Militärhistoria iFokus

Militärhistoria

Etikett: övrigt
Läst 501 ggr
[Söderort]
0

För och emot värnplikt

Två artiklar om värnplikten.

”Tanken att staten har rätt att tvinga unga människor att stå till förfogande 24 timmar om dygnet i månader i sträck för att göra något de kanske inte vill är en fostran i lydnad och underkastelse ovärdig en demokrati”, skriver Mattias Svensson.

http://www.svt.se/opinion/article2445498.svt

”Sverige ska ha ett så starkt och effektivt försvar som möjligt. Vi ska för den nationella självkänslans skull både för oss själva och en aggressiv omvärld kunna säga: Vi kan och vi kommer att försvara oss mot all yttre och inre fientlig aktivitet”, skriver Gert Fylking

http://www.svt.se/opinion/varnplikten-ett-maste

[Jimmy.L]
0

Jag tycker Mattias Svensson har fel om ungdomarna många vill göra värnplikten och jag tycker dom som vill göra den ska få chansen om nu man inför den igen.

Zepp
0

Mnjae.. värplikten är/var väl en del av vårt demokratiska system?

Dvs folkets rätt och skyldighet att försvara sig och samhället om man blir angripen.. iallafall tycker jag mig minnas att det var ett av huvudargumenten för värnplikten när det begav sig.

Sen så har han nog rätt i att ungdomarna kanske inte vill,, jag ville inte o slapp, men det handlade mer om struligt leverne i ungdomen.. mönstrade först vid 20, då det var då jag fick fast jobb och adress så de kunde nå mig.

Sen så har han rätt på vissa punkter, dagens försvar har litta andra krav.. så det mest troliga/bästa är nog en blandning mellan yrkesmilitär och värnplikt?

För pratar vi territorriellt försvar krävs det ansenliga mängder fötter på marken i vårt stora land.

Speciellt om vi anser att det är ryssen som är det potentiella hotet.. Finland var det land under WW2 som hade störst andel av befolkningen i det militära.. upp till 20% har jag för mig?

Och visa av den erfarenheten så tror jag inte de lär skrota värnplikten?

Frågan är om det är så mycket smartare av oss?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
0

#2 Mönstrade du så sent? Var 18 när jag mönstrade och året efter gjorde jag värnplikten.

Zepp
0

Struligt leverne i de åren skall jag säga, lite si o så med fast adress, fast jobb o sådant!

Frågan är om ungdommar i dag inte har det ännu knepigare att etablera sig i samhället?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Söderort]
0

Tror det skulle vara bra för unga att göra värnplikt det är många som inte vet vad man ska göra efter skolan.

[Jimmy.L]
0

#5 Ja det är ett bra sätt med att lära sig ta ansvar.