Problem med ryska lik i Ukraina
Jag letade efter Zelinskyjs tal i original och då kom jag att tänka å NRK och där läste jag något, som jag inte sett här:
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Så otroligt ovärdigt, men inget förvånar längre vad gäller Putinadministrationen. Man kan ju jämföra med de allierade, som fortfarande har en organisation som för hem stupade efter världskrigen, eller USA, som förde hem sina stupade från Vietnam under hedersbetygelser. Unga ryssar får bli kanonmat och inget som militärledningen befattar sig med. Det är en moral, eller brist på sådan, som kan komma att stå dem dyrt. Och tragiskt inte minst för hustrur, barn och föräldrar som aldrig får veta var de stupade ligger. Kanske hittar de dem på sidor som ukrainarna lagt ut på internet.
https://www.svd.se/a/PoB32e/sajt-med-stupade-riktas-till-ryssar

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-03-25 07:15 av Cojimar
Jag ser nu att det var danska tv2 och inte vad jag först letade i. Det var inte i norsk tv jag hittade det. Ursäkta slarvet.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Befolkningen i Ukraina utför det tunga värv som den ryska armén struntar i.
"Från den sydliga regionen Mykolaiv rapporterar CNN:s utsände om lukten av död och förruttnelse som sprider sig från kropparna av stupade ryska soldater som ligger utspridda i terrängen.
Guvernören Vitaly Kim uppmanar civilbefolkningen att hjälpa till att samla in de kvarlämnade kropparna och lägga dem i liksäckar. "Vi är väl inga vildar, eller hur?", vädjar han."---
"Problemet är emellertid inte isolerat till Mykolaiv. Viktor Andrusiv, rådgivare till Ukrainas utrikesminister, kallar problemet "enormt".
– Det handlar om tusentals. Tidigare, när det var kallt, var det okej. Men nu när ryssarna inte vill ta hand om kropparna uppstår problem. Jag vet faktiskt inte vad vi ska göra med dem de kommande veckorna, säger han till CNN.
Även guvernör Kim vill att kropparna skickas tillbaka till Ryssland, men landet har hittills inte visat något intresse för att ta emot sina döda."---
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Lars Wilderäng på Cornucopia skildrar vidriga förhållanden i Ukraina (han besparar oss från bilder):
"Ryssland verkar inte heller tagit hand om sina egna döda, utan särskilt på Hostomelflygplatsen ska det finnas högar med kvarlämnade kroppar, liksom på gatorna till befriade orter – kroppar som legat så länge att de börjat ruttna trots kallt väder.
Av förklarliga skäl kommer inte bloggen länka till dessa foton eller filmer från Irpin, Butja, Ivankiv och andra orter nordväst om Kyjiv. Att jag tittar på dem yrkesmässigt innebär inte att du måste se dem själv, utan det räcker kanske att jag beskriver dem?"---
"Det finns massor med fruktansvärda filmer på enstaka eller samlingar, rent av vad som kan beskrivas som högar, med döda ryska soldaters kroppar. Dessa har lämnats och inte tagits om hand, trots att detta har varit på under flera veckor av Ryssland ockuperat område. Man har inte ens brytt sig om att gräva tillfälliga eller permanenta krigsgravar, utan döda kamrater till ryska soldater har bara fått ligga. Det kan knappast varit moralhöjande för rysk trupp. Kropparna har legat länge, är missfärgade i svart, brunt eller rostrött.
Skickas aldrig kropparna hem har de förstås aldrig dött och det blir inga begravningar, och inget omedelbart sörjande och press på den ryska diktaturen."---
"Det finns flera filmer på ryska dödade soldater, som har fickorna fulla med smycken de stulit. Andra filmer visar hur utslagna flyende fordon varit fyllda med plundrade saker, inklusive tragiskt nog oöppnade förpackningar med leksaker."---
Krigets vansinniga följder - något som ryska folket inte får delges.
- Redigerat 2022-05-18 10:37 av Cojimar
Enligt en granskning som den ryska sajten Mediazona gjort med hjälp av öppna källor är majoriteten av 2099 stupade ryska soldater unga och från fattiga förhållanden. Många hörde till etniska minoriteter, och bara ett mindre antal kom från Moskva och St. Petersburg. Källa.
- Redigerat 2022-05-18 10:36 av Cojimar
Cornucopia, uppdateringen den 21 maj:
"Ryssland vägrar ta emot hundratals kroppar av dödade ryska soldater från slaget om Kyjiv. Ukraina behandlar dessa enligt krigetes lagar och har dem på kylning i väntan på att deras hemland tar emot dem, men antagligen vill Ryssland i möjligaste mån dölja sina förluster. Så länge kropparna inte kommer hem så kan man förneka att soldaterna dödats."---
En utväxling av stupade på respektive sida har ägt rum mellan Ukraina och Ryssland.