Annons:
Etikettvapen-minor-och-robotsystem
Läst 4580 ggr
[julatopp7018]
10/27/12, 9:02 AM

R-40

Roboten Bisnovat som senare fick namnet Molniya och senare ändrades till Vympel R-40 är mer känd inom NATO som AA-6 Frän är en långdestans robot till jaktplan.

Foto en.wikipedia

R-40 utvecklades på 1960-talet av den sovjetiska unionen specifikt för MiG-25 jaktplanen , men kan även monteras på MiG-31 jaktplan.  Det är den största jaktroboten i världen som har funnits i produktion.

Bygget av Aviation XB-70 Valkyrie flyget i USA sågs som ett stort hot, och för att möta detta hot tog man fram jaktplanet MIG-25 och den behövde lämplig jaktrobot vilket blev R-40 jaktroboten.

För att kunna garantera en träff vid sådana höga hastigheter som flygplanen har och i den tunna luften, var en stor stridsspets nödvändigt för att få en tillräcklig stor effekt. Stora styrfenor krävdes för att ge roboten tillräckligt manövrerbarhet på hög höjd. Allt detta krävde en mycket stor jaktrobot och som ett resultat blev R-40 den största jaktroboten någonsin att tillverkas.

MiG-25 har exporterats till olika länder i Mellanöstern, jaktrobot R-40 har använts i strid i Irak och förmodligen av Syrien och Libyen också.

I en CIA rapport går det att läsa att den första dagen av Desert Storm, den 17 januari 1991, blev en s F/A-18C Hornet ned skjuten av en R-40 jaktrobot från en irakisk MiG-25. Det är det enda bekräftade rapporten om att en jaktrobot skjutit ner ett plan under Operation Desert Storm.

Robotens längd är drygt 6m lång och har en stridsspets på 70kg och kan fördas så långt som 6mil.

Produktionen av R-40 slutade 1991, men finns i begränsad antal att beväpna MiG-25 och några MiG-31 jaktplan. Så sent som 2010 skall några MIG jaktplan sätts med dessa jaktrobotar.

Annons:
[Jimmy.L]
10/27/12, 9:21 AM
#1

Väldigt stor jaktrobot måste jag säga.

[Björn.B]
10/27/12, 11:15 AM
#2

Förvånad att den håller än idag?

[julatopp7018]
10/27/12, 11:22 AM
#3

Dagens robotar bygger mycket på samma tecknik som dom äldre.

Zepp
5/28/17, 3:29 PM
#4

Den var främst konstruerad för och främst avsedd för att skjuta ner amerikanska kärnvapenbestyckade bombplan, på den tiden det begav sig.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: