Annons:
Etikettmarinen
Läst 10067 ggr
[Jimmy.L]
5/23/14, 4:52 PM

Fjäderholmarna

Fjäderholmarna består av 4 större öar där Stora Fjäderholmen är huvudön som har passbåtar från Slussen och Nybroviken.

På ön hittar man flera restauranger och rökeri samt hantverk men ön har även tillhört marinen som denna artikel handlar om. Det har även funnits en avmagnetiseringsstation men idag finns det inga spår efter den.

Runt om på ön finns det insprängda bergrum där marinen har förvarat minor och ammunition och marinen hade verksamhet här till 1976 då landstigningsförbudet upphörde.

Tror jag räknade till ca 10 inslag i bergen på ön på olika platser idag är det förråd och annat i dom.

Denna 25 mm Bofors kanon är nog väldigt lätt att missa den ligger på ett litet berg nedanför går en gångväg till bryggan där Waxholmsbolaget lägger till.

Bofors 40 mm kanonen på ön, det låg en fiskmås på ägg i själva plattformen som lät mig inte komma nära kanonen. 

Givetvis finns det mycket annat att titta på för den som vill eller inte är intresserad av militärhistoria. 

Känner man sig hungrig finns det som sagt flera restauranger att välja på.

Att resa till Fjäderholmarna tar ca 20 min från Slussen eller Nybroplan.

Annons:
[ludden]
5/23/14, 8:23 PM
#1

Har faktiskt inte besökt Fjäderholmarna har endast sätt 40 mm Bofors från båtarna som gått till Skärgården. Ser ut att finnas mycket rester kvar.

[julatopp7018]
5/23/14, 9:02 PM
#2

Har inte varit på Fjäderholmarna sen jag var liten kul att se bilder där ifrån.

[Jimmy.L]
5/24/14, 6:11 AM
#3

#1 Värt ett besök även om man inte vill springa runt och kika på bergrum och kanoner.

#2 Tack ja det var kul att gå på ön.

[Stoffe.]
5/24/14, 6:51 PM
#4

Har ätit på rökeriet där 🙂

[Göteborgaren]
5/24/14, 7:22 PM
#5

Dit måste jag åka en dag och ta en matbit och kolla in ön.

[Jimmy.L]
5/24/14, 7:57 PM
#6

Ja under sommaren är den värt ett besök.

Annons:
[Björn.B]
5/25/14, 2:28 PM
#7

Som alltid trevliga bilder.

[Jimmy.L]
5/25/14, 4:11 PM
#8

#7 Tack.

Upp till toppen
Annons: