Krig - och sedan?
"Över en period om mindre än två år har världen drabbats av händelser och scener vi inte sett på flera generationer. Ett litet virus blev till en pandemi av episka proportioner. Ett anfallskrig i Europa med en etnonationalistisk tematik," skriver författaren Erik Sprinchorn i en gästkrönika på Cornucopia med rubriken "Ragnarök":
"Världen kommer knappast att gå under, inte i en bokstavlig, fysiskt påtaglig mening. Men Rysslands anfallskrig mot Ukraina förändrar på flera sätt världen för evigt. Det ställer hela Europas, potentiellt hela världens, säkerhet i ett nytt ljus. Det befläckar vår gemensamma europeiska historia för generationer framåt. Och det raserar slutligen alla illusioner om att man långsiktigt ska kunna dra ned på spänningar och sprida demokrati genom att skapa ömsesidiga beroenden.
Den mest intressanta frågan är hur denna nya världsordning kan komma att se ut. Kan vi påverka förloppet i en positiv riktning? Hur ska vi bäst förhålla oss till osäkerheten? Vi vet vad vi har haft och vi kan se exakt vad ännu tydligare nu då vi inte längre har det. Desto svårare är det att se vad som kommer – vilka aspekter som kan fortleva och i vilken omfattning. Vilka nya faktorer vi måste ta med i beräkningarna. Innan vi vet lite bättre hur den nya världsordningen kommer att se ut måste vi applicera en existentiell riskpremie på såväl vår tillvaro som på våra investeringar."---
Ja, det är en dramatisk tid vi lever i! Vad tror du om kriget och dess följder- "where do we take it from here?" som det heter på ett annat språk. Dela gärna med dig!
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Jag ser det väl som att Erik Sprinchorn väljer bort både sjukdomar och krig som hänt under de generationer han pratar om men de kanske inte drabbat honom.
Bara den synen är värd en diskussion.
Alla de som dödades i flykt från Öst var heller inte då länge sedan.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Som jag läser Erik Sprinchorn så pekar han på ett kommande paradigmskifte, och det är knappast något unikt.
Ett i tiden inte alltför avlägset exempel, i motsatt riktning, såg vi vid Sovjetunions sönderfall, östländernas frigörelse, murens raserande och avspänningen som följde. Nu verkar pendeln svänga åt andra hållet.
Avsikten var kanske inte så mycket att dissekera Sprinchorns text, utan mera ge spelrum för egna tankar om vad som ligger framför oss nu, när kriget rasar och det som följer sedan.
"Att göra förutsägelser är svårt, särskilt om framtiden", som presidentdottern Alice Roosevelt lär ha sagt, men vi kan ju alltid försöka…
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
#2: Fast det beror ju mer å vad man sätter origo - krig och elände har funnits hela tiden.
Jovisst, och förutsägelser om framtiden likaså. Chamberlains 1938, till exempel.
- Redigerat 2022-04-14 12:07 av Cojimar
#4: Ja det var för bra för att vara sant.
Det här är en oerhört svår fråga vad händer sen ? men den är djupt intressant.
Naiva önskan är fred i världen om det vore så enkelt.
Vi har nog mycket framför oss som vi inte behövt konfrontera innan kriget i Ukraina som ritade om precis allt i Europa något andra världsdelar levt med i alla tider.
Konflikter som skapar mer konflikter. Våld som skapar mer våld allt grövre och grymmare i krigstider.
I mitt stilla sinne infinner sig tanken att den som uppfann vapen från början borde stoppats. Enkel och naiv igen i en sån komplex värld.
Jordens undergång har diskuterats i alla tider och någonstans tror jag att människan på något vis en dag kan göra slut på jordens befolkning och planeten med dom kärnvapen och makter som finns men det sker inte här och nu under vår livstid eller närmaste generationer men en dag står världen inför det faktumet om inte krigen tar slut för i takt med nya krig nya vidrigare vapen, hemskare konflikter som vi sett genom tiderna hela vägen har ökat.
Vad händer sen ?
Min önskan är främst att kriget i Ukraina upphör och att landet byggs upp så människorna kan återvända hem till sitt och sina nära och kära för återförening.
Vi har knappast hört det sista från Ryssland den dagen kriget tar slut i Ukraina tvärtom dom kommer att kränka dom kommer ge sig på andra länder så som oss och Finland speciellt nu när vi går närmare ett Natomedlemskap så blir läget allt mer spänt mellan våra länder. Vi ser ju hotet om att placera ut robotar i Östersjön bara det säger allt om att fred inte skapas om vi går med i Nato något Ryssland inte har att göra med alls.
Många tänker tanken att när kriget i Ukraina är över så blir det förändring men dom ser inte det stora hela att allt har konsekvenser och vad händer sen när Ryssland anser sig klara i Ukraina vilka länder som då blir indragna i konflikten.
Det är så stora frågor vi står inför och fyra bokstäver är min innersta önskan och det är Fred.
Från att ha varit en fråga för experter och det som lite föraktfullt kallas "möpar" ("militärt överintresserade personer") har intresset för försvarsfrågor i samband med krigsutbrottet tagit en framträdande plats i samhällsdebatten, visar en färsk undersökning från Kantar Sifo. Och när intresset för försvarsfrågor ökar i samhället följer media efter- nu frågar SR om media speglar eller styr debatten.
"Kriget har kraftigt förändrat den svenska politiska debatten – flera frågor i skymundan"
- Redigerat 2022-05-03 07:25 av Cojimar
#7 SR, som ställer frågan om krigsuppmärksamheten kväver annan debatt har f.ö. själva just nu 35 poddar och nålade program om kriget i Ukraina.
#7: Det kan ligga mycket i det ökade intresset för säkerhet med tanke på hur nära det är oss något vi inte behövt konfrontera tidigare innan Rysslands invasion av Ukraina.
Jag följer noggrant Säpos och Försvarsmaktens arbete och det säkerhetspolitiska läget i världen för det intresserar mig och har gjort i många år och jag har ett förflutet inom säkerhetstjänst så för mig faller det ganska naturligt att hålla mig informerad.
När jag sen läser om intresset så blir jag uppriktigt glad för vi ska inte vara naiva i dom här frågorna tvärtom vi ska sätta oss in och vi ska hänga med i utvecklingen även om den är tragisk så måste vi inse vilket allvar vi faktiskt befinner oss i.
Jag vill ge Säpo och Försvarsmakten en stor eloge för dom gör ett fantastiskt jobb och är det några vi ska lyssna på och ta till oss information om världens säkerhetsläge så är det dom.
Vi är vana fred i Sverige trots alla skjutningar och upplopp men regelrätta krig så som i Ukraina det har vi skonats från och där måste vi få upp ögon att vi befinner oss i ett på riktigt allvarligt läge.
Pandemin bleknade bort. Då kom kriget. Kommer det att förbli så här? Jennifer Wegerup i Expressen:
"Även här i Rom finns medvetandet om kriget runt hörnet, viskar dovt i gränderna, värker i hjärtat. Vi jagar bort det med sol och vin.
”Jag har aldrig sett folk så här vilda, på de trettio år jag jobbar här. Alla vill bara leva här och nu, jag tror att det är en kombination av pandemin och kriget. Vi vet inget om morgondagen”, säger barägaren och blickar ut över trängseln. Ett gytter av ivriga, förväntansfulla semesterfirare och flanörer som vill fånga dagen, dagarna som återstår.
Av semestern, av livet. Så mycket vi bara kan och hinner."
Kvartal har frågat ett antal forskare om vad de tror väntar Ryssland. Genomgående tycks de inte hysa någon större förhoppning om en snabb rysk demokratisering, och de flesta tror att vi kommer att få dras med Putin ännu ett bra tag.
- Redigerat 2022-05-18 09:45 av Cojimar
#10: Väldigt bra skrivet av Wegerup och många verkar ta för sig här och nu medan dom kan för morgondagen vet vi för lite om och allt kan gå i en rasande fart.
Även om inget sker och lugnet får infinna sig så lev livet, res och njut av livet så länge orken och krafterna bär för ingen av oss ska sluta leva för att världen ser ut som den gör.
Tyvärr finns dom som helt stannat av och inte vågar göra det dom gjorde innan pandemin och kriget i Ukraina samt alla hot mot Europa dom har slutat leva och det är det absolut sista vi ska göra vi ska istället ta för oss allt vad vi bara kan och leva här och nu oavsett vi vill sitta i en röd liten stuga eller bege oss ut i världen så ska vi leva så länge och långt vi bara kan.