PBV 401 säljs på blocket
hade en haft slantar så eller nä då hade jag nog åkt till england o köpt mig en Alvis FV107 Scimitar eller nån liknande vagn o sett till att få den gatu reggad nån nytta ska man ju ha av eu 🤪
Det företaget som säljer PBV 401 har ju massa bandfordon till salu.
#1 Du får inte köra bandfordon på allmän väg.
#3 det som är det roliga med det hela om du köper en väg reggad i england så har inte svenska myndigheter så mycket o säga till om tack vare eu, finns en del länder som du inte får köra bandfördon på allmän väg men har du en från england så är det bara o brumma på.
vet dock inte om någon har testat det i sverge än skulle va intressant iaf.
Från trafikverket
För att få köra terrängvagn måste du ha körkort med behörighet B.
För att få köra terrängskoter (= terrängmotorfordon med en tjänstevikt av högst 400 kg, d.v.s. snöskoter och s.k. fyrhjuling) måste du ha traktorkort eller körkort utfärdat före 1 januari 2000 eller förarbevis utfärdat fr.o.m. 1 januari 2000. Terrängskoter och terrängvagn får inte köras på allmän väg.
Ja det lär blir böter om man framför en bandfordon på väg.

Det är många nu …
Lars säljer sin pansarvagn
Intresset att köpa en pansarbandvagn är stort. I söndags lade Lars Johansson ut sin PBV 401 på Blocket. Dagen efter hade 9 600 besökare kollat in den här bandvagnen.
Väldigt många som troligen är nyfikna och som delar annonsen.

Han köpte egen pansarbandvagn
Han skulle egentligen köpa en bilmotor.
Men kom i stället hem med en pansarvagn.
– Jag tyckte det var jäkligt coolt, så då köpte jag den bara, säger Jimmy Johansson.
Det kan man kalla impulsköp.
Trevligt köp fast den är dyr att köra.
till vilka civila ändamål används sådana fordon?

Samerna har lättare enklare varianter för att sköta logistiken till sina sommarvisten i fjällen.. de kör altså i terängen.. över myrmarker osv!
Tror främst de använder svenska Hägglundare?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bandvagn_206
Fast.. på senare tid tror jag att större 4hjulingar är mer adekvata.. och vanligare?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
PBV är främst samlare som köper. Hägglund använder elbolag, skogsföretag och räddningstjänsten en ny Hägglund kostar ca 1 miljon kr.
PBV är det samlare och intresserade som köper. Den slukar mycket bränsle per mil.
Hur kommer företag undan lagen om terrängfordon?

Man får köra bandfordon på egen mark.. typ bönder o samer, skogsbolag o litta andra.
Oså har vi alla grävmaskiner.. men de får inte framföras i trafik utan vidare.. mest små nödvändiga förflyttningar till sina arbetsställen.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Även elbolagen har tillstånd för att kunna laga trasiga ledningar vid storm. Går lättare att ta sig fram än att gå.
Ok.