Etikettom-sajten
Läst 3737 ggr
julatopp7018
2014-12-07, 19:13

Ett militärhistorisk år med Julatopp7018

22 Mars bar det iväg med pendeltåg med Jimmy mot norra Stockholm målet var denna dag en civilanläggning i berg som heter HC Elefanten. Väl på plats fick jag och Jimmy och några till under 1 timme se denna anläggning i ett berg som få har haft tillträde till. Det var en unik upplevelse att se hur man tänkte leda Stockholm här ifrån vid ett krig. Orörda sängar, telefoner i två helt fristående byggnader i berget. 

Drygt en vecka efter vårat besök på HC Elefanten gjorde vi en ny tripp denna gång gamla Ing 1 Almnäs utanför Södertälje där vi kikade runt lite på det gamla regementsområdet som nu mer har tagits över av skola och företag.

I slutet av april blev det premiär för mig att besöka Hemvärnets museum på Södertörn Jimmy hade varit här veckan innan mig så jag ville inte vara sämre och hakade på. Blev förvånad hur bra det var man fick en gratis visning på drygt en timme hur hemvärnet bildades och har utvecklas fram till idag.

Juli månad och semester medans andra åker och badar eller njuter av sin valde jag och brorsan att åka på en kryssning inte för att festa utan för att besöka krigsmuseum i Helsingfors det blev en lyckad resa med massor att se på museum och i Helsingfors.

Man hade knappt kommit hem innan det bar iväg igen några vänner till mig ville besöka Arsenalen i Strängnäs så då fick jag följa med.

Det blev även ett besök i Strängnäs med Jimmy där vi gick runt på gamla regementet och tittade.

I slutet av semestern föreslog brorsan ett besök på Gripsholms slott jag hade inte varit där tidigare så det var kul att se slottet på nära håll.

En gråmulen eftermiddag ringde jag brorsan och frågade om vi skulle ta en tur till Mörkö och Skanssundet och vi hade verkligen tur med vädret denna tripp där vi fick lite bilder på en 57 mm kanon.

I början av augusti styrde jag och brorsan till Hemvärnsmuseum igen och spanade in deras nya utställning om motorcyklar i kronans tjänst.

Vid slutet av augusti frågade brorsan om vi inte skulle ta oss till Arboga robotmuseum jag tyckte det lät som en bra idé och det var en trevlig dag på museum.

Det blev lite besök ändå i år mer än jag trodde. Nästa år har jag några planer på att hinna med nya som gamla museum men det kan alltid bli ändringar.

Jimmy.L
2014-12-08, 08:21

Och du som trodde att det skulle bli en kort artikel. Vi han med mycket ändå.

ElLobo
2014-12-08, 12:02

Ni har allt legat i under året! Riktigt kul att läsa allt ni har gjort.

Jimmy.L
2014-12-08, 12:06

Ja i år har det verkligen blivit mycket mer än jag hade räknat med.

[Söderort]
2014-12-08, 13:41

Ni har verkligen gjort mycket.

[ludden]
2014-12-08, 17:43

Ja ni har inte varit lata.

julatopp7018
2014-12-08, 19:26

Ja jag blev förvånad hur mycket man har gjort ändå trots mycket jobb.

Björn.B
2014-12-10, 18:32

Händelserikt år.

Skärgårdskocken.

Upp till toppen