Krav för stridspilot?
Hej, är 13 år gammal och vill ansluta mig till flygvapnet när jag blir äldre. Har ett rätt så bra merit på runt 300, och skulle nog lätt kunna fylla upp för kraven i bl.a svenska1/2, engelska 5 mm.
Här har jag några frågor:
Vad händer om mitt syn inte fyller upp försvarsmaktens pilot krav senare i karriären? Slängs man bara ut sådär eller?
Kan man bli en stridspilot med syn som inte fyller upp kraven utan korrigering men med fyller upp kraven med korrigering?
Har hört att bara 20 st nya kandidater väljs in varje år, bl.a endast 8 st för stridspilot - Gripen. Hur väljer man kandidater om t.ex 30 st vil bli stridspilot - Gripen? Väljer man ut den med högst merit, prestanda mm eller får man köa i några år?
Andra tips på hur jag ska förbereda mig i dessa år innan jag kan kanske bli utvald?
Vad händer om mitt syn inte fyller upp försvarsmaktens pilot krav senare i karriären? Slängs man bara ut sådär eller?
Nej du kan få andra uppgifter inom flygvapnet.
Kan man bli en stridspilot med syn som inte fyller upp kraven utan korrigering men med fyller upp kraven med korrigering?
Ja om du gjort dom behandlingar som är godkända av Försvarsmakten.
https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/ledigajobb/22899/ansokan-till-pilottest-2020
Har hört att bara 20 st nya kandidater väljs in varje år, bl.a endast 8 st för stridspilot - Gripen. Hur väljer man kandidater om t.ex 30 st vil bli stridspilot - Gripen? Väljer man ut den med högst merit, prestanda mm eller får man köa i några år?
Dom plockar ut dom mest lämpliga kandidater som uppfyller dom krav man ställer på stridspiloter. Finns även helikopterutbildning att söka om inte drömyrket går.
Andra tips på hur jag ska förbereda mig i dessa år innan jag kan kanske bli utvald?
Skolan är viktig att sköta och matematik och hälsa.
Ställ gärna frågor till försvarsmakten om utbildningen för mer tips.