Militärhistoria iFokus

Militärhistoria

Etikett: böcker-film
Läst 656 ggr
Gronstedt
0

Bokserie flygare VK II?

Jag har nyligen läst Jag flög för Hitler av Heinz Knoke. Den ska enligt uppgift ingå i en liten serie om 4 böcker av flygare från olika länder under andra världskriget. Är det någon som vet vad de andra tre kan tänkas heta?

Niklas
0

Jag Googlade och hittade Paul Richey: Stridspilot, Ryuji Nagatsuka: Jag var en självmordspilot, Pierre Clostermann: Det stora vansinnet.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Gronstedt
0

#1: Hur 17 lyckades du med det? F*n ta Googles "anpassade" sökfilter … Men 1000 tack!

Niklas
0

Jag kopierade och klistrade in "Jag flög för Hitler av Heinz Knoke".

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

JanGBG
0

Har  i bok hyllan och läst samtliga!

Betyg enligt skalan 1 -5

Stridspilot = 2

Jag var en självmordspilot = 4

Det stora vansinnet = 5

Kommentar

Den japanska är en bra bild av hur det var i Armens Flyg i slutet av kriget för en ung tvångsuttagen ung pojke. Men borde hetta "Jag utbildade mig till jaktpilot"

"Det stora vansinnet" är tyvärr en nerkortad version av original boken. Men den finns på antikvariat kom på svenska på 50 -60 talet. Hette då "Det stora uppdraget" Men även denna korta bok är mycket bra.

Gronstedt
0

Åh, tack för info! Jag ska försöka få tag i hela serien, tänkte jag.

JanGBG
0

Jag kanske ska lägga till att Knoke s bok är ju mycket bra den också.

Knoke är ju ärlig och  sticker inte under stolen med att han gillar Hitler.

I alla böcker som tyskar har skrivit efter kriget är dom ju stora motståndare till Nazismen, man undrar ibland när den "åsikten" blev uppenbar för dem. Vissa hade ju höga poster, kunde dom verkligen bli det med den åsikten?

Gronstedt
0

#6: Nä, jag funderade lite på hur den kunnat bli utgiven. Han gillade Hitler även om entusiasmen falnade, men han skriver också att de stridande soldaterna inte visste vad som hände i koncentrationslägren. Jag blev lite förvånad att en så pass "pro-tysk" bok fått spridning i en tid när Tyskland hade obligatorisk nationalskam.