Varför all denna ryska grymhet?
Ryska soldaters grymheter i Ukrainakriget har chockat omvärlden, men David Bergman, officer och doktor i psykologi vid Försvarshögskolan, är inte överraskad.
"– Jag är egentligen inte förvånad över att ryska soldater begår de här handlingarna. Den ryska armén har haft problem med trakasserier och mobbning och har haft stora problem med självmord under grundutbildningen. En organisationskultur som bygger på att man behandlar varandra dåligt kommer givetvis att föras över på hur man behandlar civilbefolkningen dit man kommer, säger David Bergman."---
Kremls retorik är drivande i övergreppen, anser han.
"– Den rättfärdigar inte bara en insats mot den ukrainska militären, utan pekar på att hela det ukrainska samhället ska "avnazifieras", deras kultur utplånas, människorna ombildas – annars är den ryska existensen "hotad". Det är en extremt hatisk retorik som gör det svårare för soldaterna på marken att skilja mellan soldat och civil och rätt och fel", säger Bergman enligt TT.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-04-09 09:29 av Cojimar
Andra källor påpekar också på att grymheterna är en medveten strategi från Kreml (som i sig möjliggörs av den dåliga moralen bland soldaterna). DN skriver:
"Enligt uppgifterna kan våldet mot civila vara en del av den ryska arméns strategi, skriver Der Spiegel."---
"En del av de uppsnappade samtalen matchar alltså kroppar som påträffats längs huvudgatan i Butja, som i fallet där en soldat säger att han just skjutit en cyklist. I ett annat samtal säger en man uppenbarligen att ”först förhör man soldater, sedan skjuter man dem”.---
"Radiotrafiken ger intrycket av att våldet mot civila inte var en tillfällighet eller ett resultat av att enskilda soldater gått överstyr. ”Materialet antyder att soldaterna pratade om illdåden som om de bara diskuterade vardagen”, skriver Der Spiegel.
Tidningens källor drar slutsatsen att det blivit ett standardinslag i den ryska armén, kanske till och med en del av strategin, att sprida skräck i civilbefolkningen för att minska försvarsviljan.
Det finns mer underrättelsematerial av samma slag som uppges komma från andra platser."
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-04-09 09:54 av Cojimar
Glöm pratet om "avnazifiering" av Ukraina- i sitt tal inför Finlands riksdag på fredagen hymlade inte Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj om vilket öde som skulle vänta det finska folket vid en rysk invasion:
"I talet tar Zelenskyj upp några av de ryska militära styrkornas senaste brutaliteter mot en civilbefolkning som beskjuts med missiler under pågående evakuering.
– De ryska styrkorna slog till i dag mot civila på en vanlig tågstation i Kramatorsk. Vittnesmål och bilder visar att 30 människor dödades och 300 skadades. Det är brutalt och det är vansinne. Man frågar sig om de är människor, sade Zelenskyj och betonade att motsvarande övergrepp sker hela tiden på flera håll i Ukraina.
– Ni har sett Butja, men de slaktar på samma sätt i Mariupol och på många andra håll. Finland gränsar också till Ryssland. Om de invaderade ert land skulle de göra likadant mot er."---
- Redigerat 2022-04-09 11:01 av Cojimar
Tonen mot oliktänkare om kriget skärps nu i Ryssland- enligt ett förslag från Dumans talman skall krigsmotståndare kunna få medborgarskapet indraget.
- Redigerat 2022-04-13 06:27 av Cojimar