Skyddsrum i trädgården
Familjen hade känt till metalldörren i trädgården i många år men först nu öppnade man den.
Vi som är gamla nog att minnas civilförsvaret.- hemvärnets övningar i börja på 60-talet, tycker nog att det är den mest självklar sak i värden att ha ett eget skyddsrum i grägården med mat och annat för en vecka. I Sverige var hotet från öster en realitet, och alla telefonkataloger hade en sida med rubriken; Om kriget kommer. I vår stadsdel (Bränkyrka södra Stockholm) viste vi att vi skulle evakueras till Värmland. Uppsamlings platser för evakuering var också almänt känt. Nääää inget konstgt med ett eget skydds rum.
Häftigt ställe. Men att vänta så länge att undersöka den verkar konstigt.
Sådana skyddsrum är ovanligt i Sverige.
Vi vet inte vad som menas med att man inte undersökt skyddsrummet. Man kanske har öppnat det och konstaterat att det var vattenfyllts. och då låser man det så att ingen kan komma till skada på grund av det. Det kan vara så att man en dag bestäm de sig för att pumpa ut vattnet och inspektera skyddsrummet. Att det är ovanligt i Sverige kanske beror på att vi har inga privata skyddsrum. Utan en myndighets som tillhandahåller skyddsrum till medborgarna. I Sverige är det inte meningen att barra dom rika ska överleva en krigs situation. Det stora hotet idag är nog katastrofer på grund av olyckor och extremt väder. Men räddningstjänsten rekommenderar varje hushåll att ha lite vatten på flaska, några konserver så man klara 3 till 5 dagar utan att lämna sin bostad.
Svenska skyddsrum krymper. Vi säljer ut dom som finns eller plomberar dom.
Jag tror inte att myndigheten "säljer" skyddsrum i någon större omfattning. Däremot har skyddsrum används till annat i fredstid. Garage, cykelkällare och fastighets förråd i tex flerfamiljshus. Däremot var det, i alla fall under 80-talet, en brist på skyddsrum. Det byggdes helt enkelt för lite skyddsrum. Ibland tvingade myndigheterna byggherrarna att bygga skyddsrum till fastigheten. Saken är den att det krävs lite mer när man bygger skyddsrum. Dom beräknas annorlunda, dom ska ha rönkade och vara kontrollerade av myndigheten. En hel del extra kostnader alltså som ingen vill betala. Men vår kontrollerande myndighet ska vi vara glada över, tänk bara på textilfabriken i Indien som "bara kollapsade". Så får vi inte glömma att ett skyddsrum inte är komplett utan hand-drivet fläksystem, torrtoalet mm. Lite utrustning ska till, skötas om och magasineras.
Det finns inte skyddsrum idag till alla som bor i Stockholm. Och dom större som den vid plattan och vid söder underhåller man inte.
Många skyddsrum har blivit ombyggda till förråd och tvättrum. Den vid Slussen kan ju bli bussgarage om staden får som dom vill.
Ja det är sant. Men det går att återställa. I bostadsområdet där jag bor (Kalmar) använder vi skyddsrummet till "hobby rum". Men utrustningen finns på plats. Och det står i våra (bostdsföreningens) papper att vi ska kunna återställa skyddsrumet inom 48 timmar (ej 100 på tiden). Men man får inte göra som man vill med skyddsrum.
#9 Tyvärr håller dom inte måtten enligt MSB.
Skyddsrum tycks inte vara så högt rankade på listan det har vi sätt med tex ledningscentraler i bergrum som försvinner allt snabbare.
Var det inte prat om att göra om hela MSB?
Ja men det är fastighetsägarens ansvar att underhålla sin fastighet. Bra att vi har MSB som går före och besiktar skyddsrummen. Ju fler anmärkningar, medför större kvalités lyft. Jobba åt rätt håll => positivt!
Fanns det inte en speciell grupp förr som hade ansvar att ställa i ordning skyddsrum vid en kris?
Jag har ingen aning! Jag hade ett uppdrag i början på 80-talet med en industri fastighet. Och jag minns byggmötena och diskussionen kring de skyddsrum som skulle byggas. Och sen var jag med när skyddsrummet skulle konstrueras. Det var en gedigen lunta med anvisningar kring armering, betong kvalité och givet vis kontrollen av betongkvaliten. Som det inte var nog, när skyddsrummet var klart kom myndigheten och röntga väggar o tak och kolla att all armering låg där den skulle. Ett skyddsrum egentillverkat är säkert OK. Och bor man i ett land utan regler o lagar, så inser man snabbt att skyddsrummet kan bli en dödsfälla.
#13 Du tänker på hemskyddet.
#15 Jo det var dom jag tänkte på.
Ja då kan man nog vänd sig dit om man har några synpunkter på "dåligt skötta skyddsrum". Och det är väl inte fel?
Fast hemskyddet finns inte kvar, den flyttades över till kommunen.
Men det är lite synd att kommunen tagit över. Hemskyddet är ju också en social bit med lokalt intresse.
Jo det är ju det, man passade även på att skrota skyddsmask åt civilbefolkningen.