Indiska flygvapnet
Su i Indiens himmel
Indien tänker i december utforma sin åttonde flygskvadron Su-30MKI. Skvadronen ska stationeras vid basen Sirsa i delstaten Haryana. Detta är den tredje skvadronen med Su-30MKI som ska sättas upp i närheten av gränsen till Pakistan på de senaste 14 månaderna.
Jaså dom utökar flygbaser kraftigt nu.
Flygtillverkaren MiG har inlett leveranser av första jaktplan MiG-29, moderniserade till version UPG, till Indien. De första tre planen har levererats till beställaren. Allt som allt förutser kontraktet värt 850 miljoner dollar modernisering av 65 jaktplan.
http://swedish.ruvr.ru/2012_12_11/Ryssland-levererar-MiG-29UPG-till-Indien/
Indien har vekligen handlat i miljardklassen iår.
Det ryska flygplansbolaget MiG har levererat till Indien fyra fartygsburna stridsflygplan MiG-29K/KUB i december, meddelar bolagets presstjänst
Hur går det till vid leverans? Flygs dom eller kommer dom i delar?

Det beror på. Och varierar mellan tillverkare och tillverkare, och mellan land och land. Ibland flygs de om det är på lagom avstånd, ibland kommer planen i delar och sätts ihop av inflygna montörer, ibland sätts planen ihop på inhemska fabriker.
Okej tack.

Man får alla delar i en låda, och sen en instruktion på Ryska och en insexnyckel! 
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#9 Haha, är det en Ikea beskrivning på ryska då 
Ja då lär det saknas skruvar 

IAF to Deploy Mi-17 V5 Squadron Near Indo-Pak Border
Strengthening its presence along the Pakistan border, the Indian Air force (IAF) is deploying a squadron of its latest Mi-17 V5 helicopters, comprising about 15 aircraft, at the Phalodi air base near Jodhpur in Rajasthan.
Indien planerar att inleda världens största anbudstävling om inköpet av mångsidiga helikoptrar för 6 miljarder dollar.
http://swedish.ruvr.ru/2013_01_31/Indien-koper-helikoptrar-for-6-miljarder-dollar/
Ett jaktflygplan MiG-21 kraschade idag i Indien, piloten omkom, rapporterar indiska medier. Katastrofen inträffade i delstaten Rajasthan i landets nordvästra del
http://swedish.ruvr.ru/2013_07_15/Jaktflygplan-MiG-21-kraschade-i-Indien/
Oj villken mobilisering… har spänningarna i området ökat på sistone?
#15 inte som jag känner till, dom har lite sammandrabbning med Pakistan ibland men det händer lite då o då.

Det handlar snarare om stormaktsambitioner!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

India close to buying Japan-made military aircraft
India is set to become the first country since World War Two to buy a military aircraft from Japan, helping Prime Minister Shinzo Abe dismantle a ban on weapons exports that has kept his country's defence contractors out of foreign markets.
Länk: India close to buying Japan-made military aircraft
India first to buy Japan’s military planes since WW2
Japan will sell about 15 amphibious military planes to India in a move signalling the end of the country’s self-imposed military technology export ban that has been in place since the Second World War.

India set to purchase Japan-made military aircraft
In light of the new and improved economic ties between the two countries, India is now looking to purchase military aircraft from Japan. This will mark a first since the Second World War, since India will most likely be the first country to purchase military equipment from Japan, helping Japanese Prime Minister Shinzo Abe move closer towards dismantling a nationwide ban on Japanese companies exporting military weapons.
Ett bra val tror jag det är att välja Japan för tillverkning dom är duktiga på teknik.

DRDO successfully test-fires Akash air defence missiles
Tests were conducted by the IAF, which will be the first service to induct the Akash missiles in its inventory.
Länk: DRDO successfully test-fires Akash air defence missiles
India's Supersonic Akash Missiles Intercept Moving Targets in Test
India's supersonic, medium-range surface-to-air Akash missiles on Wednesday successfully intercepted fast moving targets in ripple mode in a test carried out from a defence base in Odisha, an official said.
Länk: India's Supersonic Akash Missiles Intercept Moving Targets in Test

Saab får följdbeställningar
Saab får följdbeställningar på missilskyddsystem till indiska flygvapnets helikopter Dhruv

. KimE . 2016-04-17 09:21
Indien har gått med på ett pris på 8,8b $ för 36 rafale med vapenpaket avtalet förväntas skrivas under inom tre veckor.
Indien har specifierat vapnen till rafale ,mica, scalp och meteor indisk anpassning av rafale så att den kan bära 10ton vapen. Troligen så ingår anpassning till indiska och ryska vapen också.