Militärhistoria iFokus

Militärhistoria

Etikett: övrigt
Läst 495 ggr
KimE
0

"Om det händer något

ska man bo på landet eller vara vän med en bonde" Cecilia Hagen

"Det som hände för 80år sedan var så osannolikt att det kanske händer igen"

http://www.expressen.se/kronikorer/cecilia-hagen/om-det-hander-nagot-ska-man-bo-pa-landet/

[Jimmy.L]
0

Jo det är lättare att bo utanför stan än i stan vid kris.

KimE
0

Intressant att så många börjar bry sig om att hålla en beredskap inför dåliga tider. Cecilia Hagen är inte direkt preppertypen.

Agafia
0

Skinnet har väl fallit ifrån ögonen på folk 😉 Oron ute i Världen , att det kan hända hemska saker i lilla Sverige , medvetna om att vi inte är så skyddade som vi tror osv. Tror jag bidrar till att många börjar tänka på hur de ska agera i kristider.

[Jimmy.L]
0

#3 Visst är det så. Många har slarvat med att se till att ha vatten, mat och värme vid en kris.

Agafia
0

Kanske har de senaste årens stormar bidragit till mer beredskap när det gäller att bunkra mat , vatten o att ha reservaggregat för el. De stormarna har ju visat oss hur sårbara vi är om elen slås ut i flera dagar tex.

KimE
0

Jag känner en som fick klara sig i fyra dygn utan el efter en storm -18 c, de fick ca 700kr i ersättning.

landsbygdsbo
0

De flesta bönder idag är 100% avhängiga av tillgång till el o diesel.

För min egen del skulle jag tvingas byta bostad eftersom jag inte kan håller den varm utan el.

Skulle en skarp situation uppstå skulle nog samma administrativa kontrollsystem upprättas som var igång under ww2.

Då brännved och jordbruksprodukter noga registrerades och fördes in i ransoneringssystemet.

Bondens familj hade då både i stort sett fri tillgång till mjölk,ägg o kött samt ved. Men tvingades leverera efter gårdens storlek.

Tjeja
0

Det är ju knappast någon nyhet att man lever tryggare på landet i kristider. Den innre preppern i mig lider nu när jag blivit tvungen att flytta närmare in mot storstadens centrum än någonsin. Betong är inget man kan äta sig mätt på. I skogen kan man klara sig året runt. Har man en bondgård kan man leva rena lyxen.

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

KimE
0

Ett par vedeldade kaminer och rökrör ut genom väggen så får de värme inte snyggt men det går i nödfall.

[Jimmy.L]
2

När Sverige drar radikalt ner på användningen av kontanter säger kritiker att det går för fort. Vad händer vid en cyberattack?, frågar marknadsförsäljare i Stockholm.

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/12/24/sverige-kan-bli-forsta-kontantfria-landet

KimE
1

Swish kroknade under julhandeln tål inte ens normal användning.

[Jimmy.L]
2

#11 Ja det visar hur såbart samhället är.

[Jimmy.L]
0

Det säkerhetspolitiska läget i världen har inneburit att landets kommuner uppmanas att se över sina bergrum och ledningscentraler. — Oavsett vad som händer ska vi vara väl rustade inför en krissituation, säger Fredric Jonsson, säkerhetschef i Jönköpings kommun.

http://www.jp.se/article/910-kvadratmeter-hus-inne-i-berget/

[Jimmy.L]
1

Stormen Urd aktualiserade en fråga som faktiskt borde diskuteras mer. Om det beror på klimatförändringar eller inte är onödigt att gå in på, men faktum är att landet under 2000-talet drabbats av fler stora stormar än tidigare. De utgör givetvis inte det enda problemet. Storbranden i Västmanland 2014 blottade en hel del luckor i den svenska katastrofberedskapen.

http://www.ostrasmaland.se/ledare/beredskapen-ska-vara-god/

Cojimar
1

#0 Till och med nöjeskrönikören Cecilia Hagen verkade, om än i lite lättsam ton, lyssna in aningar om kommande ofärd redan 2016, och travesterade Tage Danielsson:

"Fast det är förstås inte sannolikt att något sådant skulle kunna hända eller att om det som hände i Europa för snart 80 år sen verkligen hände, mot förmodan, så är ju sannolikheten för att det ska hända en gång till, så oerhört löjligt jätteliten så att på sätt och vis kan man säga att det var nästan bra att det som hände då hände, för då kan man ju nästan säkert säga att det inte kommer att hända igen."---

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Cecilia Hagen: Jag vill påstå att allt är frid och fröjd i den stora och den lilla världen, men gör jag det så ljuger jag och det gör vi inte i gammelmedia