Putins imperiedrömmar
Rysslands invasion av Ukraina har planerats länge, och Vladimir Putin drivs av en vision av att återskapa ett starkt ryskt imperium, enligt många experter.
Han inspireras av de över 100 år gamla gränserna under tsartiden, menar Stella Ghervas, professor i rysk historia vid Newcastle University.
"Efter det ryska riket kom Sovjetunionen, följt av dagens Ryssland. Men Kreml har fortfarande blickarna på den gamla tidens stormakt – och det är den som ligger bakom argumenten för den våldsamma offensiven i Ukraina, enligt professorn.
Hon förklarar Putins syfte med ordet irredentism, vilket innebär en politisk strävan efter att förena ”förlorade” områden från en annan stat med den egna."---
https://www.expressen.se/nyheter/putins-motiv-100-ar-gamla-granser/
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-03-19 09:29 av Cojimar
"Putins projekt att skriva om historien har pågått länge, går djupt och omfattar fler länder än Ukraina", skriver Patrik Oksanen på Expressen debatt.
"Idag är Ukraina i fokus, men det vore en allvarlig underskattning av Putins historiska imperieåterställning att tro att det slutar med bara Ukraina. Det visar också på vikten av historieämnet i svenska skolor, så att vi inte blir offer för historiepropagandan."
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Det har från olika håll spekulerats i att Putin drabbats av något slags vanvett på sistone, men hans krigsretorik har funnits där länge. Några exempel:
"Om jag vill kan jag ta Kiev på två veckor", sade Vladimir Putin till EU-kommissionens dåvarande ordförande José Manuel Barroso i september 2014. (Källa Svenska Yle.)
Några dagar senare utvecklade han hotet:
"– Om jag ville skulle ryska trupper på två dagar kunna vara inte bara i Kiev utan även i Riga, Vilnius, Tallinn, Warszawa eller Bukarest, ska den ryske presidenten Vladimir Putin ha sagt till Ukrainas president Petro Porosjenko."
- Redigerat 2022-03-19 09:20 av Cojimar
Även om Putins fälttåg i Ukraina knappast har gått som han planerat är inte hotet mot flera länder i närområdet undanröjda. Wolfgang Hansson i Aftonbladet:
"Trots att kriget inte går lika bra som president Putin hade räknat med finns det inget som tyder på att han övergivit sin större plan för ett Sovjet 2.0. Ett Storryssland där alla de i dag självständiga länder som tidigare ingick i Sovjetunionen ska stå under Kremls direkta inflytande."---
"Lyckas Ryssland vinna i Ukraina fruktar många att hans aptit kan växa ytterligare. De minns alla den sovjetiska invasionen i Ungern 1956, Tjeckoslovakien 1968 och hotet om att invadera Polen i början av 80-talet.
Just Polen är extra utsatt i den nuvarande konflikten."---
"Givetvis ska det mycket till för att Ryssland ska våga attackera ett Nato-land. Även om den kollektiva försvarsgarantin aldrig egentligen prövats i verkligheten får man ändå utgå ifrån att både Joe Biden och Nato-chefen Jens Stoltenberg menar allvar när de säger att varje tum av Natos territorium kommer att försvaras."
Det vore på många sätt dumdristigt och självmordsbenäget av Putin att testa den viljan. Men det var också en uppenbar felkalkyl av honom att attackera Ukraina.
En auktoritär ledare som levt nästan helt isolerat de senaste åren och snöat in på storryska drömmar är uppenbarligen en farlig man. Det är svårt att avgöra var gränserna för hans makthunger går."
Varför gav Putin order om att invadera Ukraina? Storbritanniens premiärminister Boris Johnson säger att det handlar om rädsla.
”Han var rädd för Ukraina därför att i Ukraina har de fri press och i Ukraina har de fria val. Och för varje år som Ukraina utvecklades, inte alltid utan problem, mot frihet, demokrati och öppna marknader, var han rädd för det ukrainska exemplet.
Han fruktade den implicita anklagelsen mot honom själv. För i Putins Ryssland fängslas man i 15 år bara för att man kallar en invasion för en invasion. Och om man står emot Putin i ett val blir man förgiftad eller skjuten. Det är precis vad som händer. Och det är just för att Ukraina och Ryssland har varit så nära varandra historiskt sett som han har varit livrädd för effekterna av den ukrainska modellen på honom och på Ryssland. Och han har haft total panik över en såkallad färgrevolution i Moskva.
Det är därför han så brutalt försöker släcka frihetens låga i Ukraina. Därför är det också så viktigt att han misslyckas.”
https://www.expressen.se/tv/nyheter/boris-johnson-putin-har-gjort-ett-katastrofalt-misstag/
#4 Dessvärre trampade nog Boris i klaveret när han drog paralleller mellan det ukrainska folkets kamp mot invasionsmakten med britters motstånd mot EU vid brexit. 🙄
Putins rädsla är säkert en realitet, men revanschlusta efter Sovjets fall och drömmar om ett Storryssland är faktorer som man nog inte kan bortse som förklaring till invasionen.
I Finland har misstänksamheten mot Putin sedan länge varit större och mer välgrundad än vad den varit i Sverige. Några exempel:
Svenska YLE 2014: "Finland välkomnas till ett storryskt Eurasien"
Hbl 2015: "Putin blir allt farligare"
Att Putin med sitt angrepp på Ukraina fått den flyktingkatastrof som han önskat sig i Europa är nog också en del i strategin, om än inte huvudanledningen. Försöken att pressa in flyktingar från mellanöstern via Belarus till Polen gick ju om intet, nu har hittills 3,5 miljoner ukrainare flytt landet, varav större delen till EU-länder.
NT, november 2021: "Genom att använda sig av försvarslösa migranter har Lukasjenko (eller om det alltså snarare är Putin) hittat något av EU:s akilleshäl. Å ena sidan vill de flesta ledande politiker och partier i EU numera förhindra uppkomsten av en ny flyktingkatastrof, likt den som drabbade Europa 2015. Å andra sidan vill väl ingen lämna de nu aktuella migranterna åt deras öde på gränsen mellan Belarus och Polen."---
Omni 11 mars 2022: "Rysslands invasion av Ukraina innebär ”en flyktingkatastrof av en skala som Europa inte upplevt sedan andra världskriget”, enligt Filippo Grandi, FN:s flyktingkommissarie."---
- Redigerat 2022-03-21 16:05 av Cojimar
#6 Även Wolfgang Hansson på Aftonbladet tar upp flyktingaspekten på det ryska handlandet. " Flyktingströmmen en del av Putins krigsstrategi", skriver Hansson.
"En del av Putins krigsstrategi är att skapa en stor flyktingström mot Europa. Även om de flyende än så länge tagits emot väl hoppas Putin att flyktingarna på sikt ska skapa så stora påfrestningar att flyktingströmmen slår sönder den enighet som hittills rått inom EU mot Ryssland.
Putin vill hämnas sanktionerna och ställa till så mycket elände han kan för övriga Europa."---
- Redigerat 2022-03-21 16:55 av Cojimar
#5 Ja, det var ett ordentligt klavertramp av den gode Boris! Lite för mycket festande på sistone kanske?
Det är nog inte lika lätt nuförtiden att vara diktator som förr, i och med att folk har tillgång till radio och internet. Ganska snart inser de att propagandan inte stämmer med verkligheten. Och demokrati med yttrandefrihet och respekt för mänskliga rättigheter har alltid en stark lockelse.
Därav Putins rädsla att folket i tex Georgien, Moldavien och Belarus ska lyckas kasta av sig oket, som Ukraina gjorde 2004-5. Då vore det slutet för hans imperiedrömmar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Orangea_revolutionen
#6 och #7 Intressant och otäckt.
#9 Ja, det ger skrämmande perspektiv, som så mycket annat i detta förbannade krig…
Sir Richrad Shirreff, tidigare ställföreträdande chef för Nato i Europa, bedömer i en intervju med SVT att risken för krig i de baltiska länderna är "påtaglig".
"Putins avsikt har varit tydlig hela tiden. Han har ju sagt att den lämpligaste säkerhetsuppgörelsen för Europa är ett nytt Jalta. Det tolkar jag som att han vill återupprätta det ryska styret i de före detta republikerna i Sovjetunionen. Och som vi vet är Estland, Lettland och Litauen före detta republiker i Sovjetunionen", säger generalen.
- Redigerat 2022-03-27 10:37 av Cojimar
"Putins väg till kriget", en sevärd dokumentär (53 min.) kan ses på SVT Play till den 26 april.
Anders Westholm, professor emeritus i statskunskap vid Uppsala universitet skriver på Expressen debatt att de ryska imperiedrömmarna inte lever och dör med Putin utan delas av många ryssar, såväl i statsapparaten som bland allmänheten.
"Den Putin-allierade före detta ryska presidenten Dmitrj Medvedev har gjort ett längre uttalande på meddelandeappen Telegram där han säger att Rysslands mål är att bygga ett ”Eurasien från Lissabon till Vladivostok”, skriver Aftonbladet direkt som hämtat uppgiften från Sky News.
Våta ryska fantasier givetvis, men det säger kanske en del om mentaliteten i rysslägret…🤔
- Redigerat 2022-04-05 13:11 av Cojimar
Adam Cwejmans ledare i GP idag ger bilden av Ryssland som en verklig version av Mordor, ondskans rike, och inte ens om Sauron/Putin faller finns det någon garanti att det väntar en utveckling till det bättre.
"Det som drabbat Ukraina den senaste månaden kan inte enbart tillskrivas Vladimir Putins makthunger eller hänsynslöshet. Den ryska avhumaniseringen av det ukrainska folket har en lång historia. Avrättningarna och tortyren av civila äger rum eftersom beteendet är ideologiskt underbyggt och historiskt motiverat i Ryssland."---
"I stället för ett tydligt brott med det förflutna ser vi 2022 en direkt upprepning och ytterst traditionsbunden utveckling. Redan den ryske 1800-talsnationalisten Vissarion Belinskij beskrev ukrainarna, eller ”lillryssar” som han kallade dem, för en ”stam, aldrig ett folk, än mindre en stat”. Ukraina med dess folk, poesi och språk betraktades alltid som något lite tramsigt och påhittat. De skulle inte tro att de på riktigt någonsin kunde vara något mer än en provins inom ett storryskt imperium.
Detta sätt att betrakta Ukraina förändras egentligen inte nämnvärt mellan 1800-talet och det moderna Ryssland. Vare sig vi talar om den siste tsaren, Nikolaj II, eller hans kommunistiska efterföljare Vladimir Lenin: bilden av Ukraina som den bångstyrige släktingen har aldrig försvunnit."---
"Den svenska vänstern måste inse att problemet är den ryska imperialismen – inte Nato. Nato är tvärtom lösningen", skriver Anna Dahlberg på Expressens ledarsida.
"Putins Ryssland är ingen historisk avvikelse, utan tvärtom en fortsättning på över 500 år av rysk expansionism. Det konstaterar Rysslandskännaren Stephen Kotkin i en mycket läsvärd intervju i New Yorker.
Ingenting är nytt under solen: det auktoritära ledarskapet, militarismen, misstron mot väst och de omättliga stormaktsambitionerna fanns där långt innan någon hade hört talas om Nato. Under hundratals år, från Ivan den förskräckliges dagar, lade Ryssland under sig nya landområden tills imperiet täckte en sjättedel av jordens landyta.
Det är denna långa historia av rysk imperialism som Putin skriver in sig i när han hävdar att Ukraina inte existerar som en egen nation. Ukraina ska utplånas från kartan och Rysslands ära återupprättas efter ”1900-talets största geopolitiska katastrof”, det vill säga Sovjetunionens fall."---
- Redigerat 2022-04-09 15:28 av Cojimar
#0 Lillefars våta dröm bekräftad. Mats Larsson skriver i Expressen:
"Det finns ett geografiskt namn som avslöjar Vladimir Putins vision om framtiden. Novorossija - Nya Ryssland."---
"Det var exakt vad general Rustam Minnekajev sa i fredags vid ett tal i Jekaterinburg. Han sa att ett av målen med fas två av kriget var just att etablera full kontroll inte bara över Donbass utan även södra Ukraina, det vill säga hela Svarta-havskusten fram till Moldaviens gräns.
Vladimir Putin har ett namn för detta geografiska område. Nya Ryssland. Novorossija.
Han talade om det redan 2014, kort efter annekteringen av Krim:
– Jag skulle vilja påminna om det som kallades Novorossija under tsartiden - Charkiv, Luhansk, Donetsk, Cherson, Mykolajiv, Odessa. Det var inte en del av Ukraina på den tiden."---
"General Minnekajevs ord är tydlig fingervisning om vad Putin vill uppnå. Men i sanningens namn känns det alltmer tveksamt om Ryssland är militärt kapabelt att erövra hela södra Ukraina."---
- Redigerat 2022-04-25 14:12 av Cojimar