Anna Teljfors lär oss packa en krislåda
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har nyligen lanserat sin podcast "Om krisen kommer". I hur många dagar klarar du dig om krisen kommer? Hur länge skulle maten i ditt skafferi räcka?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4058&artikel=6057491
Slaktar jag av de flesta av hönsen, så har jag spannmål för massor med månader framåt. Kaninerna skulle få börja föröka sig hej vilt, så har jag kött också, de käkar ju gräs, så inget jag vill ha. Det som jag inte kan producera själv, som salt skulle dock tryta efter ett par månader.
Men vi självhushållare är ju inte normala. 😃
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ja dom som bor på landsbyggden har ju bättre förutsättningar vid ett krig i matfrågan.
#2 Det där är inte helt sant om man tittar på hur det faktiskt sett ut under ransoneringstider. Jordbruksbygder är ganska enkelriktade då marken i regel har ungefär samma beskaffenhet. Vi kanske har mer av just det vi producerar, men kan stå helt utan det vi annars köpt in.
Ta exemplet Norrland, där det i vissa områden inte går att odla spannmål, utan man håller i regel djur (där då givetvis dagens raser äter spannmål då de växer så fort).
Av idag importerar vi cirka 50% av våra livsmedel, det blir inte kul i händelsen av krig. Jag fattar inte dagens mentalitet av att stoppa alla äggen i samma korg. Ta vattnet här i Uppsala, där de ska dra vatten nu ut på landsbygden, från en och samma källa. Klipskt va? Det är ju inte som att man lätt skulle kunna slå ut hela Uppsala genom att förstöra dricksvattnet. 😕
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 Möjligt fast störst skada på samhället och moralen är att ge sig på storstäderna där flest människor lever. Det har vi nu sätt i tex Krim där myndighetsbyggnader var dom första byggnaderna som säkrades av specialförband. Men du har rätt i att även dricksvatten är sårbart och ett tänkbart mål för främmande makt. Slår man ut infrastrukturen är hälften vunnen.
#4 Vi ska alltså få samma vatten som inne i Uppsala. Man behöver ju inte ens använda några biologiska vapen i vattnet, allt som krävs för att det ska bli otjänligt är lite bensin.
Men det var intressant att lyssna på, främst ur den vinkeln om hur dålig koll nutida människor har. När hon pratade om att folk skulle kunna hantverk fattade han ju absolut ingenting. Tror han att barnarbetarna i Indien kommer teleportera hit hans HM-kläder? Eller att vedspisen kommer lera om sig själv? Eller att garn växer klart på fåren?
Sedan när de pratade om de där radioapparaterna, så tyckte dom att solceller var ett bättre val och alla hade ju massor med batterier hemma. Nyheter raringar, batterier tar slut och råvarorna för att tillverka reservdelar till solceller kommer knappast från Sverige.
Jag skulle definitivt välja vevvarianten.
Pumpstationerna har olika filter för att kunna hantera vissa kemikalier. Bensin är inte så lätt att bara hälla i vattnet man tar vatten från stora djup.