Militärhistoria iFokus

Militärhistoria

Etiketter: övrigtom-sajten
Läst 549 ggr
Cojimar
5

Till sajtens vänner

Jag vänder mig till er som skriver här, och som jag "lärt känna" den vägen, men även till er som tittar in då och då utan att skriva.

Som ni väl vet tappade vår admin (jag tycker att vi fortsätter att kalla honom så) Jimmy.L lusten för att fortsätta för en dryg månad sedan. Vi skall inte gå in på anledningen igen, jag vill bara säga att jag har full förståelse för hans reaktion. Även jag drog ju iväg vid samma tidpunkt, men har återvänt av olika orsaker.

En är det krig som rasar i Europa, något som många som medverkat på Militärhistoria iFokus befarat och varnat för. Då känns det som om meningen med den här sajten är bortkastad om den tystnar nu.

Jag skall erkänna att jag är mer intresserad av gamla borgar och sägner än av moderna konflikter - jag vet inget om försvarsindustrier eller hur många fartyg som marinen förfogar över. Jag har inte ens skrivit här särskilt ofta- tills nu, när jag helt på eget initiativ blivit Medarbetare.

Det blir inte mycket om "de mjuka värdenas" Ukraina, där kan jag rekommendera den speciella sajten för det, men jag kan lova att sorgen är lika stor här, även om den kanske tar sig andra uttryck.

Jag föraktar Putin och hans anhang och vad de gör med ett oskyldigt folk. Det skall det vara tillåtet att ge utlopp för (under befintliga skrivregler), glöm allt vad "neutralitet" heter. Det betyder absolut inte att det är slut med inlägg om terrängaxlar, snuskburkar eller egna lumparhistorier - där är allt som förr!

Hoppas fler vill vara med och därför frågar jag nu vad vi skall göra med sajten, vad vill ni läsa- vad vill ni skriva? Jag skulle uppskatta om ni ger förslag här, eller skriver ett PM.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2022-05-11 18:28 av Cojimar
Cojimar
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det har tillkommit en påminnelse i sajtens trivsel-/ordningsregler, drar den även här för största tydlighet:

Läget i omvärlden gör att det blivit av ännu större vikt att inte sprida rykten, desinformation eller sådana uppgifter som kan vara till skada för nationella intressen, som till exempel militär verksamhet som inte med säkerhet kan anses som offentlig.

Uppgifter i andra hand skall styrkas med angivande av källa, även nyheter från omvärlden. (Alltså inga "jag läste någonstans att"…)

Som det hette under andra världskriget: ”Fienden lägger pussel –håll hårt i din bit.” Det gäller även nu.

För mer information, se krisinformation.se.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Diskutera gärna, men tänk efter vad du delar i sociala medier. Det är speciellt viktigt vid allvarliga händelser och kriser. Här får du några tips om hur du kan hjälpa till.
  • Redigerat 2022-04-14 07:15 av Cojimar
Pyttelite
1

Sajten är viktig i dessa dagar då något ofattbart inträffat - igen.

Krig är så vidrigt - det är svårt att ta in att hela städer mejats ner.

Jag tänker på alla de som tvingats fly - håll sajten levande om inte annat för att visa att vi stöttar Ukraina.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Lona
1

#1: En mycket viktig regel, i synnerhet på sajter med den typ av ämnen som Militärhistoria har! 👍

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Cojimar
3

#2 Ja, vi får väl försöka dra vårt lilla strå till stacken…😏

#3 Absolut.

[keell]
5

#0 Håller med tråkigt att Jimmy försvann, han med flera bra skribenter sånt känns riktigt tråkigt men hoppas dom hittar tillbaka igen.

En väldigt bra regel speciellt med all den desinformation som flödar.

Bra att du tagit över för sajten behövs och det här är svåra tunga ämnen både historiskt och i nutid.

Intresse har jag haft några år men väl insatt är jag inte mer än det som jag ser och läser i nyheterna och något lite till.

När vi nu står inför ett helt nytt politiskt säkerhetsläge så känns det viktigt att kunna läsa och fundera kring dom svåra och allvarliga frågorna.

Det övergår mitt förstånd det som sker i Ukraina en overklig bild för Europa och en tragik utan dess like som vi får hoppas får ett snabbt slut.

[keell]
5

JimmyL, Hayabusa, VSK med flera fantastiska skribenter är det inte på tiden att ni kommer tillbaka nu och tar er rättighet som människa att delta på iFokus ?

Kom igen jag gjorde det och vi vill verkligen ha er tillbaka för nu ska vi hålla ihop så kom igen nu skapa nya nick som ni kanske är försiktig med inför en del men inför andra kan vara öppen med för vi håller faktiskt ihop och det ska vi göra.

Cojimar
5

#6 Instämmer till fullo i den visionen. Dock bör vi vara medvetna att många av dessa kämpar lade ner ett hästjobb på att hålla sina sajter vid liv, samtidigt som de märkte att de fick en allt sämre respons för det. "Vi saknar inte kon förrän båset är tomt" lyder ju ett gammalt talesätt, och kanske upplever vi lite av detta nu. Bästa sättet att locka tillbaka saknade profiler är att visa att det finns något värt att återvända till, och hur gör vi det? Jo, genom att hålla sajterna vid liv, att skriva inlägg, att medverka i diskussioner och att värna om utrymmet för oliktänkare. Som det heter i ingressen till en tråd på annat håll: "Det finns inget värde i ett småputtrigt samförstånd som utestänger avvikande uppfattningar."

Flera av sajterna som Jimmy drev ligger tomma, eftersom han höll dem vid liv helt på egen hand. Andra projekt har tagits över av nya administratörer som inte förmår hålla tidigare livaktiga sidor gående. Jag tror inte att det inspirerar till en återkomst, tyvärr. Bollen ligger vid vår fot - det är bara vi som kan få den i rullning.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2022-04-16 10:42 av Cojimar
[keell]
3

#7 Jag satt och förundrades många gånger över den kraft som flera tidigare skribenter hade att hålla igång trådar och forum det var ett så stort engagemang som ofta blev så motigt så som i trådarna om att förstöra för andra. ( Länkar inte till trådarna för att undvika fortsatt diskussion här )

Att se olika politiskt är en del av en hel värld så har det sett ut i alla tider och kommer så alltid att göra men när man medvetet förstör, medvetet tystar andra då kliver man in på en annan människas rätt till både yttrandefrihet och åsiktsfrihet.

Vi får kämpa och skriva i hopp om att flera finner sin väg tillbaka hit igen och att dom läser här och en stor eloge till dig Cojimar som tog över Militärhistoria som Medarbetare för du är en av dom bra skribenterna som kom tillbaka och med dig här inne så tror jag faktiskt att flera kan ansluta och komma tillbaka för att kämpa för sitt.

Emo
3

Flera bra inlägg. Vi kan bara hoppas att de, som vi saknar läser detta och kommer tillbaka för de behövs. De hör ju också till sajtens vänner och ju fler vi blir här desto roligare blir det.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Cojimar
3

#8 Ja, vi får väl se vart det bär hän, både med vår arma jord och vår egen lilla plätt iFokus. Det är lättare att sia om den senare, och just nu har pendeln svängt hastigt åt ett håll, men jag håller inte för otroligt att det kan svänga tillbaka, åtminstone åsiktsmässigt: medlemsantalet förblir nog ett problem.

Vi får kämpa gemensamt efter bästa förmåga. Vad gäller Militärhistoria iFokus är min förhoppning att vi kan anpassa oss till vad som händer i världen utan att göra något intrång i Jimmys (med flera) ursprungliga intentioner med sajten.

Vore trevligt om vi kunde återbörda sajten till grundaren "i shipshape" när den dagen kommer! 😉

• Redigerat 2022-04-16 17:13 av Cojimar
Cojimar
1

Kriget rasar vidare i Ukraina, svenskt Natomedlemskap diskuteras allt intensivare och under påsken har vårt land skakats av våldsamma upplopp- sällan har det funnits så mycket att debattera. Samtidigt är det "tystare än någonsin" i Fokusdebattrådar.

Jo, det brukar bli mer stillsamt när vädret lockar oss utomhus, men ändå - tystnaden är lite illavarslande, faktiskt…🤔

Emo
1

Sorgligt hur det har blivit både här och i Ukraina. Vi vill ju att allt ska återgå till det som var bra förr.

Cojimar
1

#12 Ja, lägger vi pandemin på toppen på allt annat- den är ju faktiskt inte ett minne blott ännu- så har mycket av den trygghet vi tagit för given om inte raserats så åtminstone naggats rätt mycket i kanten. Vem trodde det här 2019? (Även om man då förvisso brottades med skogsbränder på flera håll.) Det lär dröja innan det blir "lugnt" här - på många håll i världen är och förblir nog oron beständig.

• Redigerat 2022-04-20 15:36 av Cojimar
[keell]
0

Det blev en jobbig Påsk för polis och många i allmänheten som drabbades av upploppen. Tragisk utveckling vi inte vill se och man tappar hoppet men så läste jag det här och man ser det finns godhet och omtanke också.

https://www.expressen.se/nyheter/ungdomarna-hyllas-stadade-efter-upploppet/

Ungdomarna ville ge tillbaka till de som drabbats av upploppet
Cojimar
1

#14 (OT) Det var bra att den här organisationen i förväg uppmanade folk till att inte vara på plats vid upploppet. Det måste vara otroligt svårt för polisen att skilja de närvarande åt, när såväl åskådare som delaktiga är klädda i svarta kläder, uppfälld huvor och iförda munskydd/mask.

"Gå inte ut och titta på upploppen - då hjälper du våldsverkarna". Det menar kommunpolisen på Rosengård, Glenn Sjögren efter att många gjort just det under ...
  • Redigerat 2022-04-20 16:22 av Cojimar
Cojimar
1

#14 (OT) Fast var budskapet från den unge blomsterutdelaren och radioreportern i själva verket det så kallade "grundproblemet"? Jörgen Huitfeldt på Kvartal anar ugglor i mossen:

En vältalig ung man intervjuas. Han berättar hur han spontant samlat ihop några vänner och begett sig till Sveaparken i centrala Örebro för att städa upp efter upploppen och dela ut blommor och choklad till de boende i området. Mannen förklarar inledningsvis att ingen han talat med står bakom de våldsamma inslagen. Men, säger han, många har ändå en förståelse för att detta tar väldigt hårt på oss muslimer eftersom ”Koranen är en helig bok för oss”. Sedan kommer han in på den diskussion han har velat initiera med dem han träffat i parken. Den handlar om det han benämner som grundproblemet."---

"Denne godhjärtade unge man talar alltså i Sveriges statliga radio (för övrigt samma radio som har en särskild uppgift att skydda vår demokrati vid händelse av angrepp utifrån) om hur grundproblemet i det som inträffade i påskhelgen är att vi inte har en lag som förbjuder hädelse. Inte en motfråga från reportern, inte en reflektion kring vad tidigare generationer européer har offrat (som att dödas eller tillbringa år av sina liv inspärrade) för att tillkämpa sig friheten att häda."---

Påskupploppen beskrivs som en väckarklocka. Men vi har varit här många gånger förut och reaktionerna följer samma förutsägbara mönster.
Cojimar
2

Nu är det en månad sedan jag som "Jimmy light" tog över den här sajten (som enda medis), och med som jag redan påpekat minimala förkunskaper. Kan konstatera att jag med enstaka undantag är ensam om att skriva regelbundet här, och det vore märkligt om det inte väcker funderingar hos mig om jag gör något fel (låt vara att det allmänna intresset varit i avtagande länge, inte bara för den här sajten på iFokus).

Min tro är att engagemanget för det som händer i vårt närområde nu borde räcka för flera sajter på iFokus, men intresset verkar svalna i takt med att kriget visar sig riskera bli långvarigt.

Jag skulle därför vara tacksam för lite "feedback" (som det numera väl heter) om vad som skulle kunna vara intressant att läsa och skriva om här. Hör gärna av er - här, eller per PM.

• Redigerat 2022-05-11 09:25 av Cojimar
Emo
2

Vad vi vill läsa? Äntligen fred vore bra! Alla ryssar bort från Ukraina.

Cojimar
1

#18 Absolut! Den dagen det sker lär det slås upp stort - och inte bara här. 😉

[keell]
5

#17: Först av allt Cojimar jag tycker du gör det jättebra och du gör absolut inga fel tvärtom få bort ordet fel ur ditt huvud för du gör det så bra 👍🏻

Att det är avtagande med inlägg så ser det ut på många platser på i fokus och jag tror faktiskt att det är så att vi blir så vana en situation precis som med pandemin så var det fullt ös på dom sajterna men så la det sig ner och blev en normalitet som vi på något vis lär oss att leva med för vi är tvungna att acceptera situationen.

Jag läser här inne även om jag inte alltid deltar men det du delar med dig av är både kunskap och insikt i hur världens läge är och det ska du ha många eloger för 😎

Cojimar
0

#20 Tack för återkopplingen, inklusive de värmande orden! (För övrigt är även klagomål välkomna- hellre det än tystnad.)😉

Ja, det är trist att inläggen sinar på många håll, så även här. Med tanke på det intensiva kriget, det snara Natobeslutet och lite längre fram valet saknas det ju för vår del inte ämnen att diskutera. Men vi kan inte annat göra än köra på som vanligt, så länge det går.

Cojimar
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En skön midsommar tillönskas alla delaktiga och besökare!

• Redigerat 2022-06-22 11:32 av Cojimar
Carmarino
2

Trevlig midsommar. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sabah
2

Trevlig midsommar! 🐸🌱🌿🌷

💖🧡💛💚💙💜

Emo
4

Hoppas ni alla får en midsommar så som ni vill ha den.

[Fredrika00]
1

#22: Trevlig Midsommar! 😀🌼🥂🍓🌳🐸

Caeli
2

Glad midsommar! 🍓🍓🇸🇪

Cojimar
2

Återkommer till trådingressen om värdskap för sidan. Som redan nämnts är min avsikt att som medis driva sidan i den anda som tidigare administratörer skapat. Min förhoppning var väl att Jimmy L. skulle återvända och ta vid rodret igen, men den chansen har inte ökat. Med andra ord kan det vara läge att försöka få till en mer varaktig administration av Militärhistoria iFokus, så du som känner att du har kompetens och intresse för att ta över här får gärna höra av dig till iFokus huvudadministratörer.

I väntan på avlösning driver jag verksamheten vidare i nuvarande omfattning.

Pyttelite
0

#28: Tråkigt att Jimmy ledsnat finns det inget vi kan göra för att få tillbaka honom?

Cojimar
0

#29 Nej, han har dessvärre inga planer på comeback. Vad jag förstår besöker han inte iFokus ens som läsare, så övertalningsmöjligheterna är begränsade.

Pyttelite
2

#30: Tråkigt - men då är det så - det behövs kanske gå lite tid.

Du gör ett bra jobb som ersättare 🌺

Cojimar
3

#31 Tack, men som alltid finns det ju förbättringspotential! 😉

Som dagsläget är i omvärlden känns sajten mer angelägen än någonsin tidigare under sina tio år, så huvudsaken är att åtminstone någon är närvarande nyhetssorterare.

Fornöga
1

Saker och ting har förändrats- mer om det här.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Emo
3

Ni har väl inte tröttnat på mina prp-figurer?
Jag tyckte denna passar här nu. 😒

OberonsMatte
1

#34 Ja, den typen av bilder höjer verkligen en sajt! Bra jobbat!

Sajtvärd Katter iFokus

Pyttelite
0

#35: Vi väntar bara på återfödelsen nu - tydligen snabbare än ljuset. 😀

Fornöga
0

Det pågår ett krig i Europa, försvarsindustrin går på högvarv, Sverige ligger i sega Natoförhandlingar och svenska försvaret och flottan firar 500-årsjubileum.

Samtidigt ligger Militärhistoria iFokus mer eller mindre öde, vilket är beklagligt efter allt det arbete tidigare värdar lade ner på sidan. I dagsläget hade de haft mycket att skriva om…🤷‍♂️

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)