Påverkar försvarsföretag
Rysslands illegala annektering av Krim samt landets fortsatta stöd till rebellerna i östra Ukraina innebär att risken för mellanstatliga konflikter i Sveriges närområde ökar. En ny normalbild framträder där grundläggande principer i den europeiska säkerhetspolitiken är satta ur spel och där även Sveriges förmåga att hävda sin territoriella integritet allt oftare sätts på prov.
http://nwt.se/karlskoga-degerfors/kt-insandare/article1717454.ece?service=refresh
Vi får se om det blir en ökning av vapentillverkningen under året.
2022: Omvärldsläget innebär ökad efterfrågan hos företag med säkerhetsrelaterade produkter.
"Robert Limmergård, generalsekreterare för branschorganisationen Säkerhets- och försvarsföretagen (Soff), poängterar att ingen vill se sig själv som en vinnare när en humanitär katastrof i form av kriget i Ukraina pågår för fullt. Rent konkret har dock den geopolitiska osäkerheten kring bland annat Östersjön bidragit till ett förändrat läge för många svenska försvarsföretag.
– Jag skulle säga att 9 företag av 10 har redan känt av en kraftig substantiell efterfrågan och en hel del av våra företag har gått i treskift den senaste tiden, säger han till TT."---
"Robert Limmergård gör dock samtidigt bedömningen att svenska försvarsföretag kommer att förändras framöver. Allt fler företag inom olika näringsgrenar kommer att involveras, han nämner bland annat sådana som tillverkar drönare som numera en del av modern krigföring.
– Väldigt mycket blir digitalt, fler företag kommer att omfattas och det kan vara sådana som vanligtvis inte jobbar med försvarsfrågor men kanske exempelvis med virtual reality och AI."
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-03-20 07:59 av Cojimar
Hans Liwång, docent och universitetslektor vid Försvarshögskolan säger att även om det på kort sikt gör störst nytta ur svensk försvarsperspektiv att skicka vapen till Ukraina så är det viktigt för Sveriges egen beredskap att man tillser att våra egna vapendepåer därefter återfylls.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.