Etikettstridsvagnar-pansarfordon
Läst 14219 ggr
Jimmy.L
2012-05-10, 11:45

Stridsvagn 103

I mitten av 50-talet kom man att fundra på att ersätta  dom brittisktillverkade Centurionvagnarna man hade i försvaret. Några förslag togs fram men dom ansågs vara för dyra, och då togs det fram en lösning på en vagn utan något torn. Man kom att sätta dit en kanonkaliber på 105 mm och vagnen fick namnet Stridsvagn 103. Namnet var för att den var den tredje stridsvagnen i svenska försvaret med en kanon över 10 cm.

Mellan år 1967 och år 1971 levererades 290 stycken Stridsvagn 103 till försvaret och Stridsvagn 103 var byggd för svenska förhållanden och hade inget torn, vilket gav en låg profil och i strid gav det nog endel fördel att va så låg.. Kanonen var fast i chassiet vilket gjorde att hela fordonet fick vridas för att rikta kanonen i sidled. Vagnen kunde med hjälp av hydraulik dumpas för att rikta kanonen i höjdled.

Den kom i olika serier som 103 A, B, C och D.

Samtliga vagnar byggdes om till C-utförande under året 1986 och dom fick laseravståndsmätare, men även extra skydd i form av 22 liters bränsledunkar på sidorna. Motorena byttes även dom ut till starkare diselmotorer. Även automatladdning som gav den högre eldhastighet, ca 1 skott var 3 sek.

Discovery utsåg 103C till den 6:e bästa stridsvagnen genom tiderna.

Fakta:

Besättning: 3 man 3 vagnchef, förare och skytt.

Beväpning: 105 mm L/62 räfflad kanon samt tre ksp och rökgranater. Kanonen har två helautomatiska magasin, ett med 20 och ett med 25 skott.

Vikt:103 B-serien: 39,7 ton, 103 C- serien: 42,5 ton.

ElLobo
2012-05-11, 12:48
#1

En mycket bra stridsvagn, men som sagt, nackdelen var att hela vagnen måste vridas för att rikta i sidled. Det var väl därför den många gånger fick negativ kritik.

Jimmy.L
2012-05-11, 13:01
#2

Ja det är väl nästan det ända felet med denna stridsvagn. Att Discovery sätte den på 6:e plats som den bästa stridsvagnen är för mig lite förvånande. Den kan ju knappast vara bra i strid i städer.

Jimmy.L
2012-05-12, 20:15
#3

Utanför Arme museumet

Jimmy.L
2012-05-12, 20:15
#4

Arsenalen

Jimmy.L
2012-05-13, 09:34
#5

Bild till på den utanför arme museumet.

suddis
2012-05-17, 10:12
#6

Strv 103 fick ju lite kritik från insidan.men med rätt utbildad personal,så hade den sina fördelar iaf.storleken och den tornlösa vagnen kunde man lätt gömma sig i bakhåll och det sluttande frampartiet gjorde svårt att få in en träff. 103 var inte nog inte lämpad för strid i bebyggelse.

Strv 103 och Pbv 302 under anfall.

Jimmy.L
2012-05-17, 10:17
#7

Ja den kan inte ha varit lätt att se i skogen, mins när jag var liten hade dom en större övning i min kommun då stötte vi på denna vagn i skogen, vi såg den inte förs vi var sådär 10m från den.

julatopp7018
2012-05-18, 15:48
#8

Sitter det någon hydralik i botten så det går att höja sänka den?


ElLobo
2012-05-27, 12:39
#9

.

Björn.B
2012-06-01, 15:15
#10

Lite rolig teknik för att få den att åka över sjöar.

Borde man inte satsa på sådanna här stridsvagnar just på den låga hållningen?

Skärgårdskocken.

Jimmy.L
2012-07-29, 13:12
#11

Mer bilder

denstore
2012-07-29, 18:37
#12

Om jag inte minns fel så var hydraliken placerad ganska sårbart innanför bärhjulen, vilket hade gjort den till ganska sårbar för flankerande eld. Dessutom kunde den inte skjuta under gång, vilket är en rätt rejäl nackdel. Jag skulle vilja påstå att Discoverys placering baserar sig på tveksam fakta, och ganska mycket roligt och annorlunda utseende.

Jimmy.L
2012-07-30, 07:52
#13

#12 Du har nog en poäng där läser man på denna sida nämner man flera brister. Jag blir väldigt förvånad att den hade så många brister som man tar upp i länken.

Björn.B
2012-07-30, 09:58
#14

På länken som Jimmy.L skriver man mängder med brister vagnen har. Blir förvånad att den hade så stora brister om det stämmer i länken tex

  • Vid besök på den tyska pansarskolan i Münster 1976 visade tyskarna motorbyte på Leopardstridsvagnen. Vi klockade tiden från det vagnen stannade till den körde därifrån med en annan motor. Tiden var 7 minuter. En jämförelse med strv 103 visar på flera timmar för samma åtgärd.
  • För strv 103 räckte drivmedlen vid full stridsverksamhet endast något mer än en halv dag. Det blev nödvändigt att planera striden så att uppehåll kunde göras i striden mitt på dagen, drivmedel framföras och tankning verkställas ofta ute i delvis öppen terräng.

Det är ju väldigt allvarliga brister som skrivs på länken. Borde man inte ha fixat eller bytt till andra vagnar när det var sådanna här stora brister?

Skärgårdskocken.

Jimmy.L
2012-07-30, 10:54
#15

Man hade väl inte mycket till val, fanns endel vagnar man tittade på men var för dyra.

[ludden]
2013-08-19, 13:22
#16

Fast den tycks ha så många brister så var det en väldigt unik stridsvagn. Vi lär nog aldrig få se liknande stridsvagnar.

Jimmy.L
2013-08-19, 16:44
#17

Torn stridsvagnar är nog att föredra.

Zepp
2013-08-22, 00:00
#18

Den är ingen egentlig stridsvagn utan en pansarvärnskanonvagn.. dvs den lämpar sig främst för försvar.

Torn krävs vid anfall.

På den tiden så krävde alla stridsvagnar att man stod still för att skjuta.

Det krävs ett stabiliserande gyrosysten för att skjuta under gång.. det hade nog inte varit helt omöjligt att sätta dit?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[ludden]
2014-01-30, 13:23
#19

Vapenverkan mot Stridsvagn 103 .

Jimmy.L
2014-01-30, 14:26
#20

Den videon på olika tester av pansarskyddet är verkligen intressant att se.

Göteborgaren
2014-01-30, 19:33
#21

Intressant prov av stridsvagnen man skjuter med nästan allt man har.

julatopp7018
2014-02-05, 20:00
#22

Såg videon för några dagar sen, finns det liknande tester för vagn 122?


Björn.B
2014-02-06, 16:09
#23

Otroligt vad den klarar av.

Skärgårdskocken.

Göteborgaren
2014-02-06, 17:56
#24

22 Skulle bli för dyrt att göra dessa tester idag.

starhawk
2014-02-07, 12:34
#25

En annan unik detalj var att S-vagnen kunde skötas effektivt av endast en man, både skytten och tankchefen hade ett T-format reglage att köra vagnen med och även knappar för att ladda kanonen och avfyra den, laddaren (som egentligen inte laddade kanonen eftersom S hade automatladdare) hade ett enklare reglage som han endast kunde köra vagnen med.

Givetvis var den inget vidare i stadsstrid men det är en egenskap den delar med i stort sett samtliga stridsvagnar, stadsmiljö är något som stridsvagnar är sällsynt dåligt anpassade för.

Att den inte skulle lämpa sig för anfall för att den hade fast torn är ett konstigt sätt att resonera, åtskilliga vagnar med fast torn har använts i anfallsstrid och fungerat utmärkt i den rollen. Vid försvarsstrid är däremot ett torn bra att ha eftersom stridsvagnen måste vända rumpan mot fienden när den byter försvarslinje, dom två undantagen är S som har en "reservförare" bakåt och andra världskrigsvagnen Archer som hade kanonen fast monterad bakåt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[ludden]
2014-02-07, 15:00
#26

Bra skydd förbesättningen om inte annat det bevisar videon.

Jimmy.L
2014-03-26, 18:45
#27

Intressant historia om vagnen

http://www.ointres.se/strv_103.htm

Göteborgaren
2014-03-26, 20:47
#28

#27 Många historier om denna stridsvagn det var en bra sida med mycket fakta.

Jimmy.L
2017-05-02, 15:30
#29

Stridsvagn 103 C, eller Stridsvagn S som den kallas, fyller 50 år och det ska uppmärksammas särskilt under Motorsportveckan. I lördags fanns representanter för Motorsportveckan med på Motordagen.

http://nwt.se/karlskoga-degerfors/2017/05/02/50-arsjubilerande-stridsvagn#

Upp till toppen