Militärhistoria iFokus

Militärhistoria

Etikett: lumparminnen
Läst 19009 ggr
[Jimmy.L]
4

Var tjänstgjorde du?

Själv tjänstgjorde jag på P10 i Strängnäs i 10 månader vid 8:e kompaniet, och efter grundutbildningen fick vi söka till Vakten, transport, övningsfälten på Härald eller Utö, kompaniskrivare mm. Jag själv och 4 andra hamnade på Utö skjutfält.

[julatopp7018]
1

Jag fick inte göra lumpen för jag har hjärtfel // väldigt trist

mikko
0

Jag gjorde lumpen på F21 som flygmek på J35 Draken 1981.

[per50]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gjorde lumpen på K1 i Stockholm 1979-80. Jag står längst upp till höger på bilden. Denna bild togs på en skjutövning.

[Jimmy.L]
1

Kpistar oj väldigt kul att se sådanna bilder.

[Jimmy.L]
1

8 Kompaniet står uppställda på P10 några dagar innan muck. Jag står rakt ovan den röda pricken på kanonen.

[GIKmio]
0

Jag gjorde inte värnplikten. Mönstrade på Karolinen i Karlstad 1992. Kom i utbildningsreserven pga nedsatt syn på ena ögat sades det. Regementet i Karlstad lades ned i den vevan också. Ytterligare ett bevis på neddragningarna i försvaret.

Joppo
1

Jag var storkökskock på A9 i Kristinehamn. Det var en rätt soft utbildning. Personligen trivdes jag  inte jättebra i lumpen. Jargongen som uppstår när man samlar massor av 20-åriga män på ett och samma ställe blev ganska påfrestande i längdenGlad Fast å andra sidan lärde jag mig laga mat, vilket jag haft nytta av på flera sätt.

Zodiac6
1

Jag var kock på 4:e komp(Riseberga) Dock hjälpte till vid Fransyskorna vi hade på kompaniet ute i fält
Detta var år 1988-89
OBS det riktiga A9 som ligger i Kristinehamn
Och ingen wannabe A9 i Boden Flört

JanGBG
0

Flört

A9 på 1960-talet i Kristinehamn, 15 månar och ALLA repövningarna inte mindre än 6 stycken.

E o Si = eldledning och signaltjänst var utbildningsgrenen, blev värnpliktig sergent på den tiden.

Fast blev krigsplacerad som Signalbefäl på batteri ( heter väl kompani nu)

ElLobo
0

Jag var förbandsplatsgruppchef på 7.LUH på T 2 i Skövde 1980-81.

[Björn.B]
0

PBVskytt Strängnäs 10 månader.

[Sjöholm i Hålan]
0

Var på P6 Kristianstad…."Gnistbög" :-) 1981-82 ….Fick skjuta först med k-pist,men blev flyttad till annat kompani pga "amerikansk patron ur" inne på kaserngård :-) Kände inte skottet i loppet,utan fyrade av ner mot kullerstenarna !!!Fick handhavandeförbud för k-pist!!! Jäklar vilket liv det blev…Flyttades till Liv. med omedelbar verkan :-) Dagen efter fick jag en AK-4a i händerna,varvid jag påpekade "handhavandeförbudet" Fick till svar: Var ett annat vapen och annat kompani !!!!!! Avskydde att skjuta,så på pin kiv sköt jag på andras mål/måltavlor,med resultat att jag fick även här "handhavandeförbud"  Skönt,slipper jag skjuta mer,tänkte jag…men ikke :-) Nästa i tur blev………KSP-36a Men nu hade jag hittat hem :-) Men råkade göra gräsbrand med spårljusammution!! i mars månad :-) På betyg stod "som skytt obrukbar !! På krigsplaceringsordern blev jag placerad som……….kulspruteskytt!! Skulle väl vara snabbaste sättet "avliva vpl 617 *******" :-)

[Jimmy.L]
0

#12 Du är nog inte ensam om att ha skjutit vårdaskott, vi hade ett par killar i vakten som lyckades med vårdaskott i 8:e kompaniets byggnad. Dom fick göra patron ur på gården under en helg som straff Glad.

[Sjöholm i Hålan]
0

Hahahaha skjuta inomhus !!!Är nog etter värre,än min lilla salut på kaserngård :-) Jag körde och välte med en TGB 11 under en övning,skåpet fullt av mina kompanikompisar..Skitet välte ner i en 70 cm djup lerpöl med den enda utgången neråt !!!! Så där låg 7 pågar i skåpet,vansinnigt skrikande,ett ilsket befäl som hamnade på samma sida som lerpölen,givetvis hade gubben fönstert öppet !!..Tog 1,5 timme innan bilen blev bärgad och pågarna fick komma ut.!!!!! Var inte så populär den dagen,för givetvis missade dom middan !!! En torsdag till råga på allt !! För detta fick jag 21 dagars kompaniförbud !!! Varför jag välte?? Skulle lära oss på terrängbana att undvika leran med att köra på en sluttande slänt,kom givetvis för högt i vinkel,sen blev det ju inte bättre av att pågarna jäklades där bak…Dom dansade på höger sida inne i skåpet för att jäklas :-)  Finns mååååånga underbara minnen,Var aldrig en stridis,långt ifrån MEN skulle inte vilja ha detta ogjort..Tycker egentligen synd om pågarna/tjejerna som inte får/kan göra lumpen idag..Undertiteln på Filmen "Repmånad" är bara så rätt…."Hur man gör pojkar av män"

[Jimmy.L]
1

#14 Haha du var med om den del hör jag.

Vi skulle sätta dit sommar hjul på fordon på Utö pasarskjutfält, och sedan ta lastbilen ner till byn och möta upp waxholmsbåten som kom med varor, halvvägs lossnade fram hjulet på lastbilen och for iväg den missade en "civil bil med en halvmeter. Snacka om att vi blev utskällda efter det.

En annan grej var kring jul vi fick i uppgift av vår kapten att hitta en julgran som skulle sättas upp vid huset där skjutfältetsbefäl satt i, vi valde ut troligen den fulaste granen man kunde hitta och klädde den med ljus. Dagen efter blev vi kallade till kaptenen som skällde ut oss och krävde att vi skulle hitta en bättre gran, senare fick vi höra av dom civila anställda att gästande befälen hade retat våran kapten om den där granen när dom hade krökat.

Under grund utbildningen i Strängnäs var vi ut och krökade ganska så hårt och dagen efter skulle vi ha skjutövning med AK:5 och en av grabbarna slänger ifrån sig vapnet och vägrar skjuta för att han är för bakfull. Tror jag aldrig har sätt något befäl så förbannad just då.

[Sjöholm i Hålan]
4

Hahaha klä gran fick vi med göra,när jag hamnat på Liv. Och vi skulle hämta två granar 1 mil utanför Krstd … Kom halvvägs,så kom jag och den andra pågen,på att var ju mycket smartare att "tjuva" en gran i skogen i närheten,sen kunde vi fika på stan istället !!! Sagt och gjort,vi hittade två skitfina granar,sågade ner dessa och på bilen …Glada som fasen att vi fick 1 timmes fika på köpet !! Kör tillbaka till P6 vinschar av granarna och sätter dessa på plats …. 2 andra pågar fick i uppgift att bekläda dessa …rätt som det var kommer polisen till P6 med tre !!! bilar… Hämtade vårt befäl !! Fick sen reda på att några sett "vår" bil köra ut från skogen och ringt markägaren som ringde polisen ..Och befälet hade ju skrivit körorder och allt till oss…Mao han var ansvarig :-) Tala om att detta tystnades ner Vi undkom med blotta förskräckelsen ……Men jag fick civil rättegång också för annan förseelse: Var nere i Ravlunda på övning,fick inte ha civila bilar ner dit !! Jag ringer flickvän som bodde i Åhus,hon ville jag skulle komma upp.men jag kunde ju inte det !! Men som i naturen,när honan lockar,kommer hannen !! Hon berättade vad hon ville vi skulle göra.. ;-) Och det räckte för mej…Gjorde en falsk körorder till P6,tog ut nycklar till en bil,kör till Åhus,tillbringar natten där med mycket "kuttrasju" kör tidigt på morgonen tillbaka till Ravlunda,sitter överenskommen eldvakt…På morgonuppställning börjar fanjunkaren fråga ut oss hur vi sovit under natten ….Kom till mej och jag svarade så klart : Sovit gott i tältet,fanjunkare! Men…….skulle jag aldrig gjort,han svarade bara att jag inte sovit på hela natten,utan tillbringat natten med "*****sons dotter !!! Då bor gubben i samma område och sett en "kronans bil" !! skadestånd 20.000 tillgripande av statlig egendom 5000 :- förfalsking av order/urkundsförfalskining 3500 :- !!!!! Blev en dyr natt det där

[Björn.B]
0

Lykades med att slarva bort slutstycket till ak5an när vi skulle plocka ihop vapnet sent en kväll på en åker, det tog 5 timmar för oss att hitta den igen gissa om man var poppis hos grabbarna i luckan Obestämd

[Sjöholm i Hålan]
0

Hahahaha och hittade ni inte det hade det blivit polisabnälab och allt ;-) Var en i luckan där jag låg,som med slarvade bort st var till en AK4… var inte så farligt,men faaan va vi fick leta,och så stod ufot och jakade" tror var där jag ladda,näääää var nog där..Hääääär var det.nääää" höll på så i 2 timmar !! Sen kom idioten på efter 2 timmar att han hade varit inne i tältet !!!Och gjort vapenvård !!! ………… Sen fick hela högen pågar göra "straff" vi fick,tror jag,200 armhävningar sen körda ut i skogen sen fick vi gå 4 km !!!! För att idioten la slutstycket i tältet…………Men han fick tbx…tänkte ta honom utanför p6 dagen efter men han blev "räddad" av vädret….på natten öste det ner som så vi tog huntingen band honom vid ett träd sen fick han stå i ösregnet i 2 timmar !!!!!!!! Blev lite förkyld ;-)

[Björn.B]
0

Jag fick som straff 2v kompani förbud samt 500kr till muck kassan som vi hade.

[Sjöholm i Hålan]
0

Vi hade tt befäl som var "amerikaniserad" så vi fick bestämma straff eller fanjunkaren skulle göra det….. Lotten föll på oss,så det blev dessa två timmar.men jag hade inte gjort det…Jäklar va det regnade och svinkallt,så var inget nöje stå ute….jag glömde slutstycke en gång på vapnet,tror blev som dej,2 veckors kompaniförbud sen bjuda alla på luckan kaffe med negerboll på markan ….dessa lumparminnen,hade kunnat skriva en hel bok om egna och andras bravader…….

zoncar
0

Året var 1986 när jag fick ta på mig militärens kläder, som ung yngling fick jag infinna mig på ka4 Radarskolan, även känt som kärringberget  sedan skickad 1:a batteriet ka2 Rosenholm Karlskrona i 6 veckor sen till rörligt robot förband 4 batt ( fortfarande karlskrona)+ en slutövning i Härnösand då jag fick flaxa mellan Ksrr och rörligt! tyvärr tyckte jag min lumpatid vart totalt meningslös, men så här efteråt ett kul minne

[julatopp7018]
0

Kul att se en från KA 🙂

[Jimmy.L]
0

#21 Välkommen hit.

zoncar
1

#23 Tack Jimmy.L jo jag har kanske litet att berätta från min tid i just kustartilleriet, men jag minns bara det roliga, men det är väl just tanken med denna sida!?? ha det gott och manöver

[Jimmy.L]
1

#24 Allt av intresset är bara dela med dig 🙂

Chieko
3

K1 i Stockholm var min hemvist i 10 månader. Sista kullen att fullgöra värnplikt, 2009. Beriden musiksoldat. 14 i plutonen varav 8 tjejer. Vi hade tokkul större delen av tiden och slapp ligga i fält mer än 5 dagar. Musiker har annat att göra ;) Dock skjutit både ak5c och pistol med märken som minnen :)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

[Björn.B]
0

Oj 2009 det är inte så länge sen. Hur var det att rida måste ha varit svårt ibörjan att styra hästen med fötterna?

JanGBG
0

Vad skoj med en tjej inne på den här sajten.

Jag som är så "old" har ju inte upplev "kvinnliga soldater", men sedan under "gubbe åren" i Hemvärnet så kom ju kvinnliga befäl (stam) och utbildade oss i bland.

Dom var ju lika bra eller dåliga som allt annat manligt befäl! 

När jag har talat med Israeliska officerare så är deras uppfattning om kvinnliga soldater  i strid väldigt blandad.

Från Super Toppen  till Njaa!

Alltså tror jag att det är bra med en blandad arme, för så kan man nog säga om killar också.

Chieko
3

#27 Det var svårt nog utan att behöva använda fötterna. Enbart pukhästarna som styrs med fötterna, vi andra håller i tyglarna med en hand och spelar med den andra. Tunga instrument hålls upp med hjälp av sele. Jag spräckte läppen på ett av övningspassen i början men annars kom man in i det ganska fort. I alla fall jag som ridit längre än jag spelat (krav på att kunna spela men inte rida). 

#28 Ja jag tror att tjejer kan tillföra saker som inte killar kan. Än så länge är det så stor skillnad på könen. 

Hittade en porträttbild på mig och hästen :)

/Karin

JanGBG
0

#29. Utmärkt!

Det var en fin bild.

Hur tror du det skulle ha varit att rida till attack på 16 - 1700 du har ju i alla fall varit kavallerist ?

Hur fick dom hästarna att lyda?

Gnidde
0

13 månader i flottan, sjökommenderad på HMS Sveparen bygd 1917 som en av tre första minsvepare/utläggare. Numer upphuggen till skrot. det var en månad i Karlskrona för grundutbildning, sedan sjökommendering i tolv månader. Det mesta arbetet gick ut på målboxsering med utlägg vid radio nord och sedan dra mål hela dagen till långt in på kvällen. Vi utförde alla sortens arbeten som bärgning av haverister dra fartyg mellan Stockholm och Karlskrona. Under sommaren låg vi på västkusten med Lysekil som bas det var en härlig tid.

Hälsningar Gnidde.

[Jimmy.L]
0

#29 Väldigt fin bild.

Chieko
0

#30 det hästarna är vana vid gör de. Dessa hästar går lugnt genom stockholms innerstad med musiker på ryggarna men blir rädda för joggare i skogen ;) om hästarna tränas till strid är det inga problem.

/Karin

[ludden]
0

#33 Hur är det att se alla turister så vid slottet på sommaren och var det inte varmt i den uniformen.

[ludden]
0

#31 Flottan på den tiden var något att vara stolt över.

JanGBG
0

Hjälpte en reacting grupp Karoliner med utbildning på deras flintlåsmusköter och pistoler, fick se en instruktör som dom hade tagit upp från Danmark när det gällde deras kavallerigrupp.

Han menade att på den tiden hade man otroligt grymma metoder att få hästarna att lyda.

Menade också att det var otroligt viktigt att hästarna var vana vid var andra i förbandet och såg sig som en flock.

Såg när dom red en fingerad attack, trots att dom bara var tio  stycken var det imponerande.

Chieko
0

#34 Det är ganska pampigt. Speciellt 6 juni var det ju helt fullt. Så fullt att vi fick rida en annan väg hem, vi kom inte fram den vanliga vägen. Och då märktes det hur mycket hästar är vanedjur. De blev jätteoroliga när vi inte tog den vanliga vägen! Min häst galopperade i stort sett hela tiden, istället för att skritta lugnt ;)

Jo, uniformen är helt galet varm! 

#36 Jo hästhållningen har ju förbättrats. Och våra hästar har ju tränats lite annorlunda. Det är också stor skillnad på dem jämfört med ridskolehästar vad gäller att gå nära varandra. På ridskolor gäller oftast regeln minst en hästlängd mellan hästarna för att de inte ska sparka varandra. Men hästarna på K1 kan man rida hur nära varandra som helst, de är ju vana vid det.

/Karin

JanGBG
0

#37 När man ser äldre bilder och målningar från 16 - 1700 -talet så är ju formationerna knä - vid knä hästarna är ju otroligt när varandra.

Jag pratade med en av dom som var med i Kavallerigruppen hon sa att hästarna hade trängt ihop sig så mycket att det gjorde nästan ont i benen på henne, dom kom i kläm.

Jag undrar om inte "kragstövlar" med "mycket grovt stabilt läder långt upp på benet inte var ett skydd mot sådant.

Håller med dig om det med vanedjur. När dom första gången sköt med sina flintlås pistoler kunde dom knappt hålla hästarna, senare på dagen skött dom vilt från hästryggen! Det bekom inte hästarna.

Tycker detta med hästar är mycket intressant, har ju alltid varit stor och tung ( läs tjock) så det har aldrig blivit aktuellt att rida.

ElLobo
0

Om ni är nyfikna även på andra iFokusmedlemmar så finns en liknande tråd inne på Modellbygge; länk.

Cragan
0

mönstra i Karlstad men blev hemskickad första dagen av mönstringen litet y eller vad det nu var som var sämst i hälsa.  har för mig att jag kom i utbildnings reserven, va en till som fick åka hem samma dag han hade presiss kommit hem från thailand där han hade vart i 6 månader med glädjeflickor

Zepp
0

He he.. fick alldrig göra lumpen.. för det första så levde jag ett kringflackande liv som ung utan fast adress och fast jobb!

När jag väl fått ett fast jobb 20 år fyllda så lyckades de hitta mig.. och då blev jag hämtad av polis.. på jobbet, för mönstring.. så ni kan ju tänka er själva att min inställning till själva mönstringen inte var på topp!

Hur som helst.. blev bedömd som oduglig.. antagligen till stora delar på grund av mitt dåliga humör/dåliga uppförande under mönstringen!

Jag var lixom inte riktigt på rätt humör för just det.. just då.. av sagda skäl.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

papabear
3

Pansarskyttesoldat på 6:e komp P7 2004-2005 Jobbar som skyttesoldat (GSS/T) på 713:e lättskytte kompaniet idag.

[julatopp7018]
0

#42 välkommen hoppas du vill dela med dig erfarenhet och minnen.

papabear
0

Tackar #43 ! Glömde nämna att det e jag som är i mellersta raden 4:a från höger :D Jag delar gärna erfarenheter !

[ludden]
0

42 Har du tjänstgjort utomlands med?

papabear
0

Har tyvärr inte fått chansen änn #45 Men vi kommer ligga i reservberedskap nästa år då våra K soldater är i huvudberedskap. Då kommer vi kanske bli insatta om dör e vakanser på bataljonen. Känner Dick många som varit i Kosovo , Liberia och Afghanistan

Reuter
1

Sökte och fick anställning i flottan som plutonsofficerselev. 2000 sökte. tror 1000 kallades till mönstring. Jag till Kristianstad, Ville inte gå gymnasiet, men skitjobbet jag hittat tog musten ur mig:/ Hade varit för stöddig. Alla gick i skolan. Jag bar lådor med vitkål i lerig åker. Jag och 80 killar till kallades ” oktoberantagningen” Jag och de flesta fick sjökurs 1 på HMS Visborg HMS Småland och på ubåtar. Jag sade upp mig när vi återvände till karlskrona för gymnasiekurs på flottans gymnasium. Mitt livs mest ältade, ångrade men nödvändiga beslut. Jag var tvungen pröva på annat! Hittade tyvärr inget bättre.