Atombombsflygare död – blev 93 år
Theodore "Dutch" Van Kirk, den siste överlevande av besättningen som släppte USA:s atombomb över den japanska staden Hiroshima, har avlidit vid 93-års ålder på ett äldreboende i Georgia.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/atombombsflygare-dod-blev-93-ar/
Vilket märkligt liv - att dö som "atombombsflygaren"…
Och vilken rationalisering - atombomben som räddade liv och Japan undan förödelse…😕
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

#1: Knappast någon rationalisering, experter som tittade på alternativet: Invasion! räknade med förlustsiffror på ett par miljoner… för dom allierade!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#2 Tänk på att segraren skriver historia….

#3: Det är sant att segrarna skriver historien men jag har svårt att se vad det har med detta att göra 🤔
Hade troligen kostat mer soldater och civila livet utan bomberna.
Om atombomber är så behjärtansvärda att de sparar så många liv och så mycket förödelse, är det väl i fridens och fredens namn bäst att satsa stenhårt på sådana?
#6 Skillnaden var att man i Japan sa att det var allas plikt män, kvinnor och barn skulle offra sig för kejsaren för att stoppa en landstigning.
Och i vilka länder har man inte offrat sig för "högre" ideal? Kungen, Gud, eller whatever?
Nej, det är en uppenbar rationalisering, (förståelig på sitt sätt utifrån den fruktansvärda tragedi och förödelse man orsakade,) att på något märkligt sätt ursäkta vad man med berått mod gjorde den gången.
Det förvånar mig att den där myten fortfarande är vid liv.

#6: Det har man ju redan gjort, har du inte hört talas om terrorbalansen? I och med att båda sidor kan utplåna varandra flera gånger om är det ingen som vågar börja skjuta
#8 Jo men japanerna såg heder på ett annat sätt tex behandlade dom krigsfångar illa med svält, tortyr och misshandel. Och kvinnor i tex Kina fångades in som sexslavar på bordeller.
Det finns beräkningar på vad man räknade att förlora.
http://varldenshistoria.se/files/bonnier-his/attach/hi_sv_05_140344_sidste_maal.pdf
#10 Ännu en väl underhållen myt…
Borde Sverige skaffa atombomber kanske? Så fredligt som det blir då?
Nej, vapen ger ingen fred, atombomber gör inget gott!
#12 Vi har haft ett kärnvapenprogram. Nej vapen ger inte fred det håller jag med om. Tyvärr finns det människor som vill kriga. Och det var Japan som förklarade krig.
Atombomberna sparade troligen liv. En landstigning hade kostat mer än atombomberna då japaner i sin propaganda uppmanade alla kvinnor och män stoppa jänkarna till varje pris.
Men kära nån, tror ni verkligen på det där?😮
En exempellös grymhet begicks i och med fällandet av bomberna! Propagandan har försökt framställa handlingen som att den räddat liv! 😕
Det faller på sin egen orimlighet att något så brutalt räddar liv…Då måste man ju i rimlighetens namn fälla ännu mer atombomber på ett ännu tidigare stadium för att rädda ännu fler liv!
På något sätt förstår man ju konsekvenserna - även från propaganda centralens sida - när man på detta sätt försöker rättfärdiga sitt handlande.
Det innebär ju också att det inte finns några som helst alternativ - man måste välja antingen det ena vansinnet eller den andra dårskapen. Pest eller kolera.
Tror ni verkligen inte att det finns alternativ? Fred, förhandlingar?
Tänk om USA i sin utsökta godhet fällt lite atombomber här i närheten för att rädda världen från kommunismen, det röda hotet, den grymma björnen?
Ibland är det inte långt borta när det ena ger det andra…..
http://www.nyheter365.se/visitnorway/sommaraventyr/har-startade-nastan-ett-tredje-varldskrig
Fast jag inser att jag är inne på fel forum nu och tackar för diskussionen. 👋
RIP, atombombsflygaren.
#15 Hur hade du tänkt att få slut på andra världskriget? USA stod inför att sända 100.000 soldater i döden och japanerna var villiga att offra flera miljoner japaner. Propaganda säger du på vilket sätt då? Ön Iwo Jima kostade japanerna 17 845–18 375 döda och endast 216 överlevde resten stred tills dom stupade eller tog sitt liv amerikanarna förlorade 6 822 soldater och nästan 20.000 sårades.
Slaget om Okinawa kostade 90,000 japanska soldater livet och ca 7400-10.000 tillfångatagna. Antal civila sägs vara ca 150.000 där 1000 tals tog livet av sig. Dom amerikanska förlusterna uppgick till en bit över 12000 döda.
Den japanska soldaten fick inte ge upp. En landstigning av Japan hade troligen gett ett par miljoner döda civila japaner mer än vad atombomberna gav.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/soldat-som-vagrade-kapitulera-efter-andra-varldskriget-dod/
#15 Tror? Det är fakta ur historieböckerna. En invasion av Japan skulle inte ha varit möjligt att genomföra inte förs under 1946 då man måste invänta orkansäsongen.
Man räknade med ca 4 miljoner japaner skulle dö och ca 400.000-800.000 döda amerikaner alltså nästan 5 miljoner hade det varit en bättre lösning?

#15: Du tycks ha väldigt svårt att inse att händelser har konsekvenser, visst bomber tar död på människor men allt är inte svart och vitt, förödelsen vid Hiroshima och Nagasaki fick Kejsaren att inse att detta inte höll varvid han gav order till militärjuntan (som var dom som i själva verket styrde Japan) att det var dags att kapitulera, kejsaren blandade sig normalt inte i politiken men när han gjorde det så lyssnade alla. Sen hade Japan i och för sig redan ute lite fredstrevare men dom var via dåvarande Sovjet som såg till att inte föra dom vidare.
Har sagt vad jag hade att säga egentligen, om det inte ska bli alldeles för långt…Kort då:
#18 Jag vet mycket väl att händelser har konsekvenser och dessa blev fruktansvärda (för milt ord) och att allt inte är svart eller vitt behöver du inte säga till mig. Jag vet också att sett i backspegeln är det mycket lättare att veta precis.
Men man måste dra lärdom. Därför tycker jag det känns cyniskt att väga miljoner människoliv mot varandra och omhulda en myt om att atombomber räddar liv på något märklig omvänt sätt.
Japan sände ut fredstrevare, ja precis. En del bedömare säger att kriget ändå gick mot sitt slut men USA väldigt gärna ville prova sin fina uppfinning. (att få det till någon slags god gärning som räddar liv på köpet är en stor seger, om man säger så)
Tänk om Sovjet släppt en atombomb för att rädda världen? Vilken reaktion det skulle blivit!
#17 Jo, jag har läst historieböckerna. Någon har skrivit dem. Skulle man kunna se allt på något annat sätt?
#16 Den japanska soldaten fick inte ge upp.
Vilken soldat får ge upp? Jag vet vad som händer med en som ger upp, en desertör.
Hade de andra soldaterna något val? Har soldaten någonsin ett val? I krig förändras människan och gör saker han/hon aldrig skulle kunna tänka sig annars.
Krig är galenskap och vansinne från början till slut. (Det här har jag tänkt väldigt mycket på, så det är inte bara pacifistiska lyxfloskler jag slänger ur mig utan eftertanke.)
👋
#19 I japan var heder något viktigt man slogs för kejsaren. Att ge upp var att dra skam över sig och sin familj. Man tog hellre livet av sig än att hamna i fångenskap.
#19 tror att det som menades med japanska soldaten inte fick ge upp är kopplat till deras heders kodex (bushido koden om jag inte miss minner mig)

#19: "Jag vet mycket väl att händelser har konsekvenser och dessa blev fruktansvärda (för milt ord) och att allt inte är svart eller vitt behöver du inte säga till mig. "
Tydligen behöver jag säga det till dig för du blundar medvetet för vissa aspekter av det hela, du siktar medvetet in dig på det blodiga i sammanhanget, jag förstår inte varför du är så blodtörstig att du envist vägrar att inse att en av följderna var att det blev kapitulation och fred. Militärjuntan var fullt inställda på att fortsätta till "the bitter end" men dom kunde inte säga emot kejsaren, han var ju en gud enligt det japanska synsättet och det var först när han insett atomvapnets fruktansvärda kraft som dom halvhjärtade fredstrevarna verkligen blev något. Så en av följderna av bomberna var att det blev fred vilket räddade livet på miljoner människor, att detta skulle ske till priset av åtskilliga människoliv i Hiroshima och Nagasaki är förståss en stor tragedi men en fortsättning på kriget hade inneburit en mångdubbelt större tragedi.
Att äran hade en stor betydelse för Japanerna såg man bevis på efter kapitulationen, i flera dagar var området utanför kejsarpalatset röd av blod från människor som gick dit och genomförde "seppuku", rituellt självmord, i protest mot kapitulationen. Det hela gick så långt att man en tid helt enkelt fick förbjuda seppuku för att stävja det.
Tro inte på allt ni läser om historia. Någon skriver den historien. Segraren, som vill rentvå sitt handlande och framstå som den ädlare i allt. Så har det alltid varit i krig.
Trenderna har växlat i åsikterna om atombomben var "nödvändig" eller inte.
Det finns en annan syn på saken, nämligen att Japan var berett att kapitulera innan atombomberna. Att fällning av atombomber var ett led i det begynnande kalla kriget mot Sovjteunionen är ingen särskilt vild gissning. Flera länder hade försökt framställa atombomber, helst först. USA ville visa vad man kunde.
United States bombing survey:
"The report also concluded that: "Based on a detailed investigation of all the facts, and supported by the testimony of the surviving Japanese leaders involved, it is the Survey's opinion that certainly prior to 31 December 1945, and in all probability prior to 1 November 1945, Japan would have surrendered even if the atomic bombs had not been dropped, even if Russia had not entered the war, and even if no invasion had been planned or contemplated.""
http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Strategic_Bombing_Survey
Det finns alltså olika uppfattningar.
http://www.svd.se/kultur/understrecket/japan-hade-kapitulerat-aven-utan-bomberna_309650.svd

#23: 😂😃😂 Ja du är klart inne på fel forum, det här är inte konspirationsteorier fast det forumet är väl nerlagt vid det här laget
Så man är inte bara blodtörstig utan även konspirationsteoretiker om man talar emot anfall med atombomber? Märklig värld vi lever i i så fall…
Vi kanske ska damma av det svenska atomprogrammet för att rädda ännu fler liv?
http://www.ne.se/rep/k%C3%A4rnvapen-att-atombomba-eller-inte-atombomba
Och nu tackar jag definitivt för mig. Någon annan gång (eller annanstans) vore det intressant att diskutera historia, men det här går inte märker jag.
Det här var över gränsen: jag förstår inte varför du är så blodtörstig
Och så det gamla uttjatade om "konspirationsteorier"…I det här fallet är jag i alla fall i gott sällskap.
#26 Men att använda sig av konspirationsteorier här där dom flesta har ett stort intresse av andra världskriget är lite galet. Många av oss har läst och sett timmar av tv dokumentärer om kriget. klart du får ha en åsikt men du får även räkna med att folk blir skeptisk när man har läst och sätt mycket dokumentärer om kriget så delar du något som går mot vittnes uppgifter och mängder av fakta från dom som deltog i kriget.
#27 Jag försöker vara objektiv och har givetvis läst från båda sidor och så mycket är helt klart att det inte handlar om några enstaka fantaster som resonerar som jag!
Kan du tänka dig att även jag har intresse av andra världskriget, sett dokumentärer och även läst en massa om det här?
Och ja, jag har min uppfattning men jag är inte blodtörstig eller konspirationsteoretiker för den skull! Jag tycker det är lågt att ta till sådana angrepp och det gör bara att man inser att det är lönlöst att ens försöka diskutera.
Hejdå!
#28 Det du länkar till säger ju i mot vittnen och historieböckerna från kriget. varför blir du så arg när man inte tycker att du har saklig fakta som styrker det du säger.
#29 Jag blir inte arg, speciellt inte för att man säger emot utan har tvärtom försökt se det från båda sidor. Det finns nämligen olika uppfattningar, det är inget jag hittar på.
Det jag blir illa berörd av skrev jag ovan och det är under de förhållandena meningslöst att fortsätta diskussionen.
Intressant att man försöker att vinkla det till att det var USA:s fel. Fattas bara att det var dom som startade kriget. Katten nämner inget om hur grymma japanerna var mot krigsfångar eller att dom våldtog kvinnor. japanerna förbereder stränderna inför en amerikansk landstigning och i propagandan bad man folk offra sig för kejsaren. USA har blivit en hackkyckling idag och får mycket skit. kommunismen har tagit fler liv men försvaras ändå högst märkligt.
Idag 6 augusti är den dystra årsdagen för Hiroshimabomben.
För kännedom skrev jag en liten text:
#32 Visst var det olyckligt men du undanhåller information om att en invasion av Japan hade kostat nästan ca 4 miljoner japaner skulle dö och ca 400.000-800.000 döda amerikaner skulle stupa.
Trots USA brandbombade Japan som tex Tokyo den 9 mars 1945 från 1500 meters höjd med 2000 ton brandbomber och utplånade 42 kvadratkilometer av staden över 100.000 människor dödades och över en miljon blev hemlösa trots det var dom inte villiga att ge upp. 1 miljon soldater fanns redo att möta jänkarna samt 5000 flygplan och man utbildade ständigt nya kamikaze piloter. Även frivilliga civila självmordssoldater utbildade man. Det är fakta som man finner i historieböckerna allt annat är påhitt och taget ur sagorna.
Tänk vad konstigt att de bara spjärnade emot - så gulliga som jänkarna var mot dem!
Klart de måste ha sig en atombomb då!
(ironi, är väl bäst att tillägga…)
#35 Civila drabbades hårt inte bara i Japan utan i alla länder där kriget rasade hur ser du på det?
Krig är vansinne och civila drabbas alltid. Det är sjukt. 😕 Inte trodde du väl jag skulle tycka något annat?
Nej men man får en känsla att du ville offra mer människoliv än nödvändigt när du menar att atombomben var onödig och lägger all skuld på USA det var ju Japanerna som drog in USA i kriget. Någonstans måste man hålla nere förlusterna i ett krig både sina egna men även civila.
"Under andra världskriget kidnappade japansk militär och polis uppskattningsvis 200 000 koreanska kvinnor i åldrarna 10- 30 år. Dessa hölls under bestialiska förhållanden som sexslavar för att tillfredsställa de japanska soldaternas sexuella behov. Kvinnorna misshandlades, torterades, svalt och utsattes för aborter utan bedövning. Upp till 50 våldtäkter per dag kunde vissa kvinnor utsättas för. Det rör sig sannolikt om världshistoriens mest omfattande massvåldtäkt och ett krigsbrott som i sitt graverande allvar kan jämföras med Förintelsen. Att den varit så nedtystad är förbluffande. Nu har tre överlevande kvinnor vittnat i USA om illdåden och kräver en offentlig ursäkt, en sådan har nämligen ännu inte getts. - See more at: http://politiskfilosofi.com/2007/02/21/japanskrigsbrott/#sthash.fJrWSvQA.dpuf
Och det är bara en bråkdel sen finns även Nanjingmassakern på 30-talet i Kina där 20-80.000 kvinnor våldtogs av japanska soldater.
nä dom va inte gulliga o snälla direkt i Kina o små saker dom sysslade med där hade dom ju planer på att föra till USA bla för att lamslå dem en liten loppa med en ytterst otrevlig patogen yersinia pestis (dock så är ju frågan hur effektivt det hade varit nått vi som tur är slipper få veta)
o finns nog o gräva i många år för att nysta upp alla illdåd som utfördes av dom olika parterna.

#38: Icke att förglömma att ryssarna sysslade med samma sak, dom kidnappade tyskor som hölls i mobila "regementsbordeller", och efter vapenstilleståndet genomfördes den stora våldtäkten i Berlin där ryska soldater härjade fritt utan att befälen ens försökte ingripa, varken småflickor eller gamla gummor skonades vid denna massvåldtäkt
Japanerna utförde tortyr mot krigsfångar och högg huvudet av dom. I Singapore avrättade dom nästan 100.000 civila kinesiska män dom fortsatte i Java med att tvinga stor del av civilbefolkningen att bli slavar och skeppar 270.000 till andra ställen endast 52.000 överlever och kommer hem.
På Manila avrättar japanerna en stor del av civilbefolkningen när amerikanerna kommer. Dödens järnväg känner alla nog till där 60.000 krigsfångar och 180.000 civila bygger en bro och järnväg här dör hälften av dom civila och var fjärde krigsfånge.
Dödsmarschen från Bataan där ca 10.000 amerikanska och filippinska soldater tvingas gå 100 km under sex dagar dom som ramlade ihop eller kom efter dödades.
Så har vi krigsfångar som stuvades in i fartyg trångt där dom fördes till Japan för tvångsarbete många dog i lastutrymmet p g a syrebrist, värmeslag och törst.
#37 Så gulliga var japanerna våldtäkter var helt normalt mot civila och krigsfångar var skräp i japanernas ögon.
#23 Har läst dina länkar och det är bara författaren Hasegawa som gissar och tror på olika scenarier han undviker att det finns vittnen som berättar vad som diskuterades under mötet med kejsaren. Stalin fortsatte slåss mot Japan i en hel vecka efter japan kapitulerar för att vinna mark då var inte freden så nära som du tror.
#40 Jo jag har läst om hur kvinnor i Berlin våldtogs och hur många tog sina liv för att inte bli våldtagna av Sovjetiska soldater. Även det var vidrigt krigsbrott.
…och så slutar sagan med att den goda Onkel Sam skickar små vänliga "puffar" på det japanska folket och sedan levde alla lyckliga i alla sina dagar…
Sov gott! 😕
#44 Och du inser inte att det hade blivit ett blodbad om man landsatte trupper.
#45 Ingen idé att försöka vissa förnekar förintelsen av judarna vissa blundar för den japanska grymheten mot civila.
Krig är blodbad och vansinne från början till slut. Ni verkar inte se mer än ena sidan och framställer atombomberna som något slags livräddande åtgärd.🤪 Det kommer jag aldrig att förstå eller acceptera.
#47 Ja krig är blodigt hade du tänkt att ge Hitler, Mussolini och japanska kejsaren blommor för att få dom sluta kriga? Förstår mig inte på dig hur du inte kan förstå att japan tillsammans med Tyskland var dom största skurkarna som kallblodigt mördade människor.
Dom konflikter som finns idag hur avslutar du dom utan väpnade styrkor? Tror du får komma in i verkligheten krig kommer alltid finnas.
#48 Så USA krigade inte? Inga egna intressen att hävda, bara "försvar"?
Med atombomber! Skulle ni varit lika förlåtande om Sovejt "fått slut på kriget" med atombomber över oskyldiga civila?
I Vietnam hällda man napalm över civila, barn drabbades av gas och brinnande bomber. Humant?
#49 Så att Japan begick utrotning av kineser 20 miljoner kineser dödades berör inte dig eller mass våldtäkter på barn och kvinnor eller att dom åt upp Amerikanska krigsfångar ja det förekom eller att dom avrättade fångar.
Ja om Sovjet använt atombomb hade jag varit stolt för det.
Japan startade kriget och USA avslutade den det är fakta som både japaner och amerikaner är överens om eller var anfallet mot Pearl Harbor en bluff eller har du en rolig konspirationsteori.
Jag tror det är lika bra vi avslutar diskussionen.