Militärhistoria iFokus

Militärhistoria

Etikett: vapensystem
Läst 2458 ggr
[Jimmy.L]
0

Framtidens svenska vapen

Leon1973
0

Precis som vårt försvar så blir vapen mindre och mindre….

be inte om hjälp om du inte vill ha den

[Jimmy.L]
0

Jo mindre automatvapen är bättre i strid vid bebyggelse. Man satsar mycket på fordon nu.

felle-j
0

Behövs verkligen AK 5C bytas ut så snart snart?

[Jimmy.L]
0

AK 5C är bara modifierad från den vanliga AK 5:an man är inne på D varianten just nu. Vi har haft AK 5 sen 1986.

[ludden]
0

AK:an har nog gjort sitt det kostar för mycket att bygga om den. Bandvagn 410 ser ut att vara mycket spännande. Helikopter 14 måste vara dyr i drift med sina 500 liter i timmen.

Cragan
0

bullpup är ganska smart o ta till om man vill ha korta vapen behåller ju pip längden så sänker varken genomslags kraften eller avstånds pressitionen.

#5 undra om det är speciellt höga siffror med 500L/timme black hawksen vi har nu kommer 0,32km per liter och 278,41km per timme så borde ju gå o räkna ut hur mycket det monstret pimplar i sig per timme, gjorde ett par försök men gav upp då min hjärna tydligen inte vill att jag ska försöka mig på matte just nu 🤦‍♂️

[ludden]
0

Ska fråga när dom landar i Stockholm slutet av maj.

[Jimmy.L]
0

Bandvagn 410 finns nu på Arsenalen under sommaren dom har fått låna den av försvaret. Den kommer rakt från fabriken.

[Göteborgaren]
0

Vilken karbin är mest trolig att vi köper in?

[ludden]
0

Ska säkert göras upphandling av vapnen. Försvaret bör testa olika innan man bestämmer sig.

[Jimmy.L]
0
KimE
0

Ja det är troligt att det blir ett vapen som liknar lwci och hk416.

http://cornucopia.cornubot.se/2016/11/mop-nytt-ny-m4-baserad-automatkarbin.html

Zepp
1

Och skulderburet luftvärn!😃

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

KimE
0

Göteborgs lokala polis piket/insatsstyrka har fått LWCI.

http://cornucopia.cornubot.se/2017/04/tfb-bekraftar-att-aven-goteborgspiketen.html