Åland och Nato?
Vad skulle Finlands och Sveriges eventuella medlemskap i Nato innebära för Åland som en demilitariserad zon? Medan vi insett Gotlands strategiska läge i Östersjön så förbises ofta Ålands betydelse för säkerheten i närområdet, men nu verkar den debatten börja ta fart.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-04-03 09:42 av Cojimar
"Vi kommer att vara först på plats", försäkrar finska marinens kommendör, konteramiral Jori Harju ålänningarna apropå det spända omvärldsläget och Ålands demilitariserade status.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Expressen uppmärksammar ett inslag på SR om Ålands betydelse för nutida och framtida säkerhet i Östersjön.
"Ålands strategiska läge i Östersjön har hamnat i fokus i den finska säkerhetspolitiska debatten i och med Rysslands invasion av Ukraina.
Tomas Ries, docent vid Försvarshögskolan i Stockholm menar att det finns en hotbild mot Åland särskilt på grund av att ögruppen är demilitariserad.
– Det gör det ännu mer intressant för en invasion militärt från Ryssland. De är mycket mer sårbara. Om ryssarna hinner dit före Finland kan de ockupera det mycket, mycket lättare, säger Tomas Ries till Ekot.
Enligt Ries är försvaret av Åland, med sin närhet till Stockholm och Arlanda, om möjligt ännu viktigare för Sverige än för Finland. Han tror inte heller att Ryssland skulle ta hänsyn till Ålands demilitarisering vid en invasion.
– Ingen skulle bry sig det minsta om krigets lagar, det ser vi nu varje kväll när vi kollar på tv och ser situationen i Ukraina, menar Tomas Ries."---
- Redigerat 2022-04-03 09:34 av Cojimar
#2 Det citerade Ekoinslaget kan höras här.
- Redigerat 2022-04-03 09:35 av Cojimar
Ålänningarna vill inte ge några kommentarer i den finska Natodebatten, men värnar om sin roll som demilitariserad zon, skriver TT.
"Från officiellt åländskt håll vill man inte kommentera frågan kring huruvida en eventuell finsk anslutning till Nato skulle kunna påverka ögruppen, enligt Ålands lantråd, Veronica Thörnroos.
– Det offentliga Åland har inga kommentarer, men precis som i Finland och Sverige diskuteras frågan såklart runt köksborden även här. Men då det är Finland som i så fall ansluter sig, ligger det inte inom vårt behörighetsområde, säger hon.
Vad gäller Ålands framtida status som demilitariserad zon är budskapet från landskapsregeringen dock tydligt, enligt Veronica Thörnroos.
– Vi har varit väldigt tydliga från Ålands landskapsregerings sida att vi förväntar oss att de ingångna avtalen hålls. Det handlar om internationella avtal, där även folkrätten är inkopplad. Det är vårt tydliga ställningstagande, säger hon."---
#4: Fullt förståeligt att offentliga Åland inte uttalar sig det är alldeles för riskabelt i nuläget.
Som demilitariserad zon och rädslan för en eventuell ockupation känner jag med Ålänningarna och tankarna har funnits vad sker vid ett Nato medlemskap.
Både Sverige & Finland balanserar på en skör säkerhetslina i Nato frågan med tanke på vad det skulle kunna trigga igång från Rysk sida och dom har kränkt båda våra luftrum nyligen men Ryssland ska inte bestämma vad andra länder gör och Nato är något som är så viktigt för båda länderna att ansluta sig till.
Den säkerhetspolitiska kartan ritas om och om igen i så snabb takt så vi hinner knappt med och Åland som är en demilitariserad zon så förstår jag deras oro för ingen vet vad Putin tar sig till för det finns ingen säkerhet kvar oavsett internationella avtal.
#5 Ja, de riskerar helt klart att komma i kläm, även om det intygas från väster och öster att de snabbt skulle få hjälp. Påminner lite grann om utfästelserna till Sverige i nuläget.
- Redigerat 2022-04-09 17:48 av Cojimar
Enligt uttalande från finska riksdagens talman Matti Vanhanen (C) skulle finska trupper på Åland förstärka örikets försvarsförmåga. På detta har hans motsvarighet som talman i Ålands lagting, Bert Häggblom, reagerat med bestämdhet. Vanhanen säger nu att han felciterats, vilket en journalist på tidningen Etelä-Suomen Sanomat dementerar.
Den 9 juni firar Åland hundra år av självständighet, och då gästas man bland annat av det svenska kungaparet, som gör sitt första officiella besök i öriket. Från finskt håll har man ännu inte fått besked, men ålänningarna hoppas att även Finlands president och statsminister kan närvara. (Skam vore det väl annars!)
"– Besöket visar en uppskattning för vår självstyrelse och förenar Sverige och Finland. Åland är en förenande länk mellan Sverige och Finland. Det var en konfliktsituation mellan länderna 1917-1921. Sverige ville ha Åland och vi ville tillhöra Sverige. Finland ville också ha Åland och Nationernas förbund beslutade att vi skulle höra till Finland. Åland har jobbat med de här sakerna hela tiden och i dag är vi nöjda med situationen, säger Häggblom om betydelsen av dignitärbesöket."---
Den inflytelserike åländske affärsmannen Anders Wiklöf anser att finsk militär närvaro på Åland kan bli nödvändig under en övergångsperiod om Finland väljer ja till Nato, säger han till HBL.
"– Jag hoppas att Ålands landskapsregering begär hjälp av den finska försvarsmakten en vecka för tidigt än en vecka för sent, säger Wiklöf.
Å andra sidan är han övertygad om att de åländska politikerna knappast själva behöver vädja om hjälp ifall ett uppenbart hot föreligger.
– Jag är övertygad om att den finska militären nog vet när det är dags att sända trupper hit, säger Wiklöf."---
"Anders Wiklöf förklarar att han är för demilitariseringen.
– Men ifall Ålandsöarna är utsatta för militärt hot, frågar jag: Vill lantrådet se någon finsk militär på Åland då? Jag är övertygad om att man i så fall vill att den finska militären ska vara här. Knappast kommer man då att säga: Kom inte hit."---
- Redigerat 2022-05-05 09:07 av Cojimar
De svenska och finska ansökningarna om Natomedlemskap har ökat intresset för det demilitariserade Ålands situation. En DN-podd med rubriken "Därför kontrolleras säkerheten på Åland av Putin" kan höras här. Ej prenumerantbundet.
#10 SR:s korrespondent om "situation Åland":
"Rysslands roll är speciell här på Åland.
Åland är en demilitariserad zon vilket bottnar i fyra olika traktat. Det första från mitten av 1800-talet.
Avtalet från 1940 beskrivs som mest problematiskt. Enligt det så är det Ryssland som övervakar demilitariseringen. Det sades aldrig upp när Sovjetunionen föll 1990 och därför har Ryssland också ett konsulat i Mariehamn.
Åland ska vara neutralt, här får inga militärer stiga i land men kriget i Ukraina, Finlands ansökan till Nato och öns läge som beskrivs som militärstrategiskt intressant har förändrat stämningsläget."---
"Ett invasionskrig i Europa – av landet som är satt att övervaka att det inte görs några övertramp av demilitariseringen på Åland.
Vem hade räknat med det?"
"Över hälften av finländarna är beredda att slopa Ålands särställning som demilitariserad zon, visar en färsk enkät av Uutissuomalainen", rapporterar HBL.
"Av de som besvarade enkäten ansåg 58 procent att demilitariseringen kan avskaffas medan 16 procent var av annan åsikt. 26 procent ville inte ta ställning till frågan. Runt tusen finländare deltog i undersökningen som genomfördes i mitten av maj.
Bland de som ställde sig positivt till militär närvaro på Åland var 67 procent män och 50 procent kvinnor. Äldre åldersgrupper var i högre grad beredda att slopa demilitariseringen än personer under 30 år."---
#12 Å andra sidan: "Demilitariseringen och neutraliseringen ska bestå i sin nuvarande form och det måste Finland försvara," säger lantrådet Veronica Thörnroos på Åland enligt SR.
Finländska försvarsministeriet slår i ett yttrande fast att "Åländska män ska utföra civila uppgifter men ingår inte i det finländska försvarets reservstyrka vid händelse av krig", skriver SR.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#8 Grattis, Åland- 100 på torsdag! 👍
Den nybildade föreningen Ålands reservister får grönt ljus av såväl det finska utrikesministeriet som försvarsministeriet. "Föreningen ska höja och upprätthålla försvarsviljan och verka för en förbättring av de allmänna försvarsförutsättningarna på Åland. Dessutom ska föreningen utveckla lokal, frivillig försvarsutbildning enligt stadgarna", skriver HBL.