Militärhistoria iFokus

Militärhistoria

Etikett: övrigt
Läst 1310 ggr
[Jimmy.L]
0

Stig Bergling avliden

Den före detta spionen Stig Bergling har avlidit. Han blev 77 år gammal. Han dömdes för spioneri åt Sovjetunionen år 1979 och frigavs ur fängelset år 1997.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/stig-bergling-avliden/

[GIKmio]
0

Kommer väl ihåg när han försvann. Bilden där han var mustaschprydd fanns på löpsedlarna under lång tid.

[Juel70]
0

Trodde han dog för flera år sedan, men jag minns nog fel.

[ludden]
0

Han sålde ritningar till Sovjet över flera av våra anläggningar i berg som har används och som även används idag.

[Jimmy.L]
0

#3 Jo hans förräderi kostade skattebetalarna massor.

[Söderort]
0

Ingen man sörjer över.

Huygens
0

Lite oroväckande är det att Otto Kumenius (finländare) skrev i sin bok Kontraspion för fem nationer, att han inte trodde att Bergling hade tillräckligt hög position eller var rätt i tid (?) för att kunna fiska ut all den info som han beskyllts stjäla.

Det var länge sedan jag läste boken, så jag kan minnas fel om vissa detaljer, men det var ungefär såhär.

Kumenius skrev att det måste funnits minst en person till i Sverige, på samma eller högre nivå än Bergling, för att Sovjet skulle kunnat få ut all den påstådda informationen. En person som än idag är okänd.

[Jimmy.L]
0

#6 Berling hade tillgång till dom ritningar som fanns han var ju även militär vid KA och kände till KA anläggningar som fanns längs våra kuster.

[ludden]
0

Finns ju att läsa hur han kom över ritningarna här.

Uppgifterna Bergling hade kommit över året innan på Fst/Säk var den så kallade fortifikationskoden (FO-koden), den topphemliga förteckning över Sveriges försvarsanläggningar, kustartilleribefästningar och mobiliseringsförråd.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stig_Bergling

[Jimmy.L]
0

Stämmer ryktet att han var krigsplacerad vid Femöre? Hört olika rykten att han skulle vara chef för Femörefortet.

[Göteborgaren]
0

Han var officerare hittar inget att han skulle vara chef för anläggningen men det kan nog andra svara på.