Militärhistoria iFokus

Militärhistoria

Etiketterstridsvagnarpansarfordon
Läst 14190 ggr
[Göteborgaren]
1

PBV 401 säljs på blocket

Cragan
0

hade en haft slantar så  eller nä då hade jag nog åkt till england o köpt mig en Alvis FV107 Scimitar eller nån liknande vagn o sett till att få den gatu reggad nån nytta ska man ju ha av eu 🤪

[Jimmy.L]
0

Det företaget som säljer PBV 401 har ju massa bandfordon till salu.

[ludden]
0

#1 Du får inte köra bandfordon på allmän väg.

Cragan
0

#3 det som är det roliga med det hela om du köper en väg reggad i england så har inte svenska myndigheter så mycket o säga till om tack vare eu, finns en del länder som du inte får köra bandfördon på allmän väg men har du en från england så är det bara o brumma på.

vet dock inte om någon har testat det i sverge än skulle va intressant iaf.

[Göteborgaren]
0

Från trafikverket

För att få köra terrängvagn måste du ha körkort med behörighet B.
För att få köra terrängskoter (= terrängmotorfordon med en tjänstevikt av högst 400 kg, d.v.s. snöskoter och s.k. fyrhjuling) måste du ha traktorkort eller körkort utfärdat före 1 januari 2000 eller förarbevis utfärdat fr.o.m. 1 januari 2000. Terrängskoter och terrängvagn får inte köras på allmän väg.

[ludden]
0

Ja det lär blir böter om man framför en bandfordon på väg.

ElLobo
0

Det är många nu … 

Lars säljer sin pansarvagn

Intresset att köpa en pansarbandvagn är stort. I söndags lade Lars Johansson ut sin PBV 401 på Blocket. Dagen efter hade 9 600 besökare kollat in den här bandvagnen.

Länk: Lars säljer sin pansarvagn

[Jimmy.L]
0

Väldigt många som troligen är nyfikna och som delar annonsen.

ElLobo
0

Han köpte egen pansarbandvagn

Han skulle egentligen köpa en bilmotor.

Men kom i stället hem med en pansarvagn.

– Jag tyckte det var jäkligt coolt, så då köpte jag den bara, säger Jimmy Johansson.

Det kan man kalla impulsköp.

Länk: Han köpte egen pansarbandvagn

[ludden]
0

Trevligt köp fast den är dyr att köra.

Mr_Si
0

till vilka civila ändamål används sådana fordon?

Zepp
0

Samerna har lättare enklare varianter för att sköta logistiken till sina sommarvisten i fjällen.. de kör altså i terängen.. över myrmarker osv!

Tror främst de använder svenska Hägglundare?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bandvagn_206

Fast.. på senare tid tror jag att större 4hjulingar är mer adekvata.. och vanligare?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
0

PBV är främst samlare som köper. Hägglund använder elbolag, skogsföretag och räddningstjänsten en ny Hägglund kostar ca 1 miljon kr.

[ludden]
0

PBV är det samlare och intresserade som köper. Den slukar mycket bränsle per mil.

[Göteborgaren]
0

Hur kommer företag undan lagen om terrängfordon?

Zepp
0

Man får köra bandfordon på egen mark.. typ bönder o samer, skogsbolag o litta andra.

Oså har vi alla grävmaskiner.. men de får inte framföras i trafik utan vidare.. mest små nödvändiga förflyttningar till sina arbetsställen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
0

Även elbolagen har tillstånd för att kunna laga trasiga ledningar vid storm. Går lättare att ta sig fram än att gå.

[Göteborgaren]
0

Ok.