Militärhistoria iFokus

Militärhistoria

Etikettövrigt
Läst 1477 ggr
[ludden]
1

Uppmanas inte bära uniform

Överbefälhavararen uppmanar de försvarsanställda att tänka efter kring att klä sig i uniform om de vistas ensamma på vissa offentliga platser. Det finns nämligen en hotbild mot dem.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=6106864

Hoseok
1

Oj, aldrig ens tänkt tanken på att någon skulle bli irriterad av en militäruniform, men det är klart det finns folk till allting!

Personligen så blir jag alltid fascinerad av folk som bär militäruniform av olika slag på allmäna platser. Känns väldigt speciellt på något vis.

[Torpedtass]
0

Jag tycker det är rätt inställning av överbefälhavaren, jag har inget emot militären men man behöver ju inte skylta om att man är soldat. Samtidigt finns det ju också personer som bär militära kläder som inte är militärer och det är väl ännu värre.

Maria
0

Med tanke på hur mycket människor som har varit med om krig och har upplevelser få av oss kan tänka sig så kanske militär klädsel kan ge mycket blandade känslor.

Jag bara gissar.

/Maria

Hoseok
0

#3 Det har du helt rätt i! Tänkte inte från den synvinkeln.

[ludden]
9

#2 och #3 Varför ska inte svenska soldater få bära uniform? Våra veteraner som riskerar sina liv i andra länder får dom inte visa sig i uniform eller Medaljer för sin insats för freden? Även här hemma räddade Hemvärnet och Försvarsmakten många människor som försvinner.

Maria
0

#5 Det var väl snarare en rekommendation på grund av en hotbild.

/Maria

[ludden]
10

#6 Ska hotbilden besegra oss i vårat sätt att röra oss?

Maria
0

#7 Stopp där….jag lägger inga som helst åsikter i det hela utan bara funderar.

/Maria

[ludden]
8

#8 Är inte att gissa en åsikt?

Maria
0

Jag trodde att uniformen var ett slags arbetskläder liksom olika yrken som poliser, vårdfolk, väktare, osv.

Du menar att man bär uniform privat så att säga?

/Maria

[ludden]
9

Många soldater bär sin uniform från bostaden till regementet eller när dom reser till och från sitt uppdrag i andra länder. Sen har vi även soldater som deltar i olika evenemang som mässor där dom rekryterar ny personal.

Maria
0

OK, då är jag med.

/Maria

[Torpedtass]
0

#5 Inget som förbjuder dem men jag ser liksom inte meningen med att gå och skylta om det på sin fritid. Min far är gammal överbefälhavare, han går inte direkt och skyltar med det lika lite som poliser, brandmän eller andra "hjältar" skulle skylta om sitt yrke.

[ludden]
9

#13 Var går soldaterna på sin fritid och skryter om detta? Dom får inte bära uniform än när dom åker från regementet och hem samt tillbaka eller när dom är på väg utomlands på uppdrag eller på väg hem fråga din far om det. Dom som har gjort FN-uppdrag har rätt att få visa upp sina Medaljer eller ser du ner på dom som är villiga att offra sina liv för andra?

Hoseok
1

Jag förstår verkligen inte hur du ens kom i närheten av att tolka det som att Torpedtass skulle "se ner" på de som kämpat inom militären och för FN..

Maria
3

#14 Jag hamnade på den här sidan av en slump då den dök upp bland nya inlägg.

Jag uppfattar inte att Torpedtass på något sett ser ner på några militärer. Han/hennes far är ju t.om gammal överbefälhavare.

Det känns som om du blir väldigt irriterad🤔

/Maria

[ludden]
9

#15 och #16 Tycker ni att soldaterna skryter om att dom går i uniform? Denna säger ju rakt ut att dom skryter håller ni med om det?

Hoseok
0

Jag läste ordet "skylta", inte "skryta". Jag anser inte att det riktigt är synonymer i det här sammanhanget.

Maria
0

#17 Det är ju helt och hållet en tolkningsfråga. Precis som du menar att "gissa" är en åsikt.

/Maria

[Torpedtass]
0

#14 Här gör dem det i alla fall, dvs bär uniform på sin fritid bara för att. Vet inte hur många jag sätt i mataffärer, sitta i parker, sitta på fik, på biblioteket etc.

[ludden]
9

#18 Okej jag omformulerar frågan anser du att soldaterna gör fel som skyltar att dom går med uniform? Undervärnplikten som vi hade i Sverige var många stolta att kunna resa hem i uniform ska man som soldat skämmas att försvara Sverige?

Läste du hela artikeln med?

"Kent Löving tycker det är tråkigt att de anställda inte ska kunna bära sina arbetskläder utan risk. Han själv tvekar däremot inte för att bära sin uniform med stolthet.  

– Jag är stolt över min uniform och stolt över att vara anställd vid försvaret så tvekar inte att bära min uniform, säger han."

Maria
0

#21 Men det hela är ju fortfarande bara en uppmaning. Jag antar att var och en gör som de vill.

/Maria

[ludden]
9

#20 Har du frågat personen om denna tillhör försvarsmakten och om denna är på väg hem eller till jobbet? En komplett M 90 finns i närmsta jaktaffär att köpa.

[Söderort]
7

#20 Hur vet du att dom är anställda av Försvarsmakten kan ju vara så som #23 säger.

Hoseok
0

#21 Jag kan inte uttala mig alls om det eftersom jag inte har någon som helst koppling till det militära. Precis som Maria så hittade jag hit genom senaste inläggen. Därför har jag väldigt svårt att avgöra vad som är "rätt" eller "fel". 

Jag, personligen, bryr mig inte ett dugg om de bär uniformer på allmänna platser.

[Söderort]
9

#25 Ska man förbjuda folk att bära kläder som kan vara kränkande? Vissa ungdomar känner sig kränkta av polisuniformer vissa känner sig kränkta av slöja.

[Torpedtass]
2

#23 Inte alla men en del har man hört stått och sagt till personal på diverse ställen att de tillhör försvarsmakten, riktigt häver ur sig det utan att någon ens behöver fråga.

Jag bor också precis bredvid försvarsmakten som finns i denna stad (alltså inte Stockholm) så kanske är det så att jag uppmärksammar dessa personer som jag upplever skryter om deras yrke mer än andra.

Jag menar, jag har uniform från flygvapnet och inte skulle jag gå med det på bara för att jag har en. 😉

Sen om det är så att några av dessa kanske föredrar att gå i jaktkläder till vardags eller inte kan jag inte svara på men de jag vet som verkligen tillhör försvarsmakten och som går och skryter om det är väl inte direkt positivt i mina ögon.

Samtidigt finns det också de, har en granne bla, som inte alls tillhör försvarsmakten men går i uniform och dessutom påstår sig tillhöra försvarsmakten och som nämnt tidigare är det ännu värre.

Hoseok
1

#26 Varför får jag dessa frågor? 😮 Jag säger ju att jag inte ser något problem med att de bär uniform på allmänna platser.

Maria
0

#26 Hur kommer ordet "kränkt" in i sammanhanget?

/Maria

[ludden]
9

#27 Det stör dig alltså att folk går med uniform? Osmaklig syn du har på andra människor.

Maria
0

#30 Du ställer en massa frågor men du svarar inte på de frågor du själv får.

/Maria

[Söderort]
8

#28 Du håller ju med ett inlägg i #3 eller hur som beskriver att vissa kan känna sig kränkta av en uniform

[ludden]
8

#30 Vilka frågor har jag ställt? Jag har svarat på dom inlägg som varit och ett forum handlar ju om att ge och ta frågor.

Denna kommentar har tagits bort.
[ludden]
7

#34 Jaså det tycker du men ändå skriver du

"Jag bor också precis bredvid försvarsmakten som finns i denna stad (alltså inte Stockholm) så kanske är det så att jag uppmärksammar dessa personer som jag upplever skryter om deras yrke mer än andra."

Ta och läs igenom hur du tycker om andra yrkesgrupper!

Hoseok
2

#32 Ja, för jag bryr mig mer om folk som kanske lider av posttraumatisk stressyndrom än folk som har rätt att visa att de gjort något bra genom att bära uniform. Där går mina prioriteringar, liksom.

Jag har inte sagt något om att förbjuda. Jag säger bara att det finns olika synvinklar av allting.

[Torpedtass]
1

#35 På vilket sätt tolkar du min boendeform som att jag har osmaklig syn på andra människor? Lever man med/bland och är uppväxt inom ett specifikt yrke faller det väl inte mer än naturligt att man då också uppmärksammar personer som tillhör just det yrket och då också ser de personer som är avvikande och lite mer skrytande kring vilken yrkesform de har. Precis som personer som äger en Volvo V70 uppmärksammar andra personer som äger en likadan, ett exempel.

Det är ingen mening att du blir irriterad på mig för något du själv fått om bakfoten.

[Söderort]
9

#36 Vilka tror du offrade sina liv för att rädda andra människor i världen, vilka tror du sitter i rullstol för att rädda andra människor vilka tror du räddar människor i skogen som kan kallas in vilka bidrog i den stora branden i somras?

Så ser verkligheten ut för soldaterna och Hemvärnet.

Hoseok
2

#38 Vad är din poäng? Förstår inte riktigt vad du försöker få sagt.  Jag säger ju att jag har respekt för människor som gått igenom dessa saker och kanske lider utav PTSD på grund utav det.

Du får det att låta som att jag på något vis ska ha kollat ner på militären. Det är det sista jag gör, tvärt om så ser jag upp till folk inom yrket och önskar jag själv kunde ta del av det.

[ludden]
7

#37 Du tycker ju inte att soldaterna får skryta om sitt jobb vilka andra gör inte det? är det förbjudet att skryta om man inte vill lyssna är det bara att gå dom gör ju ingen illa eller?

[Söderort]
9

#39 Vet du inte vad du skriver 🤔

Ja, för jag bryr mig mer om folk som kanske lider av posttraumatisk stressyndrom än folk som har rätt att visa att de gjort något bra genom att bära uniform. Där går mina prioriteringar, liksom.

Det är dina ord.

Hoseok
3

#41 Jag förstår fortfarande inte. Vad är det som är problemet med det jag skrev?

Jag skriver ju att jag Prioriterar folks psykiska hälsa framför annat, i detta fall: Jag prioriterar folk som jobbat inom militären och mår dåligt på grund utav det. Jag prioriterar det mer än att veteraner och folk som jobbar inom militären ska visa att de jobbat eller jobbar inom militären.

Förstår du hur jag menar nu?

[Torpedtass]
2

#40 Vad jag vet så får man endast bära uniform när man är under tjänst och som nämnts i tråden till och från regementet. Jag pratar om personer som bär sina uniformer när de inte är i tjänst och inte på väg till och från regementet, därav ordet fritid.

Dessa personer kan samtidigt häva ur sig att de jobbar hos försvarsmakten och nej jag anser det inte ok ur yrkets synvinkel att man på sin fritid använder uniformen som vardagskläder och samtidigt flaggar med yrket till vilt främmande människor.

Lestrade
3

Att läsa igenom denna tråd är oerhört förvirrande. Alla missförstår varandra. 😐

[Söderort]
8

Du anser ju att dom som bär uniform är mindre värda än dom med posttraumatisk stressyndrom. Många av våra veteraner mår dåligt när dom kommer hem vilket det finns flera trådar om här på sajten vilket jag föreslår att du läser eller vänder dig till Veteranförbundet. Många av dessa är även mycket stolta över att få gjort en insats och vill visa det genom att bära Medaljer eller uniformer.

http://www.sverigesveteranforbund.se/

Hoseok
2

#45 Vem har sagt något om värde?  Jag säger att jag, personligen, bryr mig mer om en människa som, i det militära, mår dåligt och lider utav PTSD.  Detta beror på egna upplevelser och att jag kan relatera till någon som mår dåligt psykiskt, jämfört med någon som vill visa upp sin uniform av olika anledningar. Är det konstigt att man tänker så, baserat på egna upplevelser? 

Jag säger inte att alla med PTSD från militärtider inte klarar av att bära eller se uniformer. Jag tänkte att det säkert finns Några. Det finns ingen större mening bakom mina ord, jag bara spekulerar. Jag säger inte att något ska förbjudas. Jag säger inte att någon är mindre värd än någon annan. 

Jag tror du har missförstått mig väldigt hårt, bara.

[ludden]
9

#43 Är dom du kallar lediga på fritiden lediga? Det finns något som heter beredskapstjänst och att dessa måste vara klara att genast ta sig till sitt regemente om något händer. Men skulle det vara så att dessa inte är i tjänst ska dom självklart inte bära kläderna när man inte är i tjänst.

[Torpedtass]
1

#47 De flesta jag stött på har varit helt lediga ja. Som sagt är de i tjänst, där räknar jag också in bredskapstjänst, så är det självklart inte fel och helt förståeligt att de bär uniformen. Men är de helt ur tjänst anser jag inte de ska bära uniformen som så många jag stött på gjort och det är det jag har talat för hela tiden i denna tråd när jag skrivit fritid, också den punkt jag tror du missuppfattat mig på.

Hoseok
1

Vill tillägga för att lätta på missförstånden: Jag påstår mig inte veta mer än er inom ämnet, för det är uppenbart att ni gör det. Det jag skrev var, som sagt, bara spekulationer och saker dragna ur egna tankar. Inte hur "det faktiskt är". Jag ska helt klart läsa igenom trådarna du hänvisade till, Söderort, det verkar vara ett intressant ämne som jag behöver läsa mer om för att förstå.

[Jimmy.L]
2

Jag tycker det är tråkigt att hotbilden gör att dessa killar och tjejer inte kan resa med uniform jag själv under min värnplikt åkte ofta med den på mig och min basker fick ofta trevliga samtal med andra människor på tåget om försvaret och om värnplikten.

Vill man läsa mer om veteranerna kan man läsa denna tråd

Maria
2

Jag förstår fortfarande inte förvirringen.

I TS så är det en länk till en artikel där försvarsanställda uppmanas till att tänka sig för när det gäller uniformen. Är det inte positivt att arbetsgivaren är förutseende?

Vad är meningen med hela tråden?

/Maria

[Jimmy.L]
1

Fortsätter i del 2

Inlägget är låst för nya kommentarer