutit sig på Rysslands sida i kriget". skriver GP i en betalartikel.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ryssland motiverade invasionen mot Ukraina med att man skulle "avnazifiera landet". Trots det framkommer nu uppgifter om att flera nynazister och högerextrema
  • Redigerat 2022-05-24 15:24 av Cojimar
Cojimar
2022-05-25 09:25
#55

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Hela 82% av ukrainarna vill inte byta territorium mot fred och endast 10% är beredda att göra detta enligt en ny opinionsundersökning. Ytterligare ca 200 civila ska hittats dödade under ett rasat hus i Mariupol och dödssiffrorna hos de civila efter de ryska bombningarna av staden ska ligga i interva
Annons:
Cojimar
2022-05-26 10:36
#56

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ryska ålderdomliga T-62, som redan ansågs vara gamla på 80-talet, har nu observerats i ockuperade Melitopol i södra Ukraina. De ryska terrorbombningarna fortsätter och bland annat ett köpcenter har bombats i Zaporizhzhia. En rappport visar att mindre än 40% av ryska robotar skjutna mot mål i Ukraina
Cojimar
2022-05-26 18:50
#57

Finlands statsminister Sanna Marin (SDP) befinner sig i Ukraina, och har under dagen träffat Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Statsminister Sanna Marin (SDP) tillbringar enligt Statsrådet Kristi himmelsfärdsdag i Ukraina. Enligt ukrainska medier ska hon befinna sig i Butja, där ryska soldater lämnade åtskilliga civila dödsoffer efter sig på gatorna tidigare under kriget. Marin har under dagen också träffat Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj
Cojimar
2022-05-27 10:11
#58

Fredagsrullen från Cornucopia.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

De bekräftade civila dödade på befriad mark eller mark som Ryssland aldrig ockuperat har nått 8 691 personer. Enbart igår dödades fjorton personer i omfattande terrorbombningar mot civila mål, däribland en femmånaders bebis. Ukraina kan bekräftats evakuerat Lyman och ska ha sprängt broar över Donets
Cojimar
2022-05-28 10:23
#59

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

De ryska anfallen ser ut att fortsätta försvagas, vilket kan utläsas i allt mindre ryska förluster utan att Ryssland tar någon terräng. Istället har Ukraina genomfört minst två lyckade motanfall och befriat by Ternova norr om Charkiv, nära gränsen till Ukraina, samt Komyshuvakha i ett motanfall mot
Cojimar
2022-05-29 12:15
#60

Cornucopias uppdateringar den 29 maj.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ukraina har genomfört lyckade motanfall norr om Izium och norr om Cherson och återtagit åtminstone två byar, medan Ryssland inte nått några väsentliga framgångar senaste dygnet och förblir mycket svaga utifrån ryska förluster. Nya bevis på ryska krigsbrott i form av foton på bakbundna avrättade ukra
Cojimar
2022-05-30 08:56
#61

Måndagsflödet från Cornucopia.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Medan Ryssland inte verkar gjort några framsteg senaste dygnet har det ukrainska motanfallet norr om Cherson stegats upp till en motoffensiv på två täter mot Cherson. Explosioner ska återigen hörts från metalltuggen Chornobajivka flygplats. Ukrainas försvarsledning rapporterar att man i offensiven f
Cojimar
2022-05-31 09:19
#62

Alla inblandade parter, inklusive Ukrainas västallierade, kan nog förbereda sig på ett långvarigt krig, skriver Adam Cwejman på GP:s ledarsida. "Förhoppningen om en snabb rysk ekonomisk och militär kollaps bygger på önsketänkande", anser han.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Förhoppningen om en snabb rysk ekonomisk och militär kollaps bygger på önsketänkande. Ryssland har en historia av uthållighet trots dåliga odds och militär inkompetens.
Annons:
Cojimar
2022-05-31 09:48
#63

Cornucopias kontinuerliga nyhetsuppdatering från kriget i Ukraina tisdag.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Utifrån de ryska förlustsiffrorna förblir de ryska försöken till offensiv i Donbas försvagade, även om man nu strider inne i staden Sieveirodonetsk som saknar militär och ekonomisk betydelse men kommer utropas som en stor seger i rysk propaganda om Ukraina gör en operativ reträtt. Flera civila har d
Cojimar
2022-06-01 09:19
#64

Cornucopia fortsätter sin dagliga rullande uppdatering om kriget i Ukraina.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Rysslands despot, bunkertsaren Vladimir Putin, har inte setts till sedan den 23:e maj. Ukrainas president Zelensky har offentliggjort de egna ukrainska förlusterna i form av ett dagligt medelområde. De ryska ockupanterna av Mariupol har begravt minst 21 000 civila i massgravar sedan i april. BBC av
Cojimar
2022-06-02 09:39
#65

Dagens nyhetsflöde om läget i Ukraina från Cornucopia.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

The Guardian rapporterar om 50 000 dödade civila i Mariupol enligt en koordinator för begravningarna. Ryssland har begått 367 krigsbrott mot ukrainska kulturarv som museum, kyrkor, teatrar, bibliotek och en hundraårig judisk kyrkogård. I den pågående ukrainska motoffensiven mot Cherson uppges över t
Cojimar
2022-06-02 13:51
#66

Regeringen vill ge ytterligare vapen till Ukraina och har lämnat begäran till riksdagen för godkännande avseende Robot 17, automatgevär 90 med ammunition, ytterligare 5000 pansarskott samt ekonomiskt stöd, allt till en total kostnad av en miljard. Försvarsministern vill inte precisera antalet robotar och automatgevär.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Regeringen föreslår nu att Sverige skickar nya vapen till Ukraina i kriget mot Ryssland. Bland annat vill regeringen skicka Robot 17 – ett vapensystem som kan
  • Redigerat 2022-06-02 13:51 av Cojimar
Cojimar
2022-06-03 07:19
#67

Ny uppdateringsartikel från Cornucopia.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ukrainas president Zelensky bekräftade i sitt kvällstal att Ukraina nått vissa framgångar i slaget om staden Sievierodonetsk, och bekräftar därmed gårdagens uppgifter om en lyckas ukrainsk motoffensiv. Staden är militärt och ekonomiskt ointressant, men agerar köttkvarn åt rysk trupp. Den ryska ledni
Cojimar
2022-06-04 08:33
#68

Lördagens nyhetsrulle från Cornucopia.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ukrainas motanfall i Sievierodonetsk fortsätter och har rönt stora framgångar där bland annat hela förorten Metolkine öster om staden befriats och Ukraina verkar kontrollera mer än halva staden och har nått centrum. Ukrainas motoffensiver fortsätter även mot Cherson och utanför Charkiv. Ryssland for
Cojimar
2022-06-05 11:26
#69

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ryssland har för första gången på flera veckor bombat den ukrainska huvudstaden Kyjiv med kryssningsrobotar. Inga ryska framgångar har noterats på frontlinjerna, men Ukraina verkar nå fortsatta framgångar i motanfallet i Sievierodonetsk och verkar återtagit minst halva staden.
Annons:
Cojimar
2022-06-06 08:58
#70

Cornucopia rullar ut nyheter om Ukrainakriget måndag.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ukrainas president Voldomyr Zelensky besökte Lysychansk på andra sidan floden mot Sievierodonetsk, där Ukraina håller på att återta hela staden under rasande strider. Spanien meddelar att de skickar fyrtio stycken Leopardstridsvagnar av versionen 2A4 till Ukraina, motsvarande de tidigare svenska str
Cojimar
2022-06-07 08:44
#71

Cornucopia, dagens nyhetsflöde från Ukraina.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Det senaste dygnet har inneburit små förändringar vid fronten i Ukraina. Eventuellt har Ukraina gjort framsteg på delar av frontlinjen mot Cherson, och tappat på andra delar. Striderna fortsätter i Sievierodonetsk, där ryssarna fortfarande håller ut i hörnet av staden runt hotellet Mir. I det ockupe
Cojimar
2022-06-08 08:38
#72

Kriget i Ukraina verkar en tre och ett halvt månad gått in ett mer låst skede, men striderna fortgår rapporterar TT.

"Joakim Paasikivi, överstelöjtnant och lärare i militärstrategi vid Försvarshögskolan i Stockholm, ser inga tydliga tecken på att någon av sidorna står inför vare sig en snar kollaps eller ett snart genombrott.

– Det är svårt för båda sidor, men ur lite olika perspektiv. Stridshandlingarna i synnerhet i Donbass lider sannolikt till stora förluster, möjligen större för ukrainarna just nu eftersom ryssarna har övertag i artilleri. Ryska förband går långsamt framåt på en del mindre orter för att sannolikt ta Luhanskregionen och möjligen gå vidare för att ta Donetskregionen också, säger Paasikivi."---


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Både Ryssland och Ukraina lider stora förluster i Donbass, medan det sakta går framåt för de ryska förbanden. Samtidigt har Ukraina haft vissa framgångar i bland annat Cherson i syd. Inget tyder på ett snabbt avgörande i kriget i Ukraina, enligt militärstrategen Joakim Paasikivi.
Cojimar
2022-06-08 10:11
#73

#72 Cornucopia noterar också att det är lite stiltje i lägesrapporterna från Ukraina.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Det senaste dygnet har inte så mycket hänt längs frontlinjerna i Ukraina. Däremot fortsätter den ryska terrorbombningen av civila mål och exempelvis bombades en livsmedelsaffär i Charkiv. I Butjaområdet har 1 137 dödade ukrainare nu påträffats och man hittar hela tiden fler offer för den ryska ockup
Cojimar
2022-06-09 10:09
#74

Senaste från Cornucopia.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ukraina har gjort vissa framsteg i offensiven mot Cherson. Sedan starten av det fulla kriget i februari har det ukrainska flygvapnet flugit 1 100 anfall mot rysk trupp, trots de ryska påståendena om att man slog ut Ukrainas flygvapen första dagen. Ryssland uppges skicka fler av de ålderdomliga T-62
Cojimar
2022-06-10 09:41
#75

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Rysk trupp norr om Charkiv ska vägra slåss på grund av de stora förlusterna man tagit. Ett franskt teveteam har hittat 3 000 gravar utanför Mariupol, vilket är den första oberoende bekräftelsen av delar av de dödade civila i det ryska folkmordet på Mariupols befolkning. Slaget om Sievierodonetsk for
Cojimar
2022-06-11 09:04
#76

Ny rullande uppdatering från Cornucopia.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ryssland uppför flera försvarslinjer i södra Ukraina och har bland annat konstruerat en stor mängd betongbunkrar. FN anklagar nu Ryssland för krigsbrott med dödsdomarna mot krigsfångar.
Annons:
Cojimar
2022-06-12 10:16
#77

Cornucopias söndagsrapport.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

De ryska förlusterna har ökat igen och det ser ut som Ryssland gör nya försök till offensiver vid Izium och för att återta förlorad mark på Chersonfronten. Team Rädda Putin (TM) ska alla träffa Ukrainas president Zelensky tillsammans och det finns även farhågor för att Putin kommer använda hotet om
  • Redigerat 2022-06-12 10:16 av Cojimar
Cojimar
2022-06-13 06:54
#78

Bevis för rysk användning av klusterbomber i Charkiv enligt Amnesty.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ryssland använder förbjudna vapen och har dödat hundratals civila i den ukrainska staden Charkiv. Det skriver Amnesty International i en rapport som släpps i dag. – Den upprepade användningen av klustervapen, som är förbjudna i större delen av världen, är chockerande och ännu ett tecken på en fullständig likgiltighet för civila liv, säger Donatella Rovera från Amnesty, i rapporten.
Cojimar
2022-06-13 09:23
#79

Ny vecka, fortsatta rapporter från Cornucopia.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Det är små förändringar på fronten i Ukraina. Ryssland uppges ha återtagit centralaste Sievierodonetsk. Terrorbombningar mot civila mål i Ukraina och artilleribeskjutning mot civila nära frontlinjen fortsätter och flyglarm ljöd återigen i morse över stora delar av Ukraina.
Cojimar
2022-06-14 09:37
#80

Cornucopias dagliga nyhetsuppdateringar från kriget i Ukraina rullar på.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Nya mord upptäcks hela tiden i Butja, senast sju avrättade och torterade bakbundna män. Människorättsorganisationen Amnesty har presenterat en rapport med bevis på omfattande ryska krigsbrott i Charkiv. Det finns tecken på att Ryssland är redo att överge knutpunkten Izium och flytta fokus längre öst
Cojimar
2022-06-15 09:23
#81

Uppdatering onsdag från Cornucopia.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Frontlinjerna i Ukraina böljar fram och tillbaka på olika platser, men i grunden fortsätter ställningskriget och några ryska storoffensiver märks inte av. Utnötningskriget är här och handlar om artilleri och logistik.
Cojimar
2022-06-15 17:50
#82

Putin skall hålla "ett extremt viktigt och intressant tal" på St. Petersburgs internationella forum på fredag uppger ryska medier enligt Sky News/VG.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Russlands president Vladimir Putin skal fredag holde en svært viktig og meget interessant tale, melder russiske medier, uten å oppgi noe om innholdet.
  • Redigerat 2022-06-15 17:51 av Cojimar
Cojimar
2022-06-16 08:46
#83

Cornucopia torsdag.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Det har offentliggjorts i förväg att Macron, Scholz och Draghi tog nattåget till Kyjiv och toppmötet med president Zelensky sker alltså idag. Ryssland pressar på mot Zalote, där 2 000 ukrainare hållit ut mot de ryska anfallen i fyra månader. Ryssland ska tagit massiva åttioprocentiga förluster mot d
Annons:
Cojimar
2022-06-17 09:49
#84

Cornucopias löpande uppdatering fredag.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ukraina verkar nått framgångar i sin offensiv mot Cherson, denna gång väst om staden och man kan komma att se ett ryskt tillbakadragande in till stadens relativa trygghet. Man har som vanligt också slagit tillbaka ett antal försök till ryska angrepp längs frontlinjerna. På ockuperad mark i Ukraina v
Cojimar
2022-06-17 18:06
#85

#82 Putins "viktiga tal" fick skjutas upp på grund av att TV-sändningen hackades, men när han väl kunde hålla det visade det sig mest innehålla de vanliga anklagelserna mot väst.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Vladimir Putins tal på ekonomiskt forum i Sankt Petersburg fick på fredagen skjutas upp efter att konferensen utsatts för en cyberattack. Exakt vem som ligger bakom angreppet är ännu oklart, men problemen inträffade efter att Ukrainas frivilliga ”it-armé” under flera dagar uppmanat till attacker mot konferensen.
  • Redigerat 2022-06-17 19:10 av Cojimar
Cojimar
2022-06-18 21:28
#86

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Det är nu bekräftat att ett av ryska flottans fartyg har sänkts av Ukraina. Civila uppmanas av Ukraina att lämna Cherson och Chersonregionen inför en ukrainsk offensiv för att återta området. Storbritannien kommer utbilda hela ukrainska förband om 10 000 man per 120 dagar, dvs 30 000 man om året. Uk
Cojimar
2022-06-19 07:47
#87

Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg tror att kriget i Ukraina kan komma att pågå i flera år, och att vi i väst får förbereda oss på att det kommer att påverka vår vardag i form av fortsatt stigande priser och varaktig hög prisnivå på sådant som energi och livsmedel.

Samma bedömning förfaller den högsta politiska och militära ledningen i USA göra.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg fruktar att kriget i Ukraina kan pågå i flera år. Nu uppmanar han omvärlden att göra sig beredd på konsekvenserna.
Cojimar
2022-06-19 10:52
#88

Söndagens nyhetsrulle från Cornucopia.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Den 20:e ryska kombinerade arméns ledningscentral utanför Charkiv ska slagits ut av ukrainsk beskjutning. Det kommer nya uppgifter om tortyr i de ryska koncentrationslägren som ukrainare på ockuperad mark skickas genom. Ryssland har satt in åldrade T-62-stridsvagnar i fronten vid utbuktningen runt P
Cojimar
2022-06-19 16:21
#89

Storbritanniens nya arméchef General Sir Patrick Sanders skriver i ett meddelande till försvarsanställda att mycket har förändrats sedan den 24 februari, och att det nu finns "ett krav på att skapa en armé som kan slåss tillsammans med våra allierade och besegra Ryssland i strid."

Brevet var inte avsett för allmän kännedom, men när det nu nått ut ses det som anmärkningsvärt formulerat, dels för att det berör faktiska strider, och att det nämner Ryssland i klartext.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Alla brittiska soldater måste vara redo för att strida mot Ryssland i ett nytt krig i Europa. Det anser den nytillträdde brittiska toppgeneralen Patrick Sanders.
  • Redigerat 2022-06-19 16:36 av Cojimar
Cojimar
2022-06-20 09:28
#90

Cornucopias löpande uppdatering från Ukrainakriget, måndag.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ukraina fortsätter utsättas för ryska terrorbombning, exemplifierat av Charkiv som träffades av minst sju robotar igår. Ryssland använder vapen förbjudna enligt olika konventioner konstaterar en kartläggning av New York Times. Brittiska underrättelsetjänsten uppger att det ryska flygvapnet underpres
Annons:
Cojimar
2022-06-21 09:32
#91

Ny dag, nu nyhetsrulle från Cornucopia.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ryssland verkar igår inlett nya försök till offensiv, vilket lett till de största ryska förlusterna på flera veckor. Ryssland försöker rekrytera reservofficerare på korttidskontrakt till luftlandsättningstrupperna VDV, som tagit stora förluster av befäl. Den brittiska underrättelsetjänsten konstater
Cojimar
2022-06-21 09:50
#92

Litauens beslut att förbjuda transport av varor som omfattas av EU-sanktioner genom landet till den ryska exklaven Kaliningrad har framkallat ilska från rysk sida.
Enligt AFP säger ryssarna ”förbehålla sig rättigheten att på alla vis skydda sitt lands intressen”, skriver Expressen.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Litauen har stoppat rysk tillgång till enklaven Kaliningrad i Östersjön. Nu svarar Ryssland med raseri.
Cojimar
2022-06-22 10:04
#93

Dagens uppdateringar från Cornucopia.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Terrorbombningarna av Charkiv fortsätter med många dödade. Ukraina har nått nya framgångar och ryckt fram längs motorvägen M-14 mot Cherson. Samtidigt har Ryssland lyckats avancera någon kilometer och hotar nu Lysychansk från söder och riskerar skapa en ukrainsk ficka runt den befästa staden Zolote.
Cojimar
2022-06-23 10:12
#94

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Igår bombades Charkiv massivt av Ryssland och minst 20 dödades. Ukraina genomför fler angrepp mot den ockuperade Ormön och något enormt verkar exploderat eller står i brand någonstans mellan Ukraina och Krym. Ukraina har genomfört en lyckad reträtt från Zolotefickan och övergav alltså med äran i beh
Cojimar
2022-06-24 10:02
#95

Midsommaraftonens Ukrainanyheter från Cornucopia.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Den väntade ukrainska operativa reträtten från Sievierodonetsk uppges nu ha beordrats, vilket innebär att den sannolikt redan genomförts till större del. En donerad svensk ambulans som köpts loss från Region Skåne via privata donationer och kör åt ett barncancersjukhus i Mykolajiv har beskjutits av
Cojimar
2022-06-25 10:21
#96

Långt borta från små grodorna och sillen och nubben...


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ryssland har genomfört ett större robotanfall mot mål över hela Ukraina inklusive Lviv och Kyjiv, inklusive avfyrat robotar från bombflyg baserat i Vitryssland. Man har också beskjutit Chernihivregionen och Sumyregionen med artilleri, och inte bara längs frontlinjen. Ukraina har i sin tur sprängt et
Cojimar
2022-06-26 10:07
#97

Söndagens uppdateringstråd från Cornucopia.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ukraina har träffat en rysk ledningsplats i Izium, som hade upprättats i en skola. Ryssland har tagit stora militära förluster senaste dygnet. Den ryska terrorbombningen av civila mål fortsätter öka och fjorton robotar träffade civila mål i Kyjiv, exempelvis bostadshus och en förskola. Bland annat e
Annons:
Cojimar
2022-06-27 10:09
#98

Intressant nyhetsflöde det senaste dygnet, som vanligt signerat Cornucopia.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ryssland har tagit mycket stora förluster det senaste dygnet - mer än en hel bataljonsstridsgrupp - vilket talar för ryska misslyckade försök till pansaroffensiver. The Times avslöjar i ett reportage att ett ukrainskt specialförband uppträder inne i Ryssland och utför sabotage mot infrastruktur och
Cojimar
2022-06-28 09:54
#99

Cornucopia ger oss mer om det senaste dygnets händelser i krigets Ukraina.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

De ryska terrorbombningarna av civila mål fortsätter. I bostadsområden i Charkiv dödades fem civila och 22 skadades. Ett köpcentrum i Krementjuk bombades under måndagseftermiddagen och antalet dödade är än så länge 18, medan 59 är skadade. Ryska trupper tar fortsatt stora förluster i striderna när
Cojimar
2022-06-28 10:03
#100

#99 Robotattacken mot ett köpcentrum i den ukrainska staden Krementjuk på måndagen har fördömts av FN och regeringar världen över. Storbritanniens premiärminister Boris Johnson säger att "angreppet mot köpcentret visar djupet av barbarin och grymheten hos Rysslands president Vladimir Putin", medan ryssarna, inte oväntat, kallar det "en ukrainsk fejkad provokation."


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ett tiotal människor har dödats och många skadats i en rysk robotattack mot ett köpcentrum i Krementjuk. – Den ryska attacken är en av de mest skamlösa terrorhandlingarna
Cojimar
2022-06-28 21:26
#101

På måndagen cirkulerade ett amerikanskt F-35-jaktflygplan i luftrummet vid Rumäniens kust mot Svarta havet och på tisdagen flög flera amerikanska Blackhawk-helikoptrar nära Ukrainas gräns. Militär expertis ser det som en tydlig amerikansk markering.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Det är hektiskt i luftrummet vid Rumäniens kust till Svarta havet. På tisdagen flög flera amerikanska Blackhawk-helikoptrar och på måndagen cirkulerade ett amerikanskt F-35-jaktflygplan i området. En tydlig signal, bedömer generalmajor Pekka Toveri till Iltalehti.
Cojimar
2022-06-29 10:23
#102

Ny vecka och nya uppdateringar från Cornucopia.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Utifrån typen av robot som användes vid bombningen av köpcentret ser det ut som att Ryssland börjar få slut på kvalificerade robotar och likt för stridsvagnar är tillbaka på år 1962. Den ryska offensiven i Donbasutbuktingen ser ut att avta baserat på lägre ryska förluster och öppnar för en möjlighet
Cojimar
2022-06-30 09:34
#103

Fler nyheter från Cornucopia.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Den ryska offensiven mot Lychyansk och Sloviansk verkar utifrån förlustsiffrorna kört fast och Ryssland verkar alltså inte ha kraft nog mer än att anfalla under tre dagar. FN konstaterar i en rapport att rysk trupp under ockupationen av orter utanför Kyjiv, Chernihiv, Charkiv och Sumy avrättade (mör
Cojimar
2022-06-30 11:06
#104

Idag beslutar regeringen om det femte stödpaketet till Ukraina. Det handlar bland annat om minröjningsutrustning, pansarvärnsvapen och kulsprutor- materiellt stöd som specifikt har efterfrågats av Ukraina, meddelar TT.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Sverige kommer att skicka ytterligare vapen till Ukraina. Det handlar bland annat om minröjningsutrustning, pansarvärnsvapen och kulsprutor. Det är det femte
Annons:
[Fredrika00]
2022-06-30 13:27
#105

En glad nyhet! 😀

"Ryssland lämnar Ormön i Svarta havet.

”Kaboom! Inga ryska styrkor på Ormön längre”, skriver ukrainska regeringsrådgivaren Andrij Jermak på Twitter."

"Enligt Ukrainas militär lämnade ryssarna ön efter att under natten ha attackerats av robotar och artilleribeskjutning.

Ormön intogs av ryska styrkor under krigets första dagar. Det är en strategiskt viktig plats i Svarta havet, eftersom den ligger nära hamnstaden Odessa och skulle kunna användas som utgångspunkt för en attack mot staden. Ukraina har genomfört intensiva attacker mot ön sedan den belägrades."

https://tt.omni.se/ryssland-har-lamnat-ormon/a/oW56pg

Det är ju superviktigt att Ukraina försvarar sin kust mot Svarta havet, för spannmålsexport och annat.

Cojimar
2022-06-30 16:45
#106

#105 Ja, hoppas att ukrainarna kan hålla ön! 👍


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Cojimar
2022-07-01 10:15
#107

#105 ff Cornucopia tar bland annat upp Ormön i dagens uppdatering om Ukraina.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ryssland flydde alltså från Ormön sedan Ukraina slutligen beskjutit honungsfällan med artilleri. Arton civila dödades i rysk terrorbombning av ett bostadshus och en fritidsanläggning i Odesa, och dödstalen från bombningen av Mykolajiv är nu uppe i åtta efter ytterligare kroppar hittats under rasmass
[Fredrika00]
2022-07-04 11:00
#108

Ny uppdatering från Cornucopia.

“Vilja av stål och patriotism räcker tyvärr inte för framgång – materiella och tekniska resurser behövs”. Man konstaterar att försvararna har utfört hjältedåd i både civila och militära uppgifter.

Ukraina behöver mer militärt stöd i form av tunga vapensystem och ammunition.

https://cornucopia.se/2022/07/uppdatgeras-ukraina-har-retirerat-fran-lysychansk-generalstaben-vi-kommer-tillbaka-beskjutning-av-sjukhuset-i-kramatorsk/

Ukrainas generalstab bekräftar att Ukraina genomfört en lyckad operativ reträtt från Lysychansk. Direktrapport från Kramatorsk uppger att Ryssland beskjutit sjukhuset i staden med raketartilleri.
  • Redigerat 2022-07-04 11:00 av [Fredrika00]
Fornöga
2022-07-27 16:25
#109

Även om Militärhistoria iFokus lidit sotdöden fortgår dessvärre kriget i Ukraina, och Cornucopia fortsätter att ge dagliga uppdateringar. En sajt värd att besöka för den som vill orientera sig om läget i kriget.


Re:tired.

Ukraina bombade Antonovskijbron över Dnepr utanför Cherson igen igår kväll. Som svar har Ryssland stängt av Internet för allmänheten i Cherson och infört fotoförbud och förbud att närma sig bron, som nu är stängd för all trafik, i ett försök att i bästa Bagdad Bob-stil kunna hävda att bron är hel oc
[Fredrika00]
2022-07-29 11:57
#110

#109 Swedish Rescuers är en grupp med bl a brandmän som helt ideellt, med insamlade pengar från privatpersoner och företag, skickar hjälp till Ukraina.

Här beskrivs den senaste hjälpsändningen, då man åkte ner med en brandbil, en ambulans och en ledningsbil:
https://cornucopia.se/2022/07/gastartikel-en-brandbil-och-en-ambulans-till-ukraina-rapport-fran-senaste-vandan/

Man kan t ex swisha ett bidrag. 😊 Ingen kan göra allt, men alla kan göra något!

Nedanstående är en gästartikel av Swedish Rescuers och Lena Wilderäng, tillika bloggarens fru. Swedish Rescuers har kört en ny leverans till Ukraina. Den här gången har vi köpt loss en brandbil från Hudiksvalls kommun, och en jättefin ambulans av en privatperson, en läsare som gick med på att säl
  • Redigerat 2022-07-29 11:59 av [Fredrika00]
Fornöga
2022-07-30 11:13
#111

#109 Här finns det ytterligare läsning om införskaffande av utryckningsfordon och andra frivilliginsatser för Ukrainas folk.


Re:tired.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Annons:
Fornöga
2022-08-06 15:54
#112

Amnestykritik mot Ukraina helt i Moskvas smak.


Re:tired.

Amnesty International har fått stark kritik för att ha publicerat uppgifter där de uppger att Ukraina brutit mot internationell humanitär rätt och försatt ...
Fornöga
2022-08-07 09:11
#113

Re:tired.

Amnestys nya rapport om Ukraina hade kunnat vara skriven på uppdrag av Vladimir Putins spinndoktorer.
Fornöga
2022-08-10 18:21
#114

Enligt ukrainska källor förstördes nio ryska flygplan vid explosionen i ett vapenförråd intill ett flygfält på Krim igår. Orsaken till explosionen är oklar.


Re:tired.

Nio ryska krigsflygplan förstördes i de omfattande explosioner som skedde på en militärflygplats på Krimhalvön igår.Detta uppger det ukrainska flygvapnet, ...
  • Redigerat 2022-08-10 18:21 av Fornöga
Fornöga
2022-08-10 18:56
#115

#112 #113 Medlemmar lämnar svenska Amnesty i protest mot Amnesty Internationals kritik mot Ukraina.


Re:tired.

Reaktionerna på Amnesty Internationals uttalande om ukrainsk krigföring har varit många och känslosamma. Medlemmar välje
[Fredrika00]
2022-08-13 11:31
#116

#115: Ett så vansinnigt utspel av Amnesty, som helt klart går i Putins ledband! 😠 Hur i hela friden kan man lägga skulden för kriget på den som kämpar för att försvara sitt land?!

Medlemmarna gör alldeles rätt i att lämna, liksom Amnestys chef i Ukraina gjorde. Och många fler:
"I tisdags meddelande författaren och medgrundaren Per Wästberg att han efter 60 års medlemskap lämnar Amnesty Sverige."

Fornöga
2022-08-22 11:18
#117

En liten påminnelse om att Cornucopias dagliga uppdateringar om kriget i Ukraina rullar vidare.


Re:tired.

Ryssland fortsätter terrorbomba Ukraina inklusive Kharkiv, Mykolajiv och Nikopol. Man hotar implicit med omfattande robotanfall i veckan och har bland annat stängt av luftrummet där Ryssland brukar avfyra Iskanderrobotar, samt personfärjor på Svarta Havet i vad som kan vara propaganda. Ukrainas pres
  • Redigerat 2022-08-22 11:19 av Fornöga
Fornöga
2022-08-23 08:22
#118

I morgon är det sex månader sedan Ryssland inledde invasionskriget mot Ukraina. Viktigt att omvärlden ger Ukraina fortsatt stöd i form av militärt material och utbildning, understryker Överstelöjtnant Joakim Paasikivi.


Re:tired.

I morgon har det gått sex månader sedan Ryssland inledde invasionen av Ukraina. Överstelöjtnant Joakim Paasikivi tror att kriget kommer fortsätta på samma sätt ett tag framöver, men Ukrainas krigslycka är helt beroende av stöd från väst.
Annons:
Fornöga
2022-08-30 11:16
#119

"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning."

Winston Churchill

Ser vi början på en vändning i kriget?


Re:tired.

Ryssland tog extrema förluster under gårdagen, samtidigt som den sedan länge väntade ukrainska offensiven mot Cherson uppges ha inletts med ukrainska genombrott på flera punkter längs fronten. Det hörs eldstrider inne i Cherson men är oklart vem som skjuter på vem och kan handla om interna strider m
  • Redigerat 2022-08-30 11:17 av Fornöga
[Fredrika00]
2022-08-30 11:28
#120

#119: Håller alla tummar för Ukraina, för frihet och demokrati.

Fornöga
2022-08-31 12:50
#121

Cornucopia redovisar ohyggliga dödssiffror från Mariupol.

"…förstörelsen i Mariupol motsvarar vad man skulle se om ett antal kärnladdningar sattes in mot betong- och tegelstaden. Mängden förstörelse med konventionella vapen blir mer jämt fördelad, och förstörelsen är motsvarande.

Tyvärr är också antalet dödade i staden i linje med detta och rapporteras nu vara 87 000 identifierade och 26 000 fortfarande oidentifierade dödade civila enligt bårhusen."---

Detta i en stad som hade 432.000 invånare innan kriget.


Re:tired.

Nya siffror från bårhusen i Mariupol visar på 110 000 dödade civila i staden. En oljedepå har fattat eld på ockuperade Krym och det hörs explosioner i ryska Belgorod. Det sker allt fler ryska angrepp på ukrainare inom EU, vilket sätter fingret på behovet av att stoppa turistvisum. Ryssland tar forts
Fornöga
2022-09-07 11:36
#122

Cornucopias dagliga uppdateringar från kriget löper vidare. Den ukrainska offensiven fortgår och utvidgas, utan att möta motsvarande rysk offensiv.


Re:tired.

Ukrainas offensiv har nu utökats till att inte bara vara på södra fronten och Chersonfronten, utan även på Charkivfronten. Ryssland fortsätter ta extrema förluster och gårdagen innebar de största ryska förlusterna under offensiven hittills. Inga ryska motanfall är rapporterade.
Fornöga
2022-09-10 18:26
#123

De ryska styrkorna uppges lämna det viktiga fästet Izium i Charkov.


Re:tired.

Ukrainas nationella polis har hittat mördade civila tortyroffer på befriad mark i Charkivfronten. Västra Kupiansk är befriat av Ukraina, liksom Oleksandrivka på Chersonfronten. Ryssland tar fortsatt stora förluster. Den viktiga knutpunkten för norra Donbasutbuktningen Izium är inringat och anfalls n
Fornöga
2022-09-11 09:53
#124

#123 Den ryska reträtten från Izium förefaller ha skett brådstörtat och nu försöker de ljuga sig ur en pinsam situation, säger överstelöjtnant Joakim Paasikivi i en analys.


Re:tired.

Ryska armén har dragit sig tillbaka från två viktiga orter i östra Ukraina. Enligt överstelöjtnant Joakim Paasikivi försöker de nu dölja att de tilldelats ett ordentligt bakslag. – Ryssarna har antingen blivit slagna på platsen eller bara vikt, närmast kaotiskt, säger han till SVT Nyheter.
  • Redigerat 2022-09-11 09:53 av Fornöga
[Fredrika00]
2022-09-11 13:10
#125

#124: Hoppas, hoppas det arma Ukraina kan få vara ifred snart, så de kan börja bygga upp landet igen!

Annons:
Fornöga
2022-09-11 14:00
#126

#124 Verkar som om kriget gått in i ett nytt skede nu, åtminstone kortvarigt.

#125 Instämmer!


Re:tired.

Av allt att döma är knutpunkten och den fd ryska basen och ledningsplatsen Izium befriat och upprensning av kvarvarande ryska soldater pågår i befriade områden. Offensiven ser ut att fortsätta framför allt mot norr och kan eventuellt nått Vovchansk. Ryssland tar fortsatt enorma förluster, men svarar
  • Redigerat 2022-09-11 14:00 av Fornöga
Fornöga
2022-09-12 10:34
#127

Idag kommer Ukrainakriget i skymundan i svensk media efter gårdagsvalet här hemma, men Cornucopia fortsätter förstås att uppdatera oss.


Re:tired.

Charkivregionen ska vara befriad fram till ryska gränsen norr om Ukrainas näst största stad och fram till floden Oskil. Som hämnd terrorbombades Ukraina inklusive ett kraftvärmeverk i Charkiv, vilket tvingade fram strömavbrott i flera hela regioner av östra Ukraina. Ytterligare 20 tätorter ska befri
[Södra_Stockholm]
2022-09-12 18:57
#128

#127: Man börjar undra hur länge Ryssland orkar detta krig, Ukraina kör över dom nu.

Fornöga
2022-09-13 09:27
#129

#128 Ja, fler är inne på den linjen- Jörgen Elfving, före detta överstelöjtnant i Försvarsmakten säger till SVT att Ryssland inte längre har ork till att gå till motoffensiv.


Re:tired.

På bara några dagar har Ukrainas försvarsstyrkor i stort sett lyckats återerövra hela Charkivregionen i något som beskrivs som en historisk motoffensiv. Men det handlar inte bara om landområden – det kan visa sig vara en stor strategisk seger. – Ryssland har inte längre ork till att gå till motoffensiv, säger Jörgen Elfving, före detta överstelöjtnant i Försvarsmakten
[Södra_Stockholm]
2022-09-13 09:34
#130

#129: Nackdelen är väl att soldater i Ryssland har inget värde så dom kan ju fortsätta sända dom till köttkvarnen i Ukraina.

[Södra_Stockholm]
2022-09-13 10:45
#131
En hel familj ska påträffats torterade, mördade och begravda av ryssarna i familjens egna trädgård i en befriad del av Charkivregionen. Ryssland slutar skicka nya förband till Ukraina på grund av ordervägran och bristande vilja att slåss, medan Putin flytt till sitt palats i Krasnodar Krai utanför S
Fornöga
2022-09-13 12:37
#132

#130 #131 Ja, det finns väl snart bara två vägar att gå: att packa ihop och dra hem som i Afghanistan, eller att låta det eskalera in absurdum.


Re:tired.

Annons:
[Södra_Stockholm]
2022-09-13 12:47
#133

#132: Ja fast med Putin vet man aldrig tyvärr. Han har ju nu två alternativ antingen dra sig tillbaka eller förklara krig och på så sätt få loss resurser till sitt krig.

[Södra_Stockholm]
2022-09-13 12:57
#134

Snällt av Putin att skänka dessa vagnar till Ukraina.

[Södra_Stockholm]
2022-09-14 12:48
#135

Gårdagen innebar de lägsta ryska förlusterna på mycket länge. Ryssarna tog visserligen 350 dödade soldater och officerare, men antalet stridsvagnar är nere på fem förstörda och pansarskytte- och motorskyttefordon endast tre. Elva artillerisystem slogs ut och 32 mjuka transportfordon.
https://cornucopia.se/2022/09/uppdateras-rysk-terrorbombning-fortsatter-omfattande-rysk-plundring-under-flykten-bedomt-stridspaus-i-ukrainas-charkivoffensiv-efter-en-vecka/

Rysk terrorbombning av civila fortsätter och det rapporteras om omfattande rysk plundring under den pågående flykten. Bloggen bedömer utifrån låga ryska förluster och få bekräftade kartförändringar att Ukrainas Charkivoffensiv nu tagit en stridspaus efter en vecka och över 6 000 km2 befriade. Fokus
[Södra_Stockholm]
2022-09-15 17:34
#136

Ryssland uppges förstärka försvaret av de ockuperade delarna av Donbas med de förband som flydde från Charkivområdet. Samtidigt drar räddar man undan sitt tunga luftvärn tillbaka till Ryssland, för att det inte ska kunna harmas. På Chersonfronten har Ukraina gjort framsteg mot själva staden och endast Chornobaijivkaflygplatsen ska nu ligga mellan Ukraina och Cherson.
https://cornucopia.se/2022/09/uppdateras-ryssland-starker-forsvaret-men-raddar-undan-luftvarn-ukraina-nara-chornobaijivka-utanfor-cherson/

Ryssland uppges förstärka försvaret av de ockuperade delarna av Donbas med de förband som flydde från Charkivområdet. Samtidigt drar räddar man undan sitt tunga luftvärn tillbaka till Ryssland, för att det inte ska kunna harmas. På Chersonfronten har Ukraina gjort framsteg mot själva staden och enda
[Södra_Stockholm]
2022-09-16 07:02
#137

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj uppger att en massgrav hittats i staden Izium, som återtagits från ryska styrkor.

Enligt Sky News rör det sig om 440 kroppar.

– Vi vill att världen ska veta vad den ryska ockupationen orsakat, säger presidenten

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Knyj77/ukraina-massgrav-hittad-i-izium

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj uppger att en massgrav hittats i staden Izium, som återtagits från ryska styrkor.
Fornöga
2022-09-16 08:08
#138

#137 Nog risk för att det kommer ytterligare sådana rapporter i takt med att ryssarna drar sig tillbaka…😟


Re:tired.

[Södra_Stockholm]
2022-09-16 08:15
#139

#138: Ja vi kommer få fler rapporter om massgravar.

Annons:
[Södra_Stockholm]
2022-09-16 14:55
#140

De ryska förlusterna senaste dygnet är låga vilket bekräftar stridspausen i den ukrainska offensiven. Nu var även förlusterna av fordon tillbaka till nivåer som gällde innan offensiverna i först Cherson och sedan Charkiv med Kupiansksprinteninleddes.
https://cornucopia.se/2022/09/uppdateras-massgravar-med-civila-funna-i-butja-storsta-440-personer-som-flera-butja-tortyrcentral-avslojad/

Ukraina har påträffat flera massgravar runt befriade Izium, med den största platsen omfattande 440 gravar varav den uteslutande majoriteten är civila offer. En rådgivare till regeringen uppger att det totalt handlar om över 1 000 dödade och att det är "som flera Butja". Man har också påträffat en to
[Södra_Stockholm]
2022-09-18 11:31
#141
Trots ukrainska framgångar på slagfälten har vardagen inte förändrats för dem som försöker överleva i granatregnet. Pingstpastorn Genady kör ut mat och medicin till de som blivit kvar i byarna vid fronten och han har alltid med en kalasjnikov i bilen.
[Södra_Stockholm]
2022-09-19 09:18
#142

Ryska styrkor har lidit förkrossande förluster i samband med den ukrainska motoffensiven i Charkivregionen.

Enligt tankesmedjan ISW har flera ryska bepansrade enheter helt slagits ut.

https://www.expressen.se/nyheter/rapport-forkrossande-forluster-for-ryssland/?referrer=todays-news

Ryska styrkor har lidit förödande förluster i samband med den ukrainska motoffensiven i Charkivregionen. Enligt tankesmedjan ISW har flera ryska bepansrade enheter helt slagits ut.
[Södra_Stockholm]
2022-09-19 15:05
#143

De ryska förlusterna senaste dygnet var mycket små med endast 170 dödade, två förstörda stridsvagnar och två stycke förstörda pansarbandvagnar, stridsfordon eller pansarterrängbilar. Fyra haubitsar och tre mjuka transportfordon slogs ut.
https://cornucopia.se/2022/09/uppdateras-bilhorivka-vid-lysychansk-befriat-ukrainska-framgangar-pa-norra-chersonfronten-med-flera-befriade-byar-fornyad-offensiv-vantas-pa-charkivfronten/

Trots små rapporterade ryska förluster har flera byar befriats av Ukraina senaste dygnet, bland annat Bilhorivka invid Lysychansk i Donbasutbuktningen, men också flera byar på norra Chersonfronten. En förnyad offensiv väntas nu på Charkivfronten.
[Södra_Stockholm]
2022-09-20 06:20
#144

Ukraina har återerövrat en by nära staden Lysychansk i Luhanskregion.

Byn är liten men den symboliska segern är stor.

Återerövringen innebär att Ryssland inte längre har fullständig kontroll över regionen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/q1RpWO/atererovringen-av-lysychansk-en-stor-symbolisk-seger

Ukraina har återerövrat en by nära staden Lysychansk i Luhanskregion. Byn är liten men den symboliska segern är stor. Å
Fornöga
2022-09-20 07:07
#145

Putin blir alltmer avmätt bemött av (tidigare?) allierade ledare, enligt flera samstämmiga källor.


Re:tired.

Putin har gjort sig känd för att vara sen till möten med världsledare. På toppmötet i Uzbekistan fick han gång på gång s
Fornöga
2022-09-20 07:35
#146

Piotr Wawrzeniuk, docent i militärhistoria, lärare och forskare vid Militärhistoriska avdelningen på Försvarshögskolan skriver på Kvartal att Ukrainas framgångar ställer det ryska propagandamskineriet inför ett besvärligt dilemma, nämligen hur man ska hantera de ukrainska framgångarna utan att framstå som förlorare.


Re:tired.

Ukraina slår tillbaka. Hårt. Vad betyder det på sikt?
Annons:
[Södra_Stockholm]
2022-09-20 16:18
#147

Ukrainas försvar rapporterar om interna strider mellan rysk trupp i Luhansk. 208:e motoriserade skytteregementet hos “pseudotillståndsformationen LNR” öppnade eld mot 4:e brigadens personal, som besvarade elden. 21 terrorister dödades, 63 skadades och fem pansarfordon förstördes i det interna slaget. Offensiven mot Sloviansk ska stoppats av de interna striderna. Cheferna för regementet och brigaden ska blivit av med sina tjänster som resultat av det hela och slaget ledde till deserteringar, ordervägran, lynchningsförsök och även självmord.

https://cornucopia.se/2022/09/uppdateras-fortsatt-lugnare-strider-med-laga-forluster-fokus-mot-lyman-interna-eldstrider-mellan-ryska-forband-fortsatta-terrorbombningar/

Det fortsätter vara lugnare i striderna vid fronten med låga förluster. Fokus verkar ligga mot Lyman, som håller på att inringas av Ukraina och angripas från flera håll. Det finns trovärdiga rapporter om interna eldstrider mellan ryska förband i Luhansk och nervositeten är stor. Ryssland fortsätter
[Södra_Stockholm]
2022-09-21 06:15
#148

Krigshetsare i Kreml uppges ha fått Putin att stressa fram riggade folkomröstningar i Ukraina.

– Tanken är att allt ska gå väldigt snabbt. De försöker inte ens skapa en illusion av legitimitet, säger en källa till Meduza.

Planen är att skrämma Zelenskyj till att avbryta motoffensiven, skriver tidningen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4ozEMq/uppgifter-vladimir-putin-pressas-till-folkomrostningar

Krigshetsare i Kreml uppges ha fått Putin att stressa fram riggade folkomröstningar i Ukraina. – Tanken är att allt ska
Fornöga
2022-09-21 08:44
#149

Putin utlyser partiell mobilisering.


Re:tired.

Enligt den ryska propagandanyhetsbyrån TASS beordrar Rysslands diktator Putin en partiell mobilisering i landet.
  • Redigerat 2022-09-21 08:45 av Fornöga
[Södra_Stockholm]
2022-09-21 08:52
#150

#149: Ja ingen större skillnad som han var inne på.

[Södra_Stockholm]
2022-09-21 12:53
#151

Det tog bara några minuter efter Putins tal om att mobilisera fler soldater.

Sedan var direktflygen från Ryssland till flera huvudstäder utsålda.

Det uppger de ryska sajterna Meduza och Lenta.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wA8vdn/efter-putins-tal-rusning-efter-resor-ut-ur-ryssland

Det tog bara några minuter efter Putins tal om att mobilisera fler soldater. Sedan var direktflygen från Ryssland till f
[Södra_Stockholm]
2022-09-22 06:40
#152

Vissa googlar på hur man bryter sin egen arm.

Andra försöker komma över flygbiljetter som kostar fem månadslöner.

Putins besked har skapat panik och ilska i Ryssland.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dwmqr1/kriget-panik-i-ryssland-efter-putins-tal

Vissa googlar på hur man bryter sin egen arm. Andra försöker komma över flygbiljetter som kostar fem månadslöner. Putins
Fornöga
2022-09-22 09:59
#153

#151 Även finska gränsbevakningen märker av en ökad trafik över gränsen från Ryssland.


Re:tired.

Trafiken över gränsen från Ryssland till Finland är nu livligare än normalt. Förändringen kommer efter Putins besked om partiell mobilisering.
Annons:
Fornöga
2022-09-22 10:01
#154

#152 Finland kommer att få svårt att avvisa ryska desertörer vid gränsen, tror juridisk expertis.


Re:tired.

Finland har mycket svårt att avvisa ryska män som söker humanitärt skydd i Finland med motiveringen att de inte vill delta i Putins olagliga anfallskrig. Den bedömningen gör docenten i processrätt, Markku Fredman.
[Södra_Stockholm]
2022-09-22 12:37
#155

Det har skett en omfattande fångutväxling mellan Ryssland och Ukraina.

Ukraina har fått tillbaka 215 militärer som tagits till fånga under det ryska invasionskriget, och Ryssland har å sin sida fått tillbaka 55 personer, däribland Putinvännen och oligarken Viktor Medvedtjuk, som anklagats för förräderi.

https://sverigesradio.se/artikel/stor-fangutvaxling-mellan-ryssland-och-ukraina-putinvan-slappt

Det har skett en omfattande fångutväxling mellan Ryssland och Ukraina.Ukraina har fått tillbaka 215 militärer som tagits till fånga under det ryska invasionskriget, ...
[Södra_Stockholm]
2022-09-23 11:10
#156

De ryska förlusterna senaste dygnet är extrema. 550 ryska soldater och officerare dödades och materiel för över en hel bataljonastridsgrupp och ett artilleriregemente utplånades sammanlagt. Arton stridsvagnar och tjugo pansarskyttefordon och motorskyttefordn (alltså stridsfordon, pansarbandvagnar och pansarterränbilar) förstördes vilket tillsammans blir de ca 40 stridande fordon som bygger en pansarbataljonstridsgrupp. Artilleriförlusterna var 22 system, varav åtta salvpjäser. Detta blir i storleksordningen ett artilleriregemente eller brigad, eventuellt mer. 29 mjuka fordon förstördes, vilket kan vara relaterat till att Ukraina återigen verkar himarsa ryskt artilleri, alternativt gjort ett genombrott någonstans som inte läckt ut.

https://cornucopia.se/2022/09/uppdateras-extrema-ryska-forluster-full-mobilisering-i-ryska-provinser-och-hos-minoriteter-kriget-forlangs/

Ryssland har tagit extrema förluster senaste dygnet, samtidigt som det verkar pågå full mobilisering i vissa ryska provinser och hos minoritetsfolk där enligt flera rapporter till bloggen 100% av alla män kallas in. Mobiliseringen riskerar förlänga kriget och lidandet, även om Ryssland kommer förlor
[Södra_Stockholm]
2022-09-25 13:34
#157

De ryska övriga förlusterna fortsätter vara mycket stora. 400 dödade, 13 stridsvagnar och 25 pansarskytte- och motorskyttefordon förstörda senaste dygnet, samt åtta artillerisystem inklusive en salvpjäs, tio drönare, 20 mjuka transportfordon och fyra specialfordon enligt Ukrainas generalstabs morgonrapport.
https://cornucopia.se/2022/09/uppdateras-fortsatt-ukrainsk-offensiv-oster-om-oskil-stora-ryska-forluster-flera-ryska-flygplan-nedskjutna-terrorbombning-av-odesa/

Ukraina fortsätter sin offensiv öster om Oskil och kan vara på väg att skapa en ny rysk ficka i Lyman. De ryska förlusterna fortsätter vara stora och terroristlandet svarar med att terrorbomba Odesa med iranska patrullrobotar (självmordsdrönare). Ukraina sköt ner en helikopter och tre stridsflygplan
[Södra_Stockholm]
2022-09-26 06:55
#158

USA:s nationella säkerhetsrådgivare varnade på söndagen för vilka förödande följder det skulle få om Kreml använder kärnvapen i Ukraina, skriver Reuters.

– Om Ryssland passerar den här gränsen kommer det få katastrofala konsekvenser för Ryssland, sa Jake Sullivan i NBC.

Uttalandet kommer efter man från ryskt håll gjort klart att man beredd att försvara ”sitt territorium” med ”alla vapen”.

https://www.expressen.se/nyheter/usas-varning-far--katastrofala-foljder/

USA:s nationella säkerhetsrådgivare varnade på söndagen för vilka förödande följder det skulle få om Kreml använder kärnvapen i Ukraina, skriver Reuters. – Om Ryssland passerar den här gränsen kommer det få katastrofala konsekvenser för Ryssland, sa Jake Sullivan i NBC. Uttalandet kommer efter man från ryskt håll gjort klart att man beredd att försvara ”sitt territorium” med ”alla vapen”.
[Södra_Stockholm]
2022-09-27 15:34
#159

De ryska förlusterna var hela 550 man, sexton stridsvagnar, 24 pansarskytte- eller motorskyttefordon, tio artillerisystem, varav en salvpjäs, tre luftvärnssystem och 19 mjuka transportforodn.
https://cornucopia.se/2022/09/uppdateras-fortsatt-enorma-ryska-forluster-fyra-vapendepaer-och-en-pram-med-pantsir-luftvarn-forstorda-pa-chersonfronten-ukraina-fortsatter-framat-i-charkivoffensiven-fortsatt-rysk-terrorbombni/

Ryssland fortsätter att ta enorma förluster, inklusive fyra vapendepåer och en pråm över Dnepr vid Cherson, inklusive tre enheter Pantsir S1-luftvärn. Ukraina fortsätter framåt i Charkivoffensiven. Ryssland fortsätter sina terrorbombningar och sju personer dödades söder om Charkiv. Ryska mobiliserad
[Södra_Stockholm]
2022-09-28 15:45
#160

De ryska förlusterna fortsätter vara stora, men något lägre än de senaste dagarna. 400 soldater och officerare dödades senaste dygnet enligt ukrainska generalstabens morgonrapport. Sex stridsvagnar och åtta pansarskytte- eller motorskyttefordon förstördes, tre haubitsar, tolv drönare (förmodligen de nya iranska) och tolv mjuka transportfordon. Undantaget drönare och flyg är samtliga förlustsiffror under sjudagars medel enligt Ragnar Gudmundssons data.
https://cornucopia.se/2022/09/uppdateras-lyman-nara-omringas-rysk-mobiliserad-trupp-vid-fronten-utan-utbildning-stora-ryska-forluster-ett-vietnamkrig-pa-sju-manader/#comments

Den ockuperade staden Lyman är nära att omringas och ett stort antal ryska trupper kan bli inneslutna om de inte flyr. Rysk mobiliserad trupp ska redan nått fronten, där de dödats, skadats eller tagits till fånga, och de ska inte fått den utlovade utbildningen. Ryska förluster fortsätter vara stora
Annons:
Fornöga
2022-09-29 09:35
#161

Enligt Helsingin Sanomat kommer Finland att stänga gränsen för ryska turister från och med natten mellan torsdag och fredag.


Re:tired.

Finland stänger gränsen för ryssar i kväll, rapporterar finska Helsingin Sanomat med hänvisning till källor.
[Södra_Stockholm]
2022-09-29 11:19
#162

Ryssland fortsätter att blöda ut med stora förluster dagligen och återigen har stridande pansarfordon motsvarande ungefär en hel bataljonsstridsgrupp förstörts senaste dygnet. Det handlar enligt morgonrapporten om tretton stridsvagnar och 20 pansarskytte- eller motorskyttefordon, samt fyra haubitsar. Sex drönare och fyra kryssningsrobotar sköts ner, och nio mjuka transportfordon förstördes av Ukraina. I manskap var förlusterna 430 dödade ryska soldater och officerare.

https://cornucopia.se/2022/09/uppdateras-stora-ryska-forluster-tre-s-300-luftvarnsenheter-forstorda-terrorbombningar-av-dnipre-och-kryviji-rih/

Ryssland fortsätter att ta stora förluster i Ukraina och utöver omfattande himarsande av depåer och ledningsplatser förstördes tre S-300 luftvärnsenheter av ukrainarna. Ryssland fortsätter med sina terrorbombningar av civila mål, bland annat Kryviji Rih och busstationen i Dnipro.
[Södra_Stockholm]
2022-09-29 18:01
#163

Syrier som nyligen beviljats ryskt medborgarskap har kallats in till militären i Ryssland, rapporterar en oppositionell syrisk tv-kanal. Syriernas inkallelse kommer samtidigt som att hundratusentals unga ryssar flyr från militärmobiliseringen.
https://www.dn.se/varlden/ryssland-kallar-in-nyanlanda-syrier-till-militaren/

Syrier som nyligen beviljats ryskt medborgarskap har kallats in till militären i Ryssland, rapporterar en oppositionell syrisk tv-kanal.
Fornöga
2022-09-30 07:33
#164

#161 Fem av åtta riksdagspartier vill följa den finska åtgärden att stoppa ryssar med turistvisum vid gränsen. Socialdemokraterna och Moderaterna är negativa till ett sådant beslut nu. S hänvisar till den kommande regeringen, M vill se ett EU-gemensamt beslut i frågan.


Re:tired.

En majoritet av de svenska riksdagspartierna vill följa den finska modellen och stoppa ryska turister från att komma in i landet.
Fornöga
2022-09-30 11:46
#165

#161 ff Norge överväger att helt stänga sin enda gränspassage från Ryssland.


Re:tired.

Den norska regeringen står beredd att stänga gränsen mot Ryssland med kort varsel, om det skulle anses nödvändigt. "Vi har en tät dialog med polisen och tullen
[Södra_Stockholm]
2022-09-30 12:11
#166

Ryska förluster fortsätter vara skyhöga. Senaste dygnet dödades ca 500 soldater och officerare och ungefär en hel bataljonsstridsgrupps pansarfordon förstördes när man summerar 13 stridsvagnar och 23 pansarskytte- eller motorskyttefordon. Åtta artillerisystem slogs ut varav två salvpjäser, ett luftvärns system, två Su-25 sköts ner på Chersonfronten och en helikopter, åtta drönare och sjutton mjuka transportfordon förstördes.

https://cornucopia.se/2022/09/uppdateras-lyman-uppges-omringat-med-tusentals-instangda-ryssar-enorma-ryska-forluster-dronare-vid-danska-gasplattformar-protester-mot-mobilisering-fran-dagenstans-ledning/

Staden Lyman uppges nu enligt flera olika källor omringad och det kan handla om flera tusen ryska soldater som är instängda. De ryska förlusterna fortsätter att vara skyhöga. Okända drönare har nu även siktats vid danska gasplattformar. I Dagestan protesterar nu även ledningen mot mobiliseringen, ka
Fornöga
2022-09-30 20:37
#167

#164 EU kommer att skärpa visumbestämmelserna för ryska medborgare så att de som flyr från militärtjänstgöring inte kan utnyttja turistvisum till detta. De skall istället ansöka om långtidsvisum eller om uppehållstillstånd i enskilda EU-länder.


Re:tired.

Ryska medborgare som vill lämna Ryssland för att slippa militärtjänstgöring i Ukraina kommer inte att få turistvisum när EU skärper kraven.Den som flyr ...
  • Redigerat 2022-09-30 20:37 av Fornöga
Annons:
Fornöga
2022-10-01 09:57
#168

Lördagens rapport från Conucopia, och som vanligt uppdateras den med händelser senare under dagen.


Re:tired.

Ukrainas försvarsminister och president meddelade igår att man ansöker om uppsnabbad anslutning till den ömsesidiga defensiva försvarsalliansen Nato. Putin annekterade illegalt under fredagen i en propagandaceremoni delar av södra och östra Ukraina, samtidigt som han proklamerade att befolkningen dä
Fornöga
2022-10-02 10:31
#169

Cornucopia rapporterar idag bland annat om Ukrainas återtagande av stora delar av Lymanregionen.


Re:tired.

Staden Lyman har nu befriats vilket ledde till en lokal rysk kollaps och stora områden öster om Lyman är nu också befriade. Ryssland tog återigen extrema förluster. Fokus på fortsatta ukrainska anfall blir antagligen Kreminna norr om Sievierodonetsk och Borove öster om Oskilreservoaren. President
  • Redigerat 2022-10-02 10:31 av Fornöga
[Södra_Stockholm]
2022-10-03 13:11
#170

En och en halv miljon ryska vinteruniformer är försvunna, eller har antagligen aldrig levererats utan pengarna har gått ner i korruptionens fickor. Den ukrainska offensiven har nått framgångar på fler håll än gårdagens Lyman uppger president Zelensky. Ukraina har uppnått ett genombrott på norra Chersonfronten som beroende på vem man ska tro på handlar om ett djup på 10 – 25 km och rysk trupp har observerats flyende till nya försvarslinjer.
https://cornucopia.se/2022/10/uppdateras-1-5-miljoner-ryska-vinteruniformer-forsvunna-ukrainsk-offensiv-pa-fler-hall-an-lyman-genombrott-pa-norra-chersonfronten-med-10-25-km/

En och en halv miljon ryska vinteruniformer är försvunna, eller har antagligen aldrig levererats utan pengarna har gått ner i korruptionens fickor. Den ukrainska offensiven har nått framgångar på fler håll än gårdagens Lyman uppger president Zelensky. Ukraina har uppnått ett genombrott på norra Cher
[Södra_Stockholm]
2022-10-03 14:52
#171

500 ryska soldater dör varje dag i Ukraina för närvarande.

Det hävdar den danske senioranalytikern Jacob Kaarsbo.

– Dessvärre är detta vad man på militärspråk kallar en köttkvarn, säger han.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/15OVyB/analytiker-ryssland-forlorar-500-soldater-om-dagen

500 ryska soldater dör varje dag i Ukraina för närvarande. Det hävdar den danske senioranalytikern Jacob Kaarsbo. – Dess
Fornöga
2022-10-03 19:27
#172

#171 Än värre riskerar det att bli när de nymobiliserade skickas ut…🤔


Re:tired.

[Södra_Stockholm]
2022-10-03 19:54
#173

#172: Ja dom kommer stupa snabbt.

  • Redigerat 2022-10-03 19:55 av [Södra_Stockholm]
[Södra_Stockholm]
2022-10-04 06:31
#174

Ukrainas offensiv fortsätter att tvinga ryska trupper till reträtt.

Ryssland hoppas kunna vända läget med mobiliseringen.

Men nya uppgifter avslöjar kaoset med soldater som dött under träning och psykossjuka som inkallats av misstag.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ll5kO1/har-fortsatter-de-framryckningen-under-ryskt-kaos

Ukrainas offensiv fortsätter att tvinga ryska trupper till reträtt. Ryssland hoppas kunna vända läget. Men nya uppgifter avslöjar ryska kaoset.
  • Redigerat 2022-10-04 06:32 av [Södra_Stockholm]
Annons:
Fornöga
2022-10-06 11:32
#175

Cornucopia fortsätter de dagliga uppdateringarna.


Re:tired.

Ryssland terrorbombade centrala Zaporizhzhia i natt och minst två dödades när bostadshus raserades. Den ukrainska offensiven väntas härnäst anfalla Mylova på Chersonfronten där man närmar sig Gammelsvenskby, och Svatove och Kreminna på Luhanskfronten. Missnöjet pyr hos ryska soldater i Ryssland och
[Södra_Stockholm]
2022-10-06 11:57
#176

#175: Trevligt att se vapenleverans från Putin till Ukraina.

https://twitter.com/Igor_from_Kyiv_/status/1577706301387325441?s=20&t=yUjLhCDEvARcjDnTzEoodQ

[Södra_Stockholm]
2022-10-07 06:53
#177

I en video från Ukraina syns hur soldater skjuter i väg en artilleripjäs.

På pjäsen står text skriven: ”BRF Vinkelhaken” i Sverige.

”Våra grabbar är överlyckliga”, skriver Dimko Zjluktenko, grundare av en välgörenhetsförening för militären, på Twitter.

https://www.expressen.se/nyheter/svenska-halsningen-pa-ukrainska-artilleripjasen/?referrer=todays-news

I en video från Ukraina syns hur soldater skjuter i väg en artilleripjäs. På pjäsen står text skriven: ”BRF Vinkelhaken” i Sverige.
[Södra_Stockholm]
2022-10-07 12:43
#178

De ryska förlusterna av materiel och särskilt artilleri är extrema senaste dygnet enligt Ukrainas generalstabs morgonrapport. En hel bataljonsstridsgrupp utplånades summerat med 17 stridsvagnar och 29 motorskytte och pansarskyttefordon, men vad som verkligen sticker ut är hela 31 utslagna ryska haubitsar. 20 drönare sköts ner, vilket antagligen handlar mycket om iranska patrullrobotar. Endast åtta mjuka transportfordon förstördes. 350 ryska soldater och officerare uppges ha dödats.
https://cornucopia.se/2022/10/uppdateras-elva-dodade-i-terrorbombning-av-zaporizhzhia-extrema-ryska-forluster-av-artilleri-varning-utfardad-pa-putins-fodelsedag/

Terrorbombningen av Zaproizhzhia har nu resulterat i elva döda i takt med att man grävt sig fram i rasmassorna men femton saknas fortfarande och terrorbombningen fortsätter idag. Ryssland har tagit extrema förluster av artilleri senaste dygnet. I Ukraina har en varning utgått till civilbefolkningen,
[Södra_Stockholm]
2022-10-08 06:38
#179

Efter ett drygt halvår av strider har Wagnergruppen förlorat 1500 av sina 5000 soldater i Ukraina. Nu hotas moralen hos soldaterna i det som kallats Putins privata armé.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/moralkris-hos-putins-legoknektar/

Efter ett drygt halvår av strider har Wagnergruppen förlorat 1500 av sina 5000 soldater i Ukraina. Nu hotas moralen hos soldaterna i det som kallats Putins privata armé.
Fornöga
2022-10-08 07:10
#180

#180 Marsch mot undergången.


Re:tired.

Fornöga
2022-10-08 08:43
#181

Krimbron i brand.


Re:tired.

En massiv explosion har inträffat på Krimbron, som förbinder annekterade Krim och ryska regionen Krasnodar. Flera motstridiga rapporter om vad som kan ha hänt cirkulerar nu på sociala medier. ”Vissa säger att bron träffades av en raket. Andra säger att det var en attack utförd av ukrainska specialstyrkor. Ryska medier rapporterar att en cisternvagn på järnvägen exploderat”, skriver The Economists utrikeskorrespondent Oliver Carroll.
Annons:
Fornöga
2022-10-08 14:07
#182

#181 Bron blev nog en riktig "hang over" för Putin efter 70-årskalaset.


Re:tired.

På morgonen efter Putins födelsedag verkar alltså svartbygget Kertjbron mellan Ryssland och den ockuperade halvön Krym i Ukraina ha drabbats av en explosion. Utifrån bilder ser det ut som att bilbron kollapsat i flera sektioner och att järnvägsbron står i brand medan ett tåg stannat på bron.
[Södra_Stockholm]
2022-10-08 18:25
#183

I månader låg de och tryckte i skyttegravarna i skydd mot ryskt artilleri.

Men nu är det i stället befälhavaren Swat och hans soldater som jagar ryska soldater.

– Just nu råder panik hos dem, säger han.

New York Times har följt med det ukrainska förbandet under deras framryckning på östfronten.

https://www.expressen.se/nyheter/ukrainarna-som-har-kampat-langst-fram-vid-motoffensiven/

I månader låg de i skyttegravarna i skydd mot ryskt artilleri. Men nu är det i stället befälhavaren Swat och hans soldater som jagar ryska soldater.
Fornöga
2022-10-09 11:26
#184

Cornucopia, söndagens uppdateringar.


Re:tired.

Ryssland tar efter en lite mindre paus återigen stora förluster, även om Ukraina inte verkar befriat mer än enskilda byar senaste dygnet. Det förekommer rykten om att det skett utrensningar av den ryska högsta försvarsledningen och rent av att försvarsminister Shoigu och generalstabschefen Gerasimov
[Södra_Stockholm]
2022-10-09 18:08
#185

I sociala medier sprids bilder och klipp som påstås avslöja förhållandena inom den ryska armén. Soldaterna tvingas själva köpa en betydande del av utrustningen och på vissa håll även övernatta i snön och skogen, utan redskap, uppger människorättsorganisationer till SVT Nyheter.

– Mobiliserade utan utbildning och samövning skickas till stridande förband i Ukraina. Helt oförberedda förses de med rostiga vapen. Vissa saknar kontakt med befälen, säger människorättsaktivisten Sergej Krivenko, till SVT Nyheter.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/mobilisering-i-kaos-bilder-sprids-pa-sociala-medier

I sociala medier sprids bilder och klipp som påstås avslöja förhållandena inom den ryska armén. Soldaterna tvingas själva köpa en betydande del av utrustningen och på vissa håll även övernatta i snön och skogen, utan redskap, uppger människorättsorganisationer till SVT Nyheter. – Mobiliserade utan utbildning och samövning skickas till stridande förband i Ukraina. Helt oförberedda förses de med rostiga vapen. Vissa saknar kontakt med befälen, säger människorättsaktivisten Sergej Krivenko, till SVT Nyheter.
Fornöga
2022-10-10 12:25
#186

Ryssland har skickat kryssningsrobotar över moldaviskt luftrum, vilket bland annat inneburit fara för flygtrafiken. Moldavien har kallat upp den ryska ambassadören.


Re:tired.

Terrorlandet Ryssland genomförde under natten omfattande terrorbombning av större ukrainska städer och genomför fortfarande under morgonen terrorbombning. Bland annat har centrala Kyjiv träffats nyss och det kan handla om bland annat ett mål av högsta prioritet för landets ledning. Även Dnipro, Zapo
Fornöga
2022-10-11 11:50
#187

Ryska hämndattacker mot den ukrainska civilbefolkningen efter Krimbrons sprängning upprör omvärlden.


Re:tired.

Nitton personer dödades i de ryska terrorbombningarna av Ukraina under gårdagen och 105 skadades. Det pågår nya terrorbombningar under morgonen. Förändringarna vid fronten har varit små det senaste dygnet, och det är framför allt på Luhanskfronten som Ukraina rycker framåt just nu i riktning mot Sva
[Södra_Stockholm]
2022-10-12 06:56
#188

Ännu en massgrav har hittats i ett befriat område i Ukraina. Över 50 kroppar har grävts upp utanför staden Lyman – och det finns tecken på att personer torterats före sin död, enligt lokala myndigheter.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/massgrav-hittad-i-befriade-staden-50-tal-kroppar-har-gravts-upp

Ännu en massgrav har hittats i ett befriat område i Ukraina. Över 50 kroppar har grävts upp utanför staden Lyman – och det finns tecken på att personer torterats före sin död, enligt lokala myndigheter.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Fornöga
2022-10-12 13:13
#190

Svenskättlingen Kajsa Ollongren, nederländsk försvarsminister med dubbelt medborgarskap i Nederländerna och Sverige och svensktalande, ser ökande tecken på att Putin börjar bli alltmer desperat.

Hon säger också att Nederländerna kommer att idka fortsatt tryck på Erdogan för att Turkiet skall acceptera Sverige och Finland som Natomedlemmar.


Re:tired.

Nederländernas försvarsminister Kajsa Ollongren säger till Ekot att hon tror de senaste dagarnas attacker mot flera städer i Ukraina kan tolkas som att ...
[Södra_Stockholm]
2022-10-12 13:45
#191

Det är små förändringar längs fronten och tyst i rapporteringen, samt måttliga ryska förluster senaste dygnet. I stort sett inget har publicerats som bekräftar fortsatt ukrainsk offensiv. Enda förändringen är att DeepstateMap justerat ockuperat territorium vid Bakhmut, där ryssarna flyttats tillbaka några hundra meter eller kilometer, samt vid Kurdiumivka. Detta är alltså på Donetskfronten, medan det inte hänt något på Luhanskfronten och Chersonfronten. DeepstateMap kallar det justeringar, så det kan rent av handla om att man haft fel tidigare, inte att Ukraina pressar tillbaka ryssen.
https://cornucopia.se/2022/10/uppdateras-nya-ryska-terrorbombningar-relativt-lugn-pa-fronten-vanskapspipelinen-genom-polen-skadad/

Ryssland inleder morgonen med nya terrorbombningar av bland annat Zaporizhzhia och Mykolajiv. På fronten verkar det vara relativt lugnt utan några större förändringar även om Ryssland verkar backa lite runt Bakhmut. Ledningen Vänskapspipelinen genom Polen uppges skadad och ha läckor, i vad som allt
[Södra_Stockholm]
2022-10-13 12:44
#192

Litauiska anti-drönargevären stör ut signalen. Det här vapnet ser kanske ut att komma ur en science fiction-film, men används faktiskt här och nu av ukrainska styrkor i försvaret mot den ryska invasionen.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/ukrainas-supervapen-suger-till-sig-dronarna/

Det här vapnet ser kanske ut att komma ur en science fiction-film, men används faktiskt här och nu av ukrainska styrkor i försvaret mot den ryska invasionen.
[Södra_Stockholm]
2022-10-13 12:47
#193

420 ryska militärer dödades, sex stridsvagnar och elva pansarskytte- eller motorskyttefordon förstördes. Det senare alltså stridsfordon, pansarbandvagnar (“pansarskytte”) eller pansarterrängbilar (“motorskytte”). Hela nitton artillerissystem förstördes, varav två salvpjäser.

Ukraina sköt också ner 33 drönare, sannolikt mestades del Irantillverkade patrullrobotarna (“självmordsdrönare”). Sex helikoptrar sköts ner och igår morse rapporterades att man skjutit ner tre Ka-52 Alligator, Rysslands modernaste attackhelikopter, på bara 18 minuter.

https://cornucopia.se/2022/10/uppdateras-sma-forandringar-i-fronten-men-stigande-ryska-forluster-mobilisering-direkt-fran-moskvas-gator-fortsatta-ryska-terrorbombningar-polisinsats-vid-norska-gasfaltet-ormen-lange/

Det senaste dygnet har inneburit små förändringar i fronten, men stigande ryska förluster inklusive på norra delen av Chersonfronten. Ryssland mobilserar nu direkt från gatorna i Moskva, där män plockas in och skickas till armén. Ryssland fortsätter terrorbomba civila mål i Ukraina. Norsk polis geno
[Södra_Stockholm]
2022-10-13 17:09
#194

Hur tänkte ryssarna här?

[Södra_Stockholm]
2022-10-13 20:42
#195

Ryssland uppges ha tagit in iranska instruktörer från Islamiska revolutionsgardet till kriget i Ukraina.

De ska lära styrkorna hur man använder Shahed 136-drönare, uppger Institute for the Study of War.

Senast i måndags användes 86 så kallade ”kamikaze-drönare” i attacker mot ukrainska mål.

Ryssland har använt sig av de iranska Shahed 136-drönarna sedan åtminstone augusti i år, skriver det brittiska försvarsdepartementet i en analys. Under de intensiva attackerna mot ukrainska mål i måndags – bland annat i Kievområdet – användes hela 86 av dem.

Men 60 procent kunde skjutas ner av Ukraina.

”Dessa drönare är långsamma och flyger på låg höjd vilket gör dem till lätta mål för konventionella luftförsvarssystem. Det finns en realistisk möjlighet att Ryssland har nått viss framgång genom att attackera med flera drönare samtidigt”, skriver brittiska försvaret i analysen.

https://www.expressen.se/nyheter/ryska-styrkorna-kallar--in-iranska-dronar-larare/

Ryssland kan ha tagit in iranska instruktörer från Islamiska revolutionsgardet till kriget i Ukraina.
Annons:
[Södra_Stockholm]
2022-10-14 10:18
#196

De ryska förlusterna av manskap det senaste dygnet är extrema med enligt morgonrapporten 500 man dödade. Förlusterna av stridande pansarfordon är fortsatt låga med tio stridsvagnar och endast fem pansarskytte- eller motorskyttefordon, vilket talar för att detta handlar om de fortsatta anfallen med avsuttna skyttesoldater rakt mot sedan 2015 befästa ukrainska försvarslinjer. Det bekräftas av att Ukraina uppger att de största ryska förlusterna skett i riktning mot Kramatorsk och Bakhmut.

Femton artillerisystem slogs ut, varav fem salvpjäser, så Ukraina fortsätter målmedvetet himarsa Rysslands starkaste kort. Tre luftvärnssystem slogs ut, antagligen harmades de. Sjutton drönare – sannolikt en stor andel iranska patrullrobotar – sköts ner och nio mjuka transportfordon förstördes.

https://cornucopia.se/2022/10/uppdateras-extrema-ryska-forluster-av-manskap-rysk-order-om-att-stoppa-sina-offensiver-smygmobilisering-i-vitryssland-musk-kraver-betalt-av-usa-for-fortsatt-starlink-i-ukraina/

Ryssland har lidit extrema förluster av manskap senaste dygnet. Det har utgått en rysk order om att stoppa anfallen mot Ukraina, särskilt på Donetskfronten där förlustsiffrorna är skyhöga. Vitryssland uppges genomföra en smygmobilisering. Elon Musk kräver enligt en artikel i CNN nu betalt av USA för
[Södra_Stockholm]
2022-10-14 16:53
#197

Ryssland använder våldtäkt som vapen i kriget, säger FN-sändebudet Pramila Patten.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/fn-valdtakt-anvands-som-ryskt-vapen

Fornöga
2022-10-15 08:55
#198

Kanonmat.

#197 Vidrigt!


Re:tired.

Mellan 10 och 25 dagars träning – sen direkt till fronten. Under fredagen bekräftade Putin att de reservister som mobiliserats får mycket lite utbildning.
[Södra_Stockholm]
2022-10-15 15:35
#199

#198: Ju fler förluster ju mer kritik till dåren i Moskva.

[Södra_Stockholm]
2022-10-16 15:42
#200

Rysslands fortsätter sin etniska rensning, kidnappar och för bort 500 barn om dagen från Cherson. En intern eldstrid mellan rysk trupp på ett övningsfält utanför ryska Belgorod ska dödat upp till 22 ryska soldater. FN uppger att Ryssland använder våldtäkt mot kvinnor, flickor, pojkar och män på ockuperad mark som en avsiktlig strategi. Ukraina har gått ut med en order om tystnad kring Chersonfronten, förmodat på grund av att en offensiv inletts.
https://cornucopia.se/2022/10/uppdateras-500-barn-om-dagen-kidnappas-fran-cherson-i-etnisk-rensning-intern-eldstrid-mellan-rysk-trupp-pa-ovningsfalt-dodar-upp-till-22-fn-uppger-att-ryssland-anvander-valdtakt-som-strategi-mu/

Rysslands fortsätter sin etniska rensning, kidnappar och för bort 500 barn om dagen från Cherson. En intern eldstrid mellan rysk trupp på ett övningsfält utanför ryska Belgorod ska dödat upp till 22 ryska soldater. FN uppger att Ryssland använder våldtäkt mot kvinnor, flickor, pojkar och män på ocku
[Södra_Stockholm]
2022-10-16 19:52
#201

Hårda strider rasar i södra Ukraina när ukrainska militären nu tycks avancera på nytt. SVT har varit på plats i norra Chersonregionen och träffat Karlsson på taket-bataljonen – som krigar med precision från luften.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/karlsson-pa-taket-bataljonen-en-viktig-del-av-ukrainas-forsvar

Hårda strider rasar i södra Ukraina när ukrainska militären nu tycks avancera på nytt. SVT har varit på plats i norra Chersonregionen och träffat Karlsson på taket-bataljonen – som krigar med precision från luften.
[Södra_Stockholm]
2022-10-17 15:33
#202

Den ukrainska generalstabens rapport om ryska förluster under gårdagen visar på måttligt stora ryska förluster. 320 man dödades och ungefär en halv bataljonsstridsgrupps pansarfordon förstördes i form av åtta stridsvagnar och tolv motorskytte- eller pansarskyttefordon. Elva artilleripjäser varav en salvpjäs slogs ut, samt ett luftvärnssystem. Huruvida Ukraina räknar in den eldenhet S-400 som förstördes på flygplatsen i ryska Belgorod är okänt, då man inte medger att man slår mot ryska militära mål i Ryssland.

Sjutton drönare sköts ner, sannolikt mestadels iranska patrullrobotar. Tio mjuka transportfordon förstördes.

https://cornucopia.se/2022/10/uppdateras-nya-ryska-terrorbombningar-av-kyjiv-med-svarm-av-iranska-patrullrobotar/

Ukrainas huvudstad Kyjiv terrorbombas nu under morgonen återigen av Rysslanden svärm med iranska patrullrobotar.
Annons:
Fornöga
2022-11-15 22:23
#203

Ökad spänning i Ukrainakriget sedan två raketer slagit ner inne på polskt territorium och dödat två personer. Polska medier återrapporterar inofficiella amerikanska uppgifter att det rör sig om ryska missiler, medan andra uppgifter säger att det kan ha varit en rysk missil samt en ukrainsk avvärjningsrobot. Polska regeringen uppmanar till försiktighet med spridandet av uppgifter innan man konstaterat vad som hänt.


Re:tired.

Missiler har träffat Nato-landet Polen och enligt uppgifter från amerikansk underrättelsetjänst ligger Ryssland bakom.
Fornöga
2022-11-16 06:44
#204

#203 Polen uppges nu ha bekräftat att det rörde sig om ryska missiler. Man har sammankallat Nato till ett akutmöte idag. Ryssland förnekar inte oväntat all inblandning och kallar det för "en provokation".


Re:tired.

Den polska regeringen bekräftar att det var en rysktillverkad robot som landade i en by nära den ukrainska gränsen och dödade två personer i tisdags.Flera ...
  • Redigerat 2022-11-16 07:03 av Fornöga
Fornöga
2022-11-16 07:46
#205

#204 Andra uppgifter, ej styrkta, anger att den dödade roboten avfyrats från ukrainskt område. Som vanligt gäller det att sovra bland uppgifterna till dess klara besked lämnats av trovärdiga källor.


Re:tired.

Två personer dog i samband med en robotattack som slog ner i Polen. Enligt initiala källor pekar tidiga fynd på att robo
Fornöga
2022-11-27 07:53
#206

"Att få kritik från Kreml är mer en kvalitetsstämpel än en förolämpning”, säger författaren Lars Wilderäng som driver sajten Cornucopia, vilken ofta har citerats i denna tråd.


Re:tired.

Bloggaren och författaren Lars Wilderäng kallas för en ”europeisk hök” av ryska UD – men slår nu tillbaka: ”En kvalitetsstämpel”.
  • Redigerat 2022-11-27 07:54 av Fornöga
Fornöga
2022-12-28 10:04
#207

6900 civila har hittills dödats i Rysslands invasionskrig mot Ukraina, uppger FN. Mökertalet är dock betydande.


Re:tired.

I Ukraina har antalet civila som dött, i samband med Rysslands invasion, stigit till närmare 6 900 personer. Det visar den senaste uppdateringen från ...
Fornöga
2023-01-08 07:14
#208

Ändar kriget i Ukraina i ett "permafrostliknande" tillstånd, modell Nord- och Sydkorea? GP:s ledarskribent Adam Cwejman befarar det.

" Det är ett krig som inte avslutas på ett eller ens två år. Ryssland gick in i detta krig med omkring 100 000 soldater. Man har mobiliserat ytterligare 300 000 och väntas fortsätta mobiliseringen under årets första månader.

Kriget i Ukraina kommer, om USA och Europa accepterar läget, utvecklas till en frusen konflikt."---

Om inte…


Re:tired.

Kriget i Ukraina kommer, om USA och Europa accepterar läget, utvecklas till en frusen konflikt. Eller så trappas konflikten upp ytterligare för att ge Ukraina en chans att uppnå de uppsatta målen.
  • Redigerat 2023-01-08 07:16 av Fornöga
Fornöga
2023-01-19 10:53
#209

Den svenska regeringen vill utöka stödet till Ukrainas försvar bland annat genom att skicka ett icke specificerat antal av artillerisystemet Archer, ett femtiotal pansarskydd 90 samt pansarvärnsrobot 57/NLAW.


Re:tired.

Regeringen har kallat till pressträff – ett ökat stöd till Ukraina ska presenteras. Paketet innehåller tre avdelningar. Regeringen ger besked om att Sverige ska skicka det omtalade artillerisystemet Archer.
Annons:
Fornöga
2023-01-24 19:24
#210

Ett nytt skede i Ukrainakriget när Tyskland efter press från andra EU-länder skickar Leopardstridsvagnar dit, samtidigt som USA i sin tur överlämnar "ett betydande antal" Abrams-stridsvagnar.


Re:tired.

Efter press från flera EU-länder har Tyskland tagit sitt beslut.
Fornöga
2023-01-28 13:32
#211

Även om uppföljningen här är avsomnad fortsätter Cornucopia att på sitt håll rapportera om Ukrainakriget- tro inte annat[.](https://cornucopia.se/2023/01/uppdateras-skyhoga-ryska-forluster-ryskt-attackplan-och-helikopter-nedskjutna-fyra-civila-dodade-i-terrorbombning-strider-om-vyhledar/(


Re:tired.

Ryssland tog skyhöga förluster igår och bägge sidor rapporterar om hårda strider vid småstaden Vuhledar på södra fronten. Ett ryskt attackplan och en helikopter sköts ner. Åtminstone fyra civila dödades av rysk terrorbombning i Donetskregionen och två i Chersonregionen. Ryssland uppges förbereda sig
Fornöga
2023-02-10 10:59
#212

Rysk storoffensiv verkar ha inletts.


Re:tired.

Flyglarm ljuder i hela Ukraina under fredagsmorgonen. Rapporter kommer om explosioner och omfattande robotangrepp i både södra och östra delarna av landet.
Fornöga
2023-02-24 08:38
#213

Idag är det på dagen ett år sedan Ryssland inledde sitt invasionskrig mot Ukraina. Detta uppmärksammas bland annat med manifestationer på flera håll i Sverige.


Re:tired.

Ryssland tog igår extrema förluster utan några större framgångar på slagfältet. Av FN:s 180 medlemsländer röstade igår 141 länder mot Ryssland i FN:s generalförsamling och krävde ett ryskt omedelbart reträtt från hela erkända Ukraina. Endast sju diktaturer röstade emot. Jag pratar kort på manifestat
Fornöga
2023-02-24 14:35
#214

Sverige ska skicka Leopard-stridsvagnar och luftvärnssystem till Ukraina, berättar statsminister Ulf Kristersson vid en pressträff i Boden enligt TT.


Re:tired.

Sverige ska skicka Leopard-stridsvagnar och luftvärnssystem till Ukraina, berättar statsminister Ulf Kristersson vid en pressträff i Boden. Den tyska tidningen
Fornöga
2023-03-15 04:34
#215

En amerikansk drönare av typen MQ-9 Reaper störtade i havet och totalförstördes på internationellt vatten i Svarta havet efter en sammanstötning med ett ryskt attackplan av typen SU-27.

Så vitt känt är detta den första händelsen där ryskt stridsflyg och amerikanska flygfarkoster mötts i direkt konfrontation under Ukrainakriget, uppger CNN.
Ryska källor förnekar den amerikanska beskrivningen och säger att haveriet orsakades av oskickligt handhavande av drönaren. Händelsen kommer att tas upp på diplomatisk väg av USA.


Re:tired.

En amerikansk drönare har störtat i Svarta havet efter en konfrontation med ryskt stridsflyg. Händelsen har väckt starka reaktioner i Washington medan Moskva förnekar att man orsakat kraschen.
Fornöga
2023-03-16 19:41
#216

"I dag presenterade regeringen förslag till beslut om skickande av åtta Archer samt tio stridsvagn 122 Leopard 2 till Ukraina. Därtill säljs 14 stycken Archerpjäser till Storbritannien för att möjliggöra den brittiska donationen av artillerisystemet AS 90 till Ukraina", skriver Cornucopia. "Sverige skickar också tio Leopard 2 samt luftvärnsorobotar till systemet HAWK, vilket har kommunicerats tidigare," uppger sajten vidare.

I transaktionerna kan också bekräftelsen finnas som besannar ryktena om att två Archer funnits i Ukraina som en del i förra regeringens tredje och hemligstämplade stödpaket till landet, anar Cornucopia.


Re:tired.

Idag presenterade regeringen förslag till beslut om skickande av åtta Archer samt tio stridsvagn 122 Leopard 2 till Ukraina. Därtill säljs 14 stycken Archerpjäser till Storbritannien för att mökjliggöra den brittiska donationen av artillerisystemet AS 90 till Ukraina. Pjäserna tas av de 24 haubitsar
  • Redigerat 2023-03-16 19:42 av Fornöga
Annons:
Fornöga
2023-03-17 18:49
#217

Polen blir först med att förse Ukraina med stridsflyg, i form av ryska Mig29.


Re:tired.

Polen fortsätter att gå i bräschen för ett allt mer omfattande militärt stöd till Ukraina. På torsdagen bekräftade president Duda att Polen kommer att ...
Fornöga
2023-03-22 08:56
#218

Rysk grymhet skildras i en ny dokumentär som uppmärksammas i en artikel på Aftonbladet kultur. (Varning för hemsk bild!)


Re:tired.

Ingen som sett hans bilder från det bombade förlossningssjukhuset i Mariupol glömmer dem. För att ha spridit sanningen
Fornöga
2023-03-29 16:48
#219

Re:tired.

I dag undertecknande Storbritannien och Sverige ett försäljningsavtal avseende 14 Archersystem. Det betyder stora synergieffekter för artillerisystemets utveckling fastslår arméchef Karl Engelbrektson. Samarbetet med Storbritannien är efterlängtat och..
  • Redigerat 2023-03-29 16:48 av Fornöga
Fornöga
2023-04-19 08:41
#220

SVT utrikesbyrån om svenskar som krigar på Ukrainas sida mot de ryska invasionsstyrkorna.

"De har sagt upp sig från jobbet, tagit upp vapen och rest till fronten för att strida mot Ryssland. I över ett år har svenska volontärer kämpat på Ukrainas sida. Flera har dött, andra rest hem. Men vissa fortsätter att resa tillbaka. Vad driver dem? Vad möter dem vid fronten? Och vilken roll spelar de utländska volontärerna när Ukraina mobiliserar för en våroffensiv? Hör "Sten" och Tobias Engqvist som deltar i kriget. Medverkar i studion gör Roger Djupsjö, major i Försvarsmakten, Annica Ögren, journalist, och Inga Näslund, Östeuropaexpert. Programledare: Rebecca Randhawa."

Kan ses på SVT Play till den 15 oktober 2023.


Re:tired.

De har sagt upp sig från jobbet, tagit upp vapen och rest till fronten för att strida mot Ryssland. I över ett år har svenska volontärer kämpat på Ukrainas sida. Flera har dött, andra rest hem. Men vissa fortsätter att resa tillbaka. Vad driver dem? Vad möter dem vid fronten? Och vilken roll spelar de utländska volontärerna när Ukraina mobiliserar för en våroffensiv? Hör "Sten" och Tobias Engqvist som deltar i kriget. Medverkar i studion gör Roger Djupsjö, major i Försvarsmakten, Annica Ögren, journalist, och Inga Näslund, Östeuropaexpert. Programledare: Rebecca Randhawa, Del 12 av 20.
Fornöga
2023-05-03 14:17
#221

President Zelenskyj dök under stort hemlighetsmakeri upp på besök vid nordiskt toppmöte i Helsingfors idag.


Re:tired.

Fornöga
2023-05-13 18:56
#222

Ännu en tråd påbörjad här.


Re:tired.

Upp till toppen
Annons: